[Centraal] Welk ras past het beste bij je? Deel 2!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Re: Welk ras past het beste bij je? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:32

Graag gedaan aan beide!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:43

Lusitano's niet springen :wow: Er is hier op stal iemand met een Lusi die springt in de M, en het zijn zeker geen schrikkerige paarden, ze hebben alleen vertrouwen nodig. Lusitano's zijn voor vrijwel alle takken van de paardensport geschikt, ik ben een ramp wat betreft springen en cross maar als ik de kans krijg zou ik dolgraag nog eens met een Lusi gaan crossen. Ik zou dus voor een Lusitano gaan, je moet ze wel aankunnen want ze zijn vrij sterk en kunnen als ze hun zinnen ergens op zetten gigantisch drammen. Ze zijn ook erg slim. Maar als je door die harde buitenkant heen bent heb je een vriendje voor het leven

Uit wiki;

Citaat:
Over het algemeen heeft de Lusitano een rustig en vriendelijk karakter. Het karakter wordt volgens de rassenstandaard beschreven als fier, grootmoedig en vurig, maar altijd mak en lijder. Hierin zie je dus terug dat een Lusitano wel temperament heeft, maar dit niet op een gemene of wilde manier zal gebruiken. Het temperament uit zich meer in de beweging van het dier: het wat meer opkroppen van de hals of het gehele lichaam, of / en het hoger heffen van de benen. Omdat het ras ook wat gevoelig is, kan dit temperament soms naar boven komen op deze manier. Verder is de Lusitano een erg werkwillig en intelligent paard.

Gebruik

Tijdens working equitation wedstrijd in Brazilië
De Lusitano’s worden voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Dankzij de comfortabele gangen is het ras, net als de Andalusiër, fijn te rijden en wordt het voor veel disciplines ingezet. In eerste instantie worden de paarden nog altijd gebruikt voor de Portugese stierengevechten en voor de hogeschooldressuur. Maar veel Lusitano’s zijn ook geschikt om ‘gewoon’ recreatief mee te rijden, mede dankzij hun fijne karakter. Verder zul je in de verschillende takken van de paardensport overal eigenlijk wel Lusitano’s tegen kunnen komen. Vanwege hun kracht en uitstraling bij het aangespannen rijden, vanwege hun uithoudingsvermogen bij de endurance- maar ook bij western of springen zal je best eens Lusitano’s tegen kunnen komen. Het zijn zeer veelzijdige paarden!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:02

Bedankt voor de extra info! Zo kende ik het ras nog niet. :)
Geen enkel ras is echt schrikkerig. Wel kan een ras bekend staan om het temperament en het iets rilleriger zijn. Elk paard schrikt snel, alleen de ene geeft een extremere reactie dan de ander.
Een lusitano heeft een heftigere reactie op dingen door zijn in het bloed verankerede temperament. Dit zal je bij een haflinger oid niet snel aantreffen.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:14

Dat is gewoon een kwestie die je per paard moet bekijken, Als je paard ergens aan gewend raakt zal hij er over het algemeen niet meer van opkijken, ik ken Arabieren die er om bekent staan snel te schrikken. Nou daar kan je een kanon naast afschieten en dan eten ze nog rustig door, maar ik ken ook fjorden die vaak als bomproof bestempeld worden die al schrikken als de wind blaadjes op doet waaien, het schrikken is gewoon een kwestie die per paard verschilt. Een Lusitano zal niet sneller schrikken maar wel heftiger reageren. Een Haflinger die schrikt zal over het algemeen even een huppeltje maken terwijl een Lusitano meteen zou gaan dribbelen en snuiven alsof z'n leven er vanaf hangt, temperament en schrikken hangen niet samen, temperament en heftige reactie zoals je zelf al zei wel. Er zijn ook zat koudbloeden die kwa reactie niet onderdoen aan een volbloed. Maar er zijn daar tegenover ook weer zat volbloedpaarden die nergens van opkijken.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:11

Dankjulliewel, maar ik ga toch voor de haf, mijn volgende paardje na de haf zal dan de lusitano zijn ;) <3

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:00

Ik wil wel weten wat bij mij past:)

Ik ben 11
En ben 1.40 meter (ik weet het ben heel klein :) )
Ik hou van eigenwijze maar tog ook wel pony's die je wat kan aanleren bv vrijheids dresuur
Ik hou niet zo van grote paarden wel van pony's ik rij wel op grote paarden maar niet egt mijn ding
Wat ik graag met een pony zou willen doen: vrijheids dresuur mischien een beetje springen maar vooral veel lol maken :j

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:03

maud318 schreef:

Ik ben 11
Ik hou van eigenwijze maar tog ook wel pony's die je wat kan aanleren bv vrijheids dresuur
Ik hou niet zo van grote paarden wel van pony's ik rij wel op grote paarden maar niet egt mijn ding
Wat ik graag met een pony zou willen doen: vrijheids dresuur mischien een beetje springen maar vooral veel lol maken :j

Zeker weten een Haflinger!

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:05

Hahahaha oke nou zelf als ik eerlijk ben ik heb op veel rassen gereden maar nog nooit op een haflinger

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:10

Ik op een haflinger kruising <3 super lief!

Een fjord past ook wel bij jou denk ik.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:14

1.55 hoog
12 jaar
Ik wil een pony met een pittig karakter, lekker voorwaarts. Kan een beetje eigenwijs zijn. Pony moer houden van bosritten en springen. liefst een middenmaatje.

Welk ras past bij mij?

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:20

Nou ik weet het niet ik vind shetlanders geweldig maar msichien moet ik ook maar eens een groter pony gaan proberen

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:20

lisav123 schreef:
1.55 hoog
12 jaar
Ik wil een pony met een pittig karakter, lekker voorwaarts. Kan een beetje eigenwijs zijn. Pony moer houden van bosritten en springen. liefst een middenmaatje.

Welk ras past bij mij?

Jazekkrr un. Tinker!

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:53

lisav123 schreef:
1.55 hoog
12 jaar

Welk ras past bij mij?

Ik zou zeggen een welsh maar daar groei
Je zo weer uit..

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:56

lisav123 schreef:
1.55 hoog
12 jaar

Welk ras past bij mij?

Arabier, NRPS

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:57

annick12 schreef:
lisav123 schreef:
1.55 hoog
12 jaar

Welk ras past bij mij?

Je zo weer uit..

Een kleine KWPN misschien?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:02

maud318 schreef:

Ik ben 11

Ik denk dat een ijslander ook wel leuk is.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:35

annick12 schreef:
lisav123 schreef:
1.55 hoog
12 jaar

Welk ras past bij mij?

Je zo weer uit..

Hoeft niet, van een grote welsh cob kan je bijna niet afgroeien :)
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 11-07-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:45

Dat is waar ja, ff niet aan gedacht :)*

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:23

Ik wil ook nog eens aangezien ik elke week een ander ras super vind wil ik eens weten welke nu écht goed bij me past :Y). Als je een leuke kruising weet is dat ook goed! ( i <3 kruisingen )

- ongeveer 170 cm of hoger, maar niet lager dan 165cm
- springen
- betrouwbaar
- snel
- groot uithoudingsvermogen
- tempramentvol, maar geen schrikachtig heethoofd
- lief
- bosritten
- moedig en dapper
- GEEN KWPN!!!

Ben benieuwd *D

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:27

annick12 schreef:
Ik wil ook nog eens aangezien ik elke week een ander ras super vind wil ik eens weten welke nu écht goed bij me past :Y). Als je een leuke kruising weet is dat ook goed! ( i <3 kruisingen )

- ongeveer 170 cm of hoger, maar niet lager dan 165cm
- springen
- betrouwbaar
- snel
- groot uithoudingsvermogen
- tempramentvol, maar geen schrikachtig heethoofd
- lief
- bosritten
- moedig en dapper
- GEEN KWPN!!!

Ben benieuwd *D

Iemand? -O-

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:28

zal het echt niet weten srry zal ff kijken

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:31

Misschien een Engelse volbloed of een Fries

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:37

Die zijn idd leuk ja, bedankt :D

( nog iemand )
Laatst bijgewerkt door annick12 op 12-07-13 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:54

graag gedaan

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:20

Ik zou ook nog eens willen
- liefst een grote pony/klein paard
- niet te groot max 1m60
- veel buitenrijden
- galopperen
- lekker snel
- kleur mag alles zijn
- niet te lomp, een beetje sierlijk
-springen en afentoe ook dressuur
- alles kunnertje
-grondwerk