Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Anoniem

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:59

over het algemeen bereik je met vragen ook al veel. Ik heb meerdere locaties gevraagd of ze bitloos uitschreven voor komend indoor en met succes. Dat ik nu niet meer mee kan doen is een 2e :\ dus ik hoop dat andere bitloze ruiters wel mee gaan doen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:19

Jammer dat je zelf dan niet mee kan doen, maar je hebt wel gelijk, je moet het vragen. Misschien is bij sommige verenigingen niet bekend, dat er ruiters zijn die graag bitloos willen starten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:06

Shahazai schreef:
Feit is, dat de KNHS er de moeite niet in wil steken en alleen maar moeilijk doet met aparte categoriën. Dat slaat nergens op. Dat verhaal hierboven ergens dat de bitloze plekken waren vergeven aan bitruiters maakt het nou ook niet echt makkelijk voor ons. Kijk ook eens naar de kalender. Ik geloof dat de gemiddelde vereniging 1 of geen bitloze rubriek per jaar uitschrijft. Ondanks dat de drempel wat verlaagd is, is die nog steeds enorm dus. Tenminste, als ik wedstrijden wou rijden, zou ik niet het hele land door toeren om 1x in de 2 weken bitloos mee te kunnen doen.

Heb er al eerder op gereageerd, maar als men zich niet op tijd inschrijft, ligt de schuld toch echt niet bij de organisatie.
Als je na de sluitingsdatum genoeg wachtenden heb met bit en geen bitloze inschrijvingen, dan ga je die plekken vullen. Komt er dan nog een bitloze aankakken, jammer dan. Niks discriminatie/moeilijk maken, gewoon laks gedrag van degene die zich inschrijft.
Juist als er werkelijk zo weinig wedstrijden zijn waar men wil en kan starten dan geef je je toch ruim op tijd op, lijkt mij, maar ja, ik ben blond..

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:38

kamsel schreef:
Heb er al eerder op gereageerd, maar als men zich niet op tijd inschrijft, ligt de schuld toch echt niet bij de organisatie. Als je na de sluitingsdatum genoeg wachtenden heb met bit en geen bitloze inschrijvingen, dan ga je die plekken vullen. Komt er dan nog een bitloze aankakken, jammer dan. Niks discriminatie/moeilijk maken, gewoon laks gedrag van degene die zich inschrijft.

Ik begrijp goed dat je niet na sluitingsdatum nog moet proberen aan te melden, dan kan je hooguit nog op de wachtlijst komen. Dit was echter niet het geval bij mij. Ik rij alleen wedstrijden in de zomer en ik dacht zelf (aangezien het nog geen sluitingsdatum was) dat ik met 3 a 4 weken van te voren op tijd was. Vind het dan ook niet juist om te zeggen dat ik kwam 'aankaken'.

kamsel schreef:
Juist als er werkelijk zo weinig wedstrijden zijn waar men wil en kan starten dan geef je je toch ruim op tijd op, lijkt mij, maar ja, ik ben blond..

Ik denk dat je mij doel van het inschrijven van vorig jaar niet goed heb begrepen. Ik rij bijna nooit een dressuur wedstrijd maar juist omdat het bitloos was en 'in de buurt' heb ik besloten om mij in te schrijven omdat ik begreep dat er weinig animo was. Dus eigenlijk waar iedereen het over heeft dat de bitloze ruiter maar iets actiever moeten zijn in sport, heb ik geprobeerd.

Voor alle duidelijkheid, ik suggereer met mij berichten niet dat bit ruiters die zich na mij hebben ingeschreven wel mochten mee doen, maar ik wilde alleen aangeven:
- er zijn al weinig bitloze wedstrijden
- als ik mij 3/4 weken van te voren in het zomerseizoen wil opgeven is er geen plek meer (lees: rubriek bitloos gaat dus niet door)

Dus het is zo dat KNHS wel een aparte rubriek maakt waardoor a.o. bovenste twee feiten het ons al erg moeilijk maakt om mee te doen. En als het erop neer komt dat ze geen onderscheid maken bij de inschrijvingen tussen wel/niet bit, maar bij de beoordeling/rubriek/wedstrijd wel. Wij hebben momenteel wel de lasten maar niet te lusten en vind ik er jammer.

Maar we moeten blij zijn dat we tenminste bitloos mogen rijden tijdens een dressuur wedstrijd. ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:56

Je was gewoon te laat. En als je echt een statement had willen maken dan had je direct ingeschreven.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:19

Je kan natuurlijk ook gewoon een bitloze rijvereniging oprichten en je eigen wedstrijden organiseren.....wedden dat dat tegen gaat vallen????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:27

papagroom schreef:
Je kan natuurlijk ook gewoon een bitloze rijvereniging oprichten en je eigen wedstrijden organiseren.....wedden dat dat tegen gaat vallen????

Die rijvereniging op zich zou best lol kunnen zijn, maar als ze wedstrijden zouden gaan organiseren in de stijl van FEI dressuur zou ik me alvast meteen weer uitschrijven. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat een hoop bitloze ruiters lak hebben aan het wedstrijdgedoe (en ik vermoed ruimer genomen ook aan de rijstijl die daarbij verplicht is) en dat de groep die dat niet heeft gewoon heel erg klein is. Ik reken me alvast tot de eerste soort ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:28

papagroom schreef:

Nee, want de bitlozen zijn de toekomst, volgens velen hier, dus een briljant idee, PPG, ik ben niet anders gewend van jou _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:30

Bandida schreef:
papagroom schreef:

Die rijvereniging op zich zou best lol kunnen zijn, maar als ze wedstrijden zouden gaan organiseren in de stijl van FEI dressuur zou ik me alvast meteen weer uitschrijven. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat een hoop bitloze ruiters lak hebben aan het wedstrijdgedoe (en ik vermoed ruimer genomen ook aan de rijstijl die daarbij verplicht is) en dat de groep die dat niet heeft gewoon heel erg klein is. Ik reken me alvast tot de eerste soort ;)

In welke stijl wil je dan wedstrijden organiseren?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:25

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nog in deze eindeloze discussie te reageren maar over het aantal bitloze ruiters dat KNHS wedstrijden start wil ik toch even reageren.

Als je een fanatieke wedstijdruiter bent en een paar keer per maand wilt starten zit bitloos er al niet in. Op startlijsten.nl staan er voor dit jaar nog 3 wedstrijden vermeld waarvan ik weet dat 1 niet doorgaat. De komende 3,5 maand zijn er dus 2 mogelijkheden om bitloos te starten... Daarnaast loop je dan ook nog tegen de beperking aan dat je t/m L2 bitloos mag starten.
Voor de fanatieke wedstrijdruiter dus al 2 grote beperkingen! Buiten dat zal het voor veel ruiters een stuk rijden zijn om op de wedstrijd te komen terwijl er voldoende mogelijkheid zal zijn om met bit in eigen omgeving te starten.

Buiten die praktische zaken is het ook minder leuk om met de huidige regelgeving bitloos te starten omdat je wellicht bijna altijd bij dezelfde jury rijdt aangezien er maar 2 of 3 per provincie bevoegd zijn om bitloos te jureren. En je zult bijna geen tegenstanders hebben wat natuurlijk ook wel jammer is.

Voor de organisatie is het nu ook helemaal niet aantrekkelijk om een bitloze rubriek te organiseren; er moet een bevoegd jurylid komen (waarvan de keuze dus zeer beperkt is) en dat zal slechts voor een aantal deelnemers zijn. Het zal dus eerder geld kosten dan dat het wat opbrengt. Nu heb ik het geluk dat ze bij de vereniging waar ik lid van ben bereid waren om dit voor mij te doen maar anders had ik ook geen startkaart aangevraagd. Ik heb dus een startkaart aangevraagd voor slechts een paar wedstrijden per jaar, dat zijn dure wedstrijden! Maar ik wil graag dat bitloos bekender en meer gewaardeerd wordt dus heb ik het toch gedaan.

Ik denk dat bovenstaande een goede verklaring is waarom het aantal ruiters dat bitloos start zo laag is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:19

papagroom schreef:

Die was op komst www.bitloos.nl maar ze hebben later gepleit om gewoon via KNHS mee te doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:03

Electra63 schreef:
In welke stijl wil je dan wedstrijden organiseren?

Ik wil met mensencompetitie op de rug van dieren (letterlijk in dit geval) niets te maken hebben, want hoe je het draait of keert, het welzijn van het dier wordt al op een heel laag niveau ondergeschikt aan de wens om te winnen. Mensen hebben nu eenmaal de neiging vooral zichzelf en het doel te zien, en zich overmatig serieus te nemen in competitie. Ik wil dus niet in een vereniging waarin het niet prioritair zijn van het paardenwelzijn zelfs ingebakken zit in de structuren (zoals de KHNS).

Doe maar zonder wedstrijden of shows voor mij, gewoon een vereniging waarin jij en je paard kunnen leren om beter te worden als combinatie, in alle omstandigheden. Exclusief in wedstrijdomstandigheden. Al de rest is nuttig voor alledag.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:11

Sorry, maar persoonlijk zie ik geen verschil!

alicefjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:45

Op de pony waar ik op rij kun je niet bitloos rijden, daar reageert ie niet op.
Ik heb iemand op hem zien rijden die trok veel te hard in zijn mond, dus de teugels werden telkens uit zijn handen getrokken en hij gooide zijn hoofd telkens omhoog, sindsdien weet ik dat je hem zacht moet behandelen, alleen bij opzadelen moet je wel kwaad op hem worden, anders bijt ie.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:55

alicefjs schreef:
Op de pony waar ik op rij kun je niet bitloos rijden, daar reageert ie niet op.
Ik heb iemand op hem zien rijden die trok veel te hard in zijn mond, dus de teugels werden telkens uit zijn handen getrokken en hij gooide zijn hoofd telkens omhoog, sindsdien weet ik dat je hem zacht moet behandelen, alleen bij opzadelen moet je wel kwaad op hem worden, anders bijt ie.

Dus alleen sinds die keer dat iemand hem te hard trok wist je dat je een zachte hand moest hebben? En waarom reageert ie niet op bitloos? hoeveel verschillende hoofdstellen heb je geprobeerd? En welke? Waarom bijt 'ie als je opzadelt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:32

Arabesk schreef:
papagroom schreef:

Die was op komst http://www.bitloos.nl maar ze hebben later gepleit om gewoon via KNHS mee te doen.

Dus kan je het de KNHS niet kwalijk nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:40

Daan_Ordeal schreef:
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nog in deze eindeloze discussie te reageren maar over het aantal bitloze ruiters dat KNHS wedstrijden start wil ik toch even reageren.

Als je een fanatieke wedstijdruiter bent en een paar keer per maand wilt starten zit bitloos er al niet in. Op startlijsten.nl staan er voor dit jaar nog 3 wedstrijden vermeld waarvan ik weet dat 1 niet doorgaat. De komende 3,5 maand zijn er dus 2 mogelijkheden om bitloos te starten... Daarnaast loop je dan ook nog tegen de beperking aan dat je t/m L2 bitloos mag starten.
Voor de fanatieke wedstrijdruiter dus al 2 grote beperkingen! Buiten dat zal het voor veel ruiters een stuk rijden zijn om op de wedstrijd te komen terwijl er voldoende mogelijkheid zal zijn om met bit in eigen omgeving te starten.

Buiten die praktische zaken is het ook minder leuk om met de huidige regelgeving bitloos te starten omdat je wellicht bijna altijd bij dezelfde jury rijdt aangezien er maar 2 of 3 per provincie bevoegd zijn om bitloos te jureren. En je zult bijna geen tegenstanders hebben wat natuurlijk ook wel jammer is.

Voor de organisatie is het nu ook helemaal niet aantrekkelijk om een bitloze rubriek te organiseren; er moet een bevoegd jurylid komen (waarvan de keuze dus zeer beperkt is) en dat zal slechts voor een aantal deelnemers zijn. Het zal dus eerder geld kosten dan dat het wat opbrengt. Nu heb ik het geluk dat ze bij de vereniging waar ik lid van ben bereid waren om dit voor mij te doen maar anders had ik ook geen startkaart aangevraagd. Ik heb dus een startkaart aangevraagd voor slechts een paar wedstrijden per jaar, dat zijn dure wedstrijden! Maar ik wil graag dat bitloos bekender en meer gewaardeerd wordt dus heb ik het toch gedaan.

Ik denk dat bovenstaande een goede verklaring is waarom het aantal ruiters dat bitloos start zo laag is.

Met sommige dingen heb je gelijk, maar IMO niet in alles.
Vaak dezelfde jury, dan hebben wij ook. Weinig tegenstanders? Dat is bij ons verschillend. Vandaag was het bij ons druk in de paardenrubrieken, maar weinig ruiters in de ponyrubrieken. Je rijdt toch voor je winstpunten/beoordeling, niet voor de plaatsing?

Extra kosten voor speciaal jurylid, ben ik het niet mee eens. Ik ken 2 juryleden bitloos, maar die jureren ook t/m M2 de reguliere rubrieken, dus die jury kan je dan ook inzetten voor de andere proeven, is een kwestie van combineren.

Weinig wedstrijden, dat zal per regio verschillen, maar de oplossing is misschien, je verenigen met elkaar en bij de vereniging om rubrieken vragen voor bitloze ruiters. Als er genoeg vraag is, kan ik mij niet voorstellen, dat een vereniging daar afwijzend tegenover staat.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:16

Electra63 schreef:
Natuurlijk reageren alleen bokkers die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn of nog niet moe zijn van deze hele discussie. IMO heeft de uitslag van een enquete alleen enig nut als er een behoorlijk percentage meedoet. Nu heeft minder dan 1% van het aantal leden gereageerd. Dat maakt verder niet uit, dat gebeurt met de meeste enquettes op Bokt, maar ik zou er niet te veel waarde aan hechten. Ik zou het eerder omdraaien: Omdat minder dan 1% van het aantal leden heeft gereageerd leeft de discussie bitloos totaal niet op Bokt.

Maurice de Hond geeft al resultaten bij onderzoeken onder 25 mensen.. dus 450 is best netjes :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:31

e_horse schreef:
Electra63 schreef:
Natuurlijk reageren alleen bokkers die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn of nog niet moe zijn van deze hele discussie. IMO heeft de uitslag van een enquete alleen enig nut als er een behoorlijk percentage meedoet. Nu heeft minder dan 1% van het aantal leden gereageerd. Dat maakt verder niet uit, dat gebeurt met de meeste enquettes op Bokt, maar ik zou er niet te veel waarde aan hechten. Ik zou het eerder omdraaien: Omdat minder dan 1% van het aantal leden heeft gereageerd leeft de discussie bitloos totaal niet op Bokt.

Maurice de Hond geeft al resultaten bij onderzoeken onder 25 mensen.. dus 450 is best netjes :+

Het gaat er om of die resultaten dan representatief zijn. Ik denk het niet. :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:37

Maurice de Hond is algemeen aanvaard, ook in het Journaal. Hoewel ik denk dat 450 mensen die stemmen representatiever zijn dan die 25..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:03

e_horse schreef:
Maurice de Hond is algemeen aanvaard, ook in het Journaal. Hoewel ik denk dat 450 mensen die stemmen representatiever zijn dan die 25..

Dat hangt er vanaf wat voor een mensen er stemmen. er is hier ook geen sprake van zomaar op straat aanspreken ofzo iets dergelijks, maar de titel trekt ook een bepaald soort mensen. Als je bijvoorbeeld alleen de titel 'vraag' neer zou zetten (als dat al zou mogen, weet ik niet uit mijn hoofd) dan zou het heel anders er uit zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:14

e_horse schreef:

Joh, als jij 450 stemmen representatief vindt +:)+ , ik neem het niet serieus.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:21

Ik ook niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:22

Joh Electra, als je je zo stoort aan die ene sterveling die bitloos rijdt, want het zijn er maar heel weinig in jouw beleving, wat kom je hier dan eigenlijk doen? Vertellen dat wij zonderlinge kluizenaars zijn? :+ :D

Dan is het voeren van een discussie met een stelletje afgedwaalden in een uithoek van bokt toch totaal niet interessant voor je?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:30

Arabesk,
Volgens mij heb ik nergens gezegd, dat jullie zonderlinge kluizenaars zijn. Sterker nog, ik heb meermalen aangegeven dat ik vroeger regelmatig bit- en zadelloos reed. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, hartstikke leuk.

Maar waar ik mij wel aan stoor, is dat sommigen van jullie, altijd (dressuur-)ruiters met bit, afzeiken. D.m.v. (anonieme) foto's, filmpjes en manier van schrijven (sjorren, trekken, zagen etc).

Nu gaat het over bitloos starten en is er weer kritiek uit jullie hoek. Liever starten in dezelfde rubriek als met bit. Niet genoeg jury's, niet genoeg deelnemers, niet genoeg wedstrijden etc. Jullie kunnen wel altijd de schuld bij een ander (KNHS) leggen, maar misschien kan je zelf ook iets ondernemen om de wedstrijden tot een succes te maken. Er is een begin gemaakt met bitloze wedstrijden, probeer dat te waarderen en anderen daar voor te interesseren. Vraag en aanbod. Dus wat zeg ik verkeerd?

En het spijt mij, maar ik zeg niet klakkeloos ja en amen op jullie beweringen. 450 stemmers van 170000 leden is minder dan 1%, dus niet representatief.

O ja, en JIJ bepaalt niet in welk topic ik reageer. :D