[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:48

Meer lopen helpt niet altijd. Ze krijgen er enorm veel conditie van en raken alsnog niet uitgeput. Je kan hem beter mentaal moe maken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:50

En dat doe ik door?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:51

Met afwisseling en nieuwe dingen doen, wat je dus eigenlijk al goed doet!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:59

Je planning die je nu opgeeft ziet er inderdaad al beter uit (les is dus een uur rondlopen/bewegen) maar we lezen vaak dat je met hem wat gestapt hebt en dat telt eigenlijk niet van beweging (in deze weersomstandigheden kan je er natuurlijk niets aan doen)
Ik zou als ik grondwerk, hem sowieso altijd eerst longeren, want van enkel wat stap grondwerk hebben ze ook niet echt beweging gekregen natuurlijk.

Hoezo mag een paard geen conditie krijgen? (Niet aan de ts maar iemand die zoiets zei)

Je kan ook het longeren uitdagender maken door af te wisselen van tempo, sneller draven, weer trager, weer sneller en dan echt wanneer jij het zegt, niet wanneer hij toevallig uit luiigheid begint te sukkeldraven. Overgangen maken! Stap, galop, draf, halthouden, draf.. kan prima aan de longe! Is tevens een goede gehoorzaamheidsoefening. En dan echt consequent zijn, als je wil dat hij gaat stappen, moet hij binnen de paar passen aan het stappen zijn.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:03

nou conditie is niet erg, maar als hij straks bulkt van de conditie en Kim rijdt zelf nog nauwelijks lijkt me gewoon niet zo fijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:04

Paarden zijn volledig anders gebouwd dan wij. Conditie in de vorm van longinhoud en hartcapaciteit kun je bij een paard makkelijk op 6 weken verdubbelen door simpelweg 4 keer per week te werken. Daarop focussen is dus nergens voor nodig tenzij je endurance/sgw/draverij gaat doen.

Waar je wel moet op werken is gehoorzaamheid en correct lichaamsgebruik. En dat laatste moet inderdaad correct voorwaarts gebeuren. Maar zomaar 10 minuten vlot draven en 5 minuten galopperen zonder meer vind ik niet nuttig. Evenwicht, balans, buigen en actief: dat zijn sleutelwoorden aan de longe.

Zelf begin ik met tien minuten stappen aan de longe. Niet bijgezet, actief voorwaarts en met correcte afstand. Niet te moeilijk maken. Hoe meer je prutst met de stap hoe moeilijker die wordt. Losdraven ook zonder bijzet of los bijgezet. Gewoon het juiste tempo: voorwaarts maar wel binnen een ritme dat hij nog balans kan vinden. En daarmee ga je aan de slag: loopt hij met de achterbenen in het spoor van de voorbenen of niet en dat corrigeren. Zodra dat goed gaat zal ook het het nageven gebeuren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:10

@ poes dat is ook mijn idee maar kim heeft die kijk en ervaring nog niet om zo te longeren. Om het rijden makkelijker te maken is het moe maken in mijn ogen wel handig aan goed loswerken komt ze nu nog niet toe en dat komt pas als ze meer ervaring krijgt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 17:13

Myrthe, ah top! Dat vindt ik sws al ontzettend belangrijk, anders wordt het voor het paard ook heel saai. Dit deed ik bij Oreo ook al.
Damned, les op maandag is half uur, les op zaterdag is wel een uur. Oh ja, dat zal ik voortaan voor het grondwerken wel proberen te doen. Oh dat klinkt wel heel leuk, ga ik uitproberen. Maar wat moet ik doen als hij niet wil stappen? Want hij doet daar vaak heel lang over. Ik probeerde ook wel eens voor hem te gaan staan als laatste redmiddel, maar dan draaide hij juist om. En als ik dan aan de lijn wat trok, ging hij alleen maar kleinere rondjes om me heen lopen. Natuurlijk geef ik altijd eerst het stemcommando. En nu ook vaak met diep uitademen en lichaamstaal.
poes, bedankt voor je tips! Hoe moet ik dat laatste corrigeren?

Van Oreo hangt eindelijk het 'drieluik'! Ik ben er echt heel blij mee.

Afbeelding
Ik ben nu ook bezig met een fotoalbum. Ik vind het echt enorm leuk om al die oude foto's terug te zien, en ik merk nu dat ik het ook echt kan. Het begint steeds meer een plekje te krijgen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:42

Ik heb zelf al heel lang niet meer gelongeerd en mijn instructeur longeert enkel met dubbele longe dus ik kan je daarmee helaas niet de beste tips geven. Ik weet wel dat de commando's er echt ingedrild moeten worden zodat hij elke keer dat je ze zegt, direct moet luisteren, en je die gehoorzaamheid ook mag verwachten van je paard (en als hij het dan niet doet, je direct streng mag zijn, maar dus enkel als je weet dat hij het wel kent en begrijpt)
Wat ik me meen te herinneren is golvende bewegingen maken met je longe als hij niet vertraagt? En steeds groter, rukkender tot hij luistert, maar ik kan het ook fout hebben. Met de dubbele longe is het een stuk handiger want daar zijn je longes gewoon je teugels, maar dat vereist meer inzicht en oefening en vaardigheid.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:19

Wat ik doe is de volte kleiner laten worden. Dan moeten ze namelijk wel afremmen en zo leren ze de commando's goed. Uiteindelijk is dat niet meer nodig en kun je ze gewoon op de normale ronde houden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 18:33

Damned, oke, dat kan ik wel proberen. Dubbele longe leek mijn instructrice idd nog niet heel handig. Omdat je daar wel vrij ervaren voor moet zijn. Want hij is al best rillerig, en als die longe dan ergens komt waar die niet moet zijn, willen we natuurlijk niet dat hij flipt.
suikermeisje, dat probeerde ik wel. Maar meestal draafde hij dan gewoon door. Ook hele kleine rondjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:45

Myrth97 schreef:
Meer lopen helpt niet altijd. Ze krijgen er enorm veel conditie van en raken alsnog niet uitgeput. Je kan hem beter mentaal moe maken.

Precies, met meer laten lopen kweek je alleen conditie en daar worden ze niet ontspanner van. Ik schreef het al eerder, maar door een thiedeman te gebruik ga jij het omgekeerde bereiken. Als een paard met een correcte aanleuning met een bolle rug (ontspannen) loopt, maakt hij endorfine aan. Daar worden ze rustig van. Dwing jij met die Thiedeman een houding af, loopt Shan met een holle rug en maakt cortisol (stresshormoon) aan, waar ze dus gestrest van raken. En dat heeft zijn effect de volgende dag ook nog. Dan kunnen ze zomaar exploderen om de stress te ontladen.
En ze gaan er "stuk" van.
https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI

Longeer je nu met de longeerhulp?
De filmpjes die ik van Shan heb gezien, zie je hem heel erg met zijn hoofd omhoog lopen.
Dus met een holle gespannen rug. holle rug=gespannen=klaar om te vluchten.
https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI

Ga werken aan ontspanning door Shan voorwaarts neerwaarts te rijden en te longeren.
Dat kan je doen door met de longeerhulp of met een chambon te longeren. Je zal zien dat hij dan een stuk rustiger gaat worden.

Je paard ontspannen kan je leren. Jouw angst (hoe goed je dat ook verbergt), kan Shan onzeker maken.
https://www.youtube.com/watch?v=MXcQY3giuzU

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:11

Ik bedoel niet dat je hem meer moet laten lopen of iets, maar probeer eens op een normaal tempo rijden en longeren. Ik weet niet of je zelf het verschil ziet tussen jouw rijden en dat van Milou qua tempo? Als je hem lekker door laat lopen heeft hij ook minder tijd om afleiding te zoeken/te schrikken etc. En lekker doorlopen bedoel ik dus nogmaals niet mee als een halve zool door de bak heen crossen maar gewoon een mooi voorwaarts tempo. Idem aan de longe. Ik heb inderdaad al een tijdje geen filmpje gezien maar in je laatste filmpjes vind ik hem errrrrrg traag lopen. Daar krijg je imo een heel opgefokt paard (mentaal) door want als ik het me goed herinner komt hij in de winter ook niet heel veel buiten toch? Zorg dan dat hij bij jou goed zijn energie kwijt kan.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:19

Kim, echt stoer hoe je dit allemaal doet! Ik vind dat je goed bezig bent en ik denk dat dat onzekere echt niet zo erg is. Dat overwin je wel.
Die video's van de bijrijder zien er ook erg goed uit.
Toch wil ik nog even kwijt: Misschien is het slim eerst een band op te bouwen via grondwerk? Dat kan heel erg helpen!

Nu word ik weer een stille mee lezer, succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 19:39

damian, ik heb nu deze keuze gemaakt in overleg met mijn instructrice, dus daar laat ik het nu bij. Ik longeer nu soms (niet voor het rijden) met een elastiek (halsverlenger). De filmpjes zijn voor mijn concentratie en focus helaas wat te lang en in het engels. Kan iemand misschien voor mij kort samenvatten wat erin gezegd wordt?
liekec, dat probeer ik ook echt! Ja, ik zie het verschil zeker. Op de filmpjes van het vrijspringen liep hij idd niet erg door. Daar was Sophie ook vooral bezig omdat ik nog niet helemaal helder was. Maar daar zal ik de volgende keer op proberen te letten idd. In de winter komt hij volgens mij iets van 5/6 uur buiten. Dat is idd niet zo heel veel.
madhatter, dankjewel! Daar ben ik ook sws mee bezig. Maar tegelijkertijd moet hij natuurlijk ook zijn energie kwijtkunnen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:00

Kimmie25501 schreef:
damian, ik heb nu deze keuze gemaakt in overleg met mijn instructrice, dus daar laat ik het nu bij. Ik longeer nu soms (niet voor het rijden) met een elastiek (halsverlenger). De filmpjes zijn voor mijn concentratie en focus helaas wat te lang en in het engels. Kan iemand misschien voor mij kort samenvatten wat erin gezegd wordt?

Weet je ook waarom je die keuze hebt gemaakt en wat een Thiedeman voor werking heeft op je paard?
Je moet je zelf ook verdiepen hoe je je paard correct traint, waarom je bepaalde dingen doet. Ik had gewild dat ik dat ook had gedaan toen ik jonger was. Neem niet zo maar wat aan maar denk ook zelf na. Ga je zelf eens verdiepen in de biomechanica van een paard en waarom je bepaalde oefeningen doet. Dan had je waarschijnlijk een andere keuze gemaakt.

Koop een leuk boek, zoals Rijden met Gevoel (twee delen) Dat is makkelijk leesbaar en geschreven in hele begrijpelijke taal.
https://www.bol.com/nl/p/paardrijden-me ... 002065110/

https://www.bol.com/nl/p/paardrijden-me ... 004703748/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:08

Laat Kim nu maar even. Het is niet ideaal maar veel kwaad kan het op dit moment ook niet (mits goed afgesteld, dat zeg ik er wel even bij.) Het is niet mijn favo teugel, maar als het Kim wat meer vertrouwen geeft so be it.
Ik vind dat je wel een goed weekschema hebt Kim. Wat je ook eens kunt doen is nadat Milou gereden heeft, je paard nog even 10 minuutjes zelf rijdt. Dan is hij los en kan Milou je mooi even helpen om wat dingetjes nog beter te gaan voelen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 10:47

damian, van wat ik heb gevoeld vindt ik het nu even wel fijn. Hij staat sws op zijn langst. En het is nu even mijn keuze zo. Ik zal naar de boeken gaan kijken.
Babootje, dat is wel een goed idee! Dat zal ik wel een paar keer gaan doen. Dat idee had mijn instructrice ook al trouwens, als het een keer af te spreken valt.

Vandaag hoop ik dat de sneeuw weg is als ik naar stal ga. Daar wil ik Shan even intensief longeren, en daarna nog even grondwerken.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:55

Hier is de sneeuw al bijna helemaal weg!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:00

Hier ligt het op de grond nog wel, maar uit de bomen is het weg. Misschien kan het ook komen doordat ik in het bos woon, hopelijk is het op stal beter haha

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:02

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 19:34

Vandaag heb ik Shan eerst even gewoon losgelongeerd en daarna met elastiek. In het begin dacht ik dat het elastiek veel te kort was, want hij hield zijn hoofd heel hoog. Maar na een tijdje proberen kreeg ik hem vast. Daarna kwam ik tot de conclusie dat het wel goed paste. Want hij kon zijn hoofd ook makkelijk helemaal omhoog doen. Daarna heb ik hem lekker gelongeerd op tempo. Ik moest ook zo hard lachen! Op een gegeven moment vond hij het helemaal leuk, en werd een soort kruising tussen een lama en een arabier :') Kop in de lucht, staart omhoog en lopen. Vond het wel gaaf om te zien :j
Daarna heb ik nog even grondwerk met hem gedaan. Dat gaat ook steeds beter. Deze keer alleen losgewerkt in stap, en dat was al een hele verbetering. Morgen heb ik als het goed is les, maar ik moet even kijken of dat kan doorgaan. Hij heeft vandaag natuurlijk wel intensief beweging gehad, maar hij is wel lang niet gereden. Dus dat moet ik even aankijken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:29

Juist dan wel rijden. Hoe meer je een vast ritme erin houdt, hoe makkelijker alles wordt.
Desnoods slinger je hem eerst nog aan een longe rond om wat overtollige energie kwijt te raken maar hoe meer structuur in je dagelijkse schema, hoe vertrouwder het voor hem wordt. Hij is jong, heeft sctructuur en ritme nodig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:45

Ik ga vandaag ook wel rijden. Milou heeft nml nog even tijd om hem vantevoren even te rijden. Aan de longe doe ik altijd voordat ik ga rijden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:03

Vandaag kwam ik aan op stal, en had Shan zijn deken gesloopt {:)-:( Fijn. Gelukkig viel het nog een beetje te maken. Daarna had ik helaas geen tijd meer om hem te longeren en heb ik hem snel opgezadeld. Aan de thiedeman heb ik een haak gemaakt, dus die zit nu veel losser. Toen Milou hem ging rijden was hij enorm fris en heel vervelend. Ze heeft hem vooral lekker veel gegaloppeerd. Dan ben ik heel blij dat ik er zelf niet op zit! Daarna ben ik erop gegaan. Mijn instructrice heeft me ook uitgelegd dat de thiedeman voor nu vooral is om mij meer leiding te geven. Ik heb soms namelijk nog wat moeite met de druk op twee teugels, en als Shan die niet heeft, raakt hij een beetje in paniek. Dus voor nu is het nog beter voor Shan en voor mij dat die teugels eraan zitten. Zonder is natuurlijk beter, maar als het gevaarlijk wordt moet je wel ingrijpen. Milou kan het natuurlijk prima zonder.
Ze heeft ook wat filmpjes gelet. Deze les heb ik vooral veel op mijn houding gelet. We doen het nu lekker rustig aan. En Shan was ook al flink moe haha.

Ik ben heel blij dat het nu steeds beter gaat. En ik ben weer zelf afgestapt! (klinkt raar, maar voor mij na al deze dingen best bijzonder). Ik moest mijn instructrice en Milou er wel even van overtuigen dat ik echt durfde, maar het ging helemaal prima.
Morgen gaat Shan eerst naar de tandarts en daarna naar de osteopaat. Misschien kan ik hem daartussenin nog even losgooien. Maar ik heb geen idee hoe dat eigenlijk werkt bij de tandarts, daar ben ik nog nooit bijgeweest. Dus dat moet ik even aankijken.