Marigold schreef:Yamcha schreef:Echt. 75 kilo met kleren aan is de max voor een grote Fries.
daar ben ik het helemaal níet mee eens

een normaal gebouwde man weegt al snel 90 kilo, en die zou dus niet op een fries kunnen rijden?
alleen op bij wijze van spreken een trekpaard?

Of een grote (zwaardere) warmbloed, Fjorden en Haflingers zijn ook een goede mogelijkheid 
Maar een Fries gaat idd niet lukken nee 
ctje76 schreef:Niet omdat ik nou toevallig zo zwaar ben hoor, maar die tabelletjes geloof ik ook niet zo in. Dan moet idd half nederland nu stoppen met rijden. Vaak zie je wel bij vakanties met paarden (hele lange buitenritten) dat ze een max. gewicht hanteren van 90 kg. En terecht denk ik. Maar ik zit er 1x per 14 dagen op en galloppeer niet eens...
Als half Nederland zou stoppen met rijden, zou ik dat geen slecht idee vinden eigenlijk 
Dat maximum gewicht is idd wel terecht....
Hoe dan ook, mijn kritiek was niet gemeen bedoeld, maar... ik meen wel wat ik zeg.
In welke gang je rijdt, maakt voor de belasting van het paard eigenlijk niet uit, alleen stilstaan is wel zwaarder...
ctje76 schreef:De eigenaresse van de Arabisch volbloed had zelf altijd 100 kg. gewogen en zei dat hij dat prima hebben kon.
Dat het paard er geen last van lijkt te hebben betekent niet dat er geen slijtage is. Ik hoor heel vaak mensen zeggen: Oké, ik ben zwaar voor het paard, maar hij heeft er geen last van...
Het paard heeft namelijk niet door dat de gewrichten slijten, het paard heeft het ook niet door als er KS aan het ontstaan is.
Op het moment dat het paard wél last heeft, is het leed al geschied helaas 
En dan is er niets meer aan te doen.
ctje76 schreef:...maar wat betekent dat dan, de rug wegdrukken? Hoe zie je dat? Kan je dat ook voelen?
De rug wegdrukken betekent dat het paard de rug hol maakt achter de schoft.
Hij laat de beweging van achter naar voor niet meer doorvloeien, en houdt zijn rug stijf.
Je kunt het zien doordat er een kuiltje achter het zadel zit, en de achterhand niet draagt, maar er een beetje achteraan komt...

Op deze foto zie je heel duidelijk een kuiltje achter het zadel, en een bolling die daar achteraan komt.
Die bolling mag eigenlijk niet te zien zijn, de lijn van schoft naar staart moet vloeiend zijn, er mag geen onderbreking in zitten.
Je voelt het:
- doordat de gangen vlakker worden, de "schwung" is er uit;
- doorzitten is heel moeilijk; je wordt hoog opgegooid
- de rug voelt aan als een plank, en het is heel moeilijk om je heupen en bekken los te laten, en de beweging op te vangen, en door je bekken te laten "afvloeien"
- ook de mond is hard, en het paard laat niet los in onderkaak en nek
- de reactie op de hulpen is niet direct... het paard laat de hulpen niet door.
ctje76 schreef:Oja en dat afvallen is een topic op zich...maar in het kort: ja, alles geprobeerd, nu maagband, erg langzaam afvallen, dus nog lange weg te gaan. Een maagband is geen wondermiddel namelijk. Maargoed...de meningen zijn verdeeld en ik ga er ens goed over nadenken. Meer reacties welkom natuurlijk. Fijn dat jullie zo eerlijk reageren. Het welzijn van het paard staat ook bij mij hoog in het vaandel.
Ik geloof zonder meer dat het niet makkelijk is 
Sterkte ermee!