Een paard kan maximaal 15% (en sommige rassen tot wel 29% bron: thehorse.com) van zijn lichaamsgewicht dragen. Daarnaast spelen er nog een heleboel andere factoren mee die bepalen of het paard 15% of misschien wel minder of iets meer kan dragen. Zo speelt de anatomie en fysiologie van het paard een hele grote rol! Een paard met bewezen artrose, been of rugklachten zal automatisch minder kunnen dragen. Ik lees hier vaak vragen over, terwijl, als je heel eerlijk naar je paard kijkt, je vaak zelf het antwoord al weet. De wervelkolom van een paard, of je het nu leuk vindt of niet, is pas volgroeid bij 5,5 jaar. Als het paard voor die leeftijd te zwaar belast word, kàn dit blijvende schade aanrichten aan de rug van je paard. Wees dus vooral tot die leeftijd voorzichtig met het belasten van de rug van je paard. Ik heb 2 foto's gemaakt van het verschil in draagkracht van rug van je paard. Een lange rug wordt sneller overbelast dan een korte rug, maar dit betekent zeker niet dat je ook een korte rug niet kunt overbelasten. Laten we vooral niet de draagkracht tussen 2 paarden van hetzelfde ras met elkaar vergelijken, want waar ik met mijn 50kg met gemak een rondje stad loop met een tas van 40kg, kan iemand anders het daar veel zwaarder mee hebben. Kijk goed naar jouw paard en vraag mensen (met verstand van paarden) hoe ze jou met je paard als combi vinden en hoe zijn gangen zijn wanneer je hem/haar rijd, vaak heb je dan je antwoord al.
Denk ook dat er momenteel meer wordt gekeken naar het plaatje, als naar het passen...
KarmaWitch
Geplaatst: 29-07-14 19:02
Klopt inderdaad. Iemand postte dit op facebook. Lange rug:
Korte rug:
xSlvna
Geplaatst: 30-07-14 13:33
Maar, op een korte rug kan geen lang zadel dus gewicht of lange benen zorgen ervoor dat de ruiter niet meer in het zadel past wat wél op het paard past. Dan zeggen die percentages ook niks.
En euhm... 15% van hun 'eigenlijke gewicht' hè. Dus een paard van 500 kg 'mag' 75 kg dragen, maar als je dan ook nog zo een vetrol hebt die 550 kg weegt terwijl die 500 hoort te wegen, mag er maar nog 25 kg op komen zitten hè.
Er 'mag' maar 15%/20% van het totaalgewicht op de rug éxtra komen, maarja, als er dan al 10% onder aanhangt (buik) mag er maar nog 5/10% op.
Wie zegt dat lange benen niet in een kort zadel passen?? Ik ben tegen de 1.80 met behoorlijk lange benen en toevallig heeft mn lieve tinkie een kort rugje. Dat past prima hoor ^^
elkedortmans
Geplaatst: 31-07-14 18:21
En wat vinden jullie van mij en mijn pony's bij deze wat duidelijkere foto's. ik ben 1.64 en 45kg Onderste foto is mijn pony (andulusier x new forest )van 1.41 Bovenste is een foto van mij en mijn andere pony, ik rijd deze pony niet meer ze is wel nog van mij maar omdat ik mezelf te groot vond voor dr heb ik een kleinere bijrijder gezocht en gevonden! Ik longeer haar 1x in de 2weken nog maar zou ik toch nog op haar kunnen rijden? Deze pony is een stevige welsh van 1.22 hier nog een foto van dat ik haar de laatste keer reed met zadel.