[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:45

Veel plezier, het komt vast goed!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 10:47

Dankjewel! En ik hoor ook net dat de les verplaatst is naar vanmiddag, dus ik heb net iets minder tijd om me druk te maken haha

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:19

Vandaag heb ik dus weer een keer gereden. Eerst gelongeerd, en hij wil heel graag hard, maar niet terug naar de stap. Tips daarvoor?
Daarna even de thiedeman bekeken. Hij paste eigenlijk precies niet, hij kreeg een beetje een stringetje tussen zijn tietjes :') dus daar ga ik een karbijnhaak aanmaken.
Op het moment dat ik wilde opstappen, voelde ik me toch niet helemaal veilig, dus vroeg ik Milou om erop te gaan. Zij reed hem even tot het frisse eraf was, en daarna ben ik er nog een kwartiertje op geweest. Het opstappen gaat veel beter als ze hem al gereden heeft, dus dat was heel fijn. Ik heb lekker gestapt en wat gedraafd. Maar met die thiedeman gaat het rijden echt veel fijner! Hij heeft daardoor een veel stabielere aanleuning. Dat is voor mij vooral heel erg fijn. Ik durf nu ook al steeds beter been te geven. Dit weekend ga ik lekker grondwerken en hem laten wennen aan de zweep. Daarna komt de osteo, dus maar even kijken wat ik dan mag doen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:05

Goed dat je er weer hebt opgezeten! Meestal is het na de osteo toch gewoon een paar daagjes tot een week rust en dan weer opbouwen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:08

Goed dat je eerlijk aangaf even niet zeker genoeg te zijn. En nog beter dat je er later toch nog even op ging! Jullie komen er wel zo met milou en de begeleiding die je hebt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:29

Goed gedaan zo! Zo heb je voor beide een positieve ervaring vandaag.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:57

Zuinig zijn op Milou! Daar heb je heel veel aan!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:22

Goed dat je er weer op gegaan bent!!
En tip voor de zweep: je moet hem er niet aan laten wennen. De evt angst voor de zweep zit in jou hoofd niet in die van shan. Gewoon straks als hij naar de osteopaat is geweest aan Milou vragen of ze hem er bij pakt met rijden. Gaat heus wel goed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:25

Dankjewel allemaal!
Ja suikermeisje, ik vind haar ook echt geweldig! Ze heeft me ook al met Oreo heel erg veel geholpen, en dat is gewoon echt heel fijn.
genja, ik ga hem gewoon overal even aanraken met de zweep. Dat is voor mijzelf ook weer heel goed (iets wat ik eng vindt haha)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:48

Wat jij voelt is geen stabiele aanleuning maar een valse afgewongen aanleuning met verkeerd ruggebruik. Zeker als jij hem nog eens extra voorwaards gaat rijden. Fysiek is hij daar helemaal nog niet aan toe. Dan heb je straks zeker een osteo nodig ;)

Ga werken aan ontspanning, vwnw... daar worden ze vanzelf rustiger van. En sterker. En als je dat spannend vindt onder het zadel, ga dan lekker met de longeerhulp longeren. Maar ga in vredesnaam niet met hulpteugels in de weer die een houding afdwingen om hem te durven rijden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:12

damian23 schreef:
Wat jij voelt is geen stabiele aanleuning maar een valse afgewongen aanleuning met verkeerd ruggebruik. Zeker als jij hem nog eens extra voorwaards gaat rijden. Fysiek is hij daar helemaal nog niet aan toe. Dan heb je straks zeker een osteo nodig ;)

Ga werken aan ontspanning, vwnw... daar worden ze vanzelf rustiger van. En sterker. En als je dat spannend vindt onder het zadel, ga dan lekker met de longeerhulp longeren. Maar ga in vredesnaam niet met hulpteugels in de weer die een houding afdwingen om hem te durven rijden.

Ik denk dat dit voor nu een goede oplossing is. Ze moet eerst weer vertrouwen krijgen om er uberhaupt op te zitten. Dat voorwaarts neerwaarts komt wel met de bijrijder. ;)
Je paard voorwaarts neerwaarts rijden kan niet als je er zelf ook niet relaxed op zit.
Kim, ik denk dat je heel goed bezig bent. En inderdaad, het zijn denk ik vooral de dingen waar jij aan moet wennen bij Shan, zoals de zweep. Maar dat is alleen maar goed om te oefenen! Succes en vooral veel plezier!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:25

Eerst weer vertrouwen krijgen, dan komt de rest ook wel.
:j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 09:45

damian, daar hebben wij een andere mening over.
Dankjewel allebei!
Vandaag ligt er sneeuw *\o/* Ik ben benieuwd of Shan er op reageert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:53

Kimmie25501 schreef:
Vandaag heb ik dus weer een keer gereden. Eerst gelongeerd, en hij wil heel graag hard, maar niet terug naar de stap. Tips daarvoor?
Daarna even de thiedeman bekeken. Hij paste eigenlijk precies niet, hij kreeg een beetje een stringetje tussen zijn tietjes :') dus daar ga ik een karbijnhaak aanmaken.

Het is maar een tip: zorg er eerst voor dat de thiedemann past voordat je ermee gaat rijden. Het is al een niet echt fijne teugel, maar als het te kort is afgesteld al helemaal niet. Je doet er meer kwaad mee dan goed. Vraag je instructrice even hoe hij moet zitten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:26

Ik heb het ook met mijn instructrice overlegd. En daarom gaan we er een karbijnhaak aanmaken.
Wat een pokkeweer trouwens zeg! Ik wilde eigenlijk naar buiten gaan, maar omdat het zo glad was, was dat echt niet veilig. Daarom heb ik op de poetsplaats hem kort even aangeraakt met de zweep. Hij reageerde vrij rillerig, maar was wel braaf. Daarna heb ik hem 20 minuten gestapt in de binnenbak. Meer kon ook niet. Erg vervelend, want hij had veel energie.
Morgen zou Milou hem eigenlijk rijden, maar dat gaat niet door. Dus ga ik wss longeren. En dan moeten we maandag maar even kijken of het gaat. Want als hij weer een paar dagen niet gereden is, is hij echt een bommetje.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:10

damian23 schreef:

Helemaal mee eens. Daar waar de kennis ontbreekt, komen de dwang- en hulpmiddelen boven. Die lijken in eerste instantie een oplossing, maar zijn symptoombestrijding en dwingen je paard dingen te forceren, waardoor het bij fout gebruik alleen maar erger wordt, zowel lichamelijk als mentaal. Een paard is geen gebruiksvoorwerp! Hij moet het leren en jij ook, maar dat kan ook op een correcte eerlijke manier. Zoiets heeft nu eenmaal tijd nodig. Beter trager en goed en in een goede verstandhouding, dan met dwang de boel te forceren gewoon omdat je zelf anders niet durft rijden. Als je je zekerder voelt als Milou er eerst op heeft gereden, zou het beter zijn om op die manier te werken. Dat jij telkens na Milou even opstapt en dat zij jou, desnoods aan de longe, uitlegt wat je moet voelen en doen. Hoe zou jij het vinden als jouw turnleraar op school zegt : oei, wat ben je stijf en die oefening kan je niet goed, wacht, ik bind je even vast ...

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:45

Kimmie25501 schreef:
Want als hij weer een paar dagen niet gereden is, is hij echt een bommetje.

Vraag aan je stal of ze een krachtvoerbeurt kunnen vervangen door extra hooi/kuil. Beter voor hem omdat ie er langer mee kan doen en rustiger in zijn kop omdat ie niet uit elkaar knalt van de energie.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 15:08

abc, daar gaan we ook aan werken natuurlijk. Maar op deze manier werkt het nu eenmaal even fijn voor ons. Voor nu, is het even fijn. En dat blijven we ook even doen.
Hoppit, hij krijgt eigenlijk bijna geen krachtvoer meer. En hij krijgt sws al extra hooi. Maar ik kan het wel even navragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:22

Maar waarom niet fanatieker longeren ipv stappen. Beest moet z'n energie gewoon kwijt en heb het idee dat ie dat gewoon niet kan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:29

MarjanB schreef:
Maar waarom niet fanatieker longeren ipv stappen. Beest moet z'n energie gewoon kwijt en heb het idee dat ie dat gewoon niet kan.

Nou echt... := Sorry hoor maar alleen stappen en een uur lang proberen z'n hoofd naar beneden te krijgen onder de noemer 'grondwerk', dan wordt zelfs de braafste koudbloed na 3 weken een bommetje.. geef hem nou eens fatsoenlijk beweging. Zoals Milou bijvoorbeeld rijdt, een goed tempo en goed naar voren. Maar ook met longeren mag hij veeeeeeel actiever. Hij valt haast om in de draf.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:44

Of eens een lange galoptraining aan de longe? Volgens mij kan hij zijn energie niet genoeg kwijt, en dan kan je het je paarden eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze bokken of zweten.
Een dag niet gezweet is een dag niet gewerkt ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:54

Denk dat er op dit moment niet veel te longeren valt. In de binnenbak zal waarschijnlijk niet uitgebreid gelongeerd mogen worden en buiten is het bij ons in ieder geval te hard en ongelijk.

Met haar lesgever heeft ze deze manier qua rijden afgesproken laat ze het dan gewoon zo eerst proberen. Werkt het niet dan weer verder kijken.

Ts moet niet te voorzichtig zijn zoals met de zweep. Die van mij zou het ook niet waarderen als ik haar overal aanraak maar met rijden er absoluut niet bang voor. Maar iedereen moet uiteindelijk haar eigen weg kiezen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:38

Marjan, bedoel je vandaag? Ik kon niets anders. In de binnenbak mag je alleen stappen aan de hand helaas. En longeren binnen mag niet. En buiten wilde ik echt niet lopen, het was superglad, dat leek me echt te gevaarlijk.
liekec, hoe bedoel je? Vandaag heb ik er niet op gezeten. Alleen ernaast gelopen. En je hebt al heel lang geen filmpjes meer gezien van het longeren, dus je weet niet hoe hij nu loopt. Ik vind je toon niet zo aardig nu. Mag wat vriendelijker.
Damned, hoe moet ik dat precies doen? Want ik heb wel geleerd dat je nooit langer dan een half uur moet longeren. Of is dat niet zo? En moet je dat ook opbouwen? Sorry, maar ik heb daar echt geen verstand van haha.
genja, nee klopt. Precies dat. Jij begrijpt me. Ik neem van iedereen (ook op bokt) adviezen aan. Maar naar de mensen om me heen luister ik sneller dan naar jullie. Gewoon omdat die mij kennen, ook in rl. Ik ga proberen niet te voorzichtig te zijn. Moet ik nog wel leren. Want bij Oreo was dat supermakkelijk, maar als ik Shan hetzelfde behandel, wordt hij helemaal gek haha. Dat is al vaker gebleken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:45

Ik bedoel elke dag :) hij hoeft nu maar twee keer in de week echt wat te doen. Verder is het allemaal best tam en rustig. Laat hem lekker 40 minuten werken aan de longe en daarna nog grondwerk. Dat kan hij best hebben. Met longeren even los stappen bijzet er aan en 10 min flink draven paar rondjes stap en dan een minuut of 5 galop. Paar rondes stap en dan van hand wisselen en paar rondjes stap en dan ook weer 10 min flink draven gevolgd door stap en galop voor 5 minuten. Daarna lekker uitstappen en wat grondwerk.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 16:46

Ah top. Dat is best een goed idee, maar mijn weekplanning wordt zo:
Maandag: les.
Dinsdag: Milou rijden.
Woensdag: iets van grondwerk/longeren.
Donderdag: Milou rijden.
Vrijdag: rijden.
Zaterdag: les
Zondag: iets van grondwerk/vrijspringen.

Maar het moet dus nog zwaarder?