Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:17

avalonnancy schreef:
@_Esther_87_
daarom heb ik ook mijn eerder post gequote, omdat ik daar juist in zeg dat het voor ons als leek er zo uit ziet en ik de ts daarin steun, maar dat wij als hobbysporter daar geen oordeel over kunnen geven zolang wij dat niveau en zulke paarden niet zelf rijden.

idd, daar ben ik het ook mee eens.
Hoe meer ik leer, des te meer ik zie gebeuren als iemand rijdt (wat ik daarvoor niet zag)
én ik ben in vergelijking met een Anky ook nog maar een beginner....
De mensen die lopen "te schoppen" tegen Anky zijn IMO meestal mensen die helemaal niks hebben geprestreerd in de dressuur óf die moeite hebben om haar te verslaan in de ring.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:17

Tuurlijk kun je daar je mening over geven, en waarom zou je op hun niveau niet kunnen rijden?
Zij strijden, werken, oefenen en trainen al jaren enkele uren per dag.
Dat zou jij ook kunnen als je daar de mogelijkheid toe had.
Weet je, ik heb bij zoveel stallen gewerkt en een hoop gezien en ik blijf bij de term happy athlete.
Paarden moeten blij zijn om op zo'n niveau te kunnen presteren....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:19

avalonnancy schreef:
edit: even een voorbeeld, plaats hier eens een topic waar je je paard met een slofteugel op de borst hebt :+ hengst of niet zz zwaar of niet, je krijgt dan heel bokt over je heen hoor :j
dus vandaar dat ik ts ZIJN :P standpunt wel snap

Maar dan heb je het over een Leek die "denkt" goed bezig te zijn....logisch dat dat wordt afgestraft. :j
Met dat "denken" vergeet hij een hoop belangrijke punten die schadelijk kunnen zijn voor het paard.
Mist het gevoel en werkt zelf het paard tegen.... en vraagt iets onmogelijks....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-04-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:19

avalonnancy schreef:
avalonnancy schreef:
@_Esther_87_
daarom heb ik ook mijn eerder post gequote, omdat ik daar juist in zeg dat het voor ons als leek er zo uit ziet en ik de ts daarin steun, maar dat wij als hobbysporter daar geen oordeel over kunnen geven zolang wij dat niveau en zulke paarden niet zelf rijden.

edit: even een voorbeeld, plaats hier eens een topic waar je je paard met een slofteugel op de borst hebt :+ hengst of niet zz zwaar of niet, je krijgt dan heel bokt over je heen hoor :j
dus vandaar dat ik ts ZIJN :P standpunt wel snap

Bedankt voor de link, ik snap je nu beter inderdaad.

Het verschil wat betreft de slof is dat de slof bij de profs in handen van de profs met de know how is en het gros van de slofteugel foto's hier op bokt gebruikt worden door amateurs die de eerder genoemde know how niet hebben en er dus ook niet verantwoord mee omgaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:20

concetto schreef:
Tuurlijk kun je daar je mening over geven, en waarom zou je op hun niveau niet kunnen rijden?
Weet je, ik heb bij zoveel stallen gewerkt en een hoop gezien en ik blijf bij de term happy athlete.

+:)+ :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:20

superwoman schreef:
avalonnancy schreef:
@_Esther_87_

idd, daar ben ik het ook mee eens.
Hoe meer ik leer, des te meer ik zie gebeuren als iemand rijdt (wat ik daarvoor niet zag)
én ik ben in vergelijking met een Anky ook nog maar een beginner....
De mensen die lopen "te schoppen" tegen Anky zijn IMO meestal mensen die helemaal niks hebben geprestreerd in de dressuur óf die moeite hebben om haar te verslaan in de ring.

Denk dat veel mensen als het zo moet bedanken om daaraan mee te willen doen ;)
Waarom denk je dat dingen als freestyle, academische rijkunst, centered riding enz zo in opkomst is, mensen willen plezier voor ruiter EN paard. En dan niet ten kosten van alles.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:21

concetto schreef:

Helemaal mee eens.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:22

superwoman schreef:
concetto schreef:

+:)+ :j

Paarden moeten blij zijn dat ze in de ZZ kunnen lopen?
Met meestsal zware en soms verkeerde trainingen.
Volgens mij mogen ze al blij zijn als ze in de wei kunnen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:24

concetto schreef:

dit is echt de grootste onzin ooit opgeschreven, jij wilt wedstrijden rijden, paard niet

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:24

Ik had een heel verhaal geschreven, maar concetto en superwoman hebben het al prachtig gezegd!

Eskegirl, je begrijpt het niet...ze bedoelen dat een niet happy paard, niet op dat niveau kán lopen.
Edit: Het paard zal inderdaad niet denken 'oh wat wil ik graag ZZ lopen' maar een paard wat (succesvol!) op dat niveau loopt, is doorgaans, excessen daargelaten, wel een happy athlete.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 08-04-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:25

Miepie77 schreef:
concetto schreef:

dit is echt de grootste onzin ooit opgeschreven, jij wilt wedstrijden rijden, paard niet

Jij wil op jouw paard ijden maar wil jouw paard wel dat jij op hem rijd? Zelfde principe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:27

_Esther_87_ schreef:
Ik had een heel verhaal geschreven, maar concetto en superwoman hebben het al prachtig gezegd!

Eskegirl, je begrijpt het niet...ze bedoelen dat een niet happy paard, niet op dat niveau kán lopen.
Edit: Het paard zal inderdaad niet denken 'oh wat wil ik graag ZZ lopen' maar een paard wat (succesvol!) op dat niveau loopt, is doorgaans, excessen daargelaten, wel een happy athlete.

Oké, ik had hem verkeerd begrepen.
Maar ik denk dat er toch ook ruiters zijn die hun paard dwingen, maar dat soort mensen zijn er bij elke sport.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:27

Je hebt altijd mensen die je post verkeerd lezen.
Soory, krijg daar een beetje de kriebels van.
Iedereen die op zijn/haar paard gaat zitten wil dat het paard blij is.
Wat voor niveau dan ook.
Zelfs paarden op zz niveau kunnen fun hebben, ik heb heb de paarden op hoger niveau lopen en allemaal met de oortjes naar voren.
Ze glimmen allemaal, eten goed, gaan 8 uur per dag op de wei en hinniken als ik op stal kom met mijn zadel!
Hou toch op met schoppen, dat is gewoon het jaloerse in de mens...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:29

EskeGirl schreef:
_Esther_87_ schreef:

Oké, ik had hem verkeerd begrepen.
Maar ik denk dat er toch ook ruiters zijn die hun paard dwingen, maar dat soort mensen zijn er bij elke sport.

Dat is inderdaad in elke sport het geval. Turn meisjes uit China en Rusland worden gruwelijk behandeld daarbij vergeleken hebben de paarden een luizenleven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:30

concetto schreef:
Je hebt altijd mensen die je post verkeerd lezen.
Soory, krijg daar een beetje de kriebels van.
Iedereen die op zijn/haar paard gaat zitten wil dat het paard blij is.
Wat voor niveau dan ook.
Zelfs paarden op zz niveau kunnen fun hebben, ik heb heb de paarden op hoger niveau lopen en allemaal met de oortjes naar voren.
Ze glimmen allemaal, eten goed, gaan 8 uur per dag op de wei en hinniken als ik op stal kom met mijn zadel!
Hou toch op met schoppen, dat is gewoon het jaloerse in de mens...

De meeste mensen willen inderdaad dat hun paard plezier heeft, maar er zijn altijd mensen die er niet over na denken, maar die zijn dus overal.
En dat hinniken, ik denk dat ze dan denken: hé, een mens. Eten!(meestal)

En denk niet dat ik jaloers ben op Anky e.d.
Ik heb geen wedstrijdambities :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:30

Miepie77 schreef:
Waarom denk je dat dingen als freestyle, academische rijkunst, centered riding enz zo in opkomst is, mensen willen plezier voor ruiter EN paard. En dan niet ten kosten van alles.

Ik denk dat dat ook komt doordat mensen steeds minder opgroeien met paarden/lichaams-taal en dat ze dáárdoor steeds meer problemen krijgen met de omgang en het rijden van het paard.
Heb helaas genoeg mensen zien overstappen en zelfs "doorslaan" op bepaalde gebieden omdat ze het niet konden vinden in de reguliere manier. (door onkunde en zag ze in hun "nieuwe manier" ook weer grove fouten maken die niet gunstig waren voor het paard)
Anders wil niet zeggen fout (!), maar ook in "anders" kun je fouten maken die overduidelijk én niet de bedoeling zijn :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:32

Miepie77 schreef:

Jij als ruiter moet ervoor zorgen dat het paard het leuk vind, anders doe je het niet goed én daar gaat het om!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:42

Citaat:
Het verschil wat betreft de slof is dat de slof bij de profs in handen van de profs met de know how is en het gros van de slofteugel foto's hier op bokt gebruikt worden door amateurs die de eerder genoemde know how niet hebben en er dus ook niet verantwoord mee omgaan.

dat ben ik helemaal met je eens...maar ik moet in dit geval wel zeggen dat ik het alsnog niet de goede manier vind om een paard met de slof naar de singel met de kin op de borst te zetten om die extra spectaculaire draf erin te krijgen. dat kun je niet goed praten, prof ruiter of niet, je kunt me niet vertellen dat dat goed is. het is nodig mss maar niet goed. ( mijn mening dan he)

daarom vind ik het ook zo goed dat ze nu met pavo cup en de verrichtingsonderzoeken het afstraffen als de paarden onnatuurlijk spectaculair lopen.

en ik denk dat dat wel een punt is waar we met zn alle over na zouden kunnen denken.
Moeten die paarden nu echt zo spectaculair lopen? of kan een gp proef ook gereden worden zonder dat de knieen in een passage tot aan hun neus opgetrokken moeten worden?
want dat is natuurlijk wel een beetje de druk die wij als paardminnend volk op de ruiters leggen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:45

avalonnancy schreef:
Citaat:

dat ben ik helemaal met je eens...maar ik moet in dit geval wel zeggen dat ik het alsnog niet de goede manier vind om een paard met de slof naar de singel met de kin op de borst te zetten om die extra spectaculaire draf erin te krijgen. dat kun je niet goed praten, prof ruiter of niet, je kunt me niet vertellen dat dat goed is. het is nodig mss maar niet goed. ( mijn mening dan he)

daarom vind ik het ook zo goed dat ze nu met pavo cup en de verrichtingsonderzoeken het afstraffen als de paarden onnatuurlijk spectaculair lopen.

en ik denk dat dat wel een punt is waar we met zn alle over na zouden kunnen denken.
Moeten die paarden nu echt zo spectaculair lopen? of kan een gp proef ook gereden worden zonder dat de knieen in een passage tot aan hun neus opgetrokken moeten worden?
want dat is natuurlijk wel een beetje de druk die wij als paardminnend volk op de ruiters leggen.

Absoluut eens maar in het geval zoals hier besproken werd namelijk een hengstenshow kan ik me heel erg goed voorstellen dat er voor de veiligheid gekozen word voor deze methode.

avalonnancy

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:48

nou twas niet alleen veiligheid hoor...er was maar 1 ruiter die de slof erom had als extra rem, en die had hem nodig ook! maar die hing in nageeflijke toestand los en diende ook puur als rem! de andere 3 gebruikte hem echt als opsluitmiddel om extra beweging te creeeren, en dat het paard helemaal vast met zn kin op de borst loopt heeft imo niets met veiligheid te maken. er liepen springhengsten die gekker waren, en een jonge dressuurhengst die echt stout was maar die werden niet met slof gereden?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:48

superwoman schreef:
Miepie77 schreef:

Ik denk dat dat ook komt doordat mensen steeds minder opgroeien met paarden/lichaams-taal en dat ze dáárdoor steeds meer problemen krijgen met de omgang en het rijden van het paard.
Heb helaas genoeg mensen zien overstappen en zelfs "doorslaan" op bepaalde gebieden omdat ze het niet konden vinden in de reguliere manier. (door onkunde en zag ze in hun "nieuwe manier" ook weer grove fouten maken die niet gunstig waren voor het paard)
Anders wil niet zeggen fout (!), maar ook in "anders" kun je fouten maken die overduidelijk én niet de bedoeling zijn :D

altijd grappig, dat geveroordeel van andere methodes dan Deurne.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:54

Ik ben absoluut tegen de rollkur ongeacht wie het gebruikt.
Daarin tegen denk ik dat je beter jezelf kan afvragen wat beter is, een prof die S&T en sporen gebruikt en het paard netjes en ontspannen rond loopt of een tiener/amateur die de S&T en sporen gebruikt om het paard gedwongen rond te rijden. Iemand die niet weet hoe ze met sporen moet omgaan maar ze wel gebruiken zal meer stress en schade bij het paard aanbrengen dan iemand die met de juiste kennis sporen en S&T gebruikt. Ik vind dan degene die sporen gebruikt zonder de juiste kennis meer wreed naar het paard dan een pro die de kennis wel heeft.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:54

[quote="easygoing"]
[quote="Sjors493"]
[quote="easygoing"]

Heeft jouw pony nooit een schuimende mond?

nope

Sorry dan mag je nog maar 13 zijn en mag ik je volgens het bokt regime niet te hard aanpakken maar als jouw pony niet schuimt tijdens het rijden dan ben jij geen vriendelijke ruiter. En na jouw uitspraak dat paarden alleen schuimen bij RK zet ik des te meer vraagtekens bij jouw kennis.
Prima dat je kritisch wil zijn maar je kan pas kritisch zijn als je weet waar je over praat.

ik heb best wel veel kennis hoor (niet opschepperig hoor ;) ) ik ken wel heel veel paarden en pony's die tijdens het rijden geen schuimende mond hebben.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:57

Oke Sjors dat neem ik dan voor het gemak even aan maar vertel eens hoe je aan die wijsheid en kennis komt, wat heb je zoal gedaan en meegemaakt, welk niveau rij je,hoe lang rij je? etc etc.

En wat voor paarden ken jij dan die geen schuimende mond hebben?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:03

Miepie77 schreef:
superwoman schreef:

altijd grappig, dat geveroordeel van andere methodes dan Deurne.

Dan heb jij me totaal verkeerd begrepen..
Ik sta best open voor andere methodes.
Echter kun je ook bij de andere methodes goed zien of iemand kundig is of niet.
Veel mensen stappen over naar een andere methode wanneer ze het in hun huidige manier niet kunnen vinden IPV een andere methode als aanvulling zien.
Ik denk juist niet in vaste methodes, maar probeer overal wat kennis van te pakken en te gebruiken.

vb: ik heb mensen naar bitloos zien overstapppen omdat ze met bit niet verder kwamen, echter is er weinig veranderd en lopen de paarden nog steeds op de voorhand te sloffen met hun ruiters die het paard vreselijk tegenwerken met hun houding en hun harde handen. Echter dénken ze nu dat ze vriendelijker rijden.....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-04-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt