Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
29 (5%)
Nee
470 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 525


capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:22

Love123abc schreef:

Dit topic is van 2006. Kennis over dierenwelzijn staat niet stil. Toen ik met paard rijden begon was het ook normaal dat paarden veel op stal stonden. Inmiddels weten we gelukkig beter. En dat geldt ook voor kennis over wat een paard gezond kan dragen ;)

Overigens vind ik het vooral sneu van de eigenaar. De ts is nog jong dus ergens snap ik wel dat ze het voor zichzelf goes praat. Maar de eigenaar zou beter moeten weten

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:09

Mijn dochter is kleiner dan 1.65 en erg slank. Geen kans op dat ze nog op een shet van 1.10 zou willen rijden! Hier zit ze op onze hengst van 1.53. Dat zie je toch ook dat die niet meer op een shet past??

Afbeelding

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:33


Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:37

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Jij vind dat te gek maar de ruiter die jij post als ‘ok’ is nog groter?

Ik vind deze shet ook echt niet kunnen.
Alhoewel ik er wel van overtuigd ben dat deze lichamelijk minder schade zal ondervinden dan een shet + beginner (jouw foto) of een shet die ingereden wordt zoals TS wil doen. Puur omwille van het correcte(re) ruggebruik en de meer aanwezige spieren.
Maar als het van mij afhing werd die meid idd van die pony getrokken en stante pede uit de ring gestuurd.

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:38

Ja, de dame in het filmpje vind ik eigenlijk ook te groot.
En daarnaast gaat het daarbij al om een 17 jarige L2 pony, deze zal dus wel al meer kracht en balans hebben dan de pony’s waar ts op gaat rijden, jong en net aan zadelmak. Maar dan alsnog vind ik de combinatie in het filmpje niet kunnen

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:38

Poekkie schreef:
BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Jij vind dat te gek maar de ruiter die jij post als ‘ok’ is nog groter?

Ik vind deze shet ook echt niet kunnen.
Alhoewel ik er wel van overtuigd ben dat deze lichamelijk minder schade zal ondervinden dan een shet + beginner (jouw foto) of een shet die ingereden wordt zoals TS wil doen. Puur omwille van het correcte(re) ruggebruik en de meer aanwezige spieren.
Maar als het van mij afhing werd die meid idd van die pony getrokken en stante pede uit de ring gestuurd.



Met te gek bedoel ik gaaf.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:39

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Nee, dat vind ik ook echt niet kunnen. Dat filmpje is van 2008 trouwens, bijna 14 jaar geleden. In de tussentijd hebben we heel wat bij geleerd.

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:39

Oh zo. Nee sorry, ik kan daar niks gaafs aan vinden.

Eretria

Berichten: 452
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:39

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Dit vind ik ook niet oke het ziet er niet uit sorry, als die pony 1.30 had geweest had het al een wereld van verschil geweest.

Ange1a

Berichten: 290
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:42

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Ik vind dit zeker niet oké.
Filmpje is ook van 14 jaar geleden zie ik.

Zoals capopjekop al zei;


capopjekop schreef:
Dit topic is van 2006. Kennis over dierenwelzijn staat niet stil. Toen ik met paard rijden begon was het ook normaal dat paarden veel op stal stonden. Inmiddels weten we gelukkig beter. En dat geldt ook voor kennis over wat een paard gezond kan dragen ;)

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:03

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Dat vond ik destijds niet okee en nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:16

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Nee tuurlijk kan dat niet. :n Gelukkig maar dat we ondertussen meer weten, ookal gebeurt het helaas vast nog wel.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:22

Naast de Oh en Ah's in dat topic destijds waren er toen ook al zeker kritische noten op de lengte van de ruiter in dat filmpje.

Ik vind dit echt niet kunnen. Ook niet bij een goed getraind dier. En dan is de TS ook nog groter en het dier veel minder getraind. Dat kan nooit passen.

Maar goed, verwacht dat je net zo goed tegen de muur kan praten gezien de reacties van de TS helaas. Hopelijk voor die dieren komt ze vlot tot inkeer en ziet ze in dat het echt niet kan.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:28

TS is nog jong en dat ze twijfelt of de vraag stelt óf het nog kan, zou haar sieren als ze deze stelt uit onkunde of onzekerheid, dat zou impliceren dat ze er over nadenkt ipv gewoon maar doet.
Echter haar reacties... :n een 15 jarige zou imo ook moeten inzien dat bij zóveel negatieve adviezen, ze deze niet zomaar in de wind kan slaan.

Ik vind dit echt onbegrijpelijk, en snap de reden van het openen van dit topic dan ook niet.

miereneter

Berichten: 2646
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:42

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.


Je maakt het er echt niet beter op door stuk voor stuk veel te lange ruiters op shetlanders te posten. Hoe jij dit 'te gek' en 'gaaf' kunt vinden, is voor mij een treurig raadsel.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:52

ik mag hopen dat TS een slimme vader/moeder/ voogd heeft die haar heel hard aan de oren van de pony aftrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:02

lnvdh schreef:
ik mag hopen dat TS een slimme vader/moeder/ voogd heeft die haar heel hard aan de oren van de pony aftrekt.


Nou dit dus :')

Arm paardje. En ts, normaal typen is niet zo moeilijk hoor met je gw en lkkr :') ben toch wel verrast dat ik dit topic tegen blijf komen dat er dus nog steeds mensen zijn die het blijven proberen. Ze wil het toch niet weten, ze wil alleen even aandacht halen hier. Hopelijk loopt er daadwerkelijk iemand daar rond die er kijk op heeft en trekt diegene haar er van af als haar ouders het niet doen.
Het feit dat je (ts) al niet kan begrijpen dat ookal is het "alleen voor inrijden" je dit juist NIET moet doen omdat je de pony nu dus gelijk van het begin gaat verpesten door er met je te grote en zware lichaam op te gaan zitten klotsen. Maar goed succes ermee. Wel jammer hè dat je het topic wou sluiten maar dat niet zomaar gaat? Ik hoop dat je dit over jaren nog eens terug leest en dan denkt goh wat was ik toen eigenlijk dom bezig dat ik dacht dat het wel kon.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:06

Dat een vijftienjarige afkortingen gebruikt is niet zo bijzonder. Daar maak ik me nog de minste zorgen om. := :P

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:06

BrechtCarlos schreef:
Maar vinden jullie dit dan ook niet OK? 1.59 op 1.08 volgens mij. https://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ
Destijds was iedereen daar lyrisch over. Ik vind t nog steeds te gek.

Pony loopt daar overigens ook niet rad en maakt de pas niet af. Heeft duidelijk last van de ruiter.

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:11

Heel goed dat jullie allemaal zo betrokken zijn bij die pony('s).

Maar eh..
Zijn jullie zelf allemaal nooit jong geweest trouwens?
Ik kan me niet voorstellen dat jullie zelf allemaal nooit iets hebben gedaan waarvan je nu denkt 'oei'. En waarvan toen ooit wel eens een dier de dupe was.
Waarschijnlijk heeft toen ook een volwassene tegen je gezegd: 'nou, doe maar niet'. En ging jij stronteigenwijs het toch proberen, want hey... je was ál 15 en wist het heus wel beter dan die ouwe met zijn ouwerwetse ideeën, toch? :+ .

Wat ik maar wil zeggen: TS weet nu wel dat ze volgens bokt een dierenmishandelaar is. Gaat het enig effect hebben? Vast wel. Ergens. Ooit.
Maar het steeds blijven herhalen en steeds ergere dingen zeggen? Nah. Kansloze missie.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:13

Nee, nooit gedaan. Vriendinnetjes hadden een verzorgpony op hun 14/16e en daar zat ook niemand op. En als iemand het wel heeft gedaan, is dit des te meer een goede reden om deze eigenwijze dame er vanaf te praten.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:33

Ik probeer heer hard na te denken, maar ik was heel goed te beïnvloeden door mensen die groter en slimmer waren dan ik. :')

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:37

Ik heb nooit op te kleine pony’s gereden, wel andere domme dingen gedaan, zoals in volle galop zonder zadel en zonder cap door het weiland crossen. Maar ik ging niet op mijn 15e nog op Shetlanders zitten. Op mijn 13e trouwens al niet meer, terwijl ik toen geeneens zo heel groot was, iets van 1,58/1,59

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:41

Oh ik heb best stomme dingen gedaan. En ook echt wel dingen die ik nu nooit meer zou doen.

Het voordeel van ouder worden is dat er een moment komt dat je je realiseert dat het heel goed mogelijk is om te leren van de fouten van anderen, en dat het niet nodig is ze allemaal zelf te maken. Helaas blijft er dan nog best veel over, maar het is wat het is :')

Nog een leuk iets van zelf fouten gemaakt te hebben, is dat dat niet een reden is om de fout van een ander maar goed te praten, of te doen alsof je heiliger bent dan de paus (dat ben ik helemaal niet namelijk) maar wel dat je andere kunt waarschuwen voor fouten die je zelf gemaakt hebt, omdat jij er de gevolgen van hebt gezien en zij niet :)

Leuk is dat he? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:45

assie schreef:
Heel goed dat jullie allemaal zo betrokken zijn bij die pony('s).

Maar eh..
Zijn jullie zelf allemaal nooit jong geweest trouwens?
Ik kan me niet voorstellen dat jullie zelf allemaal nooit iets hebben gedaan waarvan je nu denkt 'oei'. En waarvan toen ooit wel eens een dier de dupe was.
Waarschijnlijk heeft toen ook een volwassene tegen je gezegd: 'nou, doe maar niet'. En ging jij stronteigenwijs het toch proberen, want hey... je was ál 15 en wist het heus wel beter dan die ouwe met zijn ouwerwetse ideeën, toch? :+ .

Wat ik maar wil zeggen: TS weet nu wel dat ze volgens bokt een dierenmishandelaar is. Gaat het enig effect hebben? Vast wel. Ergens. Ooit.
Maar het steeds blijven herhalen en steeds ergere dingen zeggen? Nah. Kansloze missie.


Gelukkig niet zeg :') op latere leeftijd wel nadat tientallen mensen me verteld hadden dat ik kwa gewicht prima op mijn toenmalige pony paste waar ik m'n twijfels bij had heb ik dat aangenomen en geloofd, tja als zelfs je instructrice het zegt zal het wel goed zijn. Uiteindelijk op bokt er op gewezen dat ik wel degelijk (veel) te zwaar was, wou ik daar eerst iets van weten? Nee eigenlijk niet maar niet perse omdat ik het niet geloofde, maar omdat ik niet kon geloven dat al m'n stalgenoten en zelfs m'n instructrice er dus keihard over logen al vroeg ik om eerlijk oordeel. Gelukkig viel het kwartje heel snel na de fijne en eerlijke feedback hier op bokt en ben ik niet eerder weer op m'n pony gestapt dan toen ik 20 kilo afgevallen was :o
Dat wil niet zeggen dat bokt altijd gelijk heeft maar zoals in een topic als deze hebben de meesten wel gelijk en hoop ik dat het tot dit meisje doordringt wat er gezegd word zoals het toen tot mij doorgedrongen is want het heeft mij uiteindelijk alleen maar geholpen :D