ongeluk met wielrenner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:58

Iris82 schreef:
Je kunt toch helemaal niet zeggen dat 'alle wielrenners daar asociaal zijn'.

Niet alle, wel 99% :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:59

En hoeveel procent van de ruiters? Ik denk ook aardig wat :j

Even offtopic, ik moest lachen om jou profiel met kill bill :')
Ik was hopeloos fan toen ik een jaar of 12 was haha :=

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:22

NeverGiveUp schreef:
En hoeveel procent van de ruiters? Ik denk ook aardig wat :j

Even offtopic, ik moest lachen om jou profiel met kill bill :')
Ik was hopeloos fan toen ik een jaar of 12 was haha :=

Hihi, hij is wel leuk he :+

je hebt gelijkt, er zijn ook veel ruiters en koetsiers onderweg die zich soms ook levensgevaarlijk in het verkeer ophouden...!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:24

Adil schreef:
Iris82 schreef:
Je kunt toch helemaal niet zeggen dat 'alle wielrenners daar asociaal zijn'.

Oh van die heerlijke generaliserende uitspraken, net zoals:
99% van de mensen met paarden zijn steenrijk
99% van de vrouwen komt minstens een paar keer klaar op een paard
99% van de vrouwen kan niet parkeren
enz enz

Onzin.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:37

Miseria schreef:
Kimbaie schreef:
Een paard kan nu eenmaal schrikken en opzij springen lijkt me een hele minimale reactie.

Jij weet dat, ts weet dat.. bijna iedere ruiter weet dat. Maar weet die wielrenner dat ook? De meesten niet hoor, die denken waarschijnlijk dat paarden op straat net zo 'foutloos' lopen als wat ze een keer bij de OS met Anky hebben gezien (als ze dat al kennen) en gaan er niet vanuit dat een paard kan schrikken.. en al helemaal niet dat een paard dan opzij gaat.

Jep snap ik, dus fout van de wielrenner.

LadyMadonna

Re: ongeluk met wielrenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:07

Vind ik niet. Ik ben met een paard de afwijkende factor in het verkeer, dus moet ik me aanpassen. Je kan iemand iets wat hij niet weet nooit aanrekenen. Maar helaas verwachten wij paardenvolk nu eenmaal dat iedereen het psyche paard snapt, en zo werkt het dus niet

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:55

Ik verwacht niet dat leken de psyche van een paard snappen, maar wel dat iemand die mij inhaalt dat ruim doet. Want zo hoort het. Dan gaat het tenminste niet gelijk fout als er zich een onverwachte situatie voordoet. Zoals wanneer degene die je inhaalt een uitwijkmanoevre doet (al dan niet gepland). Je bent toch ook fout als je achterop iemand knalt? Had je maar afstand moeten houden.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:06

De meeste mensen weten niet goed hoe te reageren met een paard op straat.Heel jammer want je hebt er die gewoon beginnen te bellen of rinkelen!Dat paard schrikt zich natuurlijk rot.Of toeten met de auto... :? :? Die wielrenner had niet zo dicht moeten komen maar hij kan er niets aan doen dat jou paard schrok...

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:21

In ieder geval is het weer gedaan met onze goede naam als ruiters :P
Take the high road... of je het nu eens bent met het doen en laten van andere weggebruikers of niet, je kan er wel voor zorgen dat jij je op je allerbest gedraagt ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:51

Kaatjeee, waarom zou een fietser niet mogen bellen dat ie eraan komt? Als je paard zich daar het zuur van schrikt heb je toch iets niet goed gedaan in de opleiding. Voor auto's die toeteren geld hetzelfde. Paarden die zich in het verkeer begeven moeten daar gewoon tegenkunnen en als ze dat niet kunnen word het dringend tijd voor een grote portie schriktraining.

In een ideale wereld houd iedereen voldoende afstand tot elkaar. Maar helaas, de wereld is niet ideaal, dus moet je zelf zorgen dat anderen je niet zo rakelings kunnen passeren. En dan maakt het eigenlijk niet uit of je nou op een paard zit of in een auto of op een fiets en plotseling moet uitwijken voor een overstekende eend of zo, of op de rem moet voor diezelfde kat of voor mijn part een overstekende boom die niet uitkeek. En als je weet dat anderen je rakelings kunnen passeren, dan hoor je zelf dus tijdig in te grijpen door goed om je heen te kijken en als je een groep fietsers of zo ziet naderen alvast de kant in te gaan waar dat wel veilig kan en daar te wachten tot de meute gepasseerd is. En daarin maakt het ook niet uit of je nou op een paard zit, in een auto zit of voor mijn part met een skelter of iets anders zeldzaams op de weg bent. Dat noemen ze ook wel anticiperen en dat is een cruciaal onderdeel van je autorijlessen, waarop je dus kunt zakken.

En eigenlijk is het gewoon ronduit onlogisch en vreemd dat in Nederland iedere gup van 7 jaar oud met een pony gewoon de weg op mag zonder enige vorm van opleiding/ ervaring of begeleiding, terwijl je om een brommer te mogen besturen een rijbewijs nodig hebt met examen. En een brommer of auto heb ik nog nooit opzij zien springen voor iets engs... En ik toch vrij regelmatig paarden/ pony's tegenkom die alles behalve verkeersmak zijn maar wel gewoon buiten op de weg lopen...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:57

stef schreef:
Vind ik niet. Ik ben met een paard de afwijkende factor in het verkeer, dus moet ik me aanpassen. Je kan iemand iets wat hij niet weet nooit aanrekenen. Maar helaas verwachten wij paardenvolk nu eenmaal dat iedereen het psyche paard snapt, en zo werkt het dus niet

In dit geval niet, het paard was namelijk niet de afwijkende factor in het verkeer. De wielrenner besloot om op een klein stukje weg in te halen en heeft daarmee een risico genomen. Dit had dus ook kunnen gebeuren bij een fiets, scooter, of zelfs auto. Een fiets of scooter slingert ook een beetje bij een hobbel in de weg en bij een auto had ie de dode hoek gezeten.

Als je inhaalt met wat dan ook moet je op alle onderdelen van het verkeer letten, iets wat deze wielrenner niet heeft gedaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:51

Miseria schreef:
Adil schreef:

Oh van die heerlijke generaliserende uitspraken, net zoals:
99% van de mensen met paarden zijn steenrijk
99% van de vrouwen komt minstens een paar keer klaar op een paard
99% van de vrouwen kan niet parkeren
enz enz

Onzin.

Tja, mag je wel vinden, maar ik heb nog niet een goede ervaring met wielrenners, dus vind ik het erg coulant van mezelf dat ik 99% zeg :Y)

(Even serieus, gelet op de smilies achter mijn uitspraken moet het wel duidelijk zijn dat de uitspraken niet al te serieus moeten worden genomen, toch?)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:28

Adil schreef:
Tja, mag je wel vinden, maar ik heb nog niet een goede ervaring met wielrenners, dus vind ik het erg coulant van mezelf dat ik 99% zeg :Y)

(Even serieus, gelet op de smilies achter mijn uitspraken moet het wel duidelijk zijn dat de uitspraken niet al te serieus moeten worden genomen, toch?)

Ik neem je ook niet ál te serieus, maar in het kader van de discussie is het misschien handiger als je het anders verwoord. Dat JIJ met 99% van de wielrenners een slechte ervaring hebt (wat me niet lijkt, want dan zou je meerdere keren per week een aanvaring hebben.. maar oke, jouw mening!) wil niet zeggen dat 99% van de wielrenners asociaal zijn.

En ja, daar voel ik me door aangesproken. Zoals ik al eerder zei, fiets (wielren) ik zelf ook, evenals mijn partner en nog meer familieleden. Nou is het misschien lastig om te zeggen over je 'eigen' groep, maar ik kan niet zeggen dat wij asociaal zijn op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:32

Dus. Jij rijdt op de openbare weg. Jouw paard schrikt. En dan ben je boos op de wielrenner? Ik geloof dat ik iets mis. Of nee, jij mist 2 dingen: gezond verstand en een stukje fatsoen.

Edit: ik vind het gros van de ruiters die ik tegenkom asociaal. Hebben hun paard niet in bedwang en worden boos als een ander je passeert. Word jij ook boos als anderen je passeren als je in de auto zit, aan het fietsen bent of wanneer je wandelt?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:38

Ffortuna schreef:
Dus. Jij rijdt op de openbare weg. Jouw paard schrikt. En dan ben je boos op de wielrenner? Ik geloof dat ik iets mis. Of nee, jij mist 2 dingen: gezond verstand en een stukje fatsoen.

Hmmm jij zegt het heel hard, maar ben het wel helemaal met je eens!!!

Hier in de buurt hebben we heel veel slimme wielrenners! Maar ja mijn vriend en zijn vrienden zijn ook wielrenners en die weten precies wat ze moeten doen als ze een paard tegenkomen.
Maar als er wel een keer iets op de manier als die van jou mis gaat, dan is dat ZEKER NIET de schuld van die wielrenners en om dan zo´n grote mond open te willen trekken. ASO!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:49

Miseria schreef:
Adil schreef:

Ik neem je ook niet ál te serieus, maar in het kader van de discussie is het misschien handiger als je het anders verwoord. Dat JIJ met 99% van de wielrenners een slechte ervaring hebt (wat me niet lijkt, want dan zou je meerdere keren per week een aanvaring hebben.. maar oke, jouw mening!) wil niet zeggen dat 99% van de wielrenners asociaal zijn.

En ja, daar voel ik me door aangesproken. Zoals ik al eerder zei, fiets (wielren) ik zelf ook, evenals mijn partner en nog meer familieleden. Nou is het misschien lastig om te zeggen over je 'eigen' groep, maar ik kan niet zeggen dat wij asociaal zijn op de weg.

Nee, serieus, geloof het of niet. Al die wielrenners uit Nederland gaan hier lekker fietsen en denken waarschijnlijk dat toch niemand ze kent of dat de politie ze hier niet kan pakken, want ze gedragen zich als de koningen van fietspaden en openbare wegen. Rode stoplichten, die gelden niet voor hun, voorrang hebben ze per definitie altijd, ze gillen ik weet niet hoe hard dat je an de kant moet gaan, maar blijven zelf met z'n vijven naast elkaar fietsen etc. etc. Ja, ik heb regelmatig problemen met ze, hoewel ik erg landelijk woon en hier niet veel met verkeer te doen is. Helaas...En de Duitse wielrenners zijn soms nog erger :')

Ik snap dat je je aangesproken voelt, maar je hebt gewoon de pech dat je tot een groep behoort waarvan het overgrote deel zich op straat niet weet te gedragen. Zoals dit ook de meeste politieagenten zullen beamen ;)

Overigens zijn de twee broers van mijn vriend (en de vriendin van de oudste, die net 3e geworden is in Peking (studentenrennen)) semi-profi wielrenners, de zus van mijn vriend hobbymatig wielrenner, vader is ligfietser net als vriendlief zelf trouwens ook. En alsnog zeg ik het: De meeste wielrenners gedragen zich ronduit asociaal in het verkeer. Helaas ook de broers van mijn vriend, een van de twee heb ik al bijna eens op de motorkap gehad omdat hij gewoon voorrang nam terwijl hij deze niet had...!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:53

Adil heel vaak ben ik het met je eens, maar je scheert nu alle wielrenners over 1 kam en dat siert je niet zo.
Ik ken echt heel veel wielrenners, die zich goed weten te gedragen.
Het zijn juist vaak de mensen, die af en toe eens op een racefiets stappen, maar eigenlijk geen wielrenner zijn, die een gevaar op de weg zijn.
De echte wielrenners hebben zulk duur materiaal, dat ze wel uitkijken, voordat ze zichzelf in gevaar gaan drukken.
Mijn dieren worden zelfs naar wielrenners vernoemd... Hoe slecht ben ik.. HAHA
Cipollini, Skibby, Cancellara en Contador.
Had volgend jaar een veulen willen nemen bij de merrie, maar door omstandigheden haar niet durven te laten dekken. Dit veulen zou Hincapie gaan heten.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:01

Ik vind het niet de schuld van de wielrenner en niet van jou.
Er was een kat en daar schrok je paard van als die kat er niet was geweest
of je paard niet was geschrokken was er niks aan de hand geweest want zoals
je zelf zij de 1ste wielrenner was al voorbij

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:09

Tendance schreef:
Adil heel vaak ben ik het met je eens, maar je scheert nu alle wielrenners over 1 kam en dat siert je niet zo.
Het zijn juist vaak de mensen, die af en toe eens op een racefiets stappen, maar eigenlijk geen wielrenner zijn, die een gevaar op de weg zijn.
De echte wielrenners hebben zulk duur materiaal, dat ze wel uitkijken, voordat ze zichzelf in gevaar gaan drukken.
Had volgend jaar een veulen willen nemen bij de merrie, maar door omstandigheden haar niet durven te laten dekken. Dit veulen zou Hincapie gaan heten.

Oh, even een ding recht zetten: In het verhaal zoals de TS het beschrijft vind ik dat beide partijen wat te verwijten valt en vind ik het gedrag/gedachten van TS ronduit asociaal.

Zoals eerder gezegd mag het wel zijn dat ik de wielrenners over een kam scheer, ik zie dat zelfs ook in, maar ik heb helaas gewoon alleen maar slechte ervaringen met wielrenners. Op die ervaring baseer ik mijn mening. Misschien zijn er inderdaad wielrenners die zich weten te gedragen, ik ben ze alleen nog niet tegengekomen. Helaas, nogmaals. Maar wie weet, ga nu eens extra mijn ogen openhouden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:11

Adil schreef:
Tendance schreef:

Oh, even een ding recht zetten: In het verhaal zoals de TS het beschrijft vind ik dat beide partijen wat te verwijten valt en vind ik het gedrag/gedachten van TS ronduit asociaal.

Zoals eerder gezegd mag het wel zijn dat ik de wielrenners over een kam scheer, ik zie dat zelfs ook in, maar ik heb helaas gewoon alleen maar slechte ervaringen met wielrenners. Op die ervaring baseer ik mijn mening. Misschien zijn er inderdaad wielrenners die zich weten te gedragen, ik ben ze alleen nog niet tegengekomen. Helaas, nogmaals. Maar wie weet, ga nu eens extra mijn ogen openhouden

Oke, dan zitten we weer deels op 1 lijn.
Verschil... Ik vind het haar eigen schuld al kan ze er niet veel aan doen, maar haar paard springt weg...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:12

Tendance: je zegt in principe precies hetzelfde als adil. Ik hoor namelijk bij beide

"Ik ken heel veel wielrenners die...."

Alleen het laatste stukje is anders.

Overigens als ik wel eens met de wielrenners uit mijn omgeving praat, dan noemen ze zichzelf ook asociaal. Dat vind ik dan wel weer tekenent.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:14

Kimbaie schreef:
Overigens als ik wel eens met de wielrenners uit mijn omgeving praat, dan noemen ze zichzelf ook asociaal. Dat vind ik dan wel weer tekenent.

Inderdaad :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:18

Tendance schreef:
Oke, dan zitten we weer deels op 1 lijn.
Verschil... Ik vind het haar eigen schuld al kan ze er niet veel aan doen, maar haar paard springt weg...

Dat klopt, maar zoals de TS de situatie beschreef had de wielrenner achter het paard moeten blijven omdat er te weinig plek was om in te halen. Ik haal ook geen auto in wanneer van voren een fietser komt, theoretisch zou het passen, maar de plek is beperkt, hiermee vergroot je het risico op ongelukken want een: er kan sneller iets gebeuren en twee: zo dicht bij elkaar heb je nauwelijks reactietijd.

Daarom vind ik beide schuldig. TS maakt dan ook nog eens de fout zich enorm asociaal op te stellen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:19

Kimbaie schreef:
Tendance: je zegt in principe precies hetzelfde als adil. Ik hoor namelijk bij beide

"Ik ken heel veel wielrenners die...."

Alleen het laatste stukje is anders.

Ik noem ook welke wielrenners zich niet weten te gedragen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:21

Adil schreef:
Daarom vind ik beide schuldig. TS maakt dan ook nog eens de fout zich enorm asociaal op te stellen.

En dat vind ik dus misschien nog wel het aller ergste!

Blijkbaar was er voldoende ruimte, want de eerste kon er ook langs. Dat het paard schrikt, dat had de wielrenner toch niet kunnen weten..