Nee, niet het slachthuis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:22

Dat is echt super oxer! Als je de gelegenheid hebt om het zo te doen, lijkt me dat geweldig.
Net als met jou en Balou Cinnepin!

Maar laten we realistisch zijn, soms kunnen mensen dit niet regelen of hebben ze gewoon echt het geld of de kennis niet. Is het slachthuis dan zo'n slechte optie? Ik vind van niet. Begrijp me niet verkeerd. Ik zie Verona ook liever niet naar 'de slacht' gaan, heb het ooit wel gedaan iom mijn ouders met een zieke pony, dat was vreselijk om te doen.
Maar de dood zelf, bij de slager is echt niet zo naar hoor. Ik blijf erbij dat een spuitje echt niet leuk is voor je paard, luister de hartslag maar!

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:38

oxer schreef:
Paarden met giga/pijn horen niet op een landje te staan dat ben ik helemaal met je eens maar ik vind dat we te weinig informatie hebben om hier wat nuttigs over te zeggen.

Zo heb ik een hele tijd geleden een paard gereden, het paardje liep ineens kreupel, na twee maanden onderzoeken kwam de DA er achter dat het paard een rugblessure had, ze hebben toen de ruggewervels weer goed gezet en na een weekje leek het paard helemaal de oude, na een maand of twee kreeg ze echter weer hetzelfde, dus zijn we weer met haar naar de DA geweest, die heeft de wervels weer rechtgedrukt maar de klacht bleef steeds terugkomen. Na zo een aantal maanden aangemodderd te hebben met het betreffende paardje hebben we besloten haar op de wei te zetten bij een kennis als gezelschapspaardje, ze heeft ondertussen ook twee veulens gehad en nu bijna 10 jaar later gaat het nog altijd prima met deze inmiddels oude tante. Haar wervels staan nog altijd recht en dus heeft ze geen last, mits ze niet gereden wordt. Ze loopt, rent en struint dagelijks lekker in de wei met haar weidegenootje, de krasse oude dames worden dagelijks gepoetst, verzorgd en vooral heel veel geknuffeld door hun verzorgsters en als het mooi weer is gaan ze hele einden met de paarden wandelen en ´s zomers wordt er gezwommen. Kort samengevat heeft dit paardje m.i. een heerlijk leventje waar menig ander paard jaloers op zou zijn en zo zijn er ongetwijfeld nog duizenden andere paarden die niet geschikt zijn om te rijden maar prima in de wei kunnen lopen.

hiet ben ik het inderdaad ook met je eens.... maar paarden die last van hun ''benen'' hebben (zodanig dat er niet meer op gereden kan worden) belasten hun benen dan ook met alleen op de wei staan....en is kunnen we dan zeggen voor de paarden dat zij daar geen last van hebben??......we weten inderdaad te weinig van de situatie waarmee dit topic geopend is.....maar ik vind dat er te negatief over het slachthuis gedacht wordt.....het klinkt heel hard tuurlijk vind ik zelf ook....maar in de werkelijkheid is een spuitje harder....teminste wel als een paard niet zelf wil gaan.....een kogel is dan de snelste en minst pijnlijkste dood.....klinkt heel hard sorry maar hoe k dat ervaren heb met inslapen zijn mijn gedachtens over de slacht erg veranderd.....

nogmaals sorry voor mijn reactie @oxer

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:44

Ik keek even naar het begin van het topic. waarbij de topic openaar het zo vreselijk vindt dat een paard naar de slager gaat. een manege paard rijdt om eten te krijgen als het zijn werk niet meer kan doen kan het niet blijven door eten. ook de manege eigenaar moet zijn geld verdienen. als een manege eigenaar elk kreupel paard op een landje moet zetten heeft hij binnen no time meer kreupele paarden dan paarden die geld voor hem verdienen. dat is de paardenwereld nou eenmaal. en bovendien blijft de discussie nog altijd wat is beter slachthuis of inslapen overal zitten voor en nadelen aan. en we kunnen het neit aan het paard vragen. in het slachthuis zijn ze in 1 klap dood met een spuitje niet.

Nannes

Re: Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:55

Een kreupel paard dat niet meer gereden kan worden betekend niet dat die ook niet meer op een weiland kunnen staan. ja een paard dat letterlijk door zijn benen zakt of dat niet meer normaal door de wei kan lopen is natuurlijk een ander verhaal.
Voor het paard van oxer: echt geweldig dat die nog zo'n leventje kan leiden

Macnum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:25

nicoleflens schreef:
oxer schreef:
Paarden met giga/pijn horen niet op een landje te staan dat ben ik helemaal met je eens maar ik vind dat we te weinig informatie hebben om hier wat nuttigs over te zeggen.

Zo heb ik een hele tijd geleden een paard gereden, het paardje liep ineens kreupel, na twee maanden onderzoeken kwam de DA er achter dat het paard een rugblessure had, ze hebben toen de ruggewervels weer goed gezet en na een weekje leek het paard helemaal de oude, na een maand of twee kreeg ze echter weer hetzelfde, dus zijn we weer met haar naar de DA geweest, die heeft de wervels weer rechtgedrukt maar de klacht bleef steeds terugkomen. Na zo een aantal maanden aangemodderd te hebben met het betreffende paardje hebben we besloten haar op de wei te zetten bij een kennis als gezelschapspaardje, ze heeft ondertussen ook twee veulens gehad en nu bijna 10 jaar later gaat het nog altijd prima met deze inmiddels oude tante. Haar wervels staan nog altijd recht en dus heeft ze geen last, mits ze niet gereden wordt. Ze loopt, rent en struint dagelijks lekker in de wei met haar weidegenootje, de krasse oude dames worden dagelijks gepoetst, verzorgd en vooral heel veel geknuffeld door hun verzorgsters en als het mooi weer is gaan ze hele einden met de paarden wandelen en ´s zomers wordt er gezwommen. Kort samengevat heeft dit paardje m.i. een heerlijk leventje waar menig ander paard jaloers op zou zijn en zo zijn er ongetwijfeld nog duizenden andere paarden die niet geschikt zijn om te rijden maar prima in de wei kunnen lopen.

hiet ben ik het inderdaad ook met je eens.... maar paarden die last van hun ''benen'' hebben (zodanig dat er niet meer op gereden kan worden) belasten hun benen dan ook met alleen op de wei staan....en is kunnen we dan zeggen voor de paarden dat zij daar geen last van hebben??......we weten inderdaad te weinig van de situatie waarmee dit topic geopend is.....maar ik vind dat er te negatief over het slachthuis gedacht wordt.....het klinkt heel hard tuurlijk vind ik zelf ook....maar in de werkelijkheid is een spuitje harder....teminste wel als een paard niet zelf wil gaan.....een kogel is dan de snelste en minst pijnlijkste dood.....klinkt heel hard sorry maar hoe k dat ervaren heb met inslapen zijn mijn gedachtens over de slacht erg veranderd.....

nogmaals sorry voor mijn reactie @oxer

Nicoleflens, je hebt wel gelijk. maar wij hebben een keer een paard van iemand anders naar het slachthuis moeten brengen, maar als je die knal hoort als het paard neer valt is wel een beetje vervelend. maar ja als een paard sneller dood is met een kogel en minder pijn heeft........... zou ik dat wel doen.

Macnum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:28

oxer schreef:

Oxer, wow dat lijkt we echt gaaf als je zo een paard kan redden!!!!
wij hebben ook een merrie die kreupel loopt (nou ja krijgen we morgen) die krijgen we. die mensen van wie ze is hebben geen weiland en anders moeten ze ergens stallingsgeld betalen en ze willen ook nog een andere. of ze moeten haar laten inslapen/slachthuis. dus hoorde ze via via van ons en nu mag ze bij ons staan.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:32

@Bramblerose: Tuurlijk kan niet iedereen dit realiseren dat snap ik ook wel, ik vind echter wel dat iedere eigenaar beslist een poging moet doen om het op deze manier op te lossen mits het paard pijnvrij is natuurlijk. Begrijp me goed ik heb helemaal niets tegen het slachten van een paard, maar het gemak waarmee mensen soms beslissen hun paard af te laten maken omdat hij niet meer voldoet aan het gebruiksdoel stoort mij wel eens.

@nicoleflens: excuses geaccepteerd hoor. Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat paarden met pijnlijke blessures die niet meer te genezen vallen niet in de wei horen. Voor die paarden is afmaken de beste oplossing. De keuze tussen slachten en in laten slapen is er een die ieder voor zich moet maken. Ik heb persoonlijk niets tegen slachten, de meeste slachthuizen behandelen de paarden netjes en diervriendelijk. De keuze hangt voor mijn gevoel meer af van de persoonlijke voorkeur van de eigenaar.

@Macnum: Hartstikke goed joh dat je zo'n paardje opvangt. Wat heeft het paard en wat gaan jullie er precies mee doen als ik vragen mag?

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:35

@macnum: ja de knal die je hoort wanneer ze neer vallen is inderdaad niet leuk....maar het paard zelf voelt dat niet meer....door de kogel is hij/zij meteen dood....daardoor vallen ze meteen neer en stribbelen ze niet tegen. dat tegen stribbelen als ze nog niet willen gaan gebeurd met spuitje wel.....heb 1 x mee gemaakt maar nooit meer dat ik dat nog eens wil zien....als ik zelf ooit voor zo'n keus kom te staan zou ik heel eerlijk niet weten wat ik ga doen....het is en blijft allebei niet leuk!!!

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:45

@oxer: ja dat is zeker zo dat de keuze afhangt van de persoonlijke voorkeur van de eigenaar zelf.....en die is inderdaad voor iedereen anders....ik zal je heel eerlijk zeggen als ik ooit voor die keus kom te staan weet ik niet wat ik moet doen!!

2 weken geleden heb een goeie vriendin van me helaas haar paardje moet laten inslapen.....deze was erg ziek....en door de pijn ook niet meer handelbaar....zij waren in de kliniek en ze liepen langs de kadaverput waar al 1 paard in lag.,....normaal is een paard daar dus bang voor...dit paard ging hinniken met zijn oren naar voren....toen kreeg hij een normale verdoving en gingen naar de kamer waar hij werd ingeslapen....toen kreeg hij narcose spuit en hij ging zelf al liggen met 2 spuiten was hij weg....geen tegen stribbelen niks....hij was echt op en kon niet meer....

als het ik ooit voor die keus moet staan en het zou zo gaan zou ik laten inslapen....maar helaas weet je dat nooit van tevoren..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:02

ik laat mijn paarden inslapen.....zou er niet tegen kunnen met de gedachten als ik bij de schappen van de supermarkt staat dat die van mij daar tussen ligt

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:15

tja dat is ieder ze eigen keus.....ik weet niet goed wat ik zou doen als ik voor zo'n beslissing sta

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:22

@cinnepin: Kan me voorstellen dat je dat geen fijne gedachte vind, ik zou er geloof ik persoonlijk geen moeite mee hebben, het enige wat voor mij telt is dat mijn paard zo snel, pijnloos en vredig mogelijk sterft. Als het paard eenmaal dood is maakt het me weinig meer uit, het idee dat je paard in het schap van de supermarkt ligt is niet echt fijn maar het ophalen door rendac hoef ik eerlijk gezegd ook niet te zien.
Laatst bijgewerkt door oxer op 05-01-06 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:23

GEEN ENKEL PAARD HOORT NAAR HET SLACHTHUIS TE GAAN!!!!

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:25

nicoleflens schreef:
tja dat is ieder ze eigen keus.....ik weet niet goed wat ik zou doen als ik voor zo'n beslissing sta

Ik zou het eerlijk gezegd zo ook niet weten nicole, onze paarden zijn tot nu toe allemaal van ouderdom gestorven dus dan gaan ze automatisch met de rendac mee. Ik heb ook geen idee wat ik zou beslissen maar op zich ben ik niet tegen slachten.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:26

anka12 schreef:

Mag ik vragen waarom niet Anka??

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:36

ja bij ons zijn er laatst 3 ingeslapen maar die waren te ziek om nog vervoerd te worden...anders hadden ze zelf gestorven van de pijn.... 1 die stond lekker op de wei en schrok en die was gevallen en kon niet meer opstaan....wat deze nou precies had weten we nog steeds niet...in iedergeval deed haar hart het niet goed meer... toen de 2e die was kreupel en diej was 10 min in de stapmolen geweest en ineens was ze 's avonds echt zwaar zwaar spierbevangen....en kon ook niet meer opstaan...en toen een week later een oud paard wat al een tijd asma had....en ineens was ie heel benauwd en het kon helaas niet meer beter worden....ineens waren het er 3 achter elkaar....dat was wel ff slikken....

maar dat mijn oude verzorgpony toen werd ingeslapen....hoop niet dat ik dat ooit nog eens moet zien.....want dat was echt vreselijk

@anka...ja daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:43

anka12 schreef:

ik ben wel benieuwd naar je argumenten.

soms heb je geen andere keus dan het slachthuis,hoe wreed het ook klinkt.als je het paard thuis laat inslapen moet je hem voor naar de weg slepen,komen ze hem de volgende dag ophalen,het lichaam opgezet van gassen,de grijper pakt hem op om in de kadaver bak te doen en dan kan het maar zo zijn dan het lichaam uitelkaar spat,en ik kan je wel vertellen dat dit geen pretje is om te zien.en sommige paarden vechten enorm tegen de spuit ze vallen en kunnen bijvoorbeeld de nek breken,nog meer pijn......het slachten klinkt wreed maar het is wel in 1 keer gebeurd.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:44

precies!!!!!!

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:49

alleen ik denk dat je het misschien eerst een keer moet mee maken....dat je ziet dat een paard tegen een spuitje vecht.....
voor ik dat een keer had mee gemaakt was ik ook fel tegen de slacht vond dat dierenbeul en zo....maar eigenlijk diep in me hart....vind ik een spuitje veeel harder

newforster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:56

Tja,
Geen enkel pony/paard verdient het daar heb je gelijk in.
Maar meestal hoe hard het ook klinkt is dit het eindproduck van een paard/pony.
en vooral van manege's als ze oud zijn of ziek etc en kunnen niet meer van dienst zijn en er zit niks anders op word het de slager.
Ze leveren dan igg nog geld op voor de manege.
Leven is hard als manege pony..

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:57

in maart is er bij onze manege een pony ingeslapen die kon bijna niet meer staan ,en kon dus niet meer vervoerd worden,toen hij de spuit kreeg begon hij weer te vechten,probeerde overeind te krabbelen en viel en brak dus de nek,echt afschuwlijk om te zien.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:18

ik heb 1 x meegemaakt met een ouwe verzorgpony van me die had ernstige koliek.....die werdt bij ons in de 2e rijhal ingeslapen omdat hij op dat moment daar was.....hij kreeg een verdoving en daarna een narcose spuit bij die spuit moeten ze zelf gaan liggen....maar hij viel en stond weer op en rende weg en viel weer heel hard neer....en zo is dat een paar x door gegaan....je mag ze niet tegen houden want het is en blijft op dat moment ook een vluchtdier....ze krijgen daarna 5 spuiten....pas bij de 4e was hij weg.....er kwam water uit zijn neus oren mond alles....hij wou echt niet...maar was te ziek....ik zou dit echt niet nog eens kunnen mee maken.....andere verzorgpony van me moest helaas ook afgemaakt worden...deze is naar de slacht gegaan....je ziet de vrachtwagen weg rijden met ook andere pony's erin maar ik wist wel dat zij niet hetzelfde zou mee maken dan mijn andere verzorgpony.
en dat gevoel gaf mijn wel wat meer rust in mijn lichaam....

sjarieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:02

Geen 1 paard verdiend het slachthuis vind ik!!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:04

sjarieJ schreef:

Dat zeggen wel meer mensen, maar WAAROM dan niet? Wat is er zo erg aan? Vergeet niet, na dat fijne (NOT) spuitje wordt je paard gewoon vernietigd bij een destructiebedrijf....

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:06

sjarieJ schreef:

tuurlijk klinkt het wreed zoals ik al eerder schreef,maar wat zijn dan je argumenten?

en van een spuitje schijnen ze toch echt meer te merken