Kinderen rijden vaak zonder cap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:04

IndianRose schreef:
Als ik met Virginia ging springen,had ik vaak geen cap op.
Ik vond juist het springen veel veiliger dan de dressuur..
Dat ligt meer aan het paard hoor.

Ook al is het paard met springen braver, dan kan er nog veel gebeuren, andersom hetzelfde.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:08

Ik heb ook wel eens geen cap op.

Ik vertrouw mn pony helemaal.

tinkerabc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:14

Suziej schreef:

Een paard/pony is en blijft een vluchtdier. Hoe je hem ook vertrouwd!! Er kan van alles gebeuren en je kunt er zo naast liggen!

Maar ach, het kan nog zo vaak gezegd worden (hoe vaak is deze discussie al gevoerd...?) , het blijft je eigen verantwoordelijkheid.

Ponygekkie95

Re: Kinderen rijden vaak zonder cap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:33

ik rija ltijd met mijn cap op!
vaak alsi kop de manege kom dan heb ik hem al op tot na het rijden of zelfs totdat ik naar huis ga!
bij ons amg je niet rijden zonder cap en er zijn ook een heleboel reserve cap`s en fietshelmen!
maar ik rij op een gehandicapte manege en daar staat vaak veiligheid hoger dan bij de meeste andere manege`s

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:38

Ik voel me ook helemaal niet veilig als ik zonder cap rij.. het is een gewoonte.. 1 keer op ponykamp op een pony gestapt die ik uit mocht stappen zonder cap.. nooit meer gedaan daarna...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:55

Ik rijd altijd met cap! Zou me denk ik echt ongemakkelijk voelen zonder...
't Is gewoon zo iets dat er bij hoort voor mij...

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:01

Gemma_Luuvv schreef:
Ik voel me ook helemaal niet veilig als ik zonder cap rij.. het is een gewoonte.. 1 keer op ponykamp op een pony gestapt die ik uit mocht stappen zonder cap.. nooit meer gedaan daarna...

Ja idd! als ik geen cap op heb zit ik niet zo lekker op het paard ..
Ik weet niet tot hoever de caps verbeterd zijn (natuurlijk zijn ze wel een stuk verbeterd) Maar de eigenaresse van mijn verzorgpony's heeft 2 ongelukken gehad met haar paarden, ze had een cap op, maar juist door die cap was haar schedel gescheurd, maar zij was écht hard gevallen, en dan op dat randje. Maar dat was als het goed is ook al heel lang geleden (weet niet precies) dus de caps zullen vast wel wat veiliger zijn.
Maarja, als je op een scherp ding valt -> moet er ook niet aan denken om dat door je schedel heen te krijgen.
Een cap ziet er misschien niet uit nee, maar als je een beetje verkeerd terecht komt zou het best wel eens kunnen zijn dat heel je hoofd er niet meer uitziet! (littekens, vervormingen.. etc!) misschien zit ik wel een beetje te overdrijven, maar de kans erop is er denk wel
Sommigen doen het ook om 'stoer' te doen, sommigen noemen mensen die met cap rijden 'mietjes' zo zag ik een keer op een site een bericht van een volwassene dat hij het kinderachtig en mietig vond dat mensen met cap rijden, en dat hij niet wist waar ze voor nodig waren. Dat vind ik ook een beetje overdreven.
Maarja, het is je eigen verantwoordelijkheid.

Zoals Fritsiej zegt, je pony kan dan nog wel zo betrouwbaar zijn, als er ergens een gat in de grond zit en je pony struikelt kan je nog best hard vallen!

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 17:38

tinkerabc schreef:
Suziej schreef:

Een paard/pony is en blijft een vluchtdier. Hoe je hem ook vertrouwd!! Er kan van alles gebeuren en je kunt er zo naast liggen!

Maar ach, het kan nog zo vaak gezegd worden (hoe vaak is deze discussie al gevoerd...?) , het blijft je eigen verantwoordelijkheid.

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:26

ik rijd altijd met cap alleen als ik soms stap en geen cap bij me heb.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:56

Ik rijd met cap.. dat MOET, op mijn verzorgpaard, maar ook op de manege. Maar tegenwoordig is toch iedereen verplicht met cap te rijden? Of is dat alleen op m'n manege?

iig, risico's .. je paard zou maar net schrikken van de wind ofzo.. Whoeeeeeeeeeeeej weg.. en dan? Als je valt? Pff, dan kan je ernstige beschadigingen op lopen.. Of je blijft haken ofzo

Maar 1 ding vind ik ECHT VERPLICHT; Buitenrijden *Bos,weg,duin,strand... etc* dan MOET je met cap rijden vind ik .. vooral op het harde

GoldGina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:04

doen se alleen om stoer te doen maar als se op hun kop vallen kunnen ze naar het siekenhuis maar dat is hun probleem

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:02

Ik ben 14 en rijd bijna altijd met cap..
En in de zomer, had ik m'n paarden ngo niet, alleen de shetlanders, en daar reed ik altijd zonder cap op..
Ik heb 'm eigelijk alleen niet op, als ik een klein rondje gaat maken, en bijv. de jongens op gaat halen ...

kelliiee1993

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:06

Ik rijd op de manege wel met cap, bij me vriendinnetje ook wel(in de bak dan) maar daar in het weiland achter hun huis, springen we meestal zonder zadel en hoofdstel en dan ook zonder cap.

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:42

_Jamaiky_ schreef:
Maxielover schreef:
Ik ken ook wel van die mensen die geen cap op hebben, want die denken dat ze superstoer zijn dan of omdat ze het niet nodig hebben in die binnenbak met zo'n braaf paard... Niks is minder waar !! Ik rij zelf altijd buiten met mijn Haf, en 1x per week in de springles. Ik rij altijd met cap, omdat het moet van mijn ouders en ook omdat ik het zelf wil, je weet tenslotte maar nooit wat er kan gebeuren. Als je 2x met je hoofd tegen de straat bent gevallen en een keer je gezicht in het harde duinzand gestempeld is, kijk je wel uit !! Gelukkig had ik bij al die vallen een cap op, maar dan nog kan het hard aankomen. Ik laat ook geen mensen op mijn paard zonder cap, want ik ben verantwoordelijk als er wat gebeurt en ik heb geen trek in peperdure doktersrekeningen e.d. Tenminste, mijn ouders niet... Nee hoor, ik zet die cap gewoon op als ik ga rijden !!

Maar ik doe het niet om stoert te doen ; ik vind het gewoon irritand zitten.

IrritanT bedoel je zeker
Je vind het irritant zitten? Dat ene uurtje per dag/ 7 dagen per week [of misschien wel minder] een cap op je hoofd. Ik zou dat toch liever hebben in plaats van dat ik straks eraf val en met je hoofd ergens flink tegen stoot en je voor de rest van je leven hersenletsel [of wat dan ook] hebt. Je hebt maar 1 hoofd en dat is toch veel te kostbaar of niet dan?!

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:25

Inderdaad Margon!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:27

Moet eerlijk zeggen dat ik soms gewoon vergeet mijn cap op tedoen, ofzo van "ik maak even een stapritje", Ben wel van plan om dat afteleren mijn moeder is er ook niet blij mee. Ik doe het niet om stoer tezijn je bent juist een sul als je niet met cap rijd. ik weet het, het is dom ..

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:56

Je paard kan altijd schrikken, dan kan hij/zij er niks aan doen en kan je hem wel vertrouwen.. maar als er iets heel onverwachts gebeurt.. dan kan je paard altijd onverwachts schrikken, dus gewoon altijd een cap op

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:09

Ik vind hem ook niet lekker zitten, maar ik weet hoe belangrijk het is, ik heb ooit mijn arm bebroken omdat ik toevallig op mijn arm viel, was ik op mijn hoofd gevallen hadden er ergere dingen kunnen gebeuren zonder vap (al had ik die wel op). Ik heb hem dus altijd op! Oja, ook ik ben minderjarig (14, bijna 15)

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:27

Dat lekker zitten snap ik niet.
Je koopt gewoon een goede cap, punt.
Als je een fijne cap hebt, niet verstelbaar, dan zittie best lekker.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:35

Ik rijdt ook altijd met cap. Een ongeluk is zo gebeurd, zelfs met het allerbraafste paard van de wereld. Een excuus als 'ik doe hem nooit op, want mijn paard is echt superbraaf ' geld voor mij absoluut niet, je paard moet niet eens stout zijn om eraf te vallen. Deze zomer zat ik in galop, paard was ook superbraaf. Toen misstrapte ze zich en struikelde op haar knieën. Ik kreeg een geweldige schok in het zadel maar kon me gelukkig nog erin houden. Maar voor hetzelfde geld was ik door dat mijn superbraaf paard domweg een pasje verkeerd zette met mijn neus het zand in gevlogen, het beste paard struikeld wel eens.

Verder vind ik mensen die excuses maken als 'ik zie eruit als een paddestoel' natuurlijk helemaal geen excuus. Al zie je eruit als een marsman, het gaat toch om je veiligheid en niet om hoe mooi je erop zit. Toen mijn zus vroeger toen ze 14 jaar was reed vertikte ze het ook om een cap op te doen 'ik ga toch niet met dat belachelijke ding op mijn kop lopen, ik wil niet dat de jongen mij zo zien...' Tsja, ik heb haar toen nooit begrepen, vond mijn kop toch ietsje belangrijker dan de reputatie bij de jongens op stal.

Ook heb ik wel het excuus gehoord 'Als je met een cap rijdt kan je je nek ook breken.' 'Ik ken iemand die een cap ophad en die had daarom dat gekregen wat ze niet had gehad als ze geen cap ophad.' Nee tuurlijk beschermt een cap je niet voor de volle 100%, en als je pech hebt loop je wel eens letsels op die je zonder cap misschien niet had gehad(of zouden ze dan gewoon nog veel erger zijn geweest?), maar de kans is gewoon vele malen kleiner dat je door een cap te dragen een letsel oploopt dan dat je een letsel oploopt omdat je geen cap draagt.

En wat ik ook vaak hoor is 'het zit niet lekker, ik zweet teveel, het is vervelend...' Heb ik eigenlijk niet veel last van. Ik vraag me wel af als het wel de juiste cap is. Voor degene die daar last van hebben: Hebben jullie wel goed gekeken als hij wel goed bij je past? Er zijn zoveel verschillende soorten en maten, en bij mij past de een ook beter dan de ander. Ik heb ook cappen gehad waarin ik ging zweten en waar ik hoofdpijn van kreeg. Maar dan ben ik gewoon gaan kijken voor een nieuwe cap, heb er een heleboel gepast tot ik er eentje vond die mij goed op mijn hoofd zat, en daar rijdt ik meer zonder last te hebben. Overigens als je het in de weg vind zitten, heb je er dan al vaak mee gereden of heb je het vrij snel opgegeven onder het mom van 'het zit niet'? Toen ik in het begin mijn cap ophad vond ik het ook geen prettig gevoel, maar na een tijdlang ermee gereden te hebben, raakte ik er zo aan gewoon dat ik nooit meer gevoelt heb.

Maargoed, dit geldt natuurlijk voor mezelf en dit zijn de redenen waarom IK mijn cap niet afzet. Voor mij mogen kinderen gerust verplicht worden om een cap te dragen omdat ze zelf vaak niet beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. Maar als je volwassen bent is het jouw hoofd, dat moet je natuurlijk zelf weten als je een excuus goed genoeg vind om je cap thuis te laten. Het is jouw hoofd, en jij bent degene die de gevolgen zal moeten dragen, niet ik

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:39

Ikzelf ben 14, maar ik draag ALTIJD een cap, om dezelfde redenen als xKatleentjex. Ook ik vind het best een goed idee om kinderen tot 15 jaar gewoon te verplichten een cap te dragen.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 18:02

Heel mooi gezegt katleentje!

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:59

als je op wedstrijd losrijd zonder cap mag je tog niet meer starten

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:11

Meisje uit mijn klas had ook nooooit haar cap op, en deed hem 1 keer op en had dankzij haar cap *zei ze* haar neus gebroken ...
Ik heb hem ook altijd, ook al zit ik er voor 2 minuutjes op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:15

Ik rijd nooit met een cap, alleen op wedstrijd, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik ben trouwens 17.