[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:21

oji schreef:
Waar ik ook wel naar benieuwd naar ben, als hij 2-3 keer per week door een 12 jarige werd gereden, wat deed hij de andere 4-5 keer per week?
Mijn eigen paard is nu heel braaf, maar van nature is ze dat zeker niet. Zou er nu rustig een onervaren jeugdige ruiter op kunnen zetten voor 2 keer in de week, als ze de andere dagen wel echt in het gareel moet. Zou ik haar verkopen aan een onervaren en/of jeugdige ruiter, dan gaan er grote ongelukken gebeuren.

Ben in ieder geval blij te lezen dat er een meer ervaren stalgenoot zich gaat ontfermen over de opvoeding van Shan. Ik denk dat Kim daarvan veel kan gaan leren en daardoor veel meer plezier van haar paard zou kunnen gaan beleven.

Buitenspelen in de bak met zn maatjes ;) stond ook wel eens een week stil, opstappen en wegrijden. Af en toe (2-4 keer per maand) met de vorige eigenaar een bos of strandrit. Dus nee, niet de rest van de week hard aan de bak zodat ie dood was als mn zusje m reed.

Myrth97

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:57

2 weken is nog best snel! Ik wacht altijd minimaal 3-4 weken en dan sta ik op spoed. Super fijn dat het zo snel kan!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:15

Hoe is het ondertussen met je Kimmie?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 09:31

Myrth, jaa, ben ik ook heel blij mee!
The_Cat, best goed! Heb bijna geen last meer van mijn nek. Wel nog last van hoofdpijn, maar als ik wat paracetemollen inneem, gaat het prima. Ik wil nog wel wat kunnen doen in mijn vakantie. Niet zoveel als normaal helaas, maar ik wil niet de hele vakantie op de bank zitten.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:30

Fijn dat het beter met je gaat! Maar pas wel op met een hersenschuddig die moet je niet onderschatten, anders kan je er nog vervelend lang last van houden. Dus wel genoeg rusten tussendoor he?

Wat zijn je plannen vandaag met Shan?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:39

Nee, ik kijk goed uit!
Vandaag ben ik al even geweest en ik wilde hem eigenlijk longeren met bijzet. Maar toen we de bijzet gingen passen, bleek hij te klein te zijn :')
Shan is dus duidelijk breder gebouwd dan Oreo. Daarom heb ik hem gewoon even intensief gelongeerd. Ik wil vandaag wel hulpteugels gaan kopen. Even met een stalgenootje overlegd, en haar leek voor het begin stootteugels een goed idee. Daarna een touwtje, en uiteindelijk een dubbele longe. Maar ik heb even mijn instructrice een berichtje gestuurd om te overleggen. Hopelijk kan ik dan morgen wel longeren met hulpteugels.
Afbeelding
En even een foto van het plekje waar hij nu staat, de grootste van alle paarden :')
Ik heb even gekeken, en galopperen en bokken kan hij er wel, gelukkig.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:42

Ik heb geen idee wat stootteugels zijn, maar waar ik ontzettend fan van ben is de fra longeerhulp. Mijn paard heeft daar ontzettend baat bij gehad, misschien is het ook wat voor Shan? :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:43

Het is volgens mij hetzelfde als een bijzet, maar dan aan een longeersingel.
Oh die longeerhulp had ik dus, maar dan noemde ik een bijzet :') Voor het wennen is het misschien nog niet zo handig, maar later kan ik ook die gaan gebruiken.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:02

Jammer dat je bijzet niet paste hopelijk morgen beter! Shan staat er lekker bij daar. Staat hij met andere?

Top dat je zo veel hulp krijgt van je stalgenoten en je instructrice.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:02

Kimmie25501 schreef:
Het is volgens mij hetzelfde als een bijzet, maar dan aan een longeersingel.
Oh die longeerhulp had ik dus, maar dan noemde ik een bijzet :') Voor het wennen is het misschien nog niet zo handig, maar later kan ik ook die gaan gebruiken.

Longeerhulp kent hij :) als je hem iig niet te strak zet, maar dat vind geen enkel paard grappig :p

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:33

Ik werk zelf enkel met touwtjes, dubbele longe of niets (maar dan moet je zelf wel handig zijn). Dubbele longe is echt longeren voor gevorderden! Niet zomaar mee beginnen maar hulp bij vragen. Ik vind het wel de meest efficiënte manier. Wat mij heel erg geholpen heeft is heel veel longeren en boek met dvd van lammert Haanstra.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:54

Ik longeer ook meestal met longeerhulp. Echt super fijn. Als ik jou was zou ik hem daarmee longeren. Gaan ze goed van over de rug lopen en als je hem dan voorwaarts laat lopen aan de longe is wel goed voor ze.

Stootteugels zijn de eigenlijke bijzet.. vind het helemaal niets. Ze gaan er van inknikken in de kaak maar niet loslaten in het lijf.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:55

Ik longeer met Pessoa, is dat niets voor je?

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:26

Ik ben ook fan van de FRA longeerhulp :) met bijzet touwtjes gaat ze in een valse knik lopen zonder enige vorm van ontspanning, en met de FRA gaat ze lekker ontspannen

zo loopt ze met de FRA:

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 16:44

maylotje, nu even niet. Maar later wel. Maar eerst gewoon wennen, en dan gaan we kijken met welk paard hij kan staan. Hij kan sws neuzen over de draadjes.
poes, touwtjes gaan we sws niet doen. Dat staat strak en zit geen rek in. Naar die andere dingen ga ik kijken!
Jeika, geen idee. Heb met instructrice overlegd, en zij vond voor nu de bijzetteugels het beste.
Bo, ik zal kijken. Maar die touwtjes liggen dan weer niet helemaal stil in de mond, zaagt een beetje. Dus daarom zat ik te kijken naar een andere.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:20

Misschien is een gogue of chambon een goed idee. Dat zet wat minder vast. Je kunt daar eventueel ook mee rijden

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:27

Babootje schreef:
Misschien is een gogue of chambon een goed idee. Dat zet wat minder vast. Je kunt daar eventueel ook mee rijden

Ik ging het eerst niet zeggen omdat iedereen wat anders zegt, maar ik ben het eigenlijk eens met Babootje,
als je zelf niet zo kundig bent, kan je met deze hulpteugels weinig verkeerd doen (tenzij je ze te strak zet).

Gewone bijzet is het minst ingewikkeld, dus ik begrijp die keuze wel, maar als je echt wat wil bijdragen aan zijn training (dwz over de rug laten lopen, nageeflijkheid en het voorzichtig wegwerken van de scheefheid) dan zijn de gogue en chambon heel goede opties.

Let wel op; als je je paard via eender welke hulpteugel vraagt heel laag te gaan met de hals, dan heeft hij er absoluut niets aan als je hem te veel laat sloffen, sterker nog, het kan best even schadelijk zijn als in de krul trekken.

Je krijgt allemaal verschillende tips, dat is vast verwarrend, maar ik denk dat de meeste mensen wel hetzelfde beogen nl: een actiever lopend paard dat nageeft in kaak EN nek en daardoor met de neus net wat naar voor en beneden gaat. Dat hoeft in het begin niet veel naar beneden te zijn, want dat kan hij niet dragen (!) , zoveel gewicht naar voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:30

Babootje schreef:

Vind ik ook de beste hulpteugel.
Longehulp tussen de voorbenen gaat zagen door het beengebruik achter de ellebogen.
Bijzet of stoot zet zich óf vast óf paard kruipt er achter. Kunnen ze heerlijk in hangen.

Liever de chambon. Druk achter de oren en mondhoeken omhoog bij zakken is de druk er direct af.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:14

Mijn pony is vrij spastisch bij de FRA hulp, ondanks dat ie echt niet te strak stond... Dubbele lijnen doet ze super. Het is gewoon even aftasten wat voor Shan werkt, denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:37

Chambon:

Afbeelding

Gogue:

Afbeelding

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:44

Wat fijn dat ie wel kan neuzen Kim.

Fijne tips hier kwa hulpteugels.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 20:28

Babootje, ik zal kijken. Ik heb nu sws een thiedemann gekocht voor het rijden (niet voor bijrijder, maar vooral voor mezelf).
SinneJ, ik zal kijken. Maar ik kijk naar alles, maar neem voor nu even het advies van mijn instructrice aan. Later kan ik jullie dingen nog gaan uitproberen. Eerst zelf maar eens leren om om te gaan met hulpteugels.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:24

Een chambon is echt een aanrader. Nodigt het paard op vriendelijke wijze uit zijn lichaam zo optimaal mogelijk te gebruiken en je kunt er tegens mee rijden.
Thiedeman ben ik persoonlijk geen fan van, dat is meer een hulpteugel voor de ruiter maar paard leert er niet van omdat het vast zet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:30

Nee Thiedeman vind ik ook geen fijne teugel. Je trekt er je paard mee op de kop, omdat hij meteen inwerkt als je de teugels aanneemt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:41

Ik zou de thiedeman persoonlijk ook laten. Je leert het uiteindelijk wel, en nog beter zonder enige hulpteugels. het is niet erg als je niet van in het begin weet hoe of wat, je moet het nog leren. maar ik ben meer voorstander van een traject zonder al die 'rommel' tijdens het rijden