[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:10

Wat is je doel met de thiedeman? Is het zodat hij bij jou nageeflijk gaat lopen? Als dat het doel is dan heb je niets aan een thiedeman. Om nageeflijk te laten lopen zal hij eerst (afgaande op het door jou geplaatste beeldmateriaal) heel veel actiever moeten gaan lopen. Eerst moet de motor aan, dan heb je pas iets aan de voorkant te begrenzen. Als met zijn huidige niet actieve manier van lopen aan de voorkant gaat begrenzen krijg je een valse krul en een hangend paard. Daar schiet je niets mee op.
Of is he doel van de thiedeman dat jij je wat veiliger op Shan voelt? Daar zo misschien een simpele martingaal beter voor werken. Daarmee kun je wel voorkomen dat de kop de lucht in gaat en jij niets meer te vertellen hebt, maar voorkom je dat je paard gaat hangen op de hulpteugel.

Wat betreft bijzetteugels bij longeren. Zelf is dat niet mijn favoriete manier. Met bijzet fixeer je echt de hoofdhalshouding in 1 positie. Is meer dwingend en minder uitnodigend. Je leert je paard niet zelf te zoeken naar waar het comfortabel loopt. Zelf longeer ik altijd het liefst met touwtjes die ik aan de onderkant en aan de zijkant van de longeersingel bevestig (meer de Lammert Haanstra methode). Daarmee vraag je een paard naar beneden maar geef je hem de ruimte om daar te zoeken waar het fijn loopt. Longeerhulp zal denk ik op soortgelijke wijze werken, maar heb ik zelf geen ervaring mee. Als VT aangeeft dat Shan wel al ervaring heeft met de longeerhulp is dat misschien een fijn uitgangspunt.

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 10:11

oji, in overleg met instructrice gekozen voor thiedemann. Oude eigenaar reed hier ook mee in bos, dus hij is het gewend. Touwtjes vond mijn instructrice niet handig, omdat daar geen elastiek in zit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:21

Maar wat wil jouw instructrice dan bereiken met de thiedeman? Is niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd wat haar doel is om jou met een thiedeman teugel te laten rijden.

Ik weet niet wat voor bijzet teugel jij voor ogen hebt dan, maar de standaard bijzet teugel die ik voor ogen heb zit zeker ook geen elastiek in. Alleen zo'n rubber ring, maar dat is wel heel weinig rek. Of bedoel je zo'n elastiek dat achter de oren gaat, door de bitringen naar de longeersingel?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:29

Eerlijk gezegd vind ik dat wel een goede vraag kim. Waarom wil je instructrice dat jij rijdt met een hulpteugel?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 10:32

oji, zodat ik idd net iets meer te zeggen heb denk ik. Dat hij niet zijn kop in de lucht kan doen en kan gaan lopen. En zodat ik hem iets makkelijker tussen twee teugels kan rijden. Dat hij geen giraf wordt. En omdat de oude eigenaar mij ook aanraadde om met de thiedeman in het bos te rijden.
Geen idee eigenlijk, maar mijn instructrice raadde me ook deze bijzetteugel aan. We gaan hem vanmiddag passen, zij had er nml nog een liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:35

Maar als je er nou zelf geen idee van hebt dan doe je dat toch niet zomaar...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:36

Danique schreef:
Maar als je er nou zelf geen idee van hebt dan doe je dat toch niet zomaar...

Meestal luister je dan naar iemand waarvan je denkt dat hij het beter weet, dus je instructrice :) daar betaal je haar er ook voor.

Maar ik ben er nu eigenlijk niet helemaal met akkoord om die thiedeman te gebruiken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:38

Ik zou het navragen de volgende keer dat je je instructrice ziet. Ik wil zelf altijd weten waarom iets is en wat het beoogde effect is. Daar leer je van. Nooit klakkeloos iets aannemen, altijd weten waarom je iets doet en wat het beoogde effect is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 10:39

Ja, dat was ik ook al van plan. Vandaag helpt ze me met de bijzet, en dan kan ik meteen vragen wat de thiedeman precies doet en waarom ik hem nodig heb.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:51

Ik denk dat de tiedeman in eerste instantie het makkelijkst is voor Kim, ik vind het ook niet de beste oplossing maar denk dat het wel beter is dan niks. Met een slof rijden om hem te begrenzen is ze nog niet handig genoeg voor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:59

Je kan met een chambon rijden. Een chambon werkt alleen in als je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Ik heb mijn vorige paard tijdens het revalideren van een peesblessure mee gereden.

Aan een Tiedeman (vaste slofteugel) zou ik echt niet beginnen. Dit soort hulpteugels zijn alleen in goede handen bij een meester, maar een meester heeft deze hulpteugels niet nodig. Vraag eerst maar eens wat de werking is van een Tiedeman voordat je daar mee gaat rijden. Je begrenst ze hier wel mee maar je forceert ze in een houding waardoor ze niet over de rug kunnen lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:33

Ik kan me best voorstellen dat jouw instructrice een thiedemann heeft geadviseerd, want dat is voor jou een "makkelijke" hulpteugel. Als ik om wat voor reden dan ook een hulpteugel gebruik, gebruik ik liever een slof, omdat je die onafhankelijk van de teugels kunt laten inwerken.

Het vervelende echter van een thiedemann is, dat hij altijd inwerkt zodra je de teugels aanneemt. Je stapt dan al snel in de valkuil dat je je paard op de kop trekt in plaats van nageeflijk rijdt. En je leert er ook niet echt goed van voelen wanneer je paard nageeft. Voor een paard dat zich tijdens een buitenrit erg sterk maakt, kan het soms een oplossing zijn, maar het is geen fijne teugel om altijd mee te rijden.

Er zijn andere goede oplossingen waar je minder kwaad mee doet (zoals de hierboven genoemde). Het kan ook best dat jouw instructrice daar gewoon niet aan heeft gedacht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-12-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:36

damian23 schreef:
J
Aan een Tiedeman (vaste slofteugel) zou ik echt niet beginnen. Dit soort hulpteugels zijn alleen in goede handen bij een meester, maar een meester heeft deze hulpteugels niet nodig.

Je zegt t goed :D :D Een thiedemann is in feite een vaste slofteugel. Een slofteugel voor beginners zou je kunnen zeggen, want je zal er geen professional mee zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:42

Ik sluit me bij babootje aan. Eigenlijk vind ik het zelfs gevaarlijk als jij, als nog vrij onervaren ruiter, met een tiedeman gaat rijden. Je kan je paard inderdaad over de kop trekken.

En je maakt het probleem met oreo alleen maar erger want met een tiedeman forceer je een houding, kan je paard niet over de rug lopen en niet ontspannen (met een holle rug maakt een paard een stresshormoon aan). Dus ga lekker rijden met een chambon. Die werkt alleen in als oreo zijn hoofd omhoog doet.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:33

Ik ben ook dan meer fan van een Slofteugel, als je moet kiezen tussen de 2. Maar ik weet nog mijn eerste keer met de slof en dat vond ik knap lastig.... maar aangezien iemand anders shan ook nog gaat rijden, die hem wel goed over de rug krijgt, dan lijkt de Thiedeman me niet zo heeel erg?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:35

De tiedeman kan je ook zo los of strak doen als je zelf wil, dus daar kan je ook echt wel wat mee zodat ie niet heel scherp in werkt. Ga er vanuit dat Kim voldoende begeleiding heeft bij het toepassen van de tiedeman.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:37

Een slofteugel is mooi bij een meer ervaren ruiter.
En als ik zie hoe vaak een slofteugel verkeerd gebruikt word ook bij de zogenaamde ervaren ruiters. ;(

Eigenlijk zie ik in dit geval het gebruik van een hulpteugel helemaal niet als nuttig.
Hij rent niet te hard rond. integendeel.
Voor een buitenrit kan ik het me wel voorstellen, dat hij dan zijn kop er niet opzet en aan de haal gaat.
Maar de filmpjes in de bak is eigenlijk eerste prioriteit dat hij juist actiever wordt. En dan kan juist beter zonder dat hij aan de voorkant afgeremd word.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:38

Ik dacht eerst dat je hoofdzakelijk op zoek was naar een hulpteugel voor het longeren?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:41

damian, zal ik doen. Ik denk niet dat Oreo zijn hoofd nog zo hoog zal doen :')
Myrth, nee daarom. En voor mij zal het nu even goed zijn. Ik zal er ook alleen mee rijden onder begeleiding.
SinneJ, Nee en ja. Voor hulpteugel longeren was ik echt op zoek, voor rijden wist ik al dat ik deze ging kopen.

Vandaag gaat de afspraak met mijn instructrice helaas niet door. Ik ga dus even wat meelopen halthouden oefenen denk ik. Ook kijken wat hij doet zonder dat ik hem vastheb. Krijgt hij even een dagje vrij. Wordt hij morgen weer gereden en dan kan ik misschien maandag uitleg krijgen over het longeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:44

bruintje123 schreef:
Een slofteugel is mooi bij een meer ervaren ruiter.
En als ik zie hoe vaak een slofteugel verkeerd gebruikt word ook bij de zogenaamde ervaren ruiters. ;(

Een slofteugel zou ik Kim inderdaad ook helemaal niet adviseren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:45

Slofteugel was ik ook zeker niet van plan.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:46

Het is alleen te hopen dat hij nu niet te hard gaat sloffen, dan gaat het er helemaal niet meer mooi uitzien vrees ik. Maar hopelijk zal je instructrice je dan tijdig waarschuwen! Ik zou er eigenlijk misschien ook niet mee rijden in het begin als je alleen bent, tot je het gebruik vertrouwd ben

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:46

Nee, maar we gaan er wel op letten dat hij dat nu niet meer gaat doen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:49

Ik ben trouwens benieuwd hoe het er uit ziet als Shan door de ruiter gereden wordt!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:52

Ik zal aan haar vragen of ze op Bokt wil staan haha.

Krijg net van mijn instructrice door dat de afspraak wel doorgaat haha. Dan kan ik het er meteen vragen.