Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:04

Ik sluit me aan bij de mensen die aangeven dat je vooral moet nagaan wat voor je paard werkt.
Mijn pony is ingereden met een mexicaans hoofdstel. Ik was daar niet bij en weet niet hoe ze reageerde. Het viel me wel op op foto's dat ze haar hoofd telkens vrij hoog opgooide (momentopnames natuurlijk).
De eerste keer dat ik met haar reed, met bit, was ze erg 'pittig', erg nerveus.
De keer daarna had ik m'n leadrope aan m'n touwhalster geknoopt, en ben zo gaan rijden... En jeetje, een heel verschil! Ze reageerde al iets minder gespannen.

Nu oefen ik op 'evenwicht', voor ons allebei, door bitloos en zadelloos rechte stukken te rijden. Voorlopig gaat dit goed. Ziet er raar uit als je een foto zou maken en die legt naast een inrijfoto: mexicaans hoofdstel, zadel, borstriem...

Ik rij met een kingekruist hoofdstel en weet eigenlijk niet waarom ik weer op een bit zou moeten overschakelen. Eigenlijk zit ik er aan te denken, aan de andere kant weet ik niet wat de meerwaarde zou moeten zijn, behalve dat het 'normaal' is...

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:23

daNiielle_ schreef:
EllenB schreef:
Er is een goed boek verkrijgbaar, waarin je precies kunt lezen waarom je voor bitloos zou kiezen. Het heet "Metaal in de mond' en is geschreven door Prof. Cook. Ik ben niet zo weg van zijn kaakgekruiste hoofdstel, maar op kingekruist kan ik prima dressuren.

Voor degenen die niet kunnen stoppen bij paniek: verdiep je eens in de 'one rein stop'. Wel zo handig om een noodrem te hebben.

Ik vind het altijd een lastige discussie, maar het feit dat je nu bitloos mag starten laat toch wel zien dat ook de paardenwereld langzaam maar zeker aan het moderniseren is. Voor mijzelf geldt: nooit meer een bit.

Je mag helemaal niet bitloos starten? >;)
Enkel op de daarvoor uitgeschreven rubrieken.

Excuus, ik meende zoiets te lezen hier (maar kan het nu niet terugvinden). Jammer! Zou wel mooi zijn als dat wel zo was... Bitloos dressuren kan nl heel goed.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:26

Als een ruiter een goede band en goede communicatie heeft met zijn paard, zou dit allebei moeten kunnen...

EllenB

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:32

Dat is nou precies wat ik zo lastig vind aan deze discussie, want waarom zou je het doen als het niet nodig is? Maar wat je zegt is waar; een goede band en communicatie is het halve werk (en dan kun je haast zeker het bit weglaten). In het boek van Cook staat waarom je anatomisch gezien niet aan een bit moet beginnen. En dat is voor mij de enige reden. Ik wil mijn paarden 'gebruiken' dus moet ik ervoor zorgen dat zij goed kunnen functioneren. Met bit kan het paardenlichaam gewoonweg niet optimaal functioneren.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:35

Dat lijkt me idd een goede reden..
Mischien is met bit rijden een slechte (onnodige) gewoonte, die voor iedereen dus de standaard is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:37

Danique_G schreef:
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?

Een hefboomwerking is niets 'verfijnds' aan.
De hefboomwerking zorgt voor krachtinwerkingen van 4:1. Het zorgt dus alleen maar voor nòg meer druk en inwerking. Dat kun je als ruiter wel "fijn" vinden, maar voor het paard is dat allerminst "fijn".

Hier nog een samenvatting van een onderzoek naar stang&trens: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:37

Wendy_Chewie schreef:
Ik rij met een kingekruist hoofdstel en weet eigenlijk niet waarom ik weer op een bit zou moeten overschakelen. Eigenlijk zit ik er aan te denken, aan de andere kant weet ik niet wat de meerwaarde zou moeten zijn, behalve dat het 'normaal' is...

Ik denk dat het inderdaad een vraag is die je je moet stellen: wat is de meerwaarde van het overgaan naar een bit.
En als we dan toch bezig zijn: Wat is normaal?

Ik vind het goed van je dat je het anders hebt geprobeerd en het is super dat dit voor je werkt. Waarom zou je dat willen veranderen?
Zolang je daar geen eenduidig antwoord op kan geven, lijkt me dit helemaal niet relevant.

Heel vaak wordt de vraag gesteld: waarom bitloos?
De meeste mensen die bitloos rijden, kunnen daar een heel gefundeerd antwoord op geven.

Ik weet het niet, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die wel met bit rijden, dit veelal (uiteraard niet allemaal) doen omdat ze dat altijd al hebben gedaan of omdat het nu eenmaal zo 'hoort' of omdat andere mensen zeggen dat ze dat beter kunnen doen.
Wellicht zou je je dan eens kunnen afvragen: waarom met bit?
Wat is de meerwaarde, behalve de non argumenten die ik zojuist noemde?.

Gewoon een nadenkertje.

Ik denk dat het altijd heel erg zinvol is om na te denken over de dingen die je doet, het materiaal wat je gebruikt en vooral waarom uitgerekend dat en niet iets anders.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:40

_/-\o_

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:41

Ik vind dit een interessante discussie, ik lees dus de hele tijd mee...

Mijn mening: liever een 'kneuterige' bosruiter die bitloos rondrijdt door het bos, dan een zenuwachtig paard met S&T op de grand prix special die zoveel schuimt dat ik het geen ontspanning meer noem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:45

daNiielle_ schreef:
Enkel op de daarvoor uitgeschreven rubrieken.

Dus het mag en het kan, t/m de L2.
Na de L2 kun je ook gewoon bitloos HC starten.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:50

Ik rij al jaren geen wedstrijden meer, maar je zou haast weer beginnen. Al is het alleen maar om te laten zien dat het wel kan.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:05

Persoonlijk vind ik niet dat er over dit onderwerp een discusie mogelijk is.
Je kan bitloos rijden en dit lukt OF met bit omdat het anders niet lukt (vaak fout van de ruiter lees ik dan).
Maar ik snap niet dat er mensen het bit blijven verdedigen zonder bitloos te hebben geprobeerd.

Ik verwacht veel commentaar, maar als je nog nooit bitloos hebt gereden vind ik dat die mensen eerst wat aan hun paard moeten denken en niet aan prestaties, voor ze het bit hier komen verdedigen.

Zeker zijn er paarden waarmee bitloos niet gaat, maar na 1keer proberen met 1soort hoofdstel en al opgeven...

Snap je mij een beetje ? Bitloos luk, bitloos lukt niet zijn de enige reden om te discusieren over dit onderwerp vind ik.
Maar niet over het feit dat een bit even leuk als bitloos is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:13

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:
Daar staat ergens op bokt een hele uitgebreide uitleg over, was iets van een hefboomwerking dat voor verfijning zorgt. Ik weet ongeveer nog waar deze staat, zal ik u een links toesturen?

De hefboomwerking zorgt voor krachtinwerkingen van 4:1. Het zorgt dus alleen maar voor nòg meer druk en inwerking. Dat kun je als ruiter wel "fijn" vinden, maar voor het paard is dat allerminst "fijn".

Hier nog een samenvatting van een onderzoek naar stang&trens: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php

Dankuwel voor de informatieve website, echter vind ik het meevallen. Zij gaan uit van constant contact met de stang maar volgensmij (had ik volgensmij in het hiervoor genoemde topic gelezen?) hoort een stang door te hangen en moet er constant contact met de trens zijn. Stang was er voor 'hier en daar' een ophouding. Sorry ik kan het niet zo mooi vertalen als dat er in dat topic staat. Sorry iedereen een beetje off-topic.

Op de vraag liljebo, waarom met bit rijden. Omdat mijn paard een hele slechte humor heeft. In het bos rijd ik veel liever met bit zeker omdat het nogal een pittig ding is en dat vind ik gewoon veiliger voor paard en ruiter en misschien ook wel andere mensen die in het bos rijden. Mijn paard houd ook niet echt van druk achter de oren en zij loopt immers gewoon rustig op het bit en is 70% positief gestresst. Nu gaan we voor de 100%.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:14

EskeGirl schreef:

Mijn mening: liever een 'kneuterige' bosruiter die bitloos rondrijdt door het bos, dan een zenuwachtig paard met S&T op de grand prix special die zoveel schuimt dat ik het geen ontspanning meer noem...

En er is geen middenweg?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:19

capopjekop schreef:
EskeGirl schreef:

En er is geen middenweg?

Inderdaad, ik heb op bokt toch wel een paar aardige combinaties gezien hoor. Mindfields bijvoorbeeld, waren er meer maar daar weet ik de naam niet zo snel meer van.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:23

capopjekop schreef:
EskeGirl schreef:

En er is geen middenweg?

Er is wel een middenweg. Gewoon relext met een trensje, afgewisseld met bitloos oid.
Dat vind ik goed, maar als ik naar deze 2 kijk, heb ik liever de eerste optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:24

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:

ze bedoelt denk ik dat je er minder aan moet zetten ( dus je eigen hulpen verfijnen) omdat een hackamore/shank/S&T scherper in werkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:05

Danique_G schreef:
[
Op de vraag liljebo, waarom met bit rijden. Omdat mijn paard een hele slechte humor heeft. In het bos rijd ik veel liever met bit zeker omdat het nogal een pittig ding is en dat vind ik gewoon veiliger voor paard en ruiter en misschien ook wel andere mensen die in het bos rijden. Mijn paard houd ook niet echt van druk achter de oren en zij loopt immers gewoon rustig op het bit en is 70% positief gestresst. Nu gaan we voor de 100%.

Heb je wel eens een keer bitloos geprobeerd? Ik vraag dat niet om kritiek te uiten, maar uit belangstelling. Er zijn nl behoorlijk wat paarden die bitloos veel beter ontspannen en te rijden blijken, dan met bit.
Vandaar dus mijn vraag

MBT druk achter oren..
Neem je bv een sidepull, dan heb je niet meer druk achter de oren dan met een bithoofdstel, om maar eens iets te noemen
Kruislings vind ik zelf ook minder, maar dat is erg persoons en paard afhankelijk. Sommige mensen zweren erbij.

Wat veiligheid betreft geeft het bit werkelijk niet meer veiligheid dan bitloos. Dat is werkelijk iets wat tussen de oren van de mens zit.
Hoe dan ook heeft het paard training nodig om buiten veilig te zijn, of je nu met of zonder bit rijdt.
Dat is namelijk de allerbelangrijkste veiligheidsmaatregel
Kun je het paard in het algemeen niet goed houden buiten, dan schort het daaraan.

Mocht er uiteindelijk toch iets gebeuren, waardoor het paard schrikt, dan zorgt het bit vaak voor een zeer ongewenste reactie.
Paard schrikt, springt weg, ruiter trekt aan de teugels, bit trekt in de mond en veroorzaakt pijn en vervolgens ontstaat paniek.
De pijnreactie van trekken aan het bit kan dus de schrikreactie laten escaleren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

EskeGirl schreef:
[
En er is geen middenweg?

Er is wel een middenweg. Gewoon relext met een trensje, afgewisseld met bitloos oid.
Dat vind ik goed, maar als ik naar deze 2 kijk, heb ik liever de eerste optie...[/quote]

Ik denk dat ze bedoelt of er geen middenweg is tussen kneuterige bosruiter zonder bit en wedstrijdruiter met bit. Niet zozeer allebei rijden.

Wat is voor jou trouwens de reden om liever met bit te rijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:15

Ik bedoel meer dat het zo zwart-wit gesteld wordt. Je kunt schijnbaar beter bitloos boshobbelen, dan een topwedstrijdruiter zijn die zijn paard in de mond rost met een stang en trens. Daar zitten nog een heleboel keuzes tussenin. Mij maakt het verder ook niet uit wat mensen rijden, zolang ze elkaar maar in hun waarde laten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:49

Danique_G schreef:
Maar wanneer er bepaalde druk is bij het bit (even een ruwe schatting) dan zou dus 80% van deze druk in de mond komen. Bij het gekruisde systeem zou deze zelfde druk over het hele hoofd worden verdeeld. Laat ik het anders zeggen, als iemand op mij staat met blote voeten dan zou het minder pijn doen dan dat iemand met naaldhakken op mij staat.

Maar wil jij dat je paard doet wat jij zegt door hem pijn te doen?

Citaat:
Ik snap het verhaal van de drukverdeling, ik wou hier echter een verduidelijking over hebben omdat ik niet ontzettend veel weet van de precieze werking van een bitloos hoofdstel.

Met een (vriendelijk) bitloos hoofdstel kun je je paard geen pijn doen. Druk is niet hetzelfde als pijn, teugeldruk hoort een aanwijzing te zijn voor je paard. Het komt dus neer op de samenwerking tussen jou en of je paard geleerd heeft te reageren op minimale druk. Een bit werkt wel door middel van het geven van pijnprikkels. Voor een ruiter die gewend is met bit te rijden en veel 'met de hand rijdt' is bitloos rijden echt een uitdaging, want je kunt je paard niet meer door middel van pijn en dwang laten doen wat je zegt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:53

Danique_G schreef:
Mijn reactie gaat met name over het bovenste gedeelte omdat u kennelijk suggereert dat je bij beide optomingen dezelde druk hebt in de handen.

Ik ga uit van geen constante druk in handen en rijden met de zit. Bij teugelhulpen ga ik uit van een minimale druk. Zo hoort dat in mijn ogen te zijn; bitloos, maar ook met bit.

bitloos_tk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:00

nou sinds ongeveer 8 weken mag je bitloos starten :D :P heeft ook in nieuwsbrief gestaan :Y) en mag je ook gewoon tot z rijden :j alleen moet je vermelden maar ze mochen je niet weigeren :) :o

.
[/quote]

Enkel op de daarvoor uitgeschreven rubrieken.[/quote]

Excuus, ik meende zoiets te lezen hier (maar kan het nu niet terugvinden). Jammer! Zou wel mooi zijn als dat wel zo was... Bitloos dressuren kan nl heel goed.[/quote]

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:13

bitloos_tk schreef:
nou sinds ongeveer 8 weken mag je bitloos starten :D :P heeft ook in nieuwsbrief gestaan :Y) en mag je ook gewoon tot z rijden :j alleen moet je vermelden maar ze mochen je niet weigeren :) :o

Dan moet je even een bron geven, ik kan er niks over vinden en heb er ook niks over gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:33

Air: zie de post boven die van jou. :)