met les een elastiekje in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:34

xTamara schreef:
Wij blijven er altijd opzitten en de instructrice neemt gewoon het jasje aan.

Je kan ook tever gaan met sommige regels.
Ik zou niet eens zonder horloge willen rijden vind ik veelste handig.

Je hoeft er toch niet altijd uit te zien alsof je elk moment een wedstrijd hebt?

Op je paard blijven zitten als je je jas uit doet barst van de risico's. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de anderen in de rijbaan. Heb al diverse stunts meegemaakt helaas.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:36

Bij ons heeft onze lesgever bij de springles wel eens gezegd dat hij het liever vast ziet. Ik doe dat zowiezo al en vind het een stuk fijner zit met haar vast. Zo kan ik ook alles goed zien en hangt er tenminste geen pluk haar voor m'n gezicht ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:41

Grappig hoe de meningen van mensen verschillen! Ik ben op zoek naar een nieuwe stal, maar misschien moet ik een eis aan m'n lijstje toevoegen: respecteer mijn kleding :+

Ik heb van de week gesprongen met gewone bh en een topje met spaghettibandjes... het was ontzettend warm en om nou uit m'n (wijde :=) jas te drijven leek me ook geen succes...
Sportbh's zijn nauwelijks te krijgen in maatje mini en voor theezakjes ben ik om die reden ook niet echt bang :D

Maar opzich zijn veel 'regels' niet eens zo heel gek. Stel je springt over een hindernis en krijgt een windvlaag achter je aan, dan zie je halverwege de sprong niets meer... Ik heb ook weleens een paardenelastiekje in m'n haar geknoopt (geen aanrader!) omdat ik vergeten was een gewone mee te nemen.

Mijn telefoon heb ik trouwens altijd bij me met rijden. M'n ouders schieten me af als ik eraf val en een uur of wat in de bak moet liggen voor iemand me vindt en komt redden. Je telefoon bij de hand hebben is toch net een iets grotere kans op hulp...

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:42

Damber schreef:
Waar kun je je druk over maken?!

Zeg dat wel. :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:43

Ik zie mijn leerlingen het liefst ook het lange haar in een staart. Doe ik zelf ook met mijn half lange haar. Anders plakt alles zo in mijn nek.
Verder sieraden af, jas dicht of uit, chaps of laarzen aan, allemaal simpele dingen die de veiligheid vergroten. Niet alleen uit netheid, maar ook als bescherming tegen schaafwonden minimaal een korte mouw. Ik zie vaak meiden rijden met spaghettibandjes, zou het zelf nooit doen, ook niet als het bloedheet is. Dan zweet ik toch al, dus wat maakt zo'n korte mouw dan nog uit :)
En inderdaad, naast veiligheid kent het paardrijden ook nog een grote traditie. Een paard is een edel dier, laten we het ook zo behandelen door enigzins aan onszelf te denken. Nee, het hoeft niet het meest sjieke van het sjieke. Niet opdoffen of wat dan ook, maar gewoon netjes gekleed. En dat is natuurlijk wel een leuke discussie, want waar er hier en daar nog heren in een jasje blijven rijden, zie je ook de spaghettibandjes en alles ertussen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:44

Yessy schreef:
Mijn telefoon heb ik trouwens altijd bij me met rijden. M'n ouders schieten me af als ik eraf val en een uur of wat in de bak moet liggen voor iemand me vindt en komt redden. Je telefoon bij de hand hebben is toch net een iets grotere kans op hulp...

Telefoon kun je ook op zacht of op trillen zetten. Vorige week nog een paard recht omhoog zien komen omdat de mobiel van de amazone af ging...

Edit: en om dan nog even terug te komen op TS... toen ik net begon met rijden (zo'n 22 jaar geleden), moest je pony gepoetst zijn en werd je de rijbaan uitgestuurd als er nog stro in de staart zat. Nu geef ik zelf les en sta ik zelf dan maar te plukken. Tijden veranderen (oh, wat voel ik me oud nu ik dit type).

wednesday

Re: met les een elastiekje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:46

Telefoon heb ik ook altijd bij maar ik vind het inde zomer echt vervelend zitten in mijn rijbroek! Helaas rij ik alleen en in een wei, dus niemand die kan helpen moest er iets gebeuren! (staat wel ALTIJD op stil! Dus puur om zelf te bellen indien nood!)
Spagetthibandjes-bloesje snap ik het probleem niet echt?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:48

Ehm, de probleem hier zie ik niet zo van in eerlijk gezegt?
Als je een pak elastiekjes haalt bij de action bijvoorbeeld, en die in je kast legt(als je die hebt) heb je er altijd 1 bij je!
Met los haar rijden vind ik echt heel vervelend.

Zelf heb ik altijd me telefoon bij me met het rijden.
Spaghettibandjes kunnen afzakken en zitten ze steeds aan hun spaghettibandjes te trekken.
Gewoon t-shirtje met korte mouw.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:49

Stel je eens een manegeles voor... je wil niet weten hoe sommige klanten ruiken met spaghettibandjes :-s Daarnaast kun je schaafwonden voorkomen mocht je vallen. Vergelijk het maar met een motorrijder, die is ook helemaal aangekleed, ook in de zomer.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:51

Ah ok zo dan... Ja dat snap ik wel meer! (heb zelf nog nooit schaafwonden gehad door te vallen, maar ik rij ook nooit op asfalt ofzo!)
Ik moet ook wel zeggen dat ik eerder een tanktop aantrek dan een bloesje met spaghettibandjes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:54

Ilja000 schreef:
Yessy schreef:

Telefoon kun je ook op zacht of op trillen zetten. Vorige week nog een paard recht omhoog zien komen omdat de mobiel van de amazone af ging...

Edit: en om dan nog even terug te komen op TS... toen ik net begon met rijden (zo'n 22 jaar geleden), moest je pony gepoetst zijn en werd je de rijbaan uitgestuurd als er nog stro in de staart zat. Nu geef ik zelf les en sta ik zelf dan maar te plukken. Tijden veranderen (oh, wat voel ik me oud nu ik dit type).

Ik heb geloof ik nergens gezegd dat mijn telefoon op 'buiten' stand staat? Ik heb het geluid van m'n telefoon eigenlijk nooit aan :)

Dat laatste geldt bij ons op stal volgens mij nog steeds, of dat je moet trakteren ofzo :D

Ik vind het argument hoe mensen ruiken in bepaalde kleding echt nergens over gaan, als mensen op hun paard stinken zullen ze dat de rest van het jaar misschien ook doen... mogen die dan alleen nog katoenen shirts met een geurdichte jas eroverheen dragen? :+
Schaafwonden is wel weer een goed punt :j

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:57

Ik heb in de zomer eigenlijk altijd shirtjes aan met spaghettibandjes maar mijn bandjes zakken ook nooit af. Ik verbrand altijd er snel (ook met zonnebrand!) en als ik dus een shirt aan doe met korte mouwen, krijg ik een rare afdruk!

En mijn haar heb ik altijd vast omdat er anders enorm veel klitten in komen en daar heb ik geen zin in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:59

Ilja000 schreef:
Yessy schreef:

Mijn punt wat ik sinds gisteravond probeer te brengen is: in hoeverre je je wat van "de" etiquette wil aantrekken moet je helemaal zelf weten. Dit is afhankelijk van of het nodig is. Ik vind het niet nodig om mijn armbandje af te doen, mijn instructrice vindt het niet nodig dat ik een schone broek aan heb, maar ik wel. En wat de telefoon betreft: dat is heel erg afhankelijk van het paard. Mijne zou bijvoorbeeld wanneer de telefoon gaat denken: "oh gut, wat heeft ze nou weer voor speeltje?" Zolang ik er maar geen ezelringtone op zet ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-10-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:00

Ik vind het zowieso iets om nou te zeggen als je pony/ paard niet mooi schoon is om dan direct te moeten trakteren.. Bij ons is er een die poetst haar pony als ze heb gaat opzadelen bij de clubles ja dat is iets anders maar van mij mag een pony best een strootje in zijn staart hebben!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:03

Een strootje in de staart! Nee, dat kan echt niet, twintig jaar geleden wist ik dat al, een paard met stro in de staart is te koop, werd er gezegd. Omdat de eigenaar zelfs niet de moeite meer wilde nemen om even het stro eruit te halen.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:04

Ik rij eigenlijk altijd met los haar.... Eigenlijk gewoon omdat ik dit gewend ben en ik het met staart juist niet fijn vind zitten. :P Heb nooit last van mijn haar onder het rijden..

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:09

Vjestagirl schreef:
pharagirlke schreef:
fladder vestjes als in open vestjes of bv ook ruime T shirts?

Een gewoon passend shirt is geen losse kleding. Maar eentje die 2 maten te groot is wel.

En open vestjes idd ook, een vest (en een jas) horen of dicht of uit. En als je het halverwege de les te warm hebt, dan mag je best je jas uitdoen. Dan ga je op de AC lijn staan, stijg je af, doe je je jas uit en loop je met je paard aan de hand naar de bakrand om hem weg te leggen.

[PP] Rijmelarijtje

Dit vind ik dus onzin. Ook tijdens het rijden kan je je vest of jas uit doen en als je langs de bakrand rijd die daaroverheen deponeren.
Hetzelfde geldt voor elastiekjes in je haar. Ik maar zelf wel uit hoe ik mijn haar heb. Staarten gaan er tijdens het doorzitten of galoperen toch uit.
Chaps draag ik niet, alleen als het regent of als het ijskoud is. Dan bedoel ik dus de westernchaps.
Kaugom in je mond........ is een eigen keus.
Die etiquette waar het over gaat is uit de tijd en hopeloos ouderwets.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:12

Kauwgum, geen cap en geen schoenen/laarzen met hak zijn de denk ik de enige dingen waarbij ik iemand van m'n paard trek.
Dan zijn namelijk de enige mensen waarvoor ik als eigenaar verantwoordelijk ben, en ik hou ze daarom graag heel :)

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:19

omg dat vind ik echt onzin!
ik vind dat je dat gewoon zelf mag weten hoor :P

dat slaat toch nergens op xd
maarja .
x

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:44

er is denk ik een groot verschil of je in de les rijdt , op een pensionstal of manege of meer privé

als ik les heb zorg ik ook dat het er netjes uit ziet en haar in staart hoort daar wel bij vind ik
al heb ik wel altijd mijn sierraden om, ga echt mijn trouwring niet afdoen om te rijden en zonder horloge kan ik ook niet
vind het wel logisch dat je niet met bungelende oorbellen aan komt zetten

gelukkig rij ik de rest van de week thuis en hoef ik me nergens aan te houden

en de grootste onzin is nog wel dat je een sportBH aan moet doen om theezakjes te voorkomen _O-
juist geen BH zorgt voor gezonde borstspieren en mooi gevormde tieten
heb je een behoorlijk bos hout kan ik me voorstellen dat je vanwege pijn graag een goede BH wil dragen, maar ben je gezegend met maatje A/B/C dan heb ik die echt niet perse nodig

kauwgum of roken vind ik dan weer notdone en dat zie je juist weer erg veel
smerige gewoonte en gevaarlijk

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:47

Ik doe m'n haar altijd vast. Heb vrij lang haar en het belemmert m'n zicht als ik het los heb. Het is niet verplicht bij ons op de manege, maar voor jezelf wel zo veilig. Bij kauwgom, geen cap en slecht schoeisel word je wel direct aangesproken.
M'n telefoon (op stilstand) heb ik wel altijd bij voor noodgevallen (al vraag ik me af of ik er nog mee zou kunnen bellen als ik van een paard af val := ).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:12

hestejente schreef:
Een strootje in de staart! Nee, dat kan echt niet, twintig jaar geleden wist ik dat al, een paard met stro in de staart is te koop, werd er gezegd. Omdat de eigenaar zelfs niet de moeite meer wilde nemen om even het stro eruit te halen.

Tegelijkertijd... het zijn van die oppervlakkige dingen. Ik probeer er op te letten maar er hangen wel eens strootjes in, die je van de ene kant niet ziet, of die er weer in gekomen zijn. Wat doet het er ook toe? Hoeven krabben en modder weghalen bij het zadel zijn voor mij het belangrijkst, de rest is show en niet essentieel. Ik doe eerst dat wat ik voor het paard belangrijk vind, en niet voor de persoon die mogelijkerwijs vanaf de kant het paard ziet.

Zoals ik al zei: ik vind het prima dat er plekken zijn waar mensen erg hechten aan de uiterlijkheden, maar ik hoop dat er ook plekken blijven zijn waar je vooral recreatief kunt blijven rijden zonder dat dit soort dingen heel erg uitmaken.

(En wat er mis is met een joggingbroek heb ik ook nog niet ontdekt. Ik rij in de winter heel vaak met een joggingbroek over mijn rijbroek.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:15

Het doet er ook voor het paard niet toe. Ik ben gewoon zo opgevoed: stro hoort op de grond en niet op je paard.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:16

hestejente schreef:

_O- _O- meen je dit? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:19

arian_wolf schreef:
hestejente schreef:

_O- _O- meen je dit? :D

Wist jij dat dan helemaal niet? Was froegah doodnormaal, en ik vind het nog steeds niet kunnen, een staart met stro.