[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 15:26

Vandaag dus longeerles gehad. Maar eerst gepoetst. Ik ben al een tijdje bezig met de achterhoeven op tillen, maar het gaat niet zo goed. Heb het een tijdje met een touwtje gedaan, en nu weer zonder. Maar ik zie nog geen verbetering. Hij kan ze gewoon niet stil in de lucht houden. En ik ben niet sterk genoeg om ze op te tillen. Morgen maar weer met een touwtje doen. Daarna longeersingel gepast, paste gelukkig goed. Daarna gaan longeren. Eerst met de bijzetteugels geprobeerd, maar daar ging hij ontzettend in hangen. Daarna een elastiek gepakt, en daar reageerde hij wel heel goed op! Hij moet nog wel echt leren dat hij zijn hoofd omlaag moet doen, en in stap doet hij het steeds makkelijker.
Thiedeman heb ik ook gevraagd, is zodat hij zich niet vast kan zetten en kan gaan rennen. Ook om hem wat ontspannener te laten lopen, want hij moet zijn hoofd dan wel omlaag doen.
Morgen gaat mijn bijrijder hem weer rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:49

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:25

Hij moet zijn hoofd dan wel omlaag doen??? Kim, dat is afdwingen wat je dan doet met een tiedeman. Zo krijg je geen correcte aanleuning en geen ontspannen paard.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:16

Shan is trouwens niet met Thiedeman gereden in de bossen maar met martingaal :)

Zelf ben ik overigens sowieso geen fan van hulpteugels, gebruik ze nooit, ook niet met longeren. Shan kent enkel de longeerhulp omdat de vorige eigenaar graag wilde dat hij in elk geval die begrenzing kende ivm de martingaal voor in t bos :)

Maar ieder zijn keuze, overleg gewoon goed met je instructeur, die begeleid jullie, maar probeer zeker ook uit te zoeken wat iets precies is en wat het doet :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:36

Het is toch normaal dat je zijn gewicht voor een groter deel draagt wanneer je zijn achterhoeven optilt dan zijn voorhoeven? Of gaat hij er echt in gaan hangen?

Wanneer je bijzetteugels gebruikt tijdens het longeren, niet vergeten dat hij dan echt vooruit moet lopen! Denk minstens 2x zo snel als dat hij op je filmpjes liep. Waarschijnlijk loopt hij zelfs nog niet te snel wanneer jij denk dat hij dat wel doet. Een voordeel, je zit er niet op, dus je hebt zelf geen last van zijn snelle grote bewegingen, dus hem daarin niet beperken! :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:06

Ik ben geen liefhebber van bijzetteugels. Het enige dat je doet is de voorkant vastzetten. De daling vanuit de rug naar beneden aan de voorkant, komt vanuit de motor achter. Dus eerst hem leren stevig door te lopen (geen sukkeltempo meer) voordat je überhaupt denkt aan bijzetten.

Dit is doorlopen:
https://m.youtube.com/watch?v=HY34UmisVbw

Pas als je hem in verschillende tempi kan laten lopen, zou ik bijzetten overwegen. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een pessoa

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:21

Dat is zeker lekker doorlopen Karijn!

Dat deed die van mij gister (ongevraagd) in galop. Vriendje stond doodsangsten uit.. paardje was beetje stout. Dus zo zie je maar Kim. Mijn Knollie zou ik voorheen 100% braaf hebben genoemd, was altijd rust zelve en super lief en ook dat kan een x 'fout' gaan. Nu was paard nogal gestressed omdat vriendje eraf was gevallen en toen aan het einde nonchalant deed, en toen ging paard ervandoor. Hij ging wel heul hard *mis aapje met handjes voor ogen*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:32

Die duwt ook zijn rug weg omdat hij op dat tempo de passen niet afgemaakt krijgt. Actief en gedragen en in balans moet he hebben. Beetje overdrijven met voorwaarts mag om de energie op te wekken maar dan moet je ze wel correct gaan gebruiken. Actiever niet per sé sneller.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:46

Karijn, dat is "uitlaten". Geen ruggebruik, geen gedragenheid maar een paard wat boven het tempo met een holle rug aan het stuwen is. Hier train je niks mee, behalve een goede conditie. Actief is inderdaad niet hetzelfde als sneller. Zodra aan paard over de rug gaat lopen zal hij eerst trager worden, zal zijn balans moeten hervinden en vanuit die losgelatenheid kan je meer activiteit van achteren gaan vragen. Maar gezien de arme rugbespiering (zie ook het deukje voor de schoft) van Oreo zal eerst moeten werken aan het sterker maken van de rugspieren en achterhand. Een longeerhulp of chambon kan daar bij helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 09:40

damian, nee, ze zaten eigenlijk als op dat filmpje. En Damian, zou je er alsjeblieft op willen letten dat je Shan zegt en geen Oreo? Dat doet namelijk nog wel een beetje pijn.
Nikki, huh? Maar toen de oude eigenaar naar ons toe kwam had hij een thiedeman bij zich en hij zei dat ook. Maar kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb?
Doe ik zeker! En ik weet heel zeker dat mijn instructrice precies weet wat ze doet :j
Damned, Nee, hij kan zijn voeten niet goed stilhouden. Bij een sterk iemand geen probleem, maar ik kan nu echt zijn hoeven niet optillen. Krijg ook ontzettend pijn aan mijn rug.
Ik ga hem zeker laten doorlopen! Maar mijn instructrice zei ook weer niet te hard, want omdat hij nu wat meer gaat zakken, kan hij bij te hard lopen voorover vallen. En dat willen we natuurlijk ook niet!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 12:52

Vandaag is Shan dus weer gereden door mijn 'bijrijder'.
Eerst heb ik hem gepoetst. Ook zijn benen, om te kijken hoe hij daarop reageerde. Niet dus :')
Ook de achterhoeven weer met het touwtje gedaan, dat deed hij wel braaf. Maar hij ging wel echt enorm hangen.
Daarna heeft zij hem even gelongeerd. Hij kan prima voorwaarts lopen, maar terug naar de stap of halthouden nog niet zo.
Daarna het rijden. Eerst begonnen in stap.

En daarna het draven. Dit is van het begin.

En hierna van later. Je ziet wel duidelijk verschil!

En daarna de galop.

[video][https://youtu.be/joFd6K4bOFE/video]

Hij was best braaf bij het rijden. In het begin trapte hij flink naar haar been, dat kun je ook zien op de filmpjes. Maar later verbeterde dat wel. Nadat hij afgezadeld was hebben we ook even gekeken naar de pijnreactie. Op de rug reageerde hij niet, maar bij nek wel. Daar heeft hij dus wel pijn.
Morgen gaan Sophie en ik weer een keertje samen naar Shan. Dan gaan we wss iets van vrijspringen ofzo. Vrijdag ga ik weer voor de eerste keer rijden in de les. Dan ga ik aan mijn instructrice vragen of ze goed op mijn houding wil letten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:12

Niet verkeerd dat rijden! Hij heeft er wel erg veel moeite mee nog inderdaad. Maar er is wel meer activiteit. Eigenlijk moet hij nog veel actiever maar dat redt hij nog niet denk ik. Wat een stijve hark :D maar dat komt wel!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:25

Doe je goed hoor Kim! Rijden ziet er voor nu prima uit. Hij moet luisteren en voorwaarts. Dat is het belangrijkste nu.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:40

Volgens mij is hij behoorlijk stijf. Ik vind hem ook (voornamelijk in de stap) rechtsachter niet helemaal lekker lopen. Kan door die stijfheid komen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:49

Er zit nog wel heel veel werk aan dressuurmatig! Verder is het actieve een heel stuk beter, nu nog ontspanning.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:48

Het meisje rijdt hem heel fijn vind ik, dus die zou ik er lekker bij houden. Ze vraag nog niet veel maar dat kan nu ook nog niet.
Ik vind het ook een heel stijf paard en inderdaad ook niet helemaal rad. Als je naar het stapgedeelte kijkt, zie je dat hij rechtsachter een iets kortere pas maakt. Niet iedere pas, maar hat gaat niet helemaal lekker.
Wat later in de filmpjes wordt het wel een stukje beter.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:51

Ik zie het beetje stijvige ook. Denk dat een osteopaat behandeling hem erg goed zou doen!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:56

Ja ik zie het ook. Maar kan niet goed zien of het alleen rechtsachter is. Het lijkt in de hele achterhand te zitten. Ben benieuwd hoe het eruit ziet na de osteo. Maar het zou ook kunnen dat ie gewoon een afwijkende loop heeft, dat heeft de pony die ik rijd ook. Als ik actief aan het rijden ben valt het op een gegeven moment niet zo erg meer op. Maar het is afwachten wat het bij Shan is. Hij is behoorlijk stijf, buigt ook totaal niet. En zodra het lastig wordt trapt ie naar het been of gallopeert aan. Als ie goed los is zal dat denk ik ook wel verbeteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:58

Ik denk dat het geheel echt wel flink tijd nodig heeft. Als het onregelmatige met stijfheid te maken heeft dan moet het stilaan beter worden.
Wordt het niet beter of erger dan kan Kim het beste de veearts laten kijken.
Een osteopaat of fysio een x laten komen kan sowieso geen kwaad. Misschien kan de Kim osteo vragen om haar wat simpele oefeningen te leren die de wervelkolom losmaken. Lekker bijgezet longeren zodat hij zijn rugspieren gaat ontspannen. En vooral geduld.
In overleg met stal zou gekeken kunnen worden of een supplementje Shan misschien nog wat zou kunnen helpen met zijn spieren. Vitamine E + Selenium en magnesium kunnen soms wonderen doen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 31-12-16 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:00

Ik weet niet of jouw stal een solarium heeft Kim. Dat is ook wel fijn om voor het rijden te doen. Dan warmen de spieren vast wat op en heeft hij minder last.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:04

Wat goed dat je dit meisje hem nu laat rijden. Dit heeft hij echt nodig.
Daar ga jij veel profijt van hebben :j
Wat een stijve plank is het. Daar kun jij niets aan doen en ligt ook echt niet aan jou.
En daar heb jij de vaardigheid niet voor om het op te lossen, ook niet om het te verpesten.
Maar hij heeft het wel nodig dat er iemand is die het verbeterd.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:06

Heel goed dat er nu ook iemand anders mee rijdt. Maar als je zelf weet dat hij een pijnreactie geeft bij zijn nek, dan is de vraag of het momenteel eerlijk is om hem te rijden zolang hij niet nagekeken/behandeld is. Ik heb begrepen dat je wel al een afspraak hebt met een osteo, wat super is. Jij doet natuurlijk wat je zelf wil, maar ik zou de tijd tot de behandeling even gebruiken om het opstappen veiliger te maken en jullie band te versterken met grondwerk. Stel dat hij een blokkade heeft, dan is het logisch dat hij dat duidelijk wil maken. En als daar niet naar geluisterd wordt, dan moet hij het wel eens heel erg duidelijk maken, zoals hij al gedaan heeft. Als de reden "pijn" is, is hij nog heel braaf. En als hij bij de controle helemaal niets blijkt te mankeren, dan uiteraard flink aan het werk zetten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:07

Zeker niet verkeerd. Maar shan (sorry dat ik hem verwarde met Oreo) is zeker heel stijf. Maar het is groot en lang paard. Dat trappen naar het been valt wel mee op het filmpje. Het is meer wat verzet bij het vragen van buiging. Dat vind hij gewoon heel erg moeilijk. Is hij links gebogen?

Een osteo zou inderdaad even alles na moeten kijken of er geen blokkades zijn. Rechtsachter lijkt hij inderdaad niet helemaal rad en hij zwikt ook een keer door dat been. Even lekker alles los laten maken.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:15

inderdaad Damian23, dat doorzwikken zag ik ook en dat kan ook duiden op een blokkade aan het SI gewricht of ter hoogte van de lendenen. Als hij daar ergens vast zit, kan hij momenteel gewoon niet beter, tenzij hij zich gaat overbelasten. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar de kans is wel groot. Dus heel goed dat hij nagekeken gaat worden.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:29

Kim dat doorzakken achtige had pebbles ook, toen ik haar kocht. 'Gelukkig' hadden mijn ouders dat niet door, want ik wilde haar per se hebben haha. Was met 1 osteopaat behandeling helemaal over!! Ik denk echt dat als die geweest is en als ie dan even lekker doorgereden wordt dat je dan een heeel fijn paard hebt!