[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:32

suikermeisje, nee nee! Ik ga mijn best doen! Mijn stalgenootje zal er sws even bij zijn om uit te leggen hoe de bijzet werkt, dat vergeet ik nml de hele tijd :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:33

Dat is fijn Kim!

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:36

Ik lees al vanaf de eerste pagina mee, maar wat fijn dat er een oplossing is gevonden mbt het rijden! Neem de tijd om Shan goed te leren kennen en ga vooral lekker kilometers maken, dan komt het zeker goed :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:44

Kimmie25501 schreef:
Babootje, dat denk ik niet hoor. Nikki staat erom bekend dat zij enorm goed is in paarden trainen, hij moet het daar wel geleerd hebben. Van die man weet ik het niet, maar het lijkt me wel dat hij daar ook aandacht aan is besteed.

Ik geloof niet dat Nikki er heel veel aan heeft gedaan. Daar moet ook voor worden betaald weet je.
Dat gebeurt in het verkoopproces nog wel met sportpaarden, maar niet met recreatiedieren. Want dat levert niks op.
Nikki heeft voor de verkoop bemiddeld en haar nichtje heeft er een beetje op gereden om te laten zien dat het een mak paard is. Een paard beleren kost echt wel wat meer tijd.
Als hij daar in training heeft gestaan, was hij nu niet zo scheef geweest. En mogelijk nog wel wat gehoorzamer met op- en afstappen. Geloof me, daar weet ik wel het een en ander van. En als jij rijtechnisch nog wat verder komt, zul je wel begrijpen wat ik bedoel.
Dit paard is voor zn 7 jaar nog redelijk "groen".

Nu zeggen we in de regel met het kopen van paarden "groen" + "groen" = niet doen. De combinatie van een ruiter die alles nog moet leren en een paard dat alles nog moet leren en (mogelijk) ook een beetje "verreden" is in de zin van scheef en spieren op de verkeerde plek is gewoon heel lastig. Daarbij is het ook nog eens een groot en sterk paard.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dat jou helemaal niet gaat lukken. Het is alleen de moeilijke weg.
Daarom ook hartstikke belangrijk dat er nu iemand op rijdt die hem wel wat kan aanleren en hem wat rechter en soepeler kan maken. Dan wordt het makkelijker voor jou. Daarvoor is het wel nodig dat diegene er minimaal 2 x per week op rijdt en gedurende een wat langere tijd.

Als Shan in Ierland zadelmak is gemaakt dan snap ik wel waarom hij zo is met opstappen.
Ik heb een welsh cob gehad geimporteerd uit Wales die dat ook deed. Die kocht ik als 4-jarige zadelmak maar wel met de waarschuwing van de verkoper erbij dat hij dat niet helemaal was omdat hij ging rennen als je opstapte.
Het zadelmak maken in Wales gaat ongeveer zo: gooi er een zadel op en een ruiter en laat de combinatie dan los. Dan gaat ze rennen tot het een x stopt en voila dan zijn ze volgens Wales' begrip zadelmak.
Ik heb het paard gekocht en gewoon helemaal vanaf stap 1 zadelmak gemaakt. En hij heeft het helemaal afgeleerd. Ik wil echt dat een paard onvoorwaardelijk stilstaat als ik op stap en pas in beweging komt als ik dat wil. Een paard verkeerd aangeleerd gedrag af te leren en nieuw wenselijk gedrag aan te leren kost echt heel wat tijd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:50

@Babootje, ik weet al waar het mis gaat met jouw speculaties en rare reacties. Je leest niet eens wat er word geplaatst ;)

Ga het hier voor 1 laatste keer zeggen, want er word aan alle kanten omheen gelezen en genegeerd, jij denkt helemaal te kunnen inschatten hoe ik ben en hoe ik werk, en daar word ik een beetje moe van.

mijn ZUSJE heeft hem gereden, hij zou in eerste instantie namelijk gewoon blijven, is uit de verkoop gehaald van het voorjaar, en mijn zusje heeft er wekelijks les mee gehad en reed zeker 2/3 keer per week. Dus niet 'een beetje op gereden' maar flink wat gereden en wedstrijdjes gestart. Daarnaast kon mijn zusje zonder enkel problemen op en af stappen en kroop ze er op zonder krukje.

Ze zijn ook vanaf nop begonnen en een hoop vooruit gegaan. Toen ik Kim haar topic zag stelde ik het enkel voor aan Kim om eens te komen kijken, omdat de eigenaar meer ging werken en minder tijd had, en mijn zusje het toch wel érg druk met school kreeg. En van het een kwam het ander ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn 'betaling', aangezien ik volgens jou volledig professioneel handelaar oid ben (goh heb gewoon een vaste baan en haal nou eenmaal veel plezier uit de paarden, behalve dan op deze manier ;) ) was mijn zusje les kunnen geven op een leuk paard. Aangezien ze wat te groot werd en geen uitdaging meer had met haar pony.

Verder ben ik ook niet van plan om nog op dingen in te gaan. Ik vind dat Kim het heel netjes doet en vind het érg jammer dat er alle kanten op word gespeculeerd. Maar ik kan wel garanderen dat Shan hier in elk geval een hardstikke leuk paard was, en dat mijn zusje er nooit geen enkel probleem mee had om met dr 12 jaar aan de gang te zijn met Shan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:58

Maar, VisibreTeam, puur uit interesse en zeker geen aanval, waar gaat het bij Kim mis? Jij hebt haar gezien en geholpen en op dat moment ging het heel goed maar nu gaat het weer mis. Hoe kan dat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:25

Danique schreef:
Maar, VisibreTeam, puur uit interesse en zeker geen aanval, waar gaat het bij Kim mis? Jij hebt haar gezien en geholpen en op dat moment ging het heel goed maar nu gaat het weer mis. Hoe kan dat?

Kim is gewoon nog heel voorzichtig, maar is wel enorm snel (na 2 verhuizingen) gelijk gaan rijden. Dat is volledig haar eigen keuze! Daarnaast gooit ze gewoon alles openbaar en heel eerlijk op internet, heel stoer, maar soms ook een beetje lastig :)) Bij mij gaan dingen ook wel eens mis, maar ik beschrijf dat gewoon niet heel uitvoerig online :')

Ze moet gewoon nog een hoop basis dingen leren en vooral consequentie. Omdat ze onzeker is hier en daar reageert Shan daar best heftig op. Shan is een paard die je gewoon moet vertellen wat hij moet doen, en hij gaat. Als je al niet weet wat je precies wil, dan weet Shan ook niet helemaal waar hij aan moet beginnen.

Is trouwens helemaal niet negatief tegen jou bedoelt Kim! Zoals toen ik met jullie bezig was had gezegd, jullie komen er wel, maar probeer een stuk duidelijker en consequenter te zijn :) Shan is gewoon een echte 'volger' en doodbraaf. Heeft hij geen idee wat hij moet doen, dan weet hij ook niet waar hij mee bezig is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:36

Daarmee vind ik het eigenlijk niet een beginnerspaard voor een jong meisje, tenzij zo'n meisje niet bang is en assertief. Nu vind ik Kim wat afwachtend en was een ander paard veel geschikter geweest. Mijn oude merrie had echt super bij haar gepast, wilde graag maar zo enorm voorzichtig! Heb een gehandicapt meisje bij haar gehad die haar wilde kopen, als ze uit balans was ging paard zachter en ze deed alles wat er werd gevraagd. Meisje kon geen voeten optillen om hoeven uit te krabben, dus tet deed ze zelf wel geven en wachtte geduldig tot ze klaar was. Was er twijfel dan stond ze stil en wachtte ze wat ze verder moest doen. En Shan die gaat dan zelf wat bedenken omdat ie zelf ook onzeker is, geen goede combi in mijn ogen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:15

VisibreTeam schreef:
@Babootje, ik weet al waar het mis gaat met jouw speculaties en rare reacties. Je leest niet eens wat er word geplaatst ;)

Ga het hier voor 1 laatste keer zeggen, want er word aan alle kanten omheen gelezen en genegeerd, jij denkt helemaal te kunnen inschatten hoe ik ben en hoe ik werk, en daar word ik een beetje moe van.

mijn ZUSJE heeft hem gereden, hij zou in eerste instantie namelijk gewoon blijven, is uit de verkoop gehaald van het voorjaar, en mijn zusje heeft er wekelijks les mee gehad en reed zeker 2/3 keer per week. Dus niet 'een beetje op gereden' maar flink wat gereden en wedstrijdjes gestart. Daarnaast kon mijn zusje zonder enkel problemen op en af stappen en kroop ze er op zonder krukje.

Ze zijn ook vanaf nop begonnen en een hoop vooruit gegaan. Toen ik Kim haar topic zag stelde ik het enkel voor aan Kim om eens te komen kijken, omdat de eigenaar meer ging werken en minder tijd had, en mijn zusje het toch wel érg druk met school kreeg. En van het een kwam het ander ;)

[ [url=m/uXBfAa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z7ZBtU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5b8xyq.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn 'betaling', aangezien ik volgens jou volledig professioneel handelaar oid ben (goh heb gewoon een vaste baan en haal nou eenmaal veel plezier uit de paarden, behalve dan op deze manier ;) ) was mijn zusje les kunnen geven op een leuk paard. Aangezien ze wat te groot werd en geen uitdaging meer had met haar pony.

Verder ben ik ook niet van plan om nog op dingen in te gaan. Ik vind dat Kim het heel netjes doet en vind het érg jammer dat er alle kanten op word gespeculeerd. Maar ik kan wel garanderen dat Shan hier in elk geval een hardstikke leuk paard was, en dat mijn zusje er nooit geen enkel probleem mee had om met dr 12 jaar aan de gang te zijn met Shan.

Je zusje of je nichtje... wat maakt het uit. Wedstrijdjes gereden... Hoeveel, waar wat voor wedstrijdjes, hoeveel winstpunten? Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel. Totaal irrelevant. Inclusief de foto's. Kim moet ermee rijden en voor Kim is hij nu niet braaf genoeg.

Nikki, jij bent gewoon de verkopende partij. Ik zeg ook niet dat jij professioneel handelaar bent, maar je bent wel handelaar. Jij koopt en verkoopt paarden met enige regelmaat. En verkopers hebben nu eenmaal de neiging om paarden braver te maken dan ze zijn. Want dat verkoopt nu eenmaal makkelijker.
Maar het paard blijkt voor Kim toch moeilijker dan gedacht.

Na 2 verhuizingen gelijk gaan rijden. Dat moet kunnen met een doodbraaf paard. Althans, een paard dat doodbraaf is in mijn boekje. Als je een nieuw paard hebt gekocht is het juist aan te raden er direct alles mee te gaan doen waarvoor je hem hebt gekocht. Heb je een paard gekocht om mee naar buiten te gaan, maak dan een buitenrit. Moet hij verkeersmak zijn? Ga dan het verkeer in. Een doodbraaf paard moet dat kunnen en als dat niet kan is hij niet doodbraaf, in mijn boekje.

Ik herinner me dat verhaal van die mensen die eerder waren komen kijken. Toen was Shan ook niet zo braaf. Jouw verklaring was dat die mensen lomp waren, c.q. lomp waren opgestapt. Dat kan best, maar ook dat past niet bij "doodbraaf". Op een doodbraaf paard moet een beginner lomp kunnen opstappen.
Een doodbraaf paard staat stil als je op wil stappen. Ik heb er zelfs 1 gehad die stil ging staan als je er dreigde af te vallen.

Nikki, dit zijn geen insinuaties of speculaties. Ik wil alleen duidelijk maken dat er een verschil in interpretatie. Wat jij en ik braaf vinden, kan dat voor een ander helemaal niet zijn.
Bij ieder paard moet je consequent zijn, maar bij de een kun je wat makkelijker een foutje maken dan bij de ander.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-12-16 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:32

Ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon een enorm verkeerd beeld hebt van VT (en zelfs TS) en deze gewoon heerlijk blijft doordrammen omdat je zo overtuigd bent van jezelf. Je blijft herhaaldelijk ongevraagde adviezen en/of meningen spuien en lijkt totaal niet open te staan voor het verhaal van VT en TS. Dat jij er anders over denkt weten we nu wel. Kom liever dan nu met adviezen waar TS wel wat mee kan en waarmee je VT niet zo negatief neerzet. VT geeft aan dat haar zusje er goed mee overweg kon en hoe vaak op welk niveau boeit niet. TS moet leren omgaan met Shan en niets anders.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:05

Doe even normaal Babootje.. Wat weet jij veel door een scherm zeg..
VT is niet de verkopende partij. Het is toch niet haar paard geweest? Zij raadde het paard aan en was tussenpersoon als ik het goed heb. VT heeft dit in alle goede bedoelingen gedaan.

Kim en Shan moeten elkaar leren kennen, en dat gaat goedkomen met een betere ruiter erbij! Dan weet Shan wat hij moet doen en daar kan Kim weer van leren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:29

Toch heeft baboo wel een punt.

Ik heb eens een paard verkocht voor een stal en die was ook nog jong maar wel geadverteerd als beginnerspaard.
In het algemeen klopt dat niet samen.
Maar bij dat dier durfde ik dat wel te stellen.
De vierde keer dat de gegadigde kwam kijken met instructeur kwam de vraag of de instructeur mocht rijden maar dan niet volgens het boekje.
Dus per ongeluk lomp opstappen en de neus van de voet in de buik prikken.
Eens te veel been bij aan willen draven.
Achter de beweging aan zitten enz.
Kijken of het jonge paard daar toch zenuwachtig op ging reageren.
En weet je. Ik vond dat verstandig.
Paard volstond de test met vlag en wimpel en had eerder de neiging om alleen te vertragen voor deze onhandige ruiter ipv te gaan bokken of wat dan ook. Ondanks haar 4 jaar.
En dat was precies zoals ik haar ingeschat had.
Jaren later was haar eigenaar nog steeds gelukkig met haar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 14:50

Ho Ho! Rustig iedereen! Bespreek dat soort dingen alsjeblieft via pb. Ik ga ook even niet reageren daarop.

Vandaag was het plan verandert, en heeft mijn stalgenootje weer even gereden. Het ging best goed, maar op een gegeven moment ging hij een beetje puberen :') Ook merkte zij op dat hij enorm scheef is (niks om jou te verwijten Nikki, kan ook best komen omdat hij twee maanden slecht is gereden door mij). Als ze meer van hem ging vragen, ook of hij zijn rug wilde loslaten, vond hij dat enorm moeilijk. Hij kwam achter het been en trapte als ze been gaf. Ook kantelde hij heel erg met zijn hoofd. Daarom heb ik meteen de osteopaat een berichtje gestuurd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:54

Er worden nu dingen gevraagd die eerder niet hoefden dus op zich is het logisch dat Shan het moeilijk vind. Dat je de osteo laat komen kan nooit kwaad. Shan zal ook wel spierpijn hebben dus misschien heeft dat ook meegespeeld.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:54

Kim wat ben je goed bezig! Osteo er gelijk bij, echt goed hoe je zo je best doet.
Wel rustig houden he met die hersenschuddig!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 14:56

friendly, ja klopt. Maar het zit niet zo in Shans karakter dat hij meteen zo dwars wordt, dus denken we dat het pijn is. Spierpijn had hij wss wel haha, en morgen nog erger. Daarom ga ik hem morgen lekker even met bijzetje longeren.
Dankjewel maylotje! Ik doe mijn best haha, vind het erg lastig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:05

Moderatoropmerking:
TS, eerst een enorm compliment hoe jij in dit topic staat, echt heel mooi om te zien (lezen) hoe je de adviezen oppakt!

Verder het verzoek om niet te ver af te dwalen van het onderwerp. Het hoe en waarom van de aankoop is nu uitvoerig besproken, dat kunnen we laten rusten. Nu verder met het helpen van TS en Shan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:23

Daar heb je helemaal gelijk in.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:49

Ik vind dat je supergoed bezig bent Kim! :j
Ook heel knap hoe je met commentaar omgaat, kunnen ik en veel anderen af en toe nog van leren :o

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:20

Fijn dat je de osteopaat een berichtje hebt gestuurd! Dan heb je dat uitgesloten en dan zal ie wel iets lekkerder in zn vel
zitten!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:04

Dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:34

Kimmie25501 schreef:
Ook merkte zij op dat hij enorm scheef is (niks om jou te verwijten Nikki, kan ook best komen omdat hij twee maanden slecht is gereden door mij).

Ik snap dat je heel erg geneigd bent de fout bij jezelf te zoeken, maar dat is niet nodig. Een paard wordt niet heel erg scheef van 2 maanden op jouw manier bezig te zijn geweest.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:23

Waar ik ook wel naar benieuwd naar ben, als hij 2-3 keer per week door een 12 jarige werd gereden, wat deed hij de andere 4-5 keer per week?
Mijn eigen paard is nu heel braaf, maar van nature is ze dat zeker niet. Zou er nu rustig een onervaren jeugdige ruiter op kunnen zetten voor 2 keer in de week, als ze de andere dagen wel echt in het gareel moet. Zou ik haar verkopen aan een onervaren en/of jeugdige ruiter, dan gaan er grote ongelukken gebeuren.

Ben in ieder geval blij te lezen dat er een meer ervaren stalgenoot zich gaat ontfermen over de opvoeding van Shan. Ik denk dat Kim daarvan veel kan gaan leren en daardoor veel meer plezier van haar paard zou kunnen gaan beleven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:34

Babootje schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ook merkte zij op dat hij enorm scheef is (niks om jou te verwijten Nikki, kan ook best komen omdat hij twee maanden slecht is gereden door mij).

Ik snap dat je heel erg geneigd bent de fout bij jezelf te zoeken, maar dat is niet nodig. Een paard wordt niet heel erg scheef van 2 maanden op jouw manier bezig te zijn geweest.

Waarom blijf je er nu over doorgaan? volgens mij heb je jou mening nu wel duidelijk gemaakt vooral over vt.....

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:09

oji, dat hoop ik ook zeker. Ben heel blij met haar! Osteopaat komt wss over twee weken ivm vakantie.