[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:03

Maanlicht, klopt. Dat was mij eerder ook al opgevallen. Even kijken wat de osteopaat zegt.
Babootje, ik ben ook echt heel blij met haar! Ze heeft ook al jonge paarden gereden en ingereden, en dat zie je heel duidelijk ook bij het opstappen. Waar ik met een onsoepele plof opstap, blijft zij eerst hangen en gaat dan pas zitten. Ik zal ernaar gaan kijken met de stalhouders.
Solarium is er wel idd. Maar ik heb echt geen idee hoe dat werkt :') Ik zal het eens overleggen.
bruintje, dankjewel! Dat stijve kan wel volledig verdwijnen neem ik aan? Anders heb ik er ook niet zo veel aan. Tijd geeft niks, maar als hij altijd stijf blijft, weet ik niet of ik dat wil.
abc, we blijven hem wel rijden. Dat is voor nu even beter voor hem. Als we hem nu stilzetten, kan hij zijn energie gewoon niet kwijt.
damian, volgens mij wel. Hij is ook op de klassieke manier beleerd, dus op de binnenteugel.
Myrthe, ah fijn!

En ik zie net dat het laatste filmpje niet te zien is, dus die even nog een keer.

bruintje123

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:29

Ja hoor dat gaat met de juiste training wel weg.
Maar het ene paard is leniger van zichzelf als het andere.
En daar zal dan wat meer aan getraind moeten worden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:31

Ah mooi. Gelukkig heb ik mensen die hem kunnen trainen, dus dat komt vast helemaal goed!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:32

En dan leer jij ook voelen hoe hij het kan en dan kun jij het daarna ook :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:32

Ja, dat is ook zeker de bedoeling. Dat zij het hem eerst leert, en dat ik het daarna weer van hem kan leren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:44

Wat ook heel leuk is en waar ze heel soepel van worden is werken aan de hand.

Als Shan lichamelijks niks mankeert wordt hij vanzelf soepeler als hij goed getraind wordt. Hij is nu nog weinig bespierd en scheef. Dus hij moet sterker en soepeler worden. Beide kanten moeten even soepel worden (rechtrichten)
Ik bedoelde met links gebogen of dat shan makkelijker is op de linkerhand? Dus of hij op de linkerhand soepeler is?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 13:19

damian, ik zal er wat over opzoeken. Ja, volgens mij is hij op de linkerhand wel soepeler. Op de rechterhand heeft hij ook meer moeite met aanspringen in galop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:38

damian23 schreef:
Ik bedoelde met links gebogen of dat shan makkelijker is op de linkerhand? Dus of hij op de linkerhand soepeler is?

Als het paard linksom makkelijker is is het rechts gebogen. Dat betekent dat het paard aan de rechterkant langere spieren heeft en aan de linkerkant kortere spieren.
Dat maakt ook dat je paard als je op de rechterhand rijdt moeilijker om je been buigt en door je been heen de bocht wat wil afsnijden. Als je op je paard zit dan voelt dat als een holle (linkerkant) en een bolle (rechterkant).

Ieder paard heeft zijn "natuurlijke" scheefheid, afhankelijk van hoe het als veulen in de baarmoeder heeft gelegen. Een paard kan schever worden door verkeerde belasting of doordat er iets in zn lijf niet helemaal goed zit.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 13:42

Ah zo. Daar heb ik het met Oreo in de lessen idd wel over gehad. Met Shan waren we daar net een beetje mee begonnen, maar toen ging ik er dus naast liggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:47

Je kunt op allerlei manier proberen dat wat te trainen / gymnastiseren. Door bijvoorbeeld met longeren wat meer buiging te vragen op de rechterhand.
Met rijden kun je als - het op de rechterhand nog niet zo goed lukt om hem mooi de bocht door te laten lopen - juist op de linkerkant wat stelling naar buiten vragen.
Op stal kun je bijvoorbeeld oefenen met een brokje naar zn rechterknie te brengen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 13:48

Oh ja, dat is wel een goed idee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:52

Ja dat zijn al wat kleine dingetjes die je zelf al kan doen en die niet heel moeilijk zijn.
Als de osteopaat komt of de fysio kun je ook vragen om jou wat oefeningen te leren die je zelf dagelijks kunt doen om hem soepeler te maken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 13:55

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:16

Babootje, volgens mij js het juist andersom. Een linksgebogen paard is rechtshandig (stuwt met het sterke linker achterbeen naar het rechtervoorbeen) maar is op de linkerhand makkelijker omdat hij dan in zijn voorkeurshouding (linksgebogen) loopt. Rechtsom is lastiger omdat hij dan de stijve spieren aan de linkerkant moet oprekken en met zijn zwakkere rechterachterbeen moet ondertreden. Schouder voor is een mooie oefening om je paard soepeler te maken aan beide kanten. Vele klassieken noemen schoudervoor ook wel een "medicijn". Het is ook leuk om dit aan de hand te doen. Dan werk je onbelast aan een soepeler paard.

Op de rechterhand aanspringen vinden ze dan ook lastiger en vaak galoperen ze met de achterhand naar binnen (het linker sterke achterbeen zettenbze liever onder de massa). Je zou in galop schouder voor kunnen rijden. Niet te lang want dit is best zwaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:35

damian23 schreef:
Babootje, volgens mij js het juist andersom.

Klopt Damian. Ik haal ze altijd door elkaar :D :D :D
Komt eigenlijk omdat het voor mij ook altijd anders "voelt" dan is beschreven. Ik voel nl. de korte kant meer tegen mijn been en dan is dat voor mijn gevoel de "korte" kant.
Maar het principe klopt. Als Shan rechtsom moeilijker door de wending gaat dan linksom is rechts zijn "korte" kant.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:39

Volgens mij is nog anders :D Een linksgebogen paard (dat zijn de meeste) lijkt inderdaad linksom makkelijker te lopen, omdat hij toch al die kant op gebogen is. Maar zijn linkerachterbeen plaatst hij juist een beetje naast het lichaam (en duwt/stuwt zo naar zijn rechterschouder, zijn rechtervoorbeen is inderdaad zijn sterke been). Linksom valt hij naar buiten en rechtsom valt hij eerder naar binnen. Links zijn de spieren kort en stug, rechts zijn de spieren soepel en langer.

* R. Klimke (2003) zijn linksgebogen paarden sterker in het rechterachterbeen en zwakker in het linkerachterbeen. Daarom is de galop voor het linksgebogenpaard, rechtsom makkelijker: de galop is een gang waarbij 60% van het gewicht boven de achterhand geplaatst wordt en daarbij wordt het binnenachterbeen verder onder geplaatst dan het buitenachterbeen en dus meer belast wordt. Wanneer het binnenachterbeen het zwakke achterbeen is, kan dit problemen opleveren, met name dus in de galop.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:08

Het stijve viel me ook op, maar daar heb je al genoeg tips voor gehad dus dat komt wel goed denk ik zo :)!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 17:20

damian, bedankt voor je uitleg! Ik heb echt geen idee hoe je schoudervoor moet doen, en Shan wss ook niet haha. Maar ik kan het aan mijn instructrice vragen.

Vandaag ben ik samen met Sophie weer naar Shan gegaan. Eerst kort gepoetst, maar het was erg koud, dus niet al te lang. Daarna naar buiten gegaan om te gaan vrijspringen.
Begonnen met balkjes draven om even op te warmen.

Daarna hebben we een klein sprongetje opgebouwd. Om te springen vanuit draf en galop.

En toen dat goed ging hebben we hem wat hoger gebouwd. Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij dit zou springen, want het was best hoog voor zijn doen. Maar tot onze verbazing sprong hij dit beter dan de lagere sprong!

Daarna zijn we weer gestopt. Want Shan is het natuurlijk niet gewend om veel te springen, dus moeten we het rustig opbouwen. Sophie vindt het vrijspringen erg leuk om te doen, en Shan ook. Dus dit gaan we wss een tijdje om de week doen. De andere week doen we dan grondwerk, longeren etc.
De volgende keer gaan we samen longeren met longeersingel, zodat Sophie ook leert hoe dat werkt.
Ze is zelf nu ook na aan het denken over dat ze eigenlijk meer wil. Ze gaat sws al een pony leasen van de manege, en wil ook meer wedstrijden gaan rijden. Als het met Shan beter gaat, gaat ze ook soms wss op hem rijden. Van haar ouders mag ze helaas geen eigen paard, hoe graag ze ook wil. Daarom probeer ik haar alle kansen te geven die ik kan. Morgen wordt Shan weer gereden door zijn 'bijrijder'.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:35

Ik dacht (en denk nog steeds) dat bij linksgebogen paarden het linker achterbeen sterker is. Maar ik geloof dat de grootmeesters daar verschillende opvattingen over hebben.
http://claudiawolters.nl/wat/

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:47

..
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:27

Sowiezo zou ik hem met een zweep erbij gaan rijden. Eerlijk gezegd geloof ik namelijk niet dat hij daar echt bang voor is. ( en anders went hij er maar aan) Gewoon als ondersteuning van je beenhulp. Geen reactie klein tikje erbij. Ook handig als hij over zijn schouder wil weg lopen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 19:31

damian, interessante site!
En Milou, fijn om het zo weer een keer op een rijtje te hebben. Jij kan het natuurlijk veel beter uitleggen dan ikzelf.
Maar wel even een waarschuwing voor iedereen hier, ik ken jullie nu zo onderhand wel een beetje :)
Als er weer iets gebeurt, of iets misgaat, ga dan alsjeblieft geen berichten naar Milou sturen. Alvast bedankt!
genja, de oude eigenaren hebben heel vaak gezegd dat dat niet nodig is. Maar misschien is het wel goed om een keer te proberen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:49

Waarom zweep gebruiken als het niet per se nodig is?? Of is shan echt zo 'dood' voor het been? Kan ik me niet voorstellen...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:35

Ook voor het buigen is het soms best fijn met zweepje erbij. En oude eigenaren kunnen veel roepen. Maar volgens mij heeft ie daar nog nooit hard hoeven werken.
Met zweep rijden betekend niet dat je het paard gelijk martelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:44

Nu wil ik echt niemand beledigen en ik weet bij voorbaat dat dit banketstaaf over gaat komen omdat het tekst is, maar Kim, je kan toch zelf ook nadenken? Ik snap dat je het moeilijk vindt maar als een oude eigenaar/instructeur/voorbijganger/iemand op bokt iets zegt betekent dat heus niet dat dat ook gelijk waar is. Het is nu JOUW paard en als jij een zweepje wilt gebruiken (of je bijrijder geeft aan dat het handiger is met zweepje, of je verzorgster zegt dat ze zich veiliger voelt met een zweepje, of je krijgt de tip om een x een zweep te proberen, dat betekent dat je er ook weer mee kan stoppen als het niet werkt) dan ga je je toch niet tegenhouden door een of andere oude eigenaar? Of dingen bij voorbaat niet proberen omdat de oude eigenaar zei dat het niet hoeft.

Ik doel hiermee ook op de bijzetteugel/hulpteugel. Dat de oude eigenaar zei dat hij met wat voor teugel dan ook werd gereden, betekent niet dat je geen nieuwe mag/kan proberen toch...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-17 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt