Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
daNiielle_ schreef:EllenB schreef:Er is een goed boek verkrijgbaar, waarin je precies kunt lezen waarom je voor bitloos zou kiezen. Het heet "Metaal in de mond' en is geschreven door Prof. Cook. Ik ben niet zo weg van zijn kaakgekruiste hoofdstel, maar op kingekruist kan ik prima dressuren.
Voor degenen die niet kunnen stoppen bij paniek: verdiep je eens in de 'one rein stop'. Wel zo handig om een noodrem te hebben.
Ik vind het altijd een lastige discussie, maar het feit dat je nu bitloos mag starten laat toch wel zien dat ook de paardenwereld langzaam maar zeker aan het moderniseren is. Voor mijzelf geldt: nooit meer een bit.
Je mag helemaal niet bitloos starten?
Enkel op de daarvoor uitgeschreven rubrieken.
Danique_G schreef:Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
Wendy_Chewie schreef:Ik rij met een kingekruist hoofdstel en weet eigenlijk niet waarom ik weer op een bit zou moeten overschakelen. Eigenlijk zit ik er aan te denken, aan de andere kant weet ik niet wat de meerwaarde zou moeten zijn, behalve dat het 'normaal' is...
JoviBan schreef:Danique_G schreef:Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
Een hefboomwerking is niets 'verfijnds' aan.
De hefboomwerking zorgt voor krachtinwerkingen van 4:1. Het zorgt dus alleen maar voor nòg meer druk en inwerking. Dat kun je als ruiter wel "fijn" vinden, maar voor het paard is dat allerminst "fijn".
Hier nog een samenvatting van een onderzoek naar stang&trens: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php
EskeGirl schreef:Ik vind dit een interessante discussie, ik lees dus de hele tijd mee...
Mijn mening: liever een 'kneuterige' bosruiter die bitloos rondrijdt door het bos, dan een zenuwachtig paard met S&T op de grand prix special die zoveel schuimt dat ik het geen ontspanning meer noem...
capopjekop schreef:EskeGirl schreef:Ik vind dit een interessante discussie, ik lees dus de hele tijd mee...
Mijn mening: liever een 'kneuterige' bosruiter die bitloos rondrijdt door het bos, dan een zenuwachtig paard met S&T op de grand prix special die zoveel schuimt dat ik het geen ontspanning meer noem...
En er is geen middenweg?
capopjekop schreef:EskeGirl schreef:Ik vind dit een interessante discussie, ik lees dus de hele tijd mee...
En er is geen middenweg?
JoviBan schreef:Danique_G schreef:Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?
Een hefboomwerking is niets 'verfijnds' aan.
De hefboomwerking zorgt voor krachtinwerkingen van 4:1. Het zorgt dus alleen maar voor nòg meer druk en inwerking. Dat kun je als ruiter wel "fijn" vinden, maar voor het paard is dat allerminst "fijn".
Hier nog een samenvatting van een onderzoek naar stang&trens: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php
Danique_G schreef:[
Op de vraag liljebo, waarom met bit rijden. Omdat mijn paard een hele slechte humor heeft. In het bos rijd ik veel liever met bit zeker omdat het nogal een pittig ding is en dat vind ik gewoon veiliger voor paard en ruiter en misschien ook wel andere mensen die in het bos rijden. Mijn paard houd ook niet echt van druk achter de oren en zij loopt immers gewoon rustig op het bit en is 70% positief gestresst. Nu gaan we voor de 100%.
EskeGirl schreef:[
En er is geen middenweg?
Danique_G schreef:Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld. Laat ik het anders zeggen, als iemand op mij staat met blote voeten dan zou het minder pijn doen dan dat iemand met naaldhakken op mij staat.
Citaat:Ik snap het verhaal van de drukverdeling, ik wou hier echter een verduidelijking over hebben omdat ik niet ontzettend veel weet van de precieze werking van een bitloos hoofdstel.
Danique_G schreef:Mijn reactie gaat met name over het bovenste gedeelte omdat u kennelijk suggereert dat je bij beide optomingen dezelde druk hebt in de handen.