Heartland Boekenserie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:16

Ik vond het altijd hele leuke boeken Soms heb ik nog wel eens zin om die boeken nog een keer te lezen

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:51

Ik heb alle boeken van de serie en vind ze echt super mooi & spannend .

sesiel_

Re: Heartland Boekenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:07

ik ben helemaal fan van die serie ik heb alle boeken thuis
maar ik heb ze al allemaal gelezen...
de speciale uitgave is ook leuk alleen nog niet in het nederlands
verschenen

-XxX-

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:11

ik heb ze ook allemaal, ik vind het echt een hele leuke serie, andere paardenboeken zijn meestal een beetje kinderachtig, maar deze niet , ik vond dat ook zielig toen pegasus doodging

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:12

nodi ; je moet niet alles gaan veraden natuurlijk
Ik bedoel, ik wist het nog niet.. nu wel, en das niet zo leuk voor mij en anderen die het ook nog niet wisten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:28

Cassidy schreef:
Sommige mensen denken nog steeds niet dat ze hun paard aan het straffen zijn...

En ja, in mijn ogen is het verkeerd om teveel informatie te geven. Probleem is ook dat het de meesten daarmee ook lukt, zonder dat ze de kennis hebben om de reacties van het paard en het paard zelf echt te kunnen lezen.

Idd. De reactie's zijn wel beschreven, dus mensen weten wanneer het lukt. Maar wát de reactie's nou betekenen, staat er niet. En wat je precies dóét, staat er ook niet... Da's wel 't mindere aan deze boeken. Maar verder wel erg leuke boeken!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:03

ohhhhhhhhhh gaaf ik ben er helemaal weg van heb alle delen!!!
ben ook erg blij tehoren dat er eindelijk weer een nieuw deel bij komt jehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:33

ik ben er ook 'fan' van. Ik ben een type die bijna nooit leest! Maar Heartland boeken lees ik WEL!!! Ik heb er 8 boeken van

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:05

ik vind het geweldige boeken en heb er pas twee gelezen

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:09

oh ik wist helemaal niet een dat deel 10 er ook was die moet ik maar gouw gaan kopen!!!
maar even over die join up je kan er zoveel informatie over vinden op het internet wat je wanneer moet doen wat de reactie kunnen zijn en wat de tekenen zijn waar je op moet letten. dat kun je allemaal vinden. en ik ben er dus helemaal voor ik vind absoluut niet dat je je paard straft. maar dat is mijn mening. en ik moet alleen nog dingen over die t-touch zoeken ik kan er niet echt wat over vinden hoe dat moet mssn heeft iemand een site????

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:23

De T-touch doe ik gewoon zoals in de boeken wordt beschreven. Cirkels maken met je vingers, een beetje duwen en "ademen in de rondjes"<--Figuurlijk natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:30

In het begin leek het me niks; vast een één of ander Penny-verhaal dacht ik, waarvan je het einde na 3 regels al weet. Maar ik hoor er zoveel positiefs over, dat ik er afgelopen donderdag één uit de bieb heb meegenomen (Overwinnen) en het blijkt dattie me toch heel erg bevalt, tis een goed verhaal waarvan je nog leert ook!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:32

super boeken!! aar er waren al een paar topics over maarjah....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:12

ilovelobke schreef:
maar even over die join up je kan er zoveel informatie over vinden op het internet wat je wanneer moet doen wat de reactie kunnen zijn en wat de tekenen zijn waar je op moet letten. dat kun je allemaal vinden. en ik ben er dus helemaal voor ik vind absoluut niet dat je je paard straft. maar dat is mijn mening.

Het probleem met de Join-up is dat iedereen hem kan uitvoeren zonder te weten wat hij met het paard aan het doen is. En dat vooral kinderen hem eens in de week mee gaan nemen omdat het zo leuk is dat hij als een hondje achter je aan gaat lopen. Als je de berichten van Annemariev, MR insructrice doorleest zul je zien dat zij de join up nooit vaker dan een of twee keer bij een paard mee nemen. Iedere week is dus gewoon te veel.

ilovelobke schreef:
en ik moet alleen nog dingen over die t-touch zoeken ik kan er niet echt wat over vinden hoe dat moet mssn heeft iemand een site????

Kijk eens hier: http://www.gsd.nl/

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:13

Ik heb veel boeken van de serie gelezen, geweldige boeken!

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:28

cassidy heel erg bedankt voor de site kon er bijna niks over vinden!!!!!
maar ja iedereen moet zelf weten wat hij ofzij met de join up doet. kwa advies van anderen dan. jezal ze toch nooit tegen kunnen houden hoe vaak je het ook probeert. en ik zelf vind absoluut wel degelijk dat je door dat soort dingen een band krijgt met je paard. je leert elkaar meer kennen enz. nou ja dat is mijn mening

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:35

Elkaar leren kennen kan ook zonder join-up. Helaas is dat iets dat niet in de Heartland boekjes word meegenomen....

maar als je echt wilt weten hoe je dat kun bereiken, kijk dan even op: www.parelli.com

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:50

Ik ben ook helemaal fan van de boeken maar vind het erg dat de Join-up constant maar door mensen/penny's zonder verstand word nagedaan. In een ander topic in JVMR heb ik ook al veel uitgelegd over de werkelijke werking van de join-up maar ik ga het niet nog en keer typen. Ik weet niet of Cassidy, of iemand anders, het al in de vorige pagina's het al heeft uitgelegd maar ik heb mezelf gequote uit het topic in JVMR met de werkelijke werking van de join-up. Mensen die nog steeds vinden dat het geen straf is en alleen maar voor een goede band zrogt moeten hun ogen eens even opendoen vind ik. Dus hierbij:

Miss_Montana schreef:
In Heartland klinkt het idd heel erg mooi maar het heeft op sommige mensen het verkeerde effect en zij gaan dit dan ook uitvoeren. Een join-up mag je zeker niet uitvoeren als je er niets van weet. Ik zal het ff een beetje uitleggen van wat ik nu weet. Ik ben geen tegenstander van de join-up zolang het maar goed gebeurt en met een goede aanleiding:

In de kudde heb je de leidende merrie die over alle paarden de leider is dus. Zij bepaald wat er gebeurt en wanneer het gebeurt en als een paard/jaarling vervelend is word deze, met vaak een paar trappen, uit de kudde gejaagd. Buiten de kudde zijn paarden zeer kwetsbaar voor roofdieren dus willen ze zo snel mogelijk terug. Het vervelende paard mag echter pas terug naar de veiligheid van zijn/haar kudde wanneer hij onderdanigheid toont aan de leidende merrie (zie kauw en likbewegingen maken en hoofd naar de grond gericht) pas als de merrie die vorm van onderdanigheid ziet dan mag het paard weer terug in de kudde en weet hij zijn plaats dus ook weer even.

Met een join-up voer je dus in feite hetzelfde uit, jij bent de leider en jaagt het paard weg. Het paard mag naar je toe komen als hij je onderdangheid toont. Het is dus een zware mentale klap voor een paard als je dit zomaar uit het niets doet. Als je je paard staat te poetsen geef je hem ook niet zomaar een knal omdat hij niets doet. De Join-up word dus (alleen maar) bij vervelende paarden toegepast door mensen die er verstand van hebben, als je niet weet hoe het moet kan het heel erg misgaan en heb je de kans dat je je paard ermee verpest.

Nogmaals, een join-up is niet voor een betere band maar om een paard even op zijn plaats te zetten. Doe het niet zonder aanleiding en begeleiding!

Vertrouwen moet je verdienen en niet zomaar even afdwingen door een join-up dus wat hierboven word gezegd door MsMarit klopt niet.

Zoek anders ff in de zoekmachine op join-up dan zal je hele pagina's vol met discussies vinden.

Groetjes [***]

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:31

nou ja ik blijf bij mijn punt.
ja er zijn heel veel manieren om je paard teleren kennen. maar ik vind dat dit ook een klein stukje kwa 'je paard leren kenne' is.
ik weet dat lang niet iedereen de join up ten goede gebruikt doordat ze gewoon niet weten wat ze doen. maar ja er zijn er ook bij die het wel weten. en ik heb het nog nooit gedaan maar ik heb er echt zoveellllllllllllllllllll over gelezen. dat ik het gewoon is ga proberen.
en over dat leiderschap enz ben ik het helemaal niet mee eens. maar ja goed dat vind ik maar weer.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:55

ilovelobke schreef:
en ik heb het nog nooit gedaan maar ik heb er echt zoveellllllllllllllllllll over gelezen. dat ik het gewoon is ga proberen.

Zucht.....

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:04

ilovelobke schreef:
nou ja ik blijf bij mijn punt.
ja er zijn heel veel manieren om je paard teleren kennen. maar ik vind dat dit ook een klein stukje kwa 'je paard leren kenne' is.
ik weet dat lang niet iedereen de join up ten goede gebruikt doordat ze gewoon niet weten wat ze doen. maar ja er zijn er ook bij die het wel weten. en ik heb het nog nooit gedaan maar ik heb er echt zoveellllllllllllllllllll over gelezen. dat ik het gewoon is ga proberen.
en over dat leiderschap enz ben ik het helemaal niet mee eens. maar ja goed dat vind ik maar weer.

Hoe kan je je paard nou leren kennen als je 'm straft? Door het straffen gaat je paard zich onderdanig gedragen, dus dan weet je dat je paard onderdanig is ofzo?

De Join-Up is een manier van straffen, heel leuk, zolang je 't maar doet als je paard niet lief doet. Je moet er geen uren over doen, je moet 't niet dagelijks doen, hooguit een paar keer in z'n leventje.

Straffen hoeft niet verkeerd te zijn, maar let ajb op de manier waarop je je paard straft, en de reactie van je paard daarop.

Join-Ups gaan over 't algemeen fout omdat mensen er iets over lezen en denken "goh, da's leuk, moet ik ook 'ns doen!". Ik ken die hele Heartland boeken niet maar ik vind 't niet goed dat ze dingen als de Join-Up in leesboeken verwerken, een leesboek kan toch nooit realistisch zijn?! Er zijn altijd wel dingen die heel anders beschreven worden.

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven dat je je paard beter leerde kennen door 'm te knuffelen en met 'm te wandelen?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:35

dit was een topic over de heartland boeken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:11

...die helaas behalve onderhoudende ook educatieve waarde hebben. En dat deze educatieve waarde door de lezers niet altijd naar behoren wordt ingeschat...

Alleen maar omdat je ergens iets over leest, betekend dat nog niet dat je het maar klakkeloos over moet nemen of na moet doen....blijf kritisch, en blijf jezelf vragen stellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:59

ilovelobke schreef:
en ik heb het nog nooit gedaan maar ik heb er echt zoveellllllllllllllllllll over gelezen. dat ik het gewoon is ga proberen.

Dan doe je het toch lekker, ga je paard maar ontzettend op zijn lazer geven maar ik weet iig 1 ding en dat is dat je niet kan lezen net als zovelen. Als je al niet eens leest in de heartland boeken dat Amy een join up alleen gebruikt om 'vertrouwen' af te dwingen van paarden die door hun angst/woede de weg kwijt zijn en daarmee duidelijk maakt dat het paard moet doen wat zij wil, dan weet ik niet of jij de join up technieken en de werking van binnen en buiten kent... Maargoed, waarom maak ik me eigenlijk druk. Ik zal het mijn vz pony iig nooit aandoen aangezien ik al weet dat wij elkaar vertrouwen, een hechte band hebben en dat we ook goed en prettig kunnen samenwerken zonder dat ik hem daarvoor eerst eens even lekker een psychische knal geef. Ik vind dat mensen die een join up gebruiken om een hechte band te krijgen eerst eens even bij zichzelf moeten gaan zoeken waarom die band niet uit zichzelf al is ontstaan. Ook ben ik blij dat ik samen met nog meer mensen hier mijn gezonde verstand gebruik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-06 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:02

Jus_dOrange schreef:
Waar is die goeie ouwe tijd gebleven dat je je paard beter leerde kennen door 'm te knuffelen en met 'm te wandelen?

Amen! *o/*

Hahaha, wat me opvalt is dat de Starnmeerders erg op dreef zijn hier