een eigen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: een eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:47

De ene 14 jarige heeft de ervaring niet als de andere.
Ik ben vanaf mijn 12, 7 dagen in de week bij een handelsstal gekomen.
Nu als volwassenen denk ik :wow: Was echt niet goed wat daar gebeurde.
Hele andere tijd, nu zou dat zo niet meer gaan denk ik. Maar eigenlijk was die eigenaar super onverantwoord. En ik was nergens bang voor dus ik reed alles wat daar binnen kwam.
Ook zadelmak maken, alles.
Dus ja met mijn 14 jaar ik een berg ervaring die mening volwassene niet eens heeft.
Dus ja er zijn 14 jarige die veel ervaring hebben.
Maar.....die hebben geen 1001 vragen. Hebben ook geen behoefte aan een kruising shet te rijden, want dat niveau zijn ze al lang voorbij.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:52

TS, ik zou de pony helemaal niet inrijden als ik jou was. Tenzij je 1.35 ofzo bent (wat me sterk lijkt- je bent 14, niet 9) ga je er nu al niet op passen, laat staan in de toekomst.
Daarnaast is je pony bijna 4 en heeft ze al 2 veulens gehad. Waarom zou je haar dan gelijk weer willen laten dekken? Vind ik geen top idee :n

Ga lekker genieten van je pony dmv vrijheidsdressuur en eventueel mennen in de toekomst. Veel fijner voor je pony en dan hoef jij je ook niet schuldig te voelen omdat je te lang (en waarschijnlijk te zwaar) bent om op die pony te rijden.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:49

Ik wordt in november 15

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:54

Al word je 35.
Als je 1001 vragen hebt over beleren wil dat zeggen dat je daarvoor te weinig ervaring hebt.
Dat is niet erg, we moeten allemaal leren. :j :)
Maar erg verstandig is het dan niet omdat te gaan doen met meiden die maar een paar jaar ouder zijn.

Sowieso zou ik ook geen kleine pony kopen als je ook wilt rijden.
Hoe lief hij ook is.
Hij is na de aanschaf net zo duur als een grotere.
Waarom ga je niet op zoek naar een D/E pony?
Daar kun je ook vrijheidsdressuur mee doen, maar ook als zin hebt rijden.
En laten we eerlijk zijn, veel mensen vinden dat toch belangrijk om te kunnen doen. (ik ook)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:57

sallinara schreef:
Ik wordt in november 15

Dan vreet ik mijn schoen op als je nog op een grote shet zou passen. Zoals mijn voorgangers al zeggen, koop gewoon een grote leuke pony die al beleerd is en waar je zo mee kan opstappen en wegrijden naar alle ritjes, boswandelingen, wedstrijden etc die je zou willen :)

Ik heb 2 shetjes en een grote en kan je zeggen dat die shetjes mij exact evenveel kosten, zo’n 120 euro per maand (geen stallingsgeld, staan aan huis. Wel eten.). Dan heb ik aan de grote toch veel meer plezier.

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:55

sallinara schreef:
Ik wordt in november 15

Hoe groot ben je?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:14

Neem gewoon een verzorg pony waar je op kan rijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:19

DuoPenotti schreef:
Al word je 35.
Als je 1001 vragen hebt over beleren wil dat zeggen dat je daarvoor te weinig ervaring hebt.
Dat is niet erg, we moeten allemaal leren. :j :)
Maar erg verstandig is het dan niet omdat te gaan doen met meiden die maar een paar jaar ouder zijn.

Sowieso zou ik ook geen kleine pony kopen als je ook wilt rijden.
Hoe lief hij ook is.
Hij is na de aanschaf net zo duur als een grotere.
Waarom ga je niet op zoek naar een D/E pony?
Daar kun je ook vrijheidsdressuur mee doen, maar ook als zin hebt rijden.
En laten we eerlijk zijn, veel mensen vinden dat toch belangrijk om te kunnen doen. (ik ook)

Precies ik ben nu 23 rij 16 jaar paard , maar ook ik ga niet maar wat doen met het beleren van mijn jonge Fjord. Ik heb er nog geen ervaring mee , maar wil het wel heel graag leren! Ik heb gelijk hulp gevraagd van iemand die les geeft in longeren / grondwerk. Ik weet wel hoe je moet longeren , maar een jong paard leren longeren is toch weer net een stukje anders. Ik heb ook voor iemand gekozen die een stuk ouder is dan mij en goed overweg kan met jonge paarden. Ik zal het zeker niet zomaar alleen gaan doen ook al rij ik al 16 jaar , dit is compleet nieuw voor mij.

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:27

Hoi TS
Nogmaals zeg ik: je ontwijkt onze vragen, beantwoord ze alsjeblieft.

Mijn vraag: hoe groot ben je?
(En als je wilt zeggen: hoe zwaar ben je?

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 17:01

ben 1.68 en gewicht zeg ik liever niet maar rond de 45

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:15

Ik ben 164 en pas nooit maar dan ook nooit meer op een shetlander. Echt veel te lang. Met mijn 12e ben ik al gestopt, omdat ik hier op bokt reltopics had over dat ik veel te lang was. Toen dacht ik zelfs dat ik paste terwijl ik gemiddeld altijd de kleinste van de klas was. Geen haar op mijn hoofd die nu ruim 10 jaar later denkt nog op een shetlander of b pony te stappen. C zelfs niet. En dan ben ik maar 1.64

Ts denk aan je dier. En niet aan jezelf. Je verknalt je pony er mee en er zit dan niets anders dan egoïsme bij.

UmsieRoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:28

Ts je bent echt te lang... zeker omdat het nog een jonge pony is, breng je haar daarmee helemaal uit balans. Ook al zou je alleen op haar rijden bij het inrijden, nog steeds niet doen! Heeft je oom niet nog wat grotere pony's staan? ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:30

sallinara schreef:

Gewoon niet doen. Niet op een kleine pony gaan zitten....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:41

sallinara schreef:

Past echt niet, en met 45 kg, wat ik betwijfel met die lengte, zit je voor een goed gereden pony in goede conditie al op het randje.
Maar zelfs als je dat daadwerkelijk weegt ben je veel te lang, en hoe verder het gewicht boven je pony uit steekt, hoe zwaarder het voor je pony is omdat balans een stuk moeilijker is. Til zelf maar eens 20kg op tegen je aan lichaam aan of met gestrekte armen. Maakt een enorm verschil terwijl het gewicht hetzelfde is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:44

Oei nee dat wordt wel krap. Ik ben zelf 1,67 en wel wat zwaarder rond de 55 kilo geen haar op mijn hoofd die dan denkt ik ga op een shet zitten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:51

Ik ben 1m62 en 47 kg, heel wat kleiner dan jij dus. Toch is het kleinste waar ik nog op pas een C pony.
Vriendinnetje van mij is 1m40 nu met 10 jaar (of 11?) en zij stapt nu over omdat ze te groot is voor haar grote A pony.

De persoon die die pony aan jou zou verkopen mag toch eens fameus aan zijn oren getrokken worden en je ouders ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:04

Je past er niet net op. Je past er gewoon absoluut niet op, niet voor een staprondje, niet voor een buitenrit, niet om te beleren. Gewoon echt niet...

Appel_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:08

Zoals hier al word gezegd: je bent echt (veel) te groot voor een Shetlander, ook/helemaal voor het beleren ervan.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 18:10

het is geen shetlander het is een welsh met beetje shet bloed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:13

sallinara schreef:
Verder ben ik niet supergroot en zij is ongeveer 1.10-1.15, moet nog even opmeten

verder pas ik nog wel op haar

Hier zeg je dat ze 1m10-1m15 is ongeveer. Al zou ze 1m25 zijn, je bent echt te lang. Dat er maar een beetje shet in zit maakt de pony niet ineens groot genoeg.

UmsieRoomsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:25

Ts, ik snap dat je verliefd bent op die pony en dat je die misschien voor minder geld van je oom kunt kopen. Maar denk even na. Echt, iedereen hier heeft het beste met je pony voor. Ik ben zelf 15 en toen ik iets jonger was dacht ik ook dat ik alles wel kon, inclusief bijv. een jonge pony beleren, maar ik ben er inmiddels achter dat ik mezelf behoorlijk heb overschat. Dus volg de raad op van wat iedereen hier zegt en koop een grotere en ook beleerde pony waar je veel langer van kunt genieten! ;) ;)

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:35

Je zegt je gewicht liever niet, maar zegt dan toch ~45 kg (dan heb je met 1.68 geen grammetje vet en heb je echt ondergewicht). Ik ga er van uit dat je een stuk zwaarder bent dan dat. En zelfs als het wel waar is ben je véél te lang.

Als er ook maar een haar op jouw hoofd aan denkt om ooit op die pony te gaan zitten hoop ik voor de pony dat je oom zich bedenkt. Het past gewoon niet. Niet eens om te stappen op een pony die volledig beleerd is, laat staan een die onbeleerd is.

Als je wil gaan rijden op een eigen pony moet je deze pony gewoon echt niet nemen. Als geld de reden is, spaar dan wat langer voor een paard waar je lekker lang mee vooruit kan. Daar doe je jezelf en de pony een plezier mee als je meer wil dan grondwerk en mennen. Want op deze pony kán jij gewoon niet zitten, ook niet af en toe, ook niet één keer.
Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 29-03-21 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:35

ach meissie :(:)
Ik begrijp dat je verliefd bent op deze pony.
En misschien ook nog betaalbaar.
Maar er op rijden kun je niet, dat is echt niet eerlijk voor het paardje.
En ja als je altijd kiest voor vrijheidsdressuur kan het wel, maar wil je dat echt? Diep in je hart?
En deze is net zo duur aan eten, hoefsmid, tandarts, wormkeuren en dierenarts dan een groter paard waar je wel alles mee kunt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:44

Welsh of shetlander, het beestje is rond de 1.30. Dit is veel te klein.
De merrie is 4 en heeft al 2 veulens gehad, geef haar rust, ga haar niet zowel fysiek als mentaal overbelasten, want dat is wat er dan gebeurd als er nog een veulen komt en jij wilt gaan inrijden. Er valt zoveel op de grond te toen en misschien over een paar jaar een leuk veulentje.
Ik snap dat je 'zo snel mogelijk' een pony wilt maar je hebt er niks aan als je over een jaar staat dat je het rijden enorm mist.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:45

Anastasia24 schreef:
Welsh of shetlander, het beestje is rond de 1.30. Dit is veel te klein.
De merrie is 4 en heeft al 2 veulens gehad, geef haar rust, ga haar niet zowel fysiek als mentaal overbelasten, want dat is wat er dan gebeurd als er nog een veulen komt en jij wilt gaan inrijden. Er valt zoveel op de grond te toen en misschien over een paar jaar een leuk veulentje.
Ik snap dat je 'zo snel mogelijk' een pony wilt maar je hebt er niks aan als je over een jaar staat dat je het rijden enorm mist.

Beestje is zelfs nog 15cm kleiner dan dat...