Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:20

Spookje schreef:
Electra63 schreef:
Zie de animo voor de wedstrijden bitloos? Bij ons in de omgeving wordt er regelmatig 1 georganiseerd, er is welgeteld 1 combinatie die (iedere keer) meedoet.
En wat betreft de topics op Bokt: het zijn (bijna) altijd dezelfde bokkers die reageren.

Ik lees al een tijdje (zo af en toe) mee in dit topic en vind het nu wel een gepast moment om even te reageren.

Wat al eerder vaker is gezegd over de bitloze dressuurwedstrijden is dat deze (helaas) weinig worden georganiseerd. Vorigjaar zag ik dus voor het eerst bij mij 'in de buurt' een bitloosdressuur wedstrijd was, ik rij eigenlijk nooit dressuurwedstrijden (ik doe mee aan springwedtrijden en heb daardoor geen problemen, mag gewoon met de bitruiters mee doen). Ik dacht leuk ik ga ook eens een keer mee doen aan een dresuurwedstrijd (ook mede omdat ik gehoord had dat er weinig animo was ;)). Ik belde 3/4 weken van te voren om mij hiervoor aan te melden en kreeg ik te horen dat mijn klasse vol was. Ik dacht meteen, wauw echt super goed, er is dus wel veel meer animo dan ik had verwacht! Helaas is niets minder waar. Ik kreeg te horen dat er geen bitloze combinatie mee deden, plaatsen waren weggeven aan de bit ruiters.

Dus voor mij vreemd: wij (bitloos) moeten wel apart starten, maar er wordt geen vaste plekken voor ons gereserveerd. Ik vind het jammer dat ze het ons zo moeilijk maken. Zeker als ze willen dat het bitloos wedstrijd rijden een beetje van de grond komt, geef ons dan ook de ruimte.

Nou da's ook lekker professioneel dan :roll:.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:24

Electra63 schreef:
Ik vind het prima dat ze wedstrijden bitloos organiseren. Maar ook hier op Bokt komt je niet veel wedstrijdruiters bitloos tegen. Het zijn toch vooral de recreanten die bitloos rijden en daar is niets mis mee.

Is dat zo? Zijn daar cijfers van dan? Is er onderzoek naar gedaan of is dat een conclusie die jij trekt vanwege de opkomst op bitloze wedstrijden? Ik heb bijvoorbeeld pas recentelijk ontdekt dat je bitloos niet mag starten. In mijn onschuld ben ik er volledig vanuit gegaan dat er geen verschil zou (moeten) zijn.
En hoe lang bestaan bitloze wedstrijden nou eigenlijk? Niet lang hoor. En het wordt er voor ons niet echt aantrekkelijker op gemaant om wedstrijden te rijden als we net zoveel moeten betalen als bitruiters maar wel veel minder vaak kunnen starten.

En uiteraard zijn de aantallen bitloze ruiters nog altijd ondergeschikt aan bitruiters, daar is ook niets mis mee, ieder z'n meug :D.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:27

ik kan me dat wel voorstellen....als je ruimte te kort en een wachtlijst hebt,en aan het eind van de insvhtijf periode heeft zich nog geen enkele bitloze gemeld,dan laat je je wachtlijst toch leeglopen....per slot van rekening moet je ook nog een aparte yury aan laten rukken voor di enkele bit loze

Sees

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:30

Papagroom, dat hoeft niet per se hoor. En zijn juryleden die beide kunnen beoordelen. Om nog maar niet te spreken over dat het überhaupt raar is dat daar een aparte jury voor moet komen. Een jury is kundig of niet, de optoming hoort niet af te doen aan het resultaat. En is de sluitingstermijn 3/4 weken van tevoren?

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:34

papagroom schreef:
ik kan me dat wel voorstellen....als je ruimte te kort en een wachtlijst hebt,en aan het eind van de insvhtijf periode heeft zich nog geen enkele bitloze gemeld,dan laat je je wachtlijst toch leeglopen....per slot van rekening moet je ook nog een aparte yury aan laten rukken voor di enkele bit loze

Ik ben het met je eens, maar 3 a 4 weken van de voren vind ik nog wel erg vroeg om de wachtlijst te laten leeglopen.
Dit kan immers ook 1 week voor de wedstrijd lijkt mij, zeker als je de plaatsen die bedoeld zijn voor een andere klasse namelijk bitloos.

Ze gaan ook niet als er eigelijk plek is voor 10 B ruiters maar 20 melden zich aan de plaatsen die vrij zijn voor de andere klasses weggeven? Dan zetten ze de overige 10 B ruiter op de wachtlijst tot vlak voor de wedstrijd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:46

Ik organiseerde regelmatig wedstrijden en laat ik het volgende zeggen... Je gaat niet wachten op die ene ruiter. Om geen verlies te draaien moeten de groepen vol zitten em dan laat je het niet op de laatste 3 weken aankomen, als het ook vol kan zijn.
Ik vind het zelfs best egoistisch, dat je vindt dat die plekken gereserveerd moeten worden. En dan ook zeker nog eens niet komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:49

Tendance schreef:
Ik organiseerde regelmatig wedstrijden en laat ik het volgende zeggen... Je gaat niet wachten op die ene ruiter. Om geen verlies te draaien moeten de groepen vol zitten em dan laat je het niet op de laatste 3 weken aankomen, als het ook vol kan zijn.
Ik vind het zelfs best egoistisch, dat je vindt dat die plekken gereserveerd moeten worden. En dan ook zeker nog eens niet komen.

Dat bedoel ik... :j

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:59

Tendance schreef:

Ik heb wel eens gehad dat ik belde om mee te doen aan het L springen en toen zeide ze dat hij vol was en vroeg ik of ik nog mee mocht doen aan M springen en dat was geen probleem. Hoe zit dat?

Het is vaak zo dat de lagere klasse al lang vol zitten, maar in de hogere klasse voldoende plek nog is. En pas op het laatste moment als niemand zich op geeft voor de hogere klasses dan kijken ze naar de wachtlijst.
Dit is ook logisch aangezien er veel meer mensen in lagere klasse rijden. En dit is het zelfde als dat er veel meer bit ruiter rijden dan bitloos. Ik vraag alleen of ze ons ook de ruimte willen geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:10

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom bitloos in een aparte klasse moet en door een aparte jury moet worden beoordeeld.
Oh ik heb de vraag wel gesteld, maar ik vind het antwoord erg standaard en ver gezocht.
Waarom niet gewoon bitloos/met bit in dezelfde klasse laten rijden en gewoon beoordelen vlgs scala.

Zijn ze meteen van die toestand van reserveren, speciale jury etc af. Gelijke kansen voor iedereen. prima toch, lijkt me.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:34

Tendance schreef:

Die ene persoon zal je de kop niet kosten lijkt me ;). En 3 weken van tevoren vind ik ook raar. Andersom zou dat niet gebeuren...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:39

liljebo schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom bitloos in een aparte klasse moet en door een aparte jury moet worden beoordeeld.
Oh ik heb de vraag wel gesteld, maar ik vind het antwoord erg standaard en ver gezocht.
Waarom niet gewoon bitloos/met bit in dezelfde klasse laten rijden en gewoon beoordelen vlgs scala.

Zijn ze meteen van die toestand van reserveren, speciale jury etc af. Gelijke kansen voor iedereen. prima toch, lijkt me.

Dat vroeg ik mij ook al af.
Loopt het paard dan zo anders dat er een speciale jury voor nodig is?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:45

Dat is echt de grootste onzin!!!
Geef je gewoon op tijd op, dan heb je ook geen problemen. Ik vind dit gewoon gezeur op de organisatie om niets.
En die ene kost je de kop niet, maar die ene kan zich ook gewoon op tijd opgeven!
Waarom moet iemand, die zich op tijd opgeeft wijken voor iemand, die zich laat opgeeft.
Ongeacht bit of bitloos....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:47

Is 3/4 weken dan te laat Tendance, lijkt me toch niet?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:49

Niet te laat, maar als andere mensen eerder waren, dan hoeven die niet voor jou te wijken.
Je bent tenslotte de koningin niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:52

Nee niet te wijken maar ik vind het ook wel gek dat 3 à 4 weken van tevoren de plaatsen al vergeven worden. Andersom zou dat nooit gebeuren!

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:56

Even off topic:
Tendance, ik begrijp niet wat de reden is dat je zo vijandig/onvriendelijk reageert.
Je zou het ook op een andere manier kunnen verwoorden.

Weer ontopic:
Tendance je beantwoord mijn vraag niet:
Ik heb wel eens gehad dat ik belde om mee te doen aan het L springen en toen zeide ze dat hij vol was en vroeg ik of ik nog mee mocht doen aan M springen en dat was geen probleem. Hoe zit dat?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:57

Sorry hoor, maar bij ons is het ook, wie het eerst komt eerst maalt en wij zaten vaak ook al 4 of soms 5 weken voor de wedstrijd al vol.
Je gelooft toch werkelijk zelf niet, dat dit een anti bitloos actie is?
Als je dat werkelijk denkt, dan moet je toch in gaan zien, dat je toch minder belangrijk bent, dan je zelf denkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:01

Ik ben niet onvriendelijk. Ik ben realistisch en verwoord hoe een organisatie hier tegenaan kijkt.
Dat dit niet is wat je of iemand wil horen wil niet zeggen, dat het niet de realiteit is.
Ik kom op voor wedstrijd organiserende organisaties, dat is niet vijandig.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:04

Heb ik ooit gezegd dat ik het een 'anti-bitloos' actie vind? Helemaal niet.
Ik gaf gewoon aan dat ik graag zou willen dat ze ons de kans geven om te starten, iets meer flexibel zijn ook aangezien er al zo weinig wedstrijden zijn voor bitloze ruiters. Graag niet jou draai geven aan mijn woorden.

Dat je opkomt voor de organisaties vind ik er goed van jou en als je het goed een deugdelijk zou onderbouwen zouden wij wellicht meer begrip hebben voor wat je zegt. Maar uitspraken zoals "dat je toch minder belangrijk bent, dan je zelf denkt', schiet niemand iets mee op.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:06

Spookje schreef:
Even off topic:
Tendance, ik begrijp niet wat de reden is dat je zo vijandig/onvriendelijk reageert.

Weer ontopic:

Dat komt omdat het dan, zoals je zelf al zegt, in de L al vol zit en in de M niet.
Ook dit gaat om een financieel plaatje. Zodra je boven een bepaald aantal starts komt, moet je met dubbele prijzen werken en dat kost de organisatie veel geld, dus dat willen ze niet en dan houden ze bijvoorbeeld aan, dat 52 maximum is. Het kan dan best zijn, dat in de L dat aantal bereikt is en in de M niet.
Waarschijnlijk als je vraagt of je HC mag starten in de L, dan is er wel plek voor je, want dan doe je niet mee voor de prijzen, kost je dus geen geld, maar lever je alleen geld op.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:07

EskeGirl schreef:
Een optoming is zo hard als de hand van de ruiter.

Met een bitloos hoofdstel kán je een paard pijn doen, met een bit ook.
Het verschil vind ik wel dat je met bitloos meer release kan geven dan met bit.

Heb bitloos kopstel van HH, vind de release niet zo goed ; als ik teugel geef, blijven de riempjes gewoon steken in de ringen. Heb al verschillende keren ingevet, maar het leder laat niet zo makkelijk door de ringen schuiven.....heb jij een tip ? (ja, ik kan natuurlijk een ander kopstel kopen.....;-)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:09

H_Nalanta schreef:
Dees schreef:
Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)

Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.

Grappig, die ervaring heb ik helemaal niet. Ik hoef maar het mínste druk te geven bij zowel touwhalster als kingekruist als neckrope en mijn paard reageert direct.

En die laatste zin.. Tsja, kan alleen maar zeggen dat ik het daar geheel mee oneens ben.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is : bij mij heeft het ook een tijdje geduurd alvorens ik zonder bit even makkelijk reed als met...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:09

Spookje schreef:
Heb ik ooit gezegd dat ik het een 'anti-bitloos' actie vind? Helemaal niet.
Ik gaf gewoon aan dat ik graag zou willen dat ze ons de kans geven om te starten, iets meer flexibel zijn ook aangezien er al zo weinig wedstrijden zijn voor bitloze ruiters. Graag niet jou draai geven aan mijn woorden.

Dat je opkomt voor de organisaties vind ik er goed van jou en als je het goed een deugdelijk zou onderbouwen zouden wij wellicht meer begrip hebben voor wat je zegt. Maar uitspraken zoals "dat je toch minder belangrijk bent, dan je zelf denkt', schiet niemand iets mee op.

Volgens mij zeg je op een gegeven moment, dat je vind, dat ze een plekje voor je vrij zouden moeten houden.
Nu zeg je ook weer, dat ze voor jullie een plekje vrij zouden moeten houden.
Dan vind je jezelf blijkbaar wel zo belangrijk, dat je voorrang zou moeten krijgen.
Ik zou niet weten wat er onduidelijk is aan mijn onderbouwing.
Het is alleen niet het geen wat je waarschijnlijk wilde horen.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:11

Tendance schreef:
Spookje schreef:
Even off topic:

Weer ontopic:

Dat komt omdat het dan, zoals je zelf al zegt, in de L al vol zit en in de M niet.
Ook dit gaat om een financieel plaatje. Zodra je boven een bepaald aantal starts komt, moet je met dubbele prijzen werken en dat kost de organisatie veel geld, dus dat willen ze niet en dan houden ze bijvoorbeeld aan, dat 52 maximum is. Het kan dan best zijn, dat in de L dat aantal bereikt is en in de M niet.
Waarschijnlijk als je vraagt of je HC mag starten in de L, dan is er wel plek voor je, want dan doe je niet mee voor de prijzen, kost je dus geen geld, maar lever je alleen geld op.

Ok dat is duidelijk. Ook logisch.
Maar bitloos is toch ook een aparte klasse? Of doen zij wel mee met de prijzen van de bitruiters van het zelfde niveau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:14

Danique_G schreef:
Sees schreef:

Ik heb niets gezegd over drukverdeling van bitloze hoofdstellen ;). De druk wordt op een andere plek gegeven, dat wel. En er is hier een post geplaatst over een onderzoek naar druk die werd uitgeoefend op een bitloos of bit hoofdstel.

Het zou niet zo moeten zijn dat je met een bitloos hoofdstel veel duidelijker moet doorkomen met je hulpen. Ik heb twee paarden en de een reageert net zo subtiel op mijn hulpen met als zonder bit. De ander is gewoon lomp :D met of zonder bit.

Zou best kunnen dat u dat niet was, geen idee meer wie het was. Maar u paard wordt dan (gok ik) langere tijd bitloos bereden. Ik bedoelde paarde die overgaan van bit naar bitloos. Dat zij eerst nog moeten wennen aan de druk lijkt mij en dat er later weer minder druk voor nodig is. Omdat de drukverdeling anders is.

Ach ja, dat soort catergorie paarden heb je ook nog :')

Ik ben in juni overgestapt op bitloos (medische reden) en mijn pony hoefde echt geen duidelijkere hulpen te hebben die is er heel erg licht op. Kan ik op mn pinken rijden wat overigens met bit ook kon.