[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 17:13

Jenny, ja, maar ik heb nog geen reactie. Het is natuurlijk kerst, en niet iedereen zit non stop op zijn telefoon. Anders stuur ik er morgen nog even een berichtje achteraan. Dat ga ik overleggen met de stalhouders. Hij staat volgens mij ongeveer vijf uur per dag buiten. Het stuk is volgens mij niet héél groot, bokken kan wel, maar echt galopperen volgens mij niet. Dankjewel!
bruintje, dankjewel! Ik huil niet zomaar hoor haha. Na deze val ook totaal niet. Iedereen denkt hier volgens mij dat ik een laffe sul ben, maar dat valt echt wel mee. Dat komt denk ik doordat ik gewoon ontzettend eerlijk ben. Die betere houding zal er echt nog wel komen, daar zijn we echt wel mee bezig. Hij is ook zeker niet gemeen en enorm lief! Ik ga hem nu niet verkopen. Ik vind hem veel te leuk en ik denk dat we er echt wel gaan komen. Met vallen en opstaan, maar dat maakt voor mij niet uit.
suikermeisje, ik hou nu eenmaal van groot. Ik kan wel een kleiner paard kopen, maar daar wordt ik niet gelukkig van.
friendly, dat klopt wel. Ik kan er nu eenmaal echt niet tegen als ik aangevallen wordt haha. Ik heb echt geen idee wat voor bok het was, ik kan het me namelijk niet meer herinneren. Maar morgen zie ik degenen die er bij waren weer, dan kan ik het meteen vragen. Het kan best kloppen dat ik hem te kalm hou, het zit er bij mij namelijk een beetje ingebakken dat ik rustig aan moet doen. De volgende keer als ik weer ga longeren zal ik hem proberen echt moe te maken. Dat zeiden meer mensen op stal al tegen me inderdaad. Dat ga ik zeker doen! Ik vind dit een hele fijne reactie, heb ik echt iets aan!
Danique, omdat ik dat fijn vindt. Aan kleine paardjes vind ik niks. Dan kom ik vol met mijn voeten onder de buik uit en kan ik niet lekker rijden.
Prosecco, natuurlijk ga ik hem niet meteen verkopen. Opgeven hou ik niet van. Ik ga hem nu zeker laten rijden door een ervaren stalgenoot, en later wss ook door mijn instructrice (na kerst). Hij is op de grond nog steeds ontzettend lief, maar mijn verzorgster zal (als ze weer beter is) Shan alleen verzorgen met een stalgenootje erbij.
Dankjewel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:14

Wat jammer dat het niet zo lekker gaat! Als ik Shan zo zie op de filmpjes, lijkt het me een uitzonderlijk braaf paard. Er zit 'niks' in om het zo maar even te zeggen, net een manegepaard. Echter kunnen zelfs de liefste braafste paarden vreselijke probleempaarden worden als ze niet de (bege)leiding krijgen die ze nodig hebben. Wat meteen het verschil maakt tussen Shan en een echt manegepaard, want die laatste heeft het niet zo nodig en Shan blijkbaar wel.

Wat mij opvalt, is dat je inderdaad nog echt heel onkundig bent, zelfs in de kleinste dingetjes als normale omgang met het paard. En juist dát is er nodig om je paard duidelijkheid en daarmee vertrouwen te geven. Ik denk dat jouw begeleiding je in die basisbasis omgang niet (genoeg) begeleid, maar pas in het 'werken' met het paard. Dus wellicht kun je nog kijken of je daarin wat hulp kan krijgen!

Want het is niet normaal dat je na twee maanden en veel begeleiding nog niet normaal kunt opstappen en rijden en longeren. Ergens gaat het niet goed. Ik hoop dat de lijn snel weer een beetje gaat stijgen!

En met de juiste hulp, en véél hulp in jouw geval, gaat dat echt wel gebeuren hoor. Als een braaf paard een "probleempaard" wordt vanwege onvoldoende kunde of geduld van de ruiter, is dat in de meeste gevallen heel snel weer op te lossen hoor! Ik raad je aan om gewoon weer helemaal vanaf 0 te beginnen en daarin les te gaan nemen, dus voornamelijk omgang (grondwerken).

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 17:21

Geryon, nee, hij is ook juist superbraaf. Waarin vindt jij me dat onkundig in omgang? Niet aanvallend bedoeld, maar dan kan ik dat juist veranderen! Naar die hulp zal ik gaan kijken. Hij vindt dat opstappen gewoon ontiegelijk eng, maar rijden en longeren kan ik over het algemeen wel zelf hoor. Dit was toevallig even anders eergisteren. Ik ga zeker weer lessen nemen als ik weer beter ben!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:49

Misschien toch dingen gaan uitsluiten; zadel (de zadelmaker die jij hebt laten komen hoor ik niet zulke hele goede dingen over, maar ik heb geen ervaring met haar, dus ik heb geen flauw idee hoor!), andere pijn, teveel voer?

Lekker doorgaan als je weer beter bent, maar nu eerst uitrusten he!

Maud_Horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:06

Allereerst: fijne kerst! En sterkte met je hersenschudding. Niet te snel weer dingen gaan doen hoor, rustig aan doen de komende tijd.

Jammer dat het even wat minder gaat maar ik denk dat het wel goed kan komen. Zo te lezen heb je goede hulp om je heen en Shan lijkt verder erg braaf in de omgang.
Weet je zeker dat Shan lichamelijk nergens last van heeft? Kan het zijn dat hij vast zit in z'n rug bijvoorbeeld, of dat hij ergens anders last van heeft? Weet je zeker dat het zadel goed ligt? Heb je het door verschillende mensen laten na kijken?
Als ik het goed lees staat hij vijf uur per dag buiten, op een klein stukje waar hij niet echt in kan galopperen. Of lees ik het verkeerd? Het lijkt me dan eerlijk gezegd niet meer dat logisch dat hij tijdens het rijden even gek gaat doen. Buiten kan hij amper galopperen dus dan moet het tijdens het rijden.

Het lijkt ook alsof je weinig weet over hoe Shan gehouden wordt. Ik wil best geloven datje op een goede stal staat meer het is gewoon best handig om te weten hoeveel eten je paard krijgt, hoelang hij buiten staat en hoe groot het stuk ongeveer is waar hij staat. Je zegt in ieder geval vaak 'volgens mij' dus hij lijkt me verstandig om alles is na te vragen.

Maar Kim, je lijkt me een leergierig persoon dus het gaat vast goed komen! Succes!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:13

Ts ik bedoel het helemaal niet als een aanval. Jammer dat je het zo opvat . Ik gun je juist heel veel lol met je paard.
Maar als je nog hulp nodig hebt bij het opstappen en hij eerst aan de longe moet en ook onder het zadel eerst vast gehouden. Zit er in mij ogen op dit moment weinig vooruitgang in. Is niet erg ieder leert op zijn eigen tempo. Maar denk dat je er zelf meer aan hebt als hij nu nog even verder doorgereden wordt. Op dit moment zijn jullie niet de meest ideale combi. Komt heus wel maar dit kost tijd. Zou het erg zonde vinden als je straks er weer afvalt en je niet meer durft.
Dus geen kritiek op jou maar een advies meer niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 18:19

Myrth, voor mij was ze wel heel goed hoor! Hoe zou ik andere pijn moeten laten uitsluiten? Osteopaat laten komen ofzo? Voer zal ik morgen nog eens vragen. Uitrusten ga ik proberen! Ben ik niet zo goed in haha.
Maud, Dankjewel! Het kan wel zijn dat hij vast zit, ik zal over een tijdje een osteopaat laten komen. Ja, het zadel is helemaal nagekeken en vermaakt. Er heeft één goede zadelmaker naar gekeken, dat lijkt mij genoeg toch? Ja, volgens mij wel. Ik zal alles na de kerst even na vragen (tijdens vind ik niet zo netjes namelijk). Dankjewel voor je tips!
genja, hij was al wel wat braver dan eerst hoor. Het gaat in kleine stapjes vooruit. Vantevoren longeren doe ik gewoon voor de zekerheid. Oke!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:49

Ja osteopaat kan, je kan zelf ook met je hand langs z'n rug gaan en als ie dan wegdrukt is het echt niet goed haha. Maar als je het zeker wil weten kan je een osteopaat laten komen. Is wel prijzig, dus als dat een probleem is kan je eerst andere dingen uitsluiten.

Ik had al zo'n vermoeden dat uitrusten niet echt je ding was ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:55

Kim, Ilse Stuyts (osteopaat/oud stalgenoot)komt nog steeds regelmatig op stal om paarden de behandelen. Misschien dat je haar eventueel een keer naar Shan kan laten kijken :)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:39

Zo dat waren veel blz bijlezen. Ik vind het mooi dat je al je struggles gewoon laat lezen. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn met een eigen paardje en dat hoeft ook helemaal niet.
Balen van je hersenschudding, ik hoop dat je Shan weer kunt vertrouwen en dat hij kan bewijzen dat hij te vertrouwen is. Succes en beterschap!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 10:05

Myrth, nee? Goh? _O- _O-
Volgens mij is het niet zo erg. Oreo had dat namelijk wel zo, maar Shan niet.
Lous, oh ja, slim idee. Zij heeft ook een paar keer naar Oreo gekeken, dus kan ik nu ook vragen idd.
Djoopie, Dankjewel!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:49

Ik ben ook een stille meelezer, maar wil nu ook even reageren.

Ik heb face to face berichten voorbij zien komen, die naar mijn gevoel wel goed bedoelt overkomen.

Naar wat ik gelezen heb, zou ik Shan hooguit een klein handje brok geven. Gewoon zodat hij ook iets te kauwen heeft. Die brok heeft hij absoluut niet nodig. 5 uurtjes op een klein stukje is natuurlijk niet heel veel als je weet dat een "wild" paard 24/7 beweging heeft. Jouw manier van rijden en longeren zetten ook nog niet zoveel zoden aan de dijk. Hij loopt zijn rondje en thats it. Niks mis mee want jullie moeten elkaar leren kennen. Echter ik vermoed dat Shan daar misbruik van maakt. 9x vind hij het wel prima maar die 10e keer is hij er klaar mee. Hij heeft inmiddels door hoe hij jouw eraf moet krijgen en sommige paarden misbruiken dat.

Waar Shan in training heeft gestaan was hij braaf, dus hij kan het wel. Echter jij zult hem braaf moeten maken door hem aan het werk te zetten en het op die manier af te dwingen. Ik ben ook benieuwd wat Shan doet bij een ruiter met meer ervaring hiermee. Wat gaat Shan doen als ze hem aan zijn veren gaan zitten en volhouden ook als hij het niet leuk vindt.

Wat betreft het opstappen. Ben je al eens op het harde opgestapt? Op het harde willen ze nog wel eens voorzichtiger zijn dan wanneer ze met de voeten in het zand staan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:39

Wat een mooi paard. houd vol hoor.komt vast goed met jullie :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:20

Wat naar om te lezen dat je een hersenschudding hebt, zelf ook al eens gehad na een valpartij van een paard, genoeg rusten, dat is het beste.

Voor de rest vind ik de reacties van sommige hier wat overdreven. Ze moet gewoon leren, spijtig genoeg met vallen en opstaan. En ze doet haar best. Kim haar pech is nu gewoon dat het paard slimmer is dan haar (sorry, niet zo grof bedoeld) en soms gewoon blijkbaar de rotzak uithangt. Maar het is een fase waar de meeste mensen door moeten als je niet opgegroeid ben met paarden.

Maar ik zou (als kleine tip) een volwassen iemand zoeken die beter kan rijden als jij, en laat hem dat paard maar eens een keertje in de week onder handen nemen. Daar doe je echt niets mis mee. Ikzelf heb het ook meegemaakt. 20j, al lang zot van paarden en rijden, ouders bang van paarden en niemand van familie die er mee bezig was. Toch doorgezet, maar moest ineens van manege paard naar eigen paard; en die omschakeling was veel groter dan ik op voorhand heb kunnen inschatten. Vaak staan huilen met dat beest als hij voor de zoveelste keer uitbrak :') Uiteindelijk een vriendin van me die zeer goed kon rijden (al enkele malen provinciaal kampioen geweest in België) en die besloot hem mee onder handen te nemen. 1x in de week kwam ze een uurtje rijden, en omdat hij zoveel harder moest werken als bij mij, werd hij gewoon ook makkelijker voor mij. Ik heb uiteindelijk veel geleerd, en na 4j kan ik het ondertussen zonder haar, maar heb nog wel 2x in de week les. Het is niet makkelijk, maar je komt er wel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:47

Vandaag heeft een stalgenootje van mij hem gereden. Het ging zo goed! Zij kon hem echt aan het werk zetten en dat is echt wat hij nodig heeft. Hij is echt enorm scheef en dat merkte ze wel. Ze was vooral bezig met nagevelijk rijden en flink wat voltes. Ook moet hij beter aan het been worden. Maar in stap schrikt hij juist als je been geeft, en dat moet dan ook weer niet. Daar gaat zij gewoon lekker met hem mee aan de slag een paar keer per week. En als ik weer kan rijden, blijft ze hem wss twee keer per week rijden. Morgen zal hij wss wel enorm spierpijn hebben, dus dan gaan we hem even longeren. Maar nu wel met bijzet.

egnie, Shan krijgt ook ongeveer zoiets. Sws helemaal niet veel. Ik ben nog nooit op het harde opgestapt, altijd in zand. Als hij er dan vandoor gaat, val ik niet zo hard haha.
OleJon, dankjewel!
The_Cat, ook bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:48

egnie schreef:
Naar wat ik gelezen heb, zou ik Shan hooguit een klein handje brok geven. Gewoon zodat hij ook iets te kauwen heeft. Die brok heeft hij absoluut niet nodig.

Geef nu ajb niet dit soort adviezen. Het is een groot paard dat om gezond te blijven gewoon goed gevoerd moet worden. In hooi zitten niet alle voedingsstoffen die hij nodig heeft.
Kimmy kan het beste het voerschema met haar stal overleggen. Zo te horen staat ze op een stal waar ze alle adviezen en hulp kan krijgen die nodig zijn.

Ik denk niet dat dit gedrag gaat verdwijnen door hem harder aan het werk te zetten. Uitgaande van het eerdere verhaal over dit paard was ook op zijn oude adres zonder meer opstappen ook al een probleem.
Mogelijk is daar ooit in zijn verleden iets misgegaan, misschien ook niet, maar het is maar de vraag of je dat eruit gaat krijgen.
Daarbij komt hij er zo te horen iedere dag voldoende uit om zijn ei kwijt te raken.
Kim zal dus moeten leren hiermee om te gaan.
Dat zal met stapjes vooruit gaan en stapjes terug. En ik hoop oprecht dat ze wat dat betreft naar elkaar toe zullen groeien.
In hoeverre dat allemaal verantwoord is, is aan haar ouders om te bepalen lijkt mij.

Kim, ik vind Shan wel een beetje een "mannenpaard". Uit nieuwsgierigheid: was zn vorige eigenaar ook een man?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:51

Fijn dat je iemand gevonden hebt die je gaat helpen +:)+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:52

Kan ook zijn babootje, maar ik lees nu dat er iemand ervaren wel aan het helpen, is ben benieuwd of dat verbeteringen zal geven :) ik duim alvast wel kim!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:53

Babootje, ze voeren op stal wat hij nodig heeft. Zij hebben daar meer verstand van dan ik haha.
Hij was vandaag al veel braver toen iemand anders opstapte, die wat beter was daarin, dus dat hielp ook al.
Ja, dat klopt idd! Zijn vorige eigenaar was idd een man. Maar hij werd daar wel gereden door een meisje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:12

Dat kan ook wel wat verklaren. Shan is zo te horen gewoon niet goed beleerd geweest.
Als die man hem voor recreatie had is het bij hem waarschijnlijk gewoon opstappen en "gaan" geweest. En is hij dat zo gewend.
Heeft hij nooit geleerd om netjes stil te staan en bouwt hij spanning op als hij niet meteen weg kan.
Daarbij is hij dan ook scheef en gaat dan uit onbalans ook nog een tandje harder.
Er zit nog heel veel "werk" aan zo'n paard en voor jou is dat heel moeilijk want jij bent rijtechnisch ook nog niet zo ver om hem dat bij te kunnen brengen.
Gelukkig heb je nu iemand gevonden die je erbij kan helpen, maar je moet er rekening mee houden dat dit echt wel heel wat tijd zal gaan kosten.

Mogelijk blijft hij dat altijd wel een beetje houden, maar op den duur word je daar zelf ook sneller en handiger in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:44

Babootje, dat denk ik niet hoor. Nikki staat erom bekend dat zij enorm goed is in paarden trainen, hij moet het daar wel geleerd hebben. Van die man weet ik het niet, maar het lijkt me wel dat hij daar ook aandacht aan is besteed. Zij hebben hem trouwens niet beleerd, dat is in Ierland gebeurt. Maar ik gok dat hij daarvan ook dat opstapprobleem heeft overgehouden. Daar kon hij ook gewoon prima stil staan. Scheef is hij wel, maar hij is natuurlijk al een tijdje bij mij, dus misschien komt het ook wel door mij. Ik vind het ergens wel heel leuk, en ik heb natuurlijk enorm veel hulp, dus wss komt het helemaal goed! Die tijd heb ik ook, en krijgt hij ook. En zelf moet ik natuurlijk ook nog veel leren maar hij gaat het nu ook leren.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:52

Kimmie25501 schreef:
Vandaag heeft een stalgenootje van mij hem gereden. Het ging zo goed! Zij kon hem echt aan het werk zetten en dat is echt wat hij nodig heeft. Hij is echt enorm scheef en dat merkte ze wel. Ze was vooral bezig met nagevelijk rijden en flink wat voltes. Ook moet hij beter aan het been worden. Maar in stap schrikt hij juist als je been geeft, en dat moet dan ook weer niet. Daar gaat zij gewoon lekker met hem mee aan de slag een paar keer per week. En als ik weer kan rijden, blijft ze hem wss twee keer per week rijden. Morgen zal hij wss wel enorm spierpijn hebben, dus dan gaan we hem even longeren. Maar nu wel met bijzet.

egnie, Shan krijgt ook ongeveer zoiets. Sws helemaal niet veel. Ik ben nog nooit op het harde opgestapt, altijd in zand. Als hij er dan vandoor gaat, val ik niet zo hard haha.
OleJon, dankjewel!
The_Cat, ook bedankt!

Wat fijn om te horen zeg! Ik lees al vanaf het begin mee maar reageer eigenlijk niet zo vaak. Het is gewoon aanvoelen, vallen en weer opstaan. Ik heb zelf mijn paardje ook pas 6 maanden en ik snap sommige punten van je echt wel. Het is wennen maar zo te horen heb je nu wel iemand gevonden die lekker aan de slag kan en hem ook wat meer kan begeleiden. Als jij dan straks ook weer beter bent kan je ook lekker aan het werk! :D Vind het knap hoe je met alle meningen om gaat in dit topic. Je kan niet alles hebben, ook dat hij scheef is bijv. Eerst je prioriteiten stellen om straks met plezier weer te kunnen rijden, ook al is het iets kleins zoals een mooie overgang of gewoon een vertrouwd gevoel met opstappen, en dan verder gaan werken aan al het andere. Gewoon doorzetten, dan kom je er wel!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:39

Babootje schreef:
egnie schreef:
Naar wat ik gelezen heb, zou ik Shan hooguit een klein handje brok geven. Gewoon zodat hij ook iets te kauwen heeft. Die brok heeft hij absoluut niet nodig.

Geef nu ajb niet dit soort adviezen. Het is een groot paard dat om gezond te blijven gewoon goed gevoerd moet worden. In hooi zitten niet alle voedingsstoffen die hij nodig heeft.
Kimmy kan het beste het voerschema met haar stal overleggen. Zo te horen staat ze op een stal waar ze alle adviezen en hulp kan krijgen die nodig zijn.

Ik weet niet wat voor een brok er gevoerd wordt daar op stal en ook niet hoeveel. Maar bijv een sportbrok is to much een basisbrok is meer dan genoeg.

KIMMIE Wat fijn dat het rijden met je stalgenoot goed is gegaan!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:19

Dankjewel allebei! Ik ben er ook heel blij mee :j
Hopelijk kunnen we nu echt aan de slag.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:24

Dat klinkt goed Kim. Fijn dat er iemand op stal is die hem hard kan laten werken.

En aan de longeerlijn vandaag ook niet alleen een sukkeldrafje hè! ;) gewoon lekker goed voorwaarts laten lopen.