Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Electra63

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:10

Daan_Ordeal,
Ik begrijp het ook, al kunnen er altijd omstandigheden zijn, dat je (tijdelijk) minder kan starten en je proef in verhouding dan duurder is. Dat er maar tot de L2 gestart kan worden, vind ik een excuus. Immers als er genoeg animo is en er veel bitloze ruiters de L2 met winstpunten behalen, dan komen de M1 en M2 enz. vanzelf ook wel.
Nu is er geen noodzaak voor de KNHS om de proeven uit te breiden. In de toekomst kan er nog zoveel veranderen.
Kan je niet hier op Bokt, of op je stal, of in je vereniging, geen oproep plaatsen voor bitloze wedstrijdruiters in jouw regio en je dan collectief aanmelden voor een wedstrijd. Voor een vereniging is het natuurlijk ook leuker als er meerdere deelnemers zijn.

Maar, volgens mj is er eerder gesteld door een aantal bokkers, dat wedstrijden wel of niet met bit, sowieso not-done is, dus misschien moet je een nieuw topic openen over bitloze wedstrijden?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:33

Ik maak mij zelf ook niet zo druk om die beperking t/m L2. Komt tijd, komt raad :) Maar ik begrijp wel dat het bitloze ruiters er van kan weerhouden om een startkaart aan te vragen én bit ruiters om over te stappen naar bitloos. Dat is in ieder geval een argument dat ik vaak tegenkom, en dat vind ik jammer.

Electra, ik begrijp niet goed waar je heen wilt met je laatste opmerking? Ik heb weinig behoefte een topic te openen over bitloos aangezien het toch vrijwel altijd hetzelfde eindigd. Toen ik hier een reactie plaatste met betrekking tot bitloze wedstrijden gaf ik ook al aan eigenlijk weinig zin te hebben om deel te nemen aan deze eindeloze discussie. Ik kan het dan alleen weer niet laten wanneer ik iets lees waarvan ik vind dat er eenzijdig naar gekeken wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:46

Ik wil alleen even een complimentje geven aan Daan Ordeal. Je doet het toch maar en laat zien dat het kan. Heb ff in je topics gespiekt en het ziet er heel netjes uit.
Ik blijf erbij dat ik het gedoe met de aparte rubrieken onnodig moeilijk doenerij vindt van de KHNS. (en ja, ik weet dat ik van alles kan vinden en dat zij bepalen... maar een mening lozen, mag)
Mensen als jij moeten gewoon aan iedere wedstrijd deel kunnen nemen, tussen de rest van de ruiters. Ik denk dat menig ruiter in je klasse dan een punt kan zuigen aan je rijstijl. En eerlijk gezegd denk ik dat dat drempelverlagend werkt voor de wedstrijdruiters om op bitloos over te gaan.
Niet omdat het moet, maar omdat mensen gewoon gemakkelijker de keuze kunnen maken zonder dat er consequenties in de vorm van beperkingen aan kleven (ja, je kunt van alles ondernemen om die consequenties tegen te gaan, maar het zou niet nodig moeten zijn... niet iedereen heeft zin om de barricades op te gaan) en omdat je een aantal vooroordelen van de tafel veegt.
Petje af.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:50

Daan_Ordeal schreef:
Ik maak mij zelf ook niet zo druk om die beperking t/m L2. Komt tijd, komt raad :) Maar ik begrijp wel dat het bitloze ruiters er van kan weerhouden om een startkaart aan te vragen én bit ruiters om over te stappen naar bitloos. Dat is in ieder geval een argument dat ik vaak tegenkom, en dat vind ik jammer.

Electra, ik begrijp niet goed waar je heen wilt met je laatste opmerking? Ik heb weinig behoefte een topic te openen over bitloos aangezien het toch vrijwel altijd hetzelfde eindigd. Toen ik hier een reactie plaatste met betrekking tot bitloze wedstrijden gaf ik ook al aan eigenlijk weinig zin te hebben om deel te nemen aan deze eindeloze discussie. Ik kan het dan alleen weer niet laten wanneer ik iets lees waarvan ik vind dat er eenzijdig naar gekeken wordt.

Er werd eerder door een aantal bokkers gesteld, dat het discussiëren over bitloze wedstrijden erg off-topic is, vandaar mijn voorstel: misschien een ander topic openen puur over het wedstrijd rijden bitloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:54

liljebo schreef:
Ik wil alleen even een complimentje geven aan Daan Ordeal. Je doet het toch maar en laat zien dat het kan. Heb ff in je topics gespiekt en het ziet er heel netjes uit.
Ik blijf erbij dat ik het gedoe met de aparte rubrieken onnodig moeilijk doenerij vindt van de KHNS. (en ja, ik weet dat ik van alles kan vinden en dat zij bepalen... maar een mening lozen, mag)
Mensen als jij moeten gewoon aan iedere wedstrijd deel kunnen nemen, tussen de rest van de ruiters. Ik denk dat menig ruiter in je klasse dan een punt kan zuigen aan je rijstijl. En eerlijk gezegd denk ik dat dat drempelverlagend werkt voor de wedstrijdruiters om op bitloos over te gaan.
Niet omdat het moet, maar omdat mensen gewoon gemakkelijker de keuze kunnen maken zonder dat er consequenties in de vorm van beperkingen aan kleven (ja, je kunt van alles ondernemen om die consequenties tegen te gaan, maar het zou niet nodig moeten zijn... niet iedereen heeft zin om de barricades op te gaan) en omdat je een aantal vooroordelen van de tafel veegt.
Petje af.

Ik vind inderdaad dat de foto's van Daan_Ordeal er heel netjes uitzien.
Er zullen echter ook ruiters bitloos een proef rijden, die daar nog niet klaar voor zijn (net als ruiters met bit) en geen winst rijden, dan krijg je weer de discussie dat de jury niet van bitloos houdt, net als je vaak deze discussies lees over fjorden, tinkers etc. in de wedstrijdsport.

Kortom: ik denk dat de KNHS bij sommigen toch geen goed kan doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:02

Electra, lijkt me nogal onzin, eerlijk gezegd.
Tuurlijk zullen er ruiters zijn die de schuld bij de jury leggen als ze geen winst rijden, maar die zijn er nu ook.
Ik ben altijd nogal vaak op concoursterrein geweest en kan me heel wat discussies herinneren.
Er is altijd wel wat; komt omdat ik een koudbloed heb; komt omdat ik nog jong ben; komt omdat ik oud ben; komt omdat ik niet zo sjiek erbij loop... weet ik het.

Kortom... je voorkomt geen discussies met het plaatsen van bitloze ruiters in een apart vakje. Je maakt het alleen onnodig lastiger en minder aantrekkelijk voor de mensen die het best eens zouden willen proberen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:03

papagroom schreef:
zo lang er weinig of geen bitloze ruiters zijn die hun punten voor het m1 binnen hebben hoef je daar toch ook nog niet rekening mee te houden...

Als je je punten niet bij elkaar gereden krijgt omdat er te weinig bitloze wedstrijden zijn, zal dat ook altijd zo blijven ja dûh ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:15

Electra63 schreef:
papagroom schreef:
zou het overigens niet zo zijn, dat ,als er meer bitlozen een startkaart aanvragen er vanzelf meer wedstrijden komen.....het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Je gaat mij toch niet napraten? Dat heb ik al tig x aangegeven! :D

Conclusie: de meesten willen helemaal geen wedstrijden rijden, maar hebben nu een goed excuus: er zijn niet veel wedstrijden in de omgeving, de inschrijftermijn is al gesloten, geen tegenstanders, enz. enz.

Een conclusie die niet gebasseerd is op feiten en een langdurig, objectief onderzoek onder heel veel mensen...

Inderdaad tal van erg goede 'excuses' als het andersom zou zijn dan was het huis te klein maar nu, ach nu moeten die 'paar' bitloze ruiters niet zeuren en blij zijn dat ze minimaal € 45,- mogen neertellen per wedstrijd :roll:.

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik pas recentelijk heb ontdekt tot mijn grote verbazing én teleurstelling dat je bitloos niet tot amper kunt starten. Ik dacht in al mijn onschuld (en dat denk ik tot op de dag van vandaag nog steeds) dat het niet uit zou moeten maken met wat voor optoming je rijdt. Ik ben nu verbolgen over het feit dat dit niet kan, probeer hier iets aan te veranderen, praat er over met gelijkgestemden en ga eens rustig nadenken over wat mijn volgende stap wordt.

De reden dat ik vraag wat de startende bitruiters er van zouden vinden als bitloze ruiters gewoon in dezelfde klasse zouden kunnen starten is om te kijken of het in mijn ogen absurde idee van de aanleuning van de KNHS breed gedragen wordt onder de wedstrijdruiters, tot nu toe blijkt dat niet het geval ;). En daar ben ik blij om, wie weet wat de toekomst dan brengt.

Overigens vind ik dat jullie wel érg makkelijk voorbij gaan aan de moeite die 'wij' wel doen om bitloos te starten. Ik heb al een aantal verenigingen aangeschreven maar ze zijn niet verplicht een aparte categorie te organiseren en een aantal reacties was dan ook dat een bitloze categorie teveel geld en tijd kost en dus niet georganiseerd werd.

Hoe moeilijk kan het je dan gemaakt worden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:31

Ik denk dat het een beetje wordt omgedraaid..
Er wordt genoemd dat de weinig wedstrijdmogelijkheden, de aparte rubrieken etc als excuus wordt gebruikt om niet te starten.

Ik heb het gevoel dat het bitloos starten onnodig moeilijk wordt gemaakt zodat de drempel hoog blijft voor de ruiters en derhalve evt twijfelaars niet die drempel over gaan. Het gevolg is weinig deelnemers, wat dan als excuus kan worden gebruikt om de situatie niet te veranderen.

Ik denk ook niet dat het terecht is om het de mensen die bitloos willen starten moeilijk te maken en ik zie er ook geen enkel nut of voordeel in, anders dan het voet bij stuk willen houden van KHNS .
Dat ze onder druk bitloze wedstrijden mogelijk hebben gemaakt doet daar niet zoveel aan af.
De drempel hebben ze gewoon m.i veel te hoog gehouden.

Gewoon samen laten starten, die hele handel. Iedere ruiter zijn eigen keuze laten maken en niet zo moeilijk daarover doen. Geen aparte rubrieken en jury.

Maar goed... dat is idd mijn mening en ik rij zelf, zoals gezegd al heel erg lang geen wedstrijden meer en heb daar ook geen behoefte aan. Maar ik vind het gewoon jammer voor de mensen die dat wel willen doen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:36

Het kosten aspect speelt idd een rol
Het is moeilijk genoeg een kostendekkende wedstrijd te organiseren,en op een lege rubriek zit geen enkele vereniging te wachten.....zou je echter bij onze vereniging bij voorbaat een stuk of tien deelnemers kunnen garanderen,dan plaatsen we er met groot plezier een extra rubriek bij...
Vandaar ook dat ik zeg ,probeer je wat meer te organiseren.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:42

Deze discussies zijn zo zinloos. De KNHS bepaalt (of je dat nu leuk vindt of niet) en er kan wel geroepen worden dat het allemaal niet eerlijk is en onmogelijk wordt gemaakt, maar daar schieten de bitloze ruiters niets mee op.
Dus ik ga deze discussie voorlopig weer verlaten, jullie kunnen IMO alleen maar wijzen naar anderen en er zijn er maar weinig in deze discussie die daadwerkelijk proberen mee te doen en vandaar uit iets proberen te veranderen in positieve zin.

En dat van die extra kosten voor de vereniging (IMO 2 bekers), kul.
De vereniging bij ons in de regio, plant gewoon de bitloze rubriek tussen de andere rubrieken in, deze jury jureert ook andere rubrieken met bit.
Ik ken 2 jury's die bitloos jureren, 1 zit op Bokt, bij belangstelling stuur maar een PB, dan zal ik haar naam geven en kan je misschien bij haar eens informeren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:05

Liljebo bedankt voor je mooie compliment!

Electra ook jij bedankt voor je compliment :) De discussies mbt de beoordeling zullen inderdaad altijd wel blijven, bitloos of niet. Dit is in mijn ogen dan ook geen reden om bitloos niet tussen de bitruiters te laten starten.

Ik denk dat voor de verenigingen de kosten wel degelijk een rol spelen zo lang er geen volle rubriek is. Wellicht dat de bitloze ruiters zich hierin inderdaad kunnen verenigen om op die manier te proberen toch vollere rubrieken te krijgen.

De keren dat ik ben gestart heeft inderdaad de jury ook de bitruiters beoordeeld. Nu is het alleen zo dat er maar een aantal juryleden per provincie bevoegd zijn. Met andere woorden, zowel bit als bitloze ruiters hebben bijna altijd dezelfde jury in het hokje zitten en dat vinden veel ruiters niet leuk. Je wilt tenslotte ook wel eens weten hoe je door een andere jury beoordeeld wordt. Allemaal kleine dingetjes die volgens mij wel meespelen.

Ik heb mijn mail over dit onderwerp naar de KNHS bijna af. Ben erg benieuwd naar de reactie :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:11

Goed van je, dat je een mail stuurt naar KNHS.
Stel je daarin voor om bitloos en met bit samen te laten starten? Dan zou je iig niets met lege rubrieken, extra onkosten en speciaal opgeleide juryleden te maken hebben.

Ik ben alleen erg benieuwd of ze zich er ook dit keer vanaf maken met een zeer gedateerd standaard mail, zoals ik die heb gekregen. Maar wie weet, verrassen ze ons.
Zou leuk zijn om te horen
(puur uit interesse)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:26

De strekking van mijn mail is dat ik blij ben dat er de mogelijkheid is om bitloos te starten maar dat er in mijn ogen wat verbeterpunten waarmee bitloze wedstrijden meer toegankelijk te worden. In mijn mail geef ik aan waar ik denk dat verbetering mogelijk is en ik ga in op de stelling van de KNHS dat er geen sprake kan zijn van een correctie nageeflijkheid wanneer bitloos gereden wordt.

Ik ben echt benieuwd of en wat voor reactie ik krijg. Ik zou het waarderen als het geen standaard mail is. Als ik iets heb vernomen zal ik dat melden :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:27

Wat ik me afvraag? stel een combi start bitloos en haalt een winstpunt. Als de combi de keer erop met bit start, worden die winstpunten dan bij elkaar opgeteld?

En als een combi M2 geklasseerd is maar een keertje bitloos wil, moet deze dan M2 starten of opnieuw beginnen in de B? (das natuurlijk eigenlijk een sub van vraag 1 :D )

Misschien al behandeld dit maar ik ben er benieuwd naar en 47 paginas is ook best wat...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:35

randalinpony schreef:
Wat ik me afvraag? stel een combi start bitloos en haalt een winstpunt. Als de combi de keer erop met bit start, worden die winstpunten dan bij elkaar opgeteld?

Ja :)

randalinpony schreef:
En als een combi M2 geklasseerd is maar een keertje bitloos wil, moet deze dan M2 starten of opnieuw beginnen in de B?

Nee, je mag bitloos maximaal L2 starten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:52

Helder, had net het bitloos gedeelte op de KNHS site al gezien maar daar stond het niet allemaal op. :)

Waarom is dat bitloos trouwens maar tot L2, is dat ivm de kwalificatie van de huidige juryleden?

Ik heb overigens geen enkele moeite met zowel bit als bitloos, en ik vind het streven van de KNHS om 2X per maand per regio een bitloze wedstrijd te organiseren lovenswaardig, en het feit dat ze 23 juryleden hebben opgeleid ook.

Ik denk ook dat dit alleen kans van slagen heeft als er genoeg bitloze aanmeldingen komen. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:18

Electra63 schreef:
Deze discussies zijn zo zinloos. De KNHS bepaalt (of je dat nu leuk vindt of niet) en er kan wel geroepen worden dat het allemaal niet eerlijk is en onmogelijk wordt gemaakt, maar daar schieten de bitloze ruiters niets mee op.
Dus ik ga deze discussie voorlopig weer verlaten, jullie kunnen IMO alleen maar wijzen naar anderen en er zijn er maar weinig in deze discussie die daadwerkelijk proberen mee te doen en vandaar uit iets proberen te veranderen in positieve zin.

En dat van die extra kosten voor de vereniging (IMO 2 bekers), kul.
De vereniging bij ons in de regio, plant gewoon de bitloze rubriek tussen de andere rubrieken in, deze jury jureert ook andere rubrieken met bit.
Ik ken 2 jury's die bitloos jureren, 1 zit op Bokt, bij belangstelling stuur maar een PB, dan zal ik haar naam geven en kan je misschien bij haar eens informeren.

Ja Electra, dat van die kosten vind ik zelf ook twijfelachtig maar dat wordt dus soms wel als excuus aangedragen. En ik hoop niet dat je mij bedoeld als je het hebt over wijzen. Ik probeer dat namelijk te voorkomen maar verwonder me wel af en toe waarom het zo gaat. Waarom het zo moeilijk moet.

PPG, lees de post van Electra mbt de kosten maar eens. Ik vind jouw posts vaak nuttig maar heb nu ook wel het idee dat je je niet helemaal verdiept hebt in hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:26

Sees schreef:
Tendance, je post dekt wel je mening maar de opmerking over de Koningin voegt niets toe ;).

Anyway, laten we dáár geen discussie over voeren. Dát draagt namelijk helmaal niks bij :D.

Ik heb wel een vraag aan de reguliere (dus met bit) wedstrijdruiters? Wat zouden jullie er van vinden als de bitloze ruiters wel gewoon mogen starten in de reeds bestaande categorieën? OVerigens heb ik al een beetje een idee vanwege de antwoorden in eerdere topics maar ben toch nog benieuwd naar de mening van andere startende ruiters.

Daar zou ik geen problemen mee hebben, betreffende je vraag. En van mij zou het ook hoger mogen dan de L2 dus eventueel t/m de Z2.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:34

@setteke
ik probeer te zeggen dat als je plaatsen open houdt voor bitlozen,die dan vervolgens niet opgevuld worden,dat dat dan extra kosten opleverd....maar misschien kwam dat niet duidelijk naar voren in mijn post..
Ik blijf wel van mening,hoe meer bitlozen er starten,hoe meer start mogelijkheden er uiteindelijk komen....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:16

PPG, ik denk dat je post voor mij bedoeld was? Ik had niet begrepen dat je het zo bedoelde, mijn excuses. Ik vraag me echter af of verenigingen het daadwerkelijk zo ver laten komen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:37

papagroom schreef:
@setteke
ik probeer te zeggen dat als je plaatsen open houdt voor bitlozen,die dan vervolgens niet opgevuld worden,dat dat dan extra kosten opleverd....maar misschien kwam dat niet duidelijk naar voren in mijn post..
Ik blijf wel van mening,hoe meer bitlozen er starten,hoe meer start mogelijkheden er uiteindelijk komen....

Ik denk niet dat je het tegen mij bedoelde :D .
Als de bitlozen gewoon toegestaan worden in eventueel alle klassen, dan moet je er ook geen extra plaatsen voor vrijhouden. Gewoon de inschrijvingstermijn volgen en wie te laat is, is te laat, met of zonder bit.
En laat er dan helemaal geen verschil meer zijn, ook niet met opgeven (of je bitloos start). Je komt gewoon de ring binnen met een toegestane optoming.
Dan is er toch helemaal geen probleem meer?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:16

setteke schreef:
papagroom schreef:
@setteke

Ik denk niet dat je het tegen mij bedoelde :D .
Als de bitlozen gewoon toegestaan worden in eventueel alle klassen, dan moet je er ook geen extra plaatsen voor vrijhouden. Gewoon de inschrijvingstermijn volgen en wie te laat is, is te laat, met of zonder bit.
En laat er dan helemaal geen verschil meer zijn, ook niet met opgeven (of je bitloos start). Je komt gewoon de ring binnen met een toegestane optoming.
Dan is er toch helemaal geen probleem meer?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:27

Setteke :j !!!!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:32

Het nadeel dat de proeven maar tot L2 gaan, is misschien maar tijdelijk. Om ruiters en jury even de tijd te geven.
Jaren terug werden de proeven van de FNRS ook veranderd. Het werden F-proeven. In het begin tot F12 en na 2 jaar ofzo werden die proeven ook uitgebreid tot de F20.
Waarom zou dit niet kunnen gebeuren bij de bitloze rubrieken. Nu tot L2 en misschien over 1 of 2 jaar t/m Z2 enz.enz.