.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:07

ctje76 schreef:
hahahha, ja, inderdaad..hmmm...toch maar eens op zoek naar een groter zadel. Weet je wat het is? Voor mijn gevoel (als ik erop zit dus) past het wel. Maar op de foto is het toch iets anders inderdaad. Dat zadel is ook niet van mij hoor.
Nou...blij met de eerste reacties...ben benieuwd wat er nog meer komt. Thanx

jep ik kan ook niet in een 16inch en als ik erop zit voelt het toch nog goed aan Clown
maar ik heb eigenlijk een 17inch nodig Knipoog

dus dat zegt niet alles
hoeveel inch ligt erop?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:19

Ik vind op de vorige pagina allebei wel kunnen Lachen.
Alleen het zadel van ctje mag het zadel wat groter Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:10

@ctje67, een paard kan ook harder willen omdat hij moeite heeft met de balans.

erg vervelend voor je zeg, dat je door de tijd heen zo bent aangekomen..
theoretisch ben je te zwaar voor een arabier, rijd je daar nou wel of niet op?
of ben je alleen op het aanbod van de fries ingegaan?

heb je al een dietiste geraadpleegd?
vermoedelijk wel he? (omdat je ook schrijft over maagband, dat krijg je niet zomaar)
ik hoop voor je dat je weer meer richting je oude gewicht gaat, omdat dat gewoon fijner is voor jezelf denk ik.
je zadel op de fries is idd te klein, een passend zadel, voor beide (ruiter en paard) is belangrijk, voor een goede drukverdeling.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:45

_Chantal89 schreef:
Ik denk dat de eigenaresse helemaal gelijk heeft. Ik rijd zelf ook op een fries en het zijn echt sterke paarden! Als je te zwaar bent dan zou dit paard inderdaad niet lopen en zijn rug wegdrukken. Dit gebeurd op deze foto helemaal niet.

hmm en waar heb je die info vandaan?
Ik heb vaker gehoord dat friezen slechte dragers zijn. Vele hebben een weke rug en kunnen vaak minder dragen dan een kwpn-er.

Dat een paard niet zou lopen als je te zwaar zou zijn is al helemaal niet waar Lips are sealed

Misschien niet zo aardig neergezet, maar ik kan slecht tegen reacties die niet waar zijn. Daar kun je paarden behoorlijk mee schaden

Helaas vind ik 114 te zwaar voor een paard. De/elke ruiter zit erg onvoordelig op de rug. Wanneer de ruiter super goed kan rijden, kan hij nog zorgen dat de juiste spieren worden gebruikt. Helaas zie ik daar een paard die z'n rug weg drukt.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-06-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:49

@ctje67, het spijt me wel, maar je bent veel te zwaar voor die Fries. Echt. 75 kilo met kleren aan is de max voor een grote Fries. Jij weegt 114 kg!!!

Met 114 kilo kun je trouwens op geen enkel paard rijden... dus ik raad je aan om andere dingen met het paard te gaan doen...
Ik hoop van ganser harte dat je neit op die Arabier bent gaan rijden... je weegt ongeveer het dubbele van wat een Arabier mag dragen Lips are sealed

Kijk even op www.buitenzinnig.nl, dan kun je precies zien op welk paard je wat mag wegen Lachen
Ik begrijp dat je bezig bent met afvallen, en het is ook geen aanval op je gewicht, maar ik spreek je wel aan op wat je doet, dit is echt niet verantwoord....
ga anders mennen met die Fries, ook leuk en voor het paard veel beter Lachen

@ Chantal: de rug van het paard is WEL weggedrukt, en het paard loopt erg op de voorhand... alle alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:57

@ctje . Sorry, maar ik vind je écht te zwaar. Misschien kan je vrijheidsdressuur of gaan mennen ect. met de Fries gaan doen, maar dit gaat echt te ver.

ctje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:56

oke, deze kritiek had ik natuurlijk wel verwacht...ik twijfelde zelf niet voor niets...maar door die positieve reacties dacht ik "tsja, dan wil ik het toch wel errrrug graag proberen"...en het gaat ook goed. Ik vraag niet zoveel van het paard hoor. De eigenaresse van de Arabisch volbloed had zelf altijd 100 kg. gewogen en zei dat hij dat prima hebben kon. Ik heb er een keertje op gezeten maar vond hem niet leuk (hij bijt naar alles, en ik was een beetje bang van hem...was ook mijn eerste verzorgpaard na 10 jaar niets met paarden te hebben gedaan). Op een tinker heb ik nooit gereden maar wel gemaild met 2 verschillende eigenaressen die een bijrijder zochten en die vonden mijn gewicht geen probleem! Tot slot bij de fries terecht gekomen. Ik heb er ook eens op een Belg gereden. Ze lopen allemaal vlot en ik merk niet dat ze er last van hebben...maar wat betekent dat dan, de rug wegdrukken? Hoe zie je dat? Kan je dat ook voelen?
En mennen enz. trekt mij totaal niet. Als ik besluit te stoppen met rijden geniet ik gewoon mee met mijn dochter (die weegt 20 kg Lachen en koop ik misschien ooit eens een leuk beestje voor haar. Oja en dat afvallen is een topic op zich...maar in het kort: ja, alles geprobeerd, nu maagband, erg langzaam afvallen, dus nog lange weg te gaan. Een maagband is geen wondermiddel namelijk. Maargoed...de meningen zijn verdeeld en ik ga er ens goed over nadenken. Meer reacties welkom natuurlijk. Fijn dat jullie zo eerlijk reageren. Het welzijn van het paard staat ook bij mij hoog in het vaandel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:58

Yamcha schreef:
Echt. 75 kilo met kleren aan is de max voor een grote Fries.

daar ben ik het helemaal níet mee eens

een normaal gebouwde man weegt al snel 90 kilo, en die zou dus niet op een fries kunnen rijden?
alleen op bij wijze van spreken een trekpaard?

ctje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:06

Niet omdat ik nou toevallig zo zwaar ben hoor, maar die tabelletjes geloof ik ook niet zo in. Dan moet idd half nederland nu stoppen met rijden. Vaak zie je wel bij vakanties met paarden (hele lange buitenritten) dat ze een max. gewicht hanteren van 90 kg. En terecht denk ik. Maar ik zit er 1x per 14 dagen op en galloppeer niet eens...

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:07

Afbeelding
let niet op mijn kop Clown

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:08

idd ik denk dat als het een goed getrainde fries is dat het wel kan Lachen
(goed getraind = goed bespierd bedoel ik hé Knipoog)

Leentje_

Sodeletuut: kan nog Haha! (whaha wat kijk jij ernstig Haha!)

SodeletuutJarig

ja heel erg he ROFL

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:10

Sodeletuut : kan zeker nog..

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:11

mooi Haha!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:16

carmen houd eens op met je foto's Huilen van het lachen je weet nu toch wel dat het wel kan? ROFL
of we dat nu 5 x of 100 x vertellen, het wil niet tot je doordringen heah Tong uitsteken

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:23

@Sodeletuut ; vind jullie erg leuk bij elkaar passen Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:46

Marigold schreef:
Yamcha schreef:
Echt. 75 kilo met kleren aan is de max voor een grote Fries.

daar ben ik het helemaal níet mee eens

een normaal gebouwde man weegt al snel 90 kilo, en die zou dus niet op een fries kunnen rijden?
alleen op bij wijze van spreken een trekpaard?

Of een grote (zwaardere) warmbloed, Fjorden en Haflingers zijn ook een goede mogelijkheid Lachen

Maar een Fries gaat idd niet lukken nee Lachen
ctje76 schreef:
Niet omdat ik nou toevallig zo zwaar ben hoor, maar die tabelletjes geloof ik ook niet zo in. Dan moet idd half nederland nu stoppen met rijden. Vaak zie je wel bij vakanties met paarden (hele lange buitenritten) dat ze een max. gewicht hanteren van 90 kg. En terecht denk ik. Maar ik zit er 1x per 14 dagen op en galloppeer niet eens...

Als half Nederland zou stoppen met rijden, zou ik dat geen slecht idee vinden eigenlijk ROFL

Dat maximum gewicht is idd wel terecht....
Hoe dan ook, mijn kritiek was niet gemeen bedoeld, maar... ik meen wel wat ik zeg.
In welke gang je rijdt, maakt voor de belasting van het paard eigenlijk niet uit, alleen stilstaan is wel zwaarder...

ctje76 schreef:
De eigenaresse van de Arabisch volbloed had zelf altijd 100 kg. gewogen en zei dat hij dat prima hebben kon.

Dat het paard er geen last van lijkt te hebben betekent niet dat er geen slijtage is. Ik hoor heel vaak mensen zeggen: Oké, ik ben zwaar voor het paard, maar hij heeft er geen last van...
Het paard heeft namelijk niet door dat de gewrichten slijten, het paard heeft het ook niet door als er KS aan het ontstaan is.
Op het moment dat het paard wél last heeft, is het leed al geschied helaas Verdrietig
En dan is er niets meer aan te doen.
ctje76 schreef:
...maar wat betekent dat dan, de rug wegdrukken? Hoe zie je dat? Kan je dat ook voelen?

De rug wegdrukken betekent dat het paard de rug hol maakt achter de schoft.
Hij laat de beweging van achter naar voor niet meer doorvloeien, en houdt zijn rug stijf.
Je kunt het zien doordat er een kuiltje achter het zadel zit, en de achterhand niet draagt, maar er een beetje achteraan komt...
Afbeelding
Op deze foto zie je heel duidelijk een kuiltje achter het zadel, en een bolling die daar achteraan komt.
Die bolling mag eigenlijk niet te zien zijn, de lijn van schoft naar staart moet vloeiend zijn, er mag geen onderbreking in zitten.
Je voelt het:
- doordat de gangen vlakker worden, de "schwung" is er uit;
- doorzitten is heel moeilijk; je wordt hoog opgegooid
- de rug voelt aan als een plank, en het is heel moeilijk om je heupen en bekken los te laten, en de beweging op te vangen, en door je bekken te laten "afvloeien"
- ook de mond is hard, en het paard laat niet los in onderkaak en nek
- de reactie op de hulpen is niet direct... het paard laat de hulpen niet door.
ctje76 schreef:
Oja en dat afvallen is een topic op zich...maar in het kort: ja, alles geprobeerd, nu maagband, erg langzaam afvallen, dus nog lange weg te gaan. Een maagband is geen wondermiddel namelijk. Maargoed...de meningen zijn verdeeld en ik ga er ens goed over nadenken. Meer reacties welkom natuurlijk. Fijn dat jullie zo eerlijk reageren. Het welzijn van het paard staat ook bij mij hoog in het vaandel.

Ik geloof zonder meer dat het niet makkelijk is Ach gut
Sterkte ermee!

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:48

henk : haaha ik heb zekerheid nodig
liezel: dankjewel! Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:52

Iemand van 100 kilo komt echt niet op mijn arabier!

Ben zelf afgevallen naar de 65 kilo om erop te kunnen rijden.
Daar komt het zadel ook nog bij.
Volgens mijn dierenarts was dat ongeveer wel de grens voor een arabier.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:41

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:56

Mooi verwoord Yamcha. Ik ben het helemaal met je eens. En dat iemand 100kg op zijn arabier zet... Ik heb laatst ook op een arabier gezeten en ik twijfelde met mijn 55 kg of het nog kon. Nu verschilt het per arabier natuurlijk, maar 100kg lijkt mij nooit passen.

Succes ctje76 met afvallen! Ik hoop dat je wat met de adviezen en uitleg van Yamcha kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:58

ctje76 schreef:
oke, deze kritiek had ik natuurlijk wel verwacht...ik twijfelde zelf niet voor niets...maar door die positieve reacties dacht ik "tsja, dan wil ik het toch wel errrrug graag proberen"...en het gaat ook goed. Ik vraag niet zoveel van het paard hoor.

juist omdat je niet veel vraagt, gaat het paard de verkeerde spieren gebruiken. De gang welke je rijdt , maakt niks uit.

Citaat:
De eigenaresse van de Arabisch volbloed had zelf altijd 100 kg. gewogen en zei dat hij dat prima hebben kon. Ik heb er een keertje op gezeten maar vond hem niet leuk (hij bijt naar alles, en ik was een beetje bang van hem..[/qoute]

Zoals Yamcha al zei, merk je de slijtage pas, als het te laat is. Dat hij bijt naar alles vind ik trouwens geen positief signaal. Paard probeerd iets te vertellen - of het nu pijn heeft of dat de stal niet prettig is, het paard geeft wat aan

Citaat:
was ook mijn eerste verzorgpaard na 10 jaar niets met paarden te hebben gedaan). Op een tinker heb ik nooit gereden maar wel gemaild met 2 verschillende eigenaressen die een bijrijder zochten en die vonden mijn gewicht geen probleem!

Maar als je al zo lang heb gewacht en nu af valt, is het dan niet verstandiger om nog even te wachten?

[qoute]Tot slot bij de fries terecht gekomen. Ik heb er ook eens op een Belg gereden. Ze lopen allemaal vlot en ik merk niet dat ze er last van hebben...

Of ze vlot lopen of niet, dat zegt eigenlijk maar weinig. Ga jij ook niet harder lopen met zware tassen om in evenwicht te blijven? Als het gewicht in beweging is, is het makkelijker te dragen, maar niet makkelijk te stoppen.

Citaat:
maar wat betekent dat dan, de rug wegdrukken? Hoe zie je dat? Kan je dat ook voelen?
En mennen enz. trekt mij totaal niet. Als ik besluit te stoppen met rijden geniet ik gewoon mee met mijn dochter (die weegt 20 kg Lachen en koop ik misschien ooit eens een leuk beestje voor haar. Oja en dat afvallen is een topic op zich...maar in het kort: ja, alles geprobeerd, nu maagband, erg langzaam afvallen, dus nog lange weg te gaan. Een maagband is geen wondermiddel namelijk. Maargoed...de meningen zijn verdeeld en ik ga er ens goed over nadenken. Meer reacties welkom natuurlijk. Fijn dat jullie zo eerlijk reageren. Het welzijn van het paard staat ook bij mij hoog in het vaandel.

De rug wegdrukken heeft Yamcha al uitgelegd. Al wil ik nog wel vermelden waarom het slecht is, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Een bolle rug kan meer dragen dan een holle rug. Wanneer je op handen en knieen gaat, zitten en iemand op je rug neemt, zul je het snel genoeg voelen Knipoog
Het kan me ook voorstellen dat veel gewicht hebben erg moeilijk is. Toch vind ik dat een paard daar niet onder mag lijden. Ik wens je iig wel veel sterkte!

(hmm ik snap niet waarom die citaten in het midden niet kloppen Blond , Hoop dat het wel te lezen valt )

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:07

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Anna is ruim 1.50 en nog in de groei. En ik 1.80.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:14

kan wel, vind ik Ja