[Centraal]ben ik te groot/ zwaar voor mijn pony deel 12

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ELNSRL

Re: [Centraal]ben ik te groot/ zwaar voor mijn pony deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:27

Hahah oke:D

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:39

Wolferus schreef:
. (ezels kunnen ook een stuk meer hebben dan paarden eh, en ze lijkt me niet zwaar)

is dat zo?? o nu snap ik al die filmpjes op youtue waarom er zulke grote mesjes enzo op de ezels rijden.

ik vind ezels ook echt leuke dieren <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:18

Chicomnalles schreef:
[img]http://i53.tinypic.com/9kc6fr.jpg[/ img]
Neok & ik.

Neoks stokmaat is rond de 1.30 m. Ik ben zelf 1.45, en weeg 39 kg

Zoals ik in je topic ook al zei ben je aan de grote kant, intensief rijden zou ik niet doen. Je zus van 160 is echt veel te groot. Jij eigenlijk ook, zeker gezien de doorzakkende rug van Neok.

Ezels kunnen NIET zoveel hebben als de meeste mensen denken. Ga uit van 25% van het lichaamsgewicht van de ezel (als hij op gezond gewicht is).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:19

Die met de ezel past niet! een ezel heeft een zwakkere rug dan een paard hoor en mag maximaal 45 kilo als hij groot gebouwd is en ook ben je te lang.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:20

Een ezel is speciaal gefokt als lastdier, in tegenstelling tot een paard..
In arme landen trekken ze enorme lasten en dragen ze volwassen mensen. (niet dat ik zeg dat dit goed is, maar gewoon om aan te geven dat ezels wel degelijk sterker zijn)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:22

Wolferus schreef:
Een ezel is speciaal gefokt als lastdier, in tegenstelling tot een paard..
In arme landen trekken ze enorme lasten en dragen ze volwassen mensen. (niet dat ik zeg dat dit goed is, maar gewoon om aan te geven dat ezels wel degelijk sterker zijn)

Klopt, en die ezels worden dan ook niet zo oud. ;) Zoals ik al zei, ga uit van 25% van het lichaamsgewicht (ruiter + spullen zoals zadel) wil je je ezel gezond houden.

Bovenstaande ezel heeft duidelijk een doorzakkende rug, daar gaat 'ie sneller last van krijgen als hij bereden wordt. Ezels horen een vrij rechte rug te hebben.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:23

geen foto's quoten ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:27

Als je het gewicht weet kun je dat dus makkelijk uitrekenen. Je kunt het gewicht van de ezel berekenen door de schofthoogte en de borstomvang te meten... 0,0252 x (schofthoogte x 0,24) x (borstomvang x 2,5) geeft het gewicht van de ezel weer. Tabel is gemaakt door de Donkey Sanctuary in Engeland, een ezel van 120cm heeft een goed gewicht rond de 180 kilo.

25% van 180 = 45 kilo. Chicomnalles heeft een iets grotere ezel (alhoewel de stokmaat onbekend is, volgens haar zus was het rond de 120 en volgens Chicomnalles 125/130...) en ze is zelf wat lichter, qua gewicht zou het dus nog wel kunnen alleen vind ik haar te lang en met oog op de zwakke rug zou ik intensief rijden afraden. Een keertje erop zitten en wat stappen kan best, maar daar zie ik het nut niet van in.
Haar zus is wel echt te groot en zal ook al gauw te zwaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:29

Ik had het ook niet over intensief rijden he :)
Sowieso, als je intensief wilt rijden dan ga je paardrijden, met een ezel is dat niet zo verstandig :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:30

Wolferus schreef:
Ik had het ook niet over intensief rijden he :)
Sowieso, als je intensief wilt rijden dan ga je paardrijden, met een ezel is dat niet zo verstandig :P

En waarom dan niet? Je kan prima rijden op een ezel hoor, ik zou niet weten waarom niet...?
Zoek maar eens Jasper op (boktnaam), die rijdt western met haar ezels.

In Amerika zijn er hele shows en wedstrijden met ezels en muildieren.

Of hier wat foto's als voorbeeld: http://sbr.longearsmall.com/shows-Bishop2004.htm
http://sbr.longearsmall.com/shows-Montana2006.htm oa trail en mennen
http://sbr.longearsmall.com/shows-Bishop2008.htm barrelrace

Het is dat ik te groot ben voor de ezels hier, maar ooit zou ik ook best 'n grote rij-ezel willen... :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:44

dancer_: past!

Spy: gewicht kan nog net, maar ik vind je wel te lang, ik denk dat in combi dat het je wel te groot maakt.

Beau_1: past nog wel hoor, kwa lengte en gewicht!

S__L: past ook nog netjes.

Chicomnalles: leuk hoor zo'n ezeltje, past nog wel!
ik vind je zus wel te groot
op de manege pony past goed

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:49

Ezels zijn niet om op te rijden. Wanneer je dat wel doet, is de kans groot dat een ezel later rugklachten zal krijgen. Dan heb ik het niet over afentoe een beetje rond hobbelen op zo'n ezel, maar rijden zoals een paard kunnen ze niet.
Ze zullen het waarschijnlijk wel doen voor je; waar een paard stopt zal een ezel verder gaan....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:51

WannabeFlame, misschien moet je je eerst even wat meer in ezels verdiepen voordat je zulke dingen roept. Ezels kun je prima op rijden mits je niet te lang en niet te zwaar bent. Zoals ik al zei wordt er meestal western mee gereden, vanwege de stand van de schouder zijn dressuuroefeningen namelijk lastiger voor ze.
Het klopt wel dat ezels heel hard zijn (ook voor zichzelf) en dus weinig zullen laten merken van ziektes/ongemak.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:53

Fiffill schreef:
WannabeFlame, misschien moet je je eerst even in ezels verdiepen voordat je zulke dingen roept. Ezels kun je prima op rijden mits je niet te lang en niet te zwaar bent. Zoals ik al zei wordt er meestal western mee gereden, vanwege de stand van de schouder zijn dressuuroefeningen namelijk lastiger voor ze.

Vergeten te melden; ik heb het ook over mensen die het eigenlijk niet meer kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:54

Maar dat is toch ook zo bij paarden, té is nooit goed ;) te groot en te zwaar niet. Anders is een ezel een prima rijdier hoor. :)
Als de ruiter te groot en te zwaar is zullen ze dat echter niet zo snel laten merken, dat zie je ook in het buitenland, ze dragen braaf al die veel te zware lasten. Een ezel merk je pas wat aan als hij echt al ver heen is.

Overigens zijn er wel bepaalde rassen die minder of meer geschikt zijn om op te rijden, de Poitou bijv. heeft over het algemeen een zwakkere rug omdat hij nooit zoveel als rij/lastdier is gebruikt maar meer om muildieren te fokken.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:58

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:58

Nee joh, dat past makkelijk. Qua lengte zeker, hoe zwaar je bent kan ik niet echt af zien aan een foto maar het ziet er prima uit.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:00

Past netjes :)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:02

Lovebelly : Past nog perfect :)

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:02

EskeGirl schreef:
Ik heb een verzorgShet, van de eigenaar moeten we daar ook af en toe iemand 'opzetten'.
Ik ben in iedergeval uitgesloten(te groot+ te zwaar voor die Shetlander). Ik verzorg met een meisje van rond de 1.40 en ongeveer 35 kilo, zou die op een Shetje van 95 cm passen(1x per week 10 minuutjes, alleen wat stappen en misschien een klein drafje). Ik zal de foto van het samen even neerzetten.

(de foto is een beetje onduidelijk, maar dit is de enige die ik heb als het meisje ook gestrekt staat)
Afbeelding

Kan wel hoor, op ponyparkcity gebeurd dat toch ook? En die shetjes worden er echt niet slechter op hoor;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:04

annickx schreef:
Kan wel hoor, op ponyparkcity gebeurd dat toch ook? En die shetjes worden er echt niet slechter op hoor;)

sorry maar denk jij dat alles wat op pony park city gebeurd juist is?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:09

ha ppc?
dat is het meest dieronvriendelijke park dat ik ken:(
dus nee kan niet te zwaar is te zwaar !!
ik ga toch ook niet op jouw rug zitten als je me eigenlijk niet kan houden?

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:17

(,,)

Op ppc mag je toch op een Shet blijven rijden tot je 12de?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:22

Rhine_ schreef:
1ste ezel past, 2de niet. Laaste paard past.

Correctie 2de ezel past ook.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:22

Laatste past :)

Ik weet wel dat je intensief kan rijden op een ezel hoor. Dan moet je overigens wel erg klein en licht zijn, volgens jouw, maar het kan wel.
Over de zus die op de ezel zit had ik het niet over intensief rijden, dat bedoelde ik ;)