Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

papagroom

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:01

De KNHS is gestart met apparte rubrieken om te testen of er genoeg animo is,en dat valt enorm tegen.....als elke rubriek ver van te voren vol zat ,was het allang anders geweest

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:06

Sees schreef:
Tendance schreef:
Je bent tenslotte de koningin niet.

Dit is niet echt aardig Tendance...kan ook wel anders.

Ik geloof niet dat het andersom al zó vroeg voor de wedstrijddag zou zijn, dát vind ik frappant.

Je Quote maar een deel van mijn bericht en dan heb je de bedoeling er niet bij, dus als je die erbij zou quoten, dan ik hij gelijk al niet zo niet aardig meer.
Wat wil je nu zeggen met andersom? Dat als een bitrijder zich later aanmeldt, deze wel voorrang krijgt op de bitlozen?
Dat lijkt me onzin. Inschrijving geschiet op volgorde van aanmelding. Niet of je wel of geen bit gebruikt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:07

liljebo schreef:
Yvank.... wat rot van je pony. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Haf, dus ik weet hoe het voelt. Heel veel sterkte.

Electra... zouden er niet meer bitlozen deelnemen als de drempel lager was? Dwz als de ruiters vrij waren om die keuze te maken, zonder dat ze in een aparte rubriek zouden moeten starten?
Ik weet het natuurlijk niet, maar dat vraag ik mij af.

Ik weet natuurlijk ook dat wij kunnen vinden wat we willen, maar dat de KHNS bepaalt. Maar goed... dan kun je het toch nog jammer vinden natuurlijk.
Niet voor mijzelf, want ik rij al heel erg lang geen wedstrijden meer. Maar voor degene die wel graag die keuze willen hebben.

Ik zie niet in, waarom de drempel hoog is. Je schrijft je in voor B, L1 of L2 met of zonder bit, hoe moeilijk kan het zijn? Je wordt beoordeeld door een jury, je krijgt een protocol en eventueel een prijs en je eventuele winstpunten tellen mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:08

papagroom schreef:
De KNHS is gestart met apparte rubrieken om te testen of er genoeg animo is,en dat valt enorm tegen.....als elke rubriek ver van te voren vol zat ,was het allang anders geweest

Zo bedoel ik het, goed samengevat PPG. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:09

Sees schreef:
Yvank *\o/* !!!!!!!!! Het gaat mij namelijk niet om de prijs!! Krijg je dan wel je protocol met commentaar? En mag dat in alle klassen dat jij weet?
Heel veel sterkte met je pony, wat moet dat kl*te zijn...

Danique, dat is ook jammer en zou niet de insteek van een goede discussie moeten zijn lijkt me. Het verhinderd juist een goed gesprek.

Dat mag alleen als je recht hebt op die klasse door het behalen van winstpunten, die niet HC behaald zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:11

Je mag toch ook 1 klasse hoger/lager starten dan je rijd? Ik ben bijv L2 + 13 dan zou ik toch M1 HC mogen starten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:11

Leidt dan meer jury leden op en zorg dat op elke wedstrijd iemand aanwezig is die bitloos mag jureren. Als je dan van tevoren aangeeft bitloos te willen starten, hoe je geen aparte wedstrijden uit te schrijven en is er waarschijnlijk veel meer animo.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:21

Shahazai schreef:
Leidt dan meer jury leden op en zorg dat op elke wedstrijd iemand aanwezig is die bitloos mag jureren. Als je dan van tevoren aangeeft bitloos te willen starten, hoe je geen aparte wedstrijden uit te schrijven en is er waarschijnlijk veel meer animo.

heb je enig idee ,hoe moeilijk het soms is jury leden te vinden????
Die worden ook nog eens (niet grof hoor)betaald.
Beetje zonde als er niemand komt opdagen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:27

Yvank_ schreef:
Je mag toch ook 1 klasse hoger/lager starten dan je rijd? Ik ben bijv L2 + 13 dan zou ik toch M1 HC mogen starten.

Naar mijn weten geldt dit alleen voor het springen. Flexibel springen genaamd.
In de dressuur moet je, je gewoon houden aan de klasse, waarin je hoort te of mag starten. 1 x HC starten in de M1, betekent niet, dat je daarna gewoon weer in de L2 mag starten.
Een klasse lager mag sowieso in de dressuur niet.
Tenzij je dit aanvraagt, met een duidelijke reden, bij de KNHS en dispensatie krijgt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:30

Sommige mensen denken, dat het organiseren van een concours een lekkere smak geld oplevert voor de vereniging, maar het enige waar eigenlijk winst uit wordt gehaald is de catering.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:31

KNHS moet gewoon niet zo moeilijk doen. Dat juryleden een aparte bijscholing nodig zouden hebben is nonsens, als je weet hoe een correct gereden paard er uit ziet maakt dat namelijk helemaal niets uit.
Geloof dat er een jurylid al eens gezegd heeft dat de bijscholing niet meer inhield dan het laten zien van de toegestane optomingen en wat niet toegestaan was en hoe het er uit ziet...
Maargoed, dat gaat sowieso over het algehele lage niveau van de KNHS, als dat nou verbeterd werd snapt iedereen zelf al dat er geen bijscholingen voor bitloos nodig zijn.

Jeetje, sterkte Yvank__ :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:38

Yvank_ schreef:
liljebo schreef:
Yvank.... wat rot van je pony. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Haf, dus ik weet hoe het voelt. Heel veel sterkte.

Electra... zouden er niet meer bitlozen deelnemen als de drempel lager was? Dwz als de ruiters vrij waren om die keuze te maken, zonder dat ze in een aparte rubriek zouden moeten starten?
Ik weet het natuurlijk niet, maar dat vraag ik mij af.

Ik weet natuurlijk ook dat wij kunnen vinden wat we willen, maar dat de KHNS bepaalt. Maar goed... dan kun je het toch nog jammer vinden natuurlijk.
Niet voor mijzelf, want ik rij al heel erg lang geen wedstrijden meer. Maar voor degene die wel graag die keuze willen hebben.

Wat waren bij jou Haf de klachten? Vind het heel lastig om een grens te gaan trekken straks... Wanneer is het mooi geweest...

Een aantal tumoren, waarbij eentje bij de billen steeds open ging. Daarnaast speelde zijn artrose op bepaald moment erg op omdat hij te weinig beweging kreeg door de tumoren. Voor mij hield het op toen de tumor steeds een open wond bleef en de zomer met bijbehorende vliegen in aantocht waren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:45

Electra63 schreef:
Ik zie niet in, waarom de drempel hoog is. Je schrijft je in voor B, L1 of L2 met of zonder bit, hoe moeilijk kan het zijn? Je wordt beoordeeld door een jury, je krijgt een protocol en eventueel een prijs en je eventuele winstpunten tellen mee.

Ik begreep uit de posts hier dat bitloos lang niet altijd en overal mogelijk is omdat het een aparte rubriek vergt.
Bovendien lijkt het mij leuker om als bitloze gewoon normaal te starten, maar goed... ik spreek dus niet uit ervaring.
In 'mijn' tijd was bitloos hoe dan ook geen optie.

Dat de animo nog niet erg groot is, is niet verwonderlijk. Het is tenslotte vrij nieuw om bitloos te kunnen starten. Best mogelijk dat die animo groeit als bitloze ruiters gewoon tussen de bitruiters kunnen starten en er dus geen sprake meer is van aparte rubrieken, jury etc.
Het schijnt mij allemaal zo onnodig moeilijk toe.

Maar zoals gezegd rij ik al heel erg lang geen wedstrijden meer. Heb wel nog familie die dat doet, maar die rijden niet bitloos.
Dus exact waar je als bitloze tegenaan loopt als je wedstrijden wilt rijden, weet ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:19

We kunnen wel van alles vinden. Feit is dat de KNHS bepaalt, dat er speciale wedstrijden zijn voor de bitlozen en dat daar niet altijd veel animo voor is. Zolang die rubrieken niet overvol zijn, zal de KNHS niet overgaan tot extra cursussen/bijscholing van de jury-leden. Dat is gewoon vraag-aanbod.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:56

tja en ik zie niet in waarom de jury daar bijscholing voor moet volgen. Dressuur is dressuur. Richtlijn is het scala. Daarop wordt beoordeeld en het zou niet moeten uitmaken of dat al dan niet bitloos is.
Veel of weinig animo zou bovendien geen enkele rol meer spelen als ruiters de vrije keuze hadden in bit of bitloos en de aparte rubrieken daarvoor werden afgeschaft. Tijd en geld besparend.
Maar je hebt gelijk. KNHS bepaalt en die staan er volgens mij niet echt om te springen, want dan deden ze daar niet zo moeilijk over.

Gelukkig heb ik er zelf niets meer mee te maken. :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:02

Electra63 schreef:
We kunnen wel van alles vinden. Feit is dat de KNHS bepaalt, dat er speciale wedstrijden zijn voor de bitlozen en dat daar niet altijd veel animo voor is. Zolang die rubrieken niet overvol zijn, zal de KNHS niet overgaan tot extra cursussen/bijscholing van de jury-leden. Dat is gewoon vraag-aanbod.

Feit is, dat de KNHS er de moeite niet in wil steken en alleen maar moeilijk doet met aparte categoriën. Dat slaat nergens op. Dat verhaal hierboven ergens dat de bitloze plekken waren vergeven aan bitruiters maakt het nou ook niet echt makkelijk voor ons. Kijk ook eens naar de kalender. Ik geloof dat de gemiddelde vereniging 1 of geen bitloze rubriek per jaar uitschrijft. Ondanks dat de drempel wat verlaagd is, is die nog steeds enorm dus. Tenminste, als ik wedstrijden wou rijden, zou ik niet het hele land door toeren om 1x in de 2 weken bitloos mee te kunnen doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:03

Je kan ook tevreden zijn, dat de KNHS het nu mogelijk maakt om bitloos te starten. En in de toekomst worden de rubrieken misschien ook wel samengevoegd. Misschien wil de KNHS eerst het niveau bekijken en als men daar tevreden over is, de rubrieken wel samenvoegen, al snap ik nog steeds niet het probleem van aparte rubrieken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:05

Als misschien meer bitloze ruiters een startkaart aanvragen en vragen om meer wedstrijden in hun regio of hun kring, helpt dat misschien? I.i.g. klagen op Bokt, helpt niet echt, denk ik.
En als er inderdaad zo ontzettend veel aandacht en animo is voor wedstrijden bitloos, moet dat bij Verenigingen wel bekend zijn. Het is nog altijd vraag en aanbod, met alles.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:52

Ik heb het geprobeerd, word negatief op geantwoord.

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:53

Ik rijd Bitloos maar op wedstrijd moet ik mét Bit rijden!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:25

Shahazai schreef:
Ik heb het geprobeerd, word negatief op geantwoord.

Waar wordt negatief op gereageerd? Op meer wedstrijden bitloos in jouw regio?
Dan moet je in jouw regio de ruiters verzamelen die bitloos willen starten en dit dan gezamenlijk bij jullie vereniging in jullie regio aankaarten. Stel er zijn 10 of 20 starters, waarom zou dit niet kunnen worden ingepast tijdens een reguliere KNHS-wedstrijd? Bij ons kan het ook, terwijl dit maar voor 1 start is.
Met meerdere ruiters lukt het wellicht sneller en gemakkelijker om een wedstrijd/rubriek te organiseren dan als je maar alleen bent.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:38

Electra63 schreef:

Verder hoor ik erg veel mensen, die tegen besluiten van de KNHS zijn en hoor ik ze daarbij zeggen, dat die mensen er geen verstand van hebben etc. maar de mensen, die dit soort regels en besluiten nemen, hebben wel degelijk kennis en ervaring binnen de sport.
Dat er veel dingen mislopen bij de KNHS, wat coupons en dergelijke betreft, daar ben ik het mee eens, maar dat is niet de directie, die de uiteindelijke regels maakt.

Dat een organisatie het niet doet zoals jij het graag zou willen, betekent niet, dat ze er DUS geen verstand van hebben....

Overigens is dit niet een reactie tegen Electra hoor, maar meer naar aanleiding van haar post en wat me bij ander mensen aan gedachten binnen komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:40

Electra63 schreef:
Als misschien meer bitloze ruiters een startkaart aanvragen en vragen om meer wedstrijden in hun regio of hun kring, helpt dat misschien? I.i.g. klagen op Bokt, helpt niet echt, denk ik.
En als er inderdaad zo ontzettend veel aandacht en animo is voor wedstrijden bitloos, moet dat bij Verenigingen wel bekend zijn. Het is nog altijd vraag en aanbod, met alles.

EN als er zo veel vraag was, dan zou het aantal, dat deel wil nemen niet continu een enkeling zijn.
Als je dan iets wil als bitloze ruiter, dan moet je op je strepen staan en niet wegblijven als er dan daadwerkelijk een keer iets georganiseerd wordt.
Dan graaf je als het ware je eigen graf. Nou ja, dat van het bitloze wedstrijdrijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:41

loveFlicka schreef:
Ik rijd Bitloos maar op wedstrijd moet ik mét Bit rijden!

Als jij perse bitloos wilt rijden en daar een reden voor hebt waar je achter staat, dan zou ik niet op wedstrijd gaan als ik daar met bit MOET rijden.
Dan ga je toch aan je eigen principes voorbij?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:50

Tendance, ik voelde me ook niet aangesproken hoor :D

Als je iets wilt veranderen (KNHS) dan moet je zeker eerst lid worden. Probeer dan iets binnen een vereniging te doen, daar is altijd veel vraag naar vrijwilligers en zo misschien in het regiobestuur enz.
Als je principieel bent en echt wedstrijden wilt rijden, verzamel gelijkgestemden om je heen en doe er wat aan. *\o/*