[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:46

suikermeisje schreef:
Ook voor het buigen is het soms best fijn met zweepje erbij. En oude eigenaren kunnen veel roepen. Maar volgens mij heeft ie daar nog nooit hard hoeven werken.
Met zweep rijden betekend niet dat je het paard gelijk martelt.

Precies! Bij ons worden alle paarden hoe snel (of langzaam) ze ook zijn met zweep gereden vanaf jongsaf aan. Geen een paard dat er bang voor is. Je kan er soms net wat duidelijker hulpen mee geven(zonder meteen hard te slaan). Zweepje op de buitenschouder leggen bv als ze over de schouder weg lopen. En als zoals shan tegen het been slaan krijgen ze bij mij na 1 of 2x toch ook een tikje met de zweep erbij. Been is voorwaarts en verder geen grapjes.

Saar88

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:17

Ik ben een stille meelezer, maar wil graag even aanhaken op het zweep verhaal. Veel paarden die vluchtgedrag vertonen (rap doorlopen, onder je vandaan lopen, slaan naar het been etc.) zijn niet aan het been. Ze vluchten weg voor de aanraking maar geven niet de gewenste reactie. Een zweepje kan dan heel handig zijn :).
Sowieso ben ik erg van het 'voorwaarts oplossen'.

Kim, misschien is het oefenen van tempowisselingen voor jou wel een leuke oefening. Dat kan zowel aan de hand als aan de longe of los.
Aan de hand: zweepje in je hand, liefst een wat langer touw aan het halster of hoofdstel (longeerlijn bijvoorbeeld) en in stap beginnen. Laat hem met je meelopen, houd een aantal keren halt. Als jij wegloopt moet hij direct volgen, met grote nadruk op direct. Als er teveel druk op de lijn komt, krijg je of te weinig reactie, of geen reactie, of te langzaam. Door die reactie sneller te maken kan je hem beter aan de hulpen maken en dus meer op jou gefocust. Dus, krijg je niet genoeg reactie, dan is stap 1 meer druk op de lijn. Reactie? Direct ontspannen en rustig verder lopen. Geen reactie? Stap 2: stemhulp plus druk op de lijn. Reactie: weer direct ontspannen en verder lopen. Geen reactie? Stap 3: klein tikje op de flank. Bij reactie goed belonen en dan direct weer ontspannen verder. Niet stil gaan staan, niet teveel bij stil staan.
Denk maar zo: het doel is reactie. Krijg je dat niet (direct), dan moet je je hulpen groter/duidelijker maken, tot hij begrijpt wat je bedoelt. Zo kan jij ook groeien in je leidershouding. Je vraagt zoveel of zo 'hard' als nodig is :).

Aan de longe of los: longeerzweep richting achterhand en op dezelfde manier te werk gaan. Vraag eens een langzamer drafje, beloon met je stem, en vraag weer een voorwaartsere draf. Daarbij is het heel belangrijk dat je verschil ziet, dus dat de overgang duidelijk te zien is. Als je niet goed kunt zien of er een goede overgang was, kreeg je te weinig reactie of geen reactie. Dan pas je weer een stappenplan toe, waarbij je je hulpen elke keer wat duidelijker maakt. Mijn jonge puppypaard heeft zo nu en dan een hele duidelijke hulp nodig tot het kwartje valt. Is niet erg, dan doorlopen we gewoon rustig alle stappen tot hij het begrijpt. De volgende keer hoef ik dan nog maar tot stap 2, de keer daarna reageert hij direct. Zo creeer je duidelijkheid :)!

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 10:26

Myrthe, hij is niet dood voor het been. Maar hij komt er wel achter.
suikermeisje, nee klopt. Ben ik helemaal met je eens. Maar ik weet niet wat hij doet als je een zweepje gebruikt, en ik zou het niet echt leuk vinden als Milou er dan ook af wordt gegooid ofzo.
Danique, nee klopt. Je hebt gelijk. Ik zal het met mijn instructrice overleggen, en ik denk dat het heel goed is als Milou hem met zweepje gaat rijden.
Saar, bedankt voor alle geweldige tips! Die ga ik zeker gebruiken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:03

Ik schat zo in dat Milou hem wel kan uitzitten.
Met zweepje kan ze hem ook gelijk corrigeren als hij naar haar been slaat.

En, Kim: veel succes met Shan in 2017

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:10

Absoluut niet gemeen bedoeld he Kim! Puur om je dat extra zetje te geven om ook zelf beslissingen te maken en uit te proberen, dat is zo leuk aan een eigen paard! Als het niet werkt stop je en doe je wat anders!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:37

Ik denk dat Milou degene is die weet of een zweep wel of niet kan helpen, zij is degene die hem rijdt en voelt of het nodig is.

En ik blijf erbij, ga nu op dit moment niet meer verlangen van dat paard dan dat hij aankan. Geef hem beweging zoals Milou nu doet, maar wacht eerst het osteopaat bezoek af voordat je meer gaat verlangen. Daarna heb je nog tijd genoeg en ben je tenminste eerlijk naar je paard toe. Als hij niets mankeert moet hij maar eens goed aan het werk gezet worden, maar als hij wel blokkades heeft (wat ik wel vermoed), dan doe je meer kwaad dan goed, hij kan dan nl gewoon niet beter. En dan heeft hij groot gelijk dat hij eens boos wordt als hij het lichamelijk niet trekt, waardoor hij dan onterecht de naam onbetrouwbaar krijgt. De osteo ging toch al snel komen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:11

Babootje, dankjewel! En dat denk ik ook wel hoor.
Danique, nee weet ik! Ik vind het ook heel leuk om te doen, maar ik moet nog wel een beetje leren hoe ik adviezen aan moet nemen en zo. Ik krijg er nu namelijk zo veel haha.
abc, klopt. Ik zal het met haar overleggen. We doen nu hoe jij het zegt. Zij rijdt hem om de dag, de andere dag krijgen zijn spieren de kans om te herstellen. De osteo komt volgende week dinsdag. Op dezelfde dag als de tandarts kom ik nu achter :')

Vandaag kon ik helaas niet mee naar Shan, dus heeft Milou hem alleen gereden.
Wel ben ik naar de Epplejeck geweest. Nu heb ik eindelijk een nieuwe cap, nieuwe rijbroek en ook een eigen elastiek (halsverlenger) gekocht. Ze beginnen me er al te kennen, hoe vaak ik er nu kom :')
Morgen wil ik met Shan weer gaan oefenen met halthouden en stappen aan de hand. Ook wil ik kijken hoe hij dit doet zonder tuig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:13

Ik ga met abc mee. Dat trappen naar het been kan heel goed komen doordat shan nu niet in kan buigen. Mijn ervaring is dat een paard verzet toont als hij iets niet snapt of niet kan. Zelden omdat ze "stout" zijn of niet willen werken. Luister altijd goed naar je paard.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:55

abc schreef:
Ik denk dat Milou degene is die weet of een zweep wel of niet kan helpen, zij is degene die hem rijdt en voelt of het nodig is.

En ik blijf erbij, ga nu op dit moment niet meer verlangen van dat paard dan dat hij aankan. Geef hem beweging zoals Milou nu doet, maar wacht eerst het osteopaat bezoek af voordat je meer gaat verlangen. Daarna heb je nog tijd genoeg en ben je tenminste eerlijk naar je paard toe. Als hij niets mankeert moet hij maar eens goed aan het werk gezet worden, maar als hij wel blokkades heeft (wat ik wel vermoed), dan doe je meer kwaad dan goed, hij kan dan nl gewoon niet beter. En dan heeft hij groot gelijk dat hij eens boos wordt als hij het lichamelijk niet trekt, waardoor hij dan onterecht de naam onbetrouwbaar krijgt. De osteo ging toch al snel komen?

Hier ben ik het mee eens. Wil het best een keer met zweepje proberen maar voor nu denk ik dat er niet meer uitkomt dan dat hij nu laat zien. Ik ben ook zonder zweep consequent en wil pas weer een stapje verder als de osteo is geweest. Anders gaat hij straks echt volop staken en dat wil ik voorkomen. Ik vind een zweep verder prima (bij correct gebruik natuurlijk). Maar op dit moment denk ik dat een zweep meer kwaad dan goed zal doen. Weet dat natuurlijk pas als ik het heb geprobeerd maar de osteo komt volgende week al dus wacht daar toch liever even op. :)
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 18-11-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:39

ambicioso schreef:
abc schreef:

Hier ben ik het mee eens. Wil het best een keer met zweepje proberen maar voor nu denk ik dat er niet meer uitkomt dan dat hij nu laat zien. Ik ben ook zonder zweep consequent en wil pas weer een stapje verder als de osteo is geweest. Anders gaat hij straks echt volop staken en dat wil ik voorkomen. Ik vind een zweep verder prima (bij correct gebruik natuurlijk), gebruik hem ook bij mijn eigen paard om hier en daar te corrigeren. Maar op dit moment denk ik dat een zweep meer kwaad dan goed zal doen. Weet dat natuurlijk pas als ik het heb geprobeerd maar de osteo komt volgende week al dus wacht daar toch liever even op. :)

Groot gelijk!
Fijn dat jij kan helpen, heeft Kim veel aan! Genieten van deze samenwerking, leuk proces zo.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:26

Kim misschien een idee om Shan een keer op te zadelen en dan oefenen met halthouden bij het opstap blok, gewoon zonder erop te gaan. Maar dat hij leert stil staan bij het opstappen, elke keer terug zetten als hij dat niet doet. Dan zit er ook geen druk achter van ik moet opstappen maar kan je lekker oefenen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 20:06

damian, nee weet ik. Daarom laat ik ook een osteo komen. Ook omdat het totaal niet in Shan's karakter zit om te bokken uit gemeenheid.
spruitje, dat is best een goed idee. Ga ik zeker doen!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:50

Kim, heb je facebook? Noor Tanger heeft laatst een hele leuke vlog geplaatst over problemen met opstuigen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 10:37

Ja! Volgens mij ben ik daar ook in getagd, had alleen geen tijd om toen te kijken. Ik zal meteen even zoeken!

Edit: heb er een gevonden, maar die is volgens mij van iemand anders. Duurt wel 24 minuten, en heb daar nu even geen tijd voor. Ik zal kijken of ik hem later kan kijken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:01

Oh jongens, ik ben zo blij! Dit moet ik echt met jullie delen!
Vandaag wilde ik gewoon wat basis werk met hem gaan doen, en ik deed hem los in de losgooibak. Ik liep naar het midden en hij liep achter me aan. Ik stopte en hij stopte, en liep weer verder als ik ging. Ik heb rondjes gelopen, links en rechts afgeslagen, en hij bleef achter me aan lopen. Zo gaaf! Hij ging ook lekker kauwen en likken. Daarna wilde ik eigenlijk stoppen, maar omdat het zo goed ging, leek het me goed eens iets te doen wat ik eng vindt. Dus liepen we (in ons eentje) door het ding waar gehandicapten kunnen opstappen en daarna een klein rondje door het bos. Met allemaal honden en enge dingen. Maar hij was superbraaf. Hier wordt ik dan echt heel blij van. Ook heb ik gekeken of ik hem overal kon aanraken, wat ook heel fijn ging.
Morgen ga ik even met hem grondwerken, en ook het loswerken wat ik van Nikki heb geleerd.
Ik wil hem ergens deze week nog wel leren wennen aan de zweep. Dat ik hem overal kan aanraken enzo. Maar ik denk dat ik dan Milou om hulp vraag, omdat ik mezelf al een beetje ken daarin :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:03

Klinkt goed! Vooral dingen doen die je zelf eng vind als hij rustig is, dat geeft van beide kanten vertrouwen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 14:04

Ja klopt, daarom vond ik dit ook zo fijn. Ik heb vooral ook op mijn ademhaling gelet, en dat werkte goed. Ik wil dit wel echt vaker gaan doen!

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:25

Goed om te horen Kim!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:04

Dat klinkt goed. Doe dit ook met de opstapkruk, zonder dat je van plan bent te gaan opstappen, want volgens mij zit dat in jouw hoofd en voelt Shan dat aan. Doe daarbij nog iemand die hem heel strak vasthoudt tijdens het opstappen en hij heeft alle reden om het zelf eng te vinden. Ik begrijp dat je het eng vindt omdat je al eens gevallen bent, maar toen kwam het door pijn van het zadel. Daarna werd hij braver, maar bleef het volgens mij in jou hoofd spanning geven, heel begrijpelijk maar daar moet je vanaf. Dus als je zelf weet dat je er niet op moet, op je ademhaling let en de opstapkruk aangenaam maakt, dan gaat dat opstappen ook veel beter gaan. Als het goed gaat, ga je ook eens op de kruk staan, maar je stapt nog niet op. Doe dat gerust 10 keer achter elkaar, zodat het de gewoonste zaak van de wereld wordt. Zo'n dingen zijn de basis van een vertrouwensband met je paard, ook zoals je nu gedaan hebt om samen een rondje in het bos te doen en nieuwe dingen te doen in ontspannen gemoedstoestand. En zoals je gedaan hebt, met een goede ademhaling en zelf rust uitstralen. Hetzelfde met die zweep, het komt op mij over dat jij daar zelf een punt van maakt. Tenzij Shan vroeger flink wat meppen heeft gehad, heeft hij geen reden om bang te zijn van een zweep. Dat is gewoon een stokje wat ook vriendelijk gebruikt kan worden. Maar als jij al denkt : oeioei een zweep! dan denkt Shan dat ook :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:43

Kim wat ook helpt is gewoon gaan borstelen met opstapkruk etc etc.. Allerlei dingen doen en die kruk erbij betrekken. Wat anderen al zeggen, dan leert hij dat het allemaal maar gewoon is.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:38

Wat ik vaak doe is dat ik aansingel met een krukje. Ziet er gek uit, maar werkt vaak goed. En misschien helpt het om van de 'krukjesangst' af te komen :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:12

Bedankt allemaal voor de tips! Ga ik zeker gebruiken!

Vandaag heb ik even met hem gegrondwerkt. Eerst ging ik naar buiten, begon het als een gek te hagelen, dus ging ik maar weer naar binnen :')
Maar uiteindelijk ben ik toch weer naar buiten gegaan om te beginnen. Het stilstaan, volgen en hoofd laag gaat echt al supergoed. Met het inbuigen heeft hij in het begin nog wat moeite om niet achteruit te lopen, maar daarna gaat het goed. Bij het wijken van de achterhand was hij vandaag wat rillerig. Hij schrok een paar keer toen ik bij zijn buik kwam. Maar ik heb maar gewoon doorgezet. Ook liep hij een paar keer een rondje tot hij weer met zijn hoofd bij mij kwam. Maar hij gaat wel steeds soepeler draaien! Daarna het wijken van de voorhand. Hij wilde echt alleen maar met zijn hoofd bij mij staan, maar ik heb toch maar doorgezet. Uiteindelijk ging hij kleine stapjes van me vandaan.
Daarna heb ik even losgewerkt zoals ik van Nikki in de les had geleerd.
Het was nog niet zo'n groot succes. Ik weet nog niet precies waar ik moet lopen, en hij volgt me ook niet helemaal. Ik moest hem ontzettend veel aanvullen met mijn stem, ipv mijn houding. Ook viel hij vaak terug naar een lagere gang. Daarom ga ik het met dit wat rustiger aandoen, en de volgende keer alleen maar stappen, tot dat perfect gaat.

Morgen gaat Milou op Shan rijden in de groepsles. Zodat Shan weer een keer buiten loopt en weer samen met andere paarden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:05

Vandaag heeft Milou dus op Shan gereden in de groepsles. Het ging best goed volgens mij!
Lekker bezig geweest met doorlopen en buigen. En ook voor de eerste keer een pasje gewijkt! Rechtsom werd hij aan het einde wel een beetje boos, en gaf hij een paar keer een bok. Maar dat viel allemaal mee.
Ikzelf heb vooral ontzettend kou geleden aan de kant :') Dus helaas ook niet alles meegekregen.
Morgen ga ik er zelf weer een keer op! Ik heb er echt superveel zin in!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:49

Veel plezier!!!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 10:21

Dankjewel! Ik vind het wel een beetje spannend hoor haha. Als ik me veilig genoeg voel, wil
ik mijn instructrice vragen een beetje op mijn houding te letten. Dan wordt het voor Shan niet zo heel intensief, maar dan kan ik even aan mezelf iets doen.