.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sweetheart

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:44

Midasje schreef:
Ik vindt dit hele topic stom.
Pony zakt toch niet door zijn benen of wel en als ik haar bekijk weegt ze ook niet zo veel dus wat is nu eigelijk het probleem, dus je wou zeggen dat als je deze combi in het echt ziet je wel kunt zeggen of de pony er last van heeft.

Vindt ik erg knap kom dan ook een x met mijn paarden praten als je wilt. Clown

Okey nu andere discussie dan...
Jij vind dus dat pas als een paard door zijn benen zakt je te groot/zwaar bent?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:46

Midasje schreef:
Pony zakt toch niet door zijn benen of wel en als ik haar bekijk weegt ze ook niet zo veel dus wat is nu eigelijk het probleem, dus je wou zeggen dat als je deze combi in het echt ziet je wel kunt zeggen of de pony er last van heeft.

Sorry maar dan is jou opmerking pas stom als je met zulke termen wil gooien. Jij wil dus wachten totdat een pony door zijn benen zakt?

Dan ben ej toch al veel en veel te laat, als je wacht totdat er blessures zijn ben je al te laat.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:48

nee, zeker niet maar jullie doen net of je het in het "echt" wel zo kunt zien of het paard er last van heeft.
Leg mij maar uit hoe dan??? Cool

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:54

Wanneer iemand overgewicht heeft zal diegene zijn paard altijd in de weg zitten.
Want het is niet alleen het gewicht, maar ook de mate soepelheid en kracht die je zelf kunt aanwenden om je paard in zijn bewegingen zoveel mogelijk vrijheid te geven.
Dat is niet vervelend bedoeld. Maar in 90% vd gevallen kun je goed werken aan overgewicht en het verbeteren van je soepelheid en spierkracht, dit komt je paard ten goede en dus ook jullie gezamenlijke prestaties. Goede stok achter de deur toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:55

Midasje schreef:

oh dus het is OK om te blijven rijden tot een pony door de benen zakt... nou dan ga ik zo maar eens, wij hebben drie shetten die niet bereden worden momenteel...
'in het echt' krijg je zowiezo een reëler beeld, het is dan nl geen moment van een tiende seconde, zoals op een foto. je kunt dan zien hoe het dier beweegt, hoe zijn lichaamstaal is.
denk je dat een osteopaat of zadelmaker met foto's gaat werken? natuurlijk niet, die wil het dier irl zien. anders is er gewoon een stuk minder over te zeggen.

oh ja, als je dit topic stom vindt, zou ik willen aanraden om er vooral geen aandacht aan te besteden, negeer het gewoon, dan heb je er ook geen last van.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:58

Even de extreme duidelijke gevallen buiten wegen gelaten, waarbij de persoon dus overduidelijk te lang is en/of overduidelijk te zwaar.

Als het om een twijfel geval gaat kan je denk ik wel aan het paard zien of hij er last van heeft. Elk paard heeft een eigen manier om dat duidelijk te maken. Je moet het alleen willen en durven zien. Soms als je als eigenaar er dicht op staat zie je het gewoon niet en heb je toch onbewust je kop in het zand gestoken. Een 'vreemde' die heeft over het algemeen een objectief beeld en die zal de kleine tekentjes wel opvallen. Het gaat er dus om dat je goed naar de lichaamstaal van het paard kijkt. Ieder paard is anders dus er is niet 1 bepaald symptoom dat elk paard laat zien als het niet meer gaat.
Verder sluit ik me bij merrieveulen aan.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:59

wat een gel*l allemaal zeg iedereen weet waneer hij/zij te groot te zwaar is voor zijn paard / pony
En nogmaals ik zeg niet dat je te zwaar bent als de pony door zijn benen zakt dus ga daar niet over door zagen.

Je hoeft mij niet te vertelen dat je je paard in de weg kunt zitten of blessures kunt oplopen als je te zwaar bent.
Werk met ook met renpaarden dus ben op de hoogte Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:02

Blijkbaar ben je dus neit goed op de hoogte want je vind alles gelul

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:02

en dan heb je nog de sluimergevallen, waarbij het er wel is maar je niets ziet.
denk bijv. ook aan problemen met organen. je ziet geen wond, niks, maar het is er wel.

waarom zou je het risico nemen om schade toe te brengen aan een dier waarvan je houdt? is het eigen rijplezier dan zó belangrijk?

in de praktijk blijkt dat zo ongeveer de helft van de te grote/ zware shetruiters dit niet weet. omdat ze altijd geleerd hebben dat het dier 70 kilo of meer kan dragen zonder problemen, noem maar op... dmv dit soort topics zijn er al diverse mensen geweest die omwille van de pony gestopt zijn met rijden, en dat lijkt me goede zaak...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:04

?? waarvan ben ik niet op de hoogte over deze penny verhalen
Als je nog niet weet of je te groot of te zwaar bent zoek dan een andere hobby.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:04

merrieveulen schreef:
denk bijv. ook aan problemen met organen. je ziet geen wond, niks, maar het is er wel.

waarom zou je het risico nemen om schade toe te brengen aan een dier waarvan je houdt? is het eigen rijplezier dan zó belangrijk?

in de praktijk blijkt dat zo ongeveer de helft van de te grote/ zware shetruiters dit niet weet. omdat ze altijd geleerd hebben dat het dier 70 kilo of meer kan dragen zonder problemen, noem maar op... dmv dit soort topics zijn er al diverse mensen geweest die omwille van de pony gestopt zijn met rijden, en dat lijkt me goede zaak...

Ik hoop niet dat dit over mij gaat want dat zo ik jammer vinden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

Als jij alles afschilderd al gelul en penny verhalen, ben je erg kortzichtig bezig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:07

Midasje schreef:
?? waarvan ben ik niet op de hoogte over deze penny verhalen
Als je nog niet weet of je te groot of te zwaar bent zoek dan een andere hobby.

of je laat je informeren, zodat je léért te zien/ voelen wanneer je te groot bent. iedere beginnende paardeneigenaar heeft een hoop te leren, we leren allemaal elke dag.

en om het pennyverhalen te noemen, beetje apart... imo is het een serieuze zaak als eigenwijze koters hun pony willens en wetens blijven rijden met alle gevolgen van dien.
net zo serieus te nemen als de eindeloze discussies over rollkur en hyperflexion.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:08

Midasje schreef:
merrieveulen schreef:

Ik hoop niet dat dit over mij gaat want dat zo ik jammer vinden

deze opmerking is bedoeld voor degenen die tegen alles in toch vinden dat ze op de pony moeten zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:10

Midasje schreef:
wat een gel*l allemaal zeg iedereen weet waneer hij/zij te groot te zwaar is voor zijn paard / pony
En nogmaals ik zeg niet dat je te zwaar bent als de pony door zijn benen zakt dus ga daar niet over door zagen.

overigens denk ik dat je hier voor een groot deel wel gelijk hebt. het gros van de mensen die doorrijden ondanks dat het eigenlijk niet meer kan weet dat inderdaad donders goed, maar steekt de kop in het zand.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:12

maak jullie niet druk krijg duidelijke voorschriften moet me zelfs aan een bepaald gewicht houden hihi. Haha!

Maar goed ik heb weinig zijn om te vechten met jullie over zo iets. Knipoog

Ik vindt dit gewoon erg dat er nog steeds "ruiters" op een paard gaan zitten waar ze te groot / zwaar vvor zijn en dat ook nog met fotootje gaan vragen aan andere bokkers in een topic. Huilen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:13

merrieveulen schreef:
Midasje schreef:

overigens denk ik dat je hier voor een groot deel wel gelijk hebt. het gros van de mensen die doorrijden ondanks dat het eigenlijk niet meer kan weet dat inderdaad donders goed, maar steekt de kop in het zand.

juist en als je dan komt met een foto van een volwasse vrouw op een shet ja sorry hoor maar ga dan voetballen of zo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:15

Midasje schreef:
maak jullie niet druk krijg duidelijke voorschriften moet me zelfs aan een bepaald gewicht houden hihi. Haha!

Ik vindt dit gewoon erg dat er nog steeds "ruiters" op een paard gaan zitten waar ze te groot / zwaar vvor zijn en dat ook nog met fotootje gaan vragen aan andere bokkers in een topic. Huilen

ben ik het mee eens. het heeft echter al wel ervoor gezorgd dat er mensen gestopt zijn met het rijden op een te kleine pony. maar dat het nódig is, is inderdaad erg jammer.

sommige kinderen weten het echt niet, zo heb ik zelf eens een paar buurmeisjes erop aangesproken, maar die reden later toch gewoon door, ondanks dat ze er eerst wel van schrokken en het ermee eens waren dat ze beter niet meer konden rijden. de eigenaar van de ponies zei daarop dat het wel kon, en de meisjes rijden ook gewoon weer. kan ik me echt kwaad om maken, zulke dingen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:16

Midasje schreef:
juist en als je dan komt met een foto van een volwasse vrouw op een shet ja sorry hoor maar ga dan voetballen of zo.

daar ben ik het wel mee eens. er zijn zat dingen die wel leuk zijn om te doen met een shet, maar het lijkt wel of mensen per sé moeten rijden...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:19

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al reaties gehad dat ik te groot voor deze pony zou zijn, maar vind zelf van niet dus post ik 'm hier nog maar eens.
(over het zadel hoef ik geen opmerkingen,, ik rij er niet meer mee Lachen )

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:20

merrieveulen schreef:
Midasje schreef:

daar ben ik het wel mee eens. er zijn zat dingen die wel leuk zijn om te doen met een shet, maar het lijkt wel of mensen per sé moeten rijden...

Nou heb ik te veel gezegt.
zie foto

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

Midasje schreef:

Ik vindt dit gewoon erg dat er nog steeds "ruiters" op een paard gaan zitten waar ze te groot / zwaar vvor zijn en dat ook nog met fotootje gaan vragen aan andere bokkers in een topic. |(

Hier ben ik het helemaal mee eens. Echter sommige mensen moet je gewoon even wakkerschudden en daar is dit topic voor bedoeld. Ook kan ik me voorstellen dat als je zo'n twijfel geval bent van net wel/ net niet dat je dan even een aantal meningen wilt horen van andere mensen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

sorry moet gezegd zijn Bloos d ipv t

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:22

Lord_Ik schreef:
Ik heb al reaties gehad dat ik te groot voor deze pony zou zijn, maar vind zelf van niet dus post ik 'm hier nog maar eens.

je zou ook gewoon kunnen luisteren naar wat mensen zeggen, degenen in dat @ work topic toen hadden groot gelijk. als het nou een klein halfingerte zou zijn oid... maar dit is een fijne, slanke pony. je torent er bovenuit waardoor je lichaam als een hefboom op de romp van die pony werkt. maar dat is je al eens gezegd. zet dat dier gewoon voor een karretje oid.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:22

Lord_Ik schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Huh? Dus omdat toen mensen zeiden dat je te groot was en dat niet het antwoord was dat je wilde horen, plaats je nu nog maar eens de foto's in de hoop dat je nu wel de gewenste reacties krijgt???

Sorry maar je bent echt te lang/groot.