.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:14

De vorige keer dat ik 'n foto van mij & Charlie plaatste had ik m'n beugels nogal kort omdat ik m'n tenen had gekneusd, dus nu is 'n foto met normale beugellengte Lachen
Ik ben trouwens 1.60 lang en weg 50 kg Lachen
Afbeelding
Char is btw die vos Tong uitsteken
http://img229.imageshack.us/img229/5130 ... 005zv4.jpg
Boven 'n sprong Lachen
http://img229.imageshack.us/img229/6607 ... 008vu9.jpg
Schuin van voren, maar je kunt hier wel goed m'n benen zien Lachen
Afbeelding
En 'n foto van mij & Tink, ik ben de rechtse, bij wie vinden jullie me beter passen, Tink of Char? Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:16

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:45

Die pony is 1,30 ongeveer en ik 1,64 Lachen Grotere pony's zijn er genoeg maar ik zit op hem gewoon lekker.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:57

ja maar vindt hij het ook fijn dat je op hem zit hoeveel weeg je, want ik vindt je aardig lang voor een pony van 130cm.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:59

Ik vind zelf: Wat maakt het uit dat je iets te lang bent voor je pony? Ja we weten allemaal dat we(meestal) uit een shetlander en andere heel kleine pony's groeien. Maar als je een stevige Dpony hebt of soms nog een Cpony kan je er jaren op rijden! Het ziet er dan maar niet zo mooi uit maar als hij/ zij jekan dragenwat is het probleem dan? Het gaat om de lol die je ermee hebt! De band die je met je paard of pony opbouwd! Ik hoor zelf ook heel vaak van mensen dat ik mijn pony nooit had moeten kopen omdat ik al iets te groot ervoor was en dat het nu nog wel past maarlater neit meer. Hij kan mij nogsteeds dragen en we kunnen alles doen samen. we hebben heel veel plezier! En daar gaat het om! Je pony geeft zelf wel aan wat wel en niet kan. Wat ik wel zielig vind is dat sommige meiden van 1,70m nog op een shetlander rijden! Sorry maar dan moet je toch al bedacht hebben dat het gewoon niet kan! En als je op een manege rijd op een pony van daar en je bent echt te groot en eht kan gewoon niet vind ik dat de instructeur/ instructrice dat hoort te melden. Als je een eigen pony hebt en je vind zelf dat het niet meer kan dan is het of stoppen met erop rijden en verkopen/ iemand adners regelen. Maar ik vind niet dat je precies kan zien aan een foto of het wel of niet kan, Je moet ook kijken wat de pony ervan vind en hoe hij er op reageert. Dit is mijn mening:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:08

roxxxiejjj, Jouw mening vind ik een beetje ondoordacht.
Als de pony er last van gaat krijgen, dan ben je al veelste laat.
Wanneer het plaatje niet mooi meer is, kun je er zeker vanuit gaan dat de pony harder moet werken. Je belast hem zwaarder. Zware belasting kan leiden tot overbelasting, overbelasting tot schade. Die schade is meestal slijtage en daardoor niet meer op te lossen.
Lengte is wel zwaarder, omdat je dan te maken heb met het hefboom-effect. Ga maar eens een ladder dragen, het gaat veel makkelijk als je 'm onder je arm kan houden, dan wanneer je 'm rechtop moet dragen.

Ik hoop dat je er goed over na gaat denken Ja

gr

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:09

superwoman schreef:
roxxxiejjj, Jouw mening vind ik een beetje ondoordacht.
Als de pony er last van gaat krijgen, dan ben je al veelste laat.
Wanneer het plaatje niet mooi meer is, kun je er zeker vanuit gaan dat de pony harder moet werken. Je belast hem zwaarder. Zware belasting kan leiden tot overbelasting, overbelasting tot schade. Die schade is meestal slijtage en daardoor niet meer op te lossen.
Lengte is wel zwaarder, omdat je dan te maken heb met het hefboom-effect. Ga maar eens een ladder dragen, het gaat veel makkelijk als je 'm onder je arm kan houden, dan wanneer je 'm rechtop moet dragen.

Ik hoop dat je er goed over na gaat denken Ja

gr

Ja Ja Ja Ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:19

Ja maar je moet het ook zo zien: ik ken zelf mensen die wegen echt bijna niets en die zijn lang. dat meisje rijd op een kleine pony en die pony heeft nergens last van! Die pony gaat hartstikke hard en hij kan er ook gewoon meespringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:20

Midasje schreef:
ja maar vindt hij het ook fijn dat je op hem zit hoeveel weeg je, want ik vindt je aardig lang voor een pony van 130cm.

48 kilo.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:23

dat is niet veel

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:25

En als het voor je pony niet te veel is en jij en andere denken van wel moet je hem dan mara weg doen of in zijnstal laten staan? Ik zelf hem een best brede welsh arabierpalomino van iets groter dan 140cm Ikzelf ben 170 en ik heb geen overgewicht de een vind mij er prima op passen *mijn instructeur* en andere mensen vinden dat ik veel te groot ben. En ik en mijn pony hebbe nnergens last van wat is dan het probleem het zicht mischien? nou danben ik heelmakkkelijk dan kijk je maar niet naar mij:)

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:26

nou dat moet wel kunnen toch heb ook in je profiel gespiekt Bloos

Dat ben jij toch op dat vosje in de weide ziet er niet idioot uit hoor Haha!

maar hou wel je gewicht in de gaten en het dier zelf, dat ze of hij er geen last van krijgt op de schoft rug etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:29

roxxxiejjj schreef:
Ja maar je moet het ook zo zien: ik ken zelf mensen die wegen echt bijna niets en die zijn lang. dat meisje rijd op een kleine pony en die pony heeft nergens last van! Die pony gaat hartstikke hard en hij kan er ook gewoon meespringen!

dat zegt dus niets. als je iets zwaars te dragen hebt is het makkelijker om met korte passen snel te lopen, dan langzaam lopen met ruime passen. denk aan fietsen, hoe langzamer je gaat hoe moeilijker je je evenwicht kunt bewaren, dus ga je harder. verder hebben veel paarden een fijne 'will to please', waardoor ze dingen doen die de baas vraagt die eigenlijk niet goed voor ze zijn.
daarnaast heb je nog te maken met het feit dat een paard niet weet dát hij slijtage en blessures op kan lopen door het werken met een te lange ruiter. het paard past zich gewoon aan, en zal wellicht zelfs plezier hebben in de spelletjes. mijn mini merrie vindt het heerlijk in het bos, en ik weet zéker dat ze net zo zou genieten als ik daarbij op haar rug zou zitten. dat zij over vijf jaar krom loopt van de pijn in haar lijf weet ze niet.

die verantwoordelijkheid is aan de eigenaar, die moet het dier behoeden voor dergelijke blessures, hoe leuk het dier het ook vindt. zoals ik al zei vindt mijn merrie het ook heerlijk om aan de hand het bos in te gaan, er zijn ongetwijfeld dingen te doen met een pony waaraan hij net zoveel plezier beleeft, maar die niet schadelijk voor het dier zijn.

het is aan de ruiter om voor het dier, óf voor zichzelf te kiezen. helaas kiezen veel ruitersvoor henzelf, maw, voor het rijden. dat die pony er op latere leeftijd last van krijgt, daarover wordt niet nagedacht, en dat is kwalijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:30

roxxxiejjj schreef:

Maar zoals ik al zei, is lenge wél belangrijk ivm het hefboom-effect.

Hoe moet in jouw ogen de pony aangeven dat de ruiter een té zware last is?

Harder lopen kun je ook zien als een hulp om beter z'n evenwicht te houden. Denk aan fietsen. As je stilstaat, is het veel moeilijker om je evenwicht te houden en niet te vallen. De snelheid helpt daarmee.
Dat hij nog springt kan ook te maken hebben, met wat 'm is geleerd. Wat gebeurd er als hij niet springt? Krijgt ie vast op z'n donder of heeft vroeger op z'n donder gehad en weet dus dat hij niet mag weigeren.

Dat de pony het leuk vind, daar zal ik niet aa twijfelen, maar het blijft risico-voller wanneer je te lang of/en te zwaar bent voor het lichaam van de pony.

Het gaat mij er voornamelijk om, wanneer stop je echt?
Wat moet de pony doen om aan te geven dat je te zwaar bent?
Is dat een eerlijke manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:55

Midasje schreef:
nou dat moet wel kunnen toch heb ook in je profiel gespiekt Bloos

Dat ben jij toch op dat vosje in de weide ziet er niet idioot uit hoor Haha!

maar hou wel je gewicht in de gaten en het dier zelf, dat ze of hij er geen last van krijgt op de schoft rug etc.

Ik mag erop blijven rijden van mn lesgeefster als ik niet meer groei Haha!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:59

superwoman schreef:
roxxxiejjj schreef:

Maar zoals ik al zei, is lenge wél belangrijk ivm het hefboom-effect.

Hoe moet in jouw ogen de pony aangeven dat de ruiter een té zware last is?

Harder lopen kun je ook zien als een hulp om beter z'n evenwicht te houden. Denk aan fietsen. As je stilstaat, is het veel moeilijker om je evenwicht te houden en niet te vallen. De snelheid helpt daarmee.
Dat hij nog springt kan ook te maken hebben, met wat 'm is geleerd. Wat gebeurd er als hij niet springt? Krijgt ie vast op z'n donder of heeft vroeger op z'n donder gehad en weet dus dat hij niet mag weigeren.

Dat de pony het leuk vind, daar zal ik niet aa twijfelen, maar het blijft risico-voller wanneer je te lang of/en te zwaar bent voor het lichaam van de pony.

Het gaat mij er voornamelijk om, wanneer stop je echt?
Wat moet de pony doen om aan te geven dat je te zwaar bent?
Is dat een eerlijke manier?

Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat lange mensen niet kunne nrijden omdat dat niet kan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:00

inderdaad, als je te lang bent voor je pony moet je er niet meer opgaan. zo simpel is dat.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:03

jep dat is het zelfde met mensen die te zwaar zijn en gewoon door rijden
Heb al een x een hele discussie gehad over het inrijden van jonge paarden er werd beweert dat een man van ruim 100 kg gewoon een paard kon inrijden vindt ik te gek voor woorden er wordt gewoon nergens naar gekeken het is gewoon IK WIL RIJDEN HOE DAN OOK

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:05

Ja maar als je dus echt heel lang ben kan je helemaal niet paardrijden? ik vind zelf ook dat je pony echt wel weet wanneer het te veel is en je kan als een beetje lang ben ook gewoon nog op een haflinger rijden die kunnen dat makkelijk hebben!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:10

er zijn ook paarden

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:10

Vinden jullie dan dat ik met 170 te lang ben voor een stevige pony van 140?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:11

Zolang je benen niet bij zn knieën bungelen en jij nog evenwicht hebt kan het wel hoor..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:14

Okej fijn te horen dat ze vinden dat ik toch nog wel een beetje gelijk heb:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:49

roxxxiejjj schreef:
Vinden jullie dan dat ik met 170 te lang ben voor een stevige pony van 140?

Ik zou het plaatje moeten zien.

benen bij de knieen bungelen, dan ben je imo al veelste lang.

IMO gaat het welzijn van het paard voor de wensen van de ruiter.
IMO is paardrijden geen recht als dat ten koste moet gaan van het paard

Ik vind dat je er goed over na moet denken voordat je bij een punt komt, dat het eigenlijk al te laat is.

Tuthola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:29

past op allebei inderdaad