Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:05

antje_vip schreef:
Ik had vroeger dezelfde wens als TS :D En uiteindelijk een Shetlandertje gekregen. Man, wat was ik gek met dat beessie. Ook heel veel van geleerd natuurlijk, ik dacht heel veel verstand van paarden te hebben maar viel toch tegen. := En we hebben de gekste dingen bedacht met dat beest. Toch is alles goed gekomen met ons. Heeft mijn pony geleden onder mijn fouten? Geen idee, vast wel eens. En wat zou het mooi zijn als alles perfect was gelopen. Maar ook (of juist) toen ik er te groot voor was, heb ik zo van hem genoten! We zijn 18 jaar samen geweest tot hij stierf en man, wat mis ik die knol :+

Wat ik wil zeggen; er vanuit gaande dat de ouders meekijken en meebetalen, is het geweldig om je eigen pony te hebben! Probeer alleen wel realistisch te blijven met dingen als rijden en lesgeven.

Helemaal dat!

En ja, mijn shet heeft ook mijn fouten moeten doorstaan, maar dankzij hem heb ik er wel uit kunnen leren. En hij loopt hier ook nog steeds rond na 21 jaar. Niemand wordt perfect geboren en niemand maakt geen fouten bij zijn eerste paard/pony.

Ik kan de liefde voor de shetlander ook begrijpen. Ik heb 10.000m2 weiland dat ik huur. Staan alleen shetten en mini's op :+ (owja, en een welsh).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:08

Knolselder schreef:
antje_vip schreef:
Ik had vroeger dezelfde wens als TS :D En uiteindelijk een Shetlandertje gekregen. Man, wat was ik gek met dat beessie. Ook heel veel van geleerd natuurlijk, ik dacht heel veel verstand van paarden te hebben maar viel toch tegen. := En we hebben de gekste dingen bedacht met dat beest. Toch is alles goed gekomen met ons. Heeft mijn pony geleden onder mijn fouten? Geen idee, vast wel eens. En wat zou het mooi zijn als alles perfect was gelopen. Maar ook (of juist) toen ik er te groot voor was, heb ik zo van hem genoten! We zijn 18 jaar samen geweest tot hij stierf en man, wat mis ik die knol :+

Wat ik wil zeggen; er vanuit gaande dat de ouders meekijken en meebetalen, is het geweldig om je eigen pony te hebben! Probeer alleen wel realistisch te blijven met dingen als rijden en lesgeven.

Helemaal dat!

En ja, mijn shet heeft ook mijn fouten moeten doorstaan, maar dankzij hem heb ik er wel uit kunnen leren. En hij loopt hier ook nog steeds rond na 21 jaar. Niemand wordt perfect geboren en niemand maakt geen fouten bij zijn eerste paard/pony.

Ik kan de liefde voor de shetlander ook begrijpen. Ik heb 10.000m2 weiland dat ik huur. Staan alleen shetten en mini's op :+ (owja, en een welsh).

Maar jij hebt dus geen ambities om te rijden? Want dat is het grootste probleem lijkt me

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:09

Barbet schreef:
Shetlover4 schreef:
Ik heb al een spaarpot achter de hand, voor de mensen die dachten dat ik €400 had en daarmee ver dacht te komen :) Nee, ik heb al echt ene tijd gespaard, en ik pas echt prima op een shetlander, Dus het excuus 'te groot' vind ik vrij over dreven. En ik wil echt niet alleen maar rijden, en als het zadel niet past, dan kopen we er toch 1 die wel past :)

Je hebt toch niet de toestemming nodig van mensen hier op Bokt.
Als jij een shetlander mag en wil kopen, dan houdt niemand je hier tegen, hoor. :)
Je moet gewoon doen en kopen wat je zelf wil en wat jou leuk lijkt!
Je hebt geld genoeg, dus er is niets wat je tegenhoudt.

Dit denk ik dus ook altijd. Heb je de kans doe het gewoon. Het is je eigen leven

Jorex

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:26

Inderdaad mijn eerste staat hier ook nog steeds en loopt desondanks mijn fouten nog met plezier voor de sulky. Ik hoop hem ook nog minstens 10 jaar bij me te hebben. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat TS beter kan gaan wandelen, fietsen, mennen en vrijheidsdressuur doen als ze wel voor een shetlander gaat.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:32

Nu ik zo jullie reacties zie en hoor: Ik heb momenteel een shetlander van 1.05 op het oog, een hengst samen met z'n zoontje van 2 en 80 cm. Samen €200. Ze zien er erg leuk uit en hebben een paspoort, zijn gechipt en ontwormd. Ik wilde eigenlijk gaan kijken binnenkort, maar wat is jullie mening over 2 Shetland hengstjes. Stalling moe tik gaan bespreken. (of dat dan duurder word of niet etc.) Hoor graag jullie mening, hou het netjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:43

Alsjeblieft ik vind dat je er niet op kan rijden, maar ik dacht dat je wel genoeg kennis en geld En zo had om ze te verzorgen dus vond ik het geen probleem. En fouten maakt iedereen, dus dat vind ik ook geen probleem. en volg je dromen helemaal mee eens... Maar nu je over hengsten begint zou ik toch maar even wachten… Die moet je echt nog opvoeden hoor! En twee zijn ook twee keer zo duur hè! En twee hengsten kunnen ook niet bij elkaar blijven. En je kunt niet zelf een pony beleren en deze zijn nog niet beleerd Nu is het voor mij duidelijk dat je het niet moet doen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:45

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:53

Ja kijk daar gaan we al... je bent jong dus alle pony’s zijn leuk en schattig, hengst, twee jaar, onbeleerd, alles is leuk.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:55

Elvirawortel schreef:
Ja kijk daar gaan we al... je bent jong dus alle pony’s zijn leuk en schattig, hengst, twee jaar, onbeleerd, alles is leuk.

Dat is niet waar... De eigenaar vertelde dat ze echt heel braaf waren, natuurlijk vraag ik eerst of ze braaf zijn. Ik ben niet zon onveranderlijk pennymeisje die zomaar een hengst koopt. Ik had deze 2 op het oog omdat ze me erg leuk leken en de eigenaar zei dat ze erg braaf waren! Ik ga natuurlijk ook eerst kijken enz, en ik heb al vaker een pony ingereden dus dat zou in principe geen probleem zijn. Maar heb wel liever een beleerde, ik kijk nu gewoon even rond en vraag jullie meningen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:09

Shetlover4 schreef:
Elvirawortel schreef:

Dat is niet waar... De eigenaar vertelde dat ze echt heel braaf waren, natuurlijk vraag ik eerst of ze braaf zijn. Ik ben niet zon onveranderlijk pennymeisje die zomaar een hengst koopt. Ik had deze 2 op het oog omdat ze me erg leuk leken en de eigenaar zei dat ze erg braaf waren! Ik ga natuurlijk ook eerst kijken enz, en ik heb al vaker een pony ingereden dus dat zou in principe geen probleem zijn. Maar heb wel liever een beleerde, ik kijk nu gewoon even rond en vraag jullie meningen :)

Schat, elke eigenaar zegt dat zn pony braaf is. Niet zo naïef En koop geen hengst

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:11

Dat is niet waar... De eigenaar vertelde dat ze echt heel braaf waren, natuurlijk vraag ik eerst of ze braaf zijn. Ik ben niet zon onveranderlijk pennymeisje die zomaar een hengst koopt. Ik had deze 2 op het oog omdat ze me erg leuk leken en de eigenaar zei dat ze erg braaf waren! Ik ga natuurlijk ook eerst kijken enz, en ik heb al vaker een pony ingereden dus dat zou in principe geen probleem zijn. Maar heb wel liever een beleerde, ik kijk nu gewoon even rond en vraag jullie meningen :)[/quote]

Schat, elke eigenaar zegt dat zn pony braaf is. Niet zo naïef En koop geen hengst[/quote]

Sorry hoor maar wat is er ten eerst mis met een shetlander en ten tweede wat is er mis met een hengst? Ze kunnen toch prima braaf zijn? Als ik ga kijken kom ik daar toch snel genoeg achter. Wel bedankt voor de tip, maar hou het alsjeblieft wel wat netter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:14

Jij hebt op je 12e al een pony beleerd, met dit soort uitspraken plus een hengst verlies je gewoon je geloofwaardigheid. Plus dat je nu de kosten keer twee kan doen met twee pony’s en dat ze niet bij elkaar kunnen blijven

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:16

Elvirawortel schreef:
Jij hebt op je 12e al een pony beleerd, met dit soort uitspraken plus een hengst verlies je gewoon je geloofwaardigheid. Plus dat je nu de kosten keer twee kan doen met twee pony’s en dat ze niet bij elkaar kunnen blijven

Ik heb echt ene pony beleerd hoor... 2 zelfs. Als je dat niet gelooft dan is dat niet mijn probleem, sorry. En hoe weet je al die dingen zo zeker? Je kent die pony's niet eens, misschien is het wel anders

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:19

Als je dan toch een pony wil kopen - wat natuurlijk super leuk is. Koop er dan in godsnaam geen twee :+

Wat heb je er aan? Twee is écht niet leuker dan twee. Sterker nog; ik ben heel erg blij dat toen ik jou leeftijd had, dat ik maar één pony had die ik deelde met mijn moeder. Zo kon ik als ik geen tijd had door toetsweken lekker een dagje overslaan :j

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:19

Ik zou het niet doen en zeker geen kleintje erbij. Ga op zoek naar 1 shet, ruin of merrie en misschien iets ouder?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:21

Oké thx allemaal! Ik ga toch nog even kijken naar een leuke ruin of merrie, als iemand er een ergens tegen komt van 1.05 of hoger laat het me weten!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:24

Heb ik een maar zal deze nooit verkopen aan een te groot kind doe erop wil rijden.
Verkopen is ook adviseren!

Haflinger die je verzorgd wat ia dat merrie ruin?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:28

Wat gaat iedereen er zo serieus op in.
Alsof het sowieso kan dat een 12 jarige een pony kan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:31

Zo dacht ik ook toen ik 12 was... en ik weet hoe mensen je een pony aanpraten. Het is heel gemeen maar ze weten dat een 12-jarige hun wel gelooft en zo raken ze van hun pony’s af. en ik weet ook hoe hengsten zijn, kunnen mega braaf zijn, maar dan zijn ze heel consequent opgevoed en met andere paarden zijn ze vaak ook een probleem. en al helemaal Shetlandhengsten... En misschien heb je wel eens op een jonge pony gezeten maar je hebt hem niet volledig ingereden dressuurmatig, in balans stap draf galop knopjes erop enz, als een meisje van 12 dat zou kunnen doen, zouden er geen mensen zijn die een kapitaal neerleggen om een pony professioneel te laten beleren dan deden ze het zelf wel. Dit soort dingen leer je niet op een manege. Om een paard op te leiden heb je jaren ervaring nodig en het opleiden zelf duurt ook zo een paar jaar. Ik geloof je wel hoor, en ik geloof ook dat je er vast van overtuigd bent dat je een pony hebt beleerd, maar dat past gewoon nog niet in je korte leven
Het gaat er niet om dat je een hengst wil kope, het gaat er gewoon om dat wij aan dit soort uitspraken zien hoe onervaren je bent. Net als dat je alles uitdenkt voor een pony en vervolgens met twee aan komt zetten. en dat geeft niks maar je topic was of je er klaar voor was, nee ik vind dat je je dromen moet najagen en niet te veel aan je toekomst moet denken, gewoon lekker moet doen en moet genieten en dat je veel van een pony kunt leren. Maar dan moet je denk ik toch echt iets verder zijn

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:39

Elvirawortel schreef:
Zo dacht ik ook toen ik 12 was... en ik weet hoe mensen je een pony aanpraten. Het is heel gemeen maar ze weten dat een 12-jarige hun wel gelooft en zo raken ze van hun pony’s af. en ik weet ook hoe hengsten zijn, kunnen mega braaf zijn, maar dan zijn ze heel consequent opgevoed en met andere paarden zijn ze vaak ook een probleem. en al helemaal Shetlandhengsten... En misschien heb je wel eens op een jonge pony gezeten maar je hebt hem niet volledig ingereden dressuurmatig, in balans stap draf galop knopjes erop enz, als een meisje van 12 dat zou kunnen doen, zouden er geen mensen zijn die een kapitaal neerleggen om een pony professioneel te laten beleren dan deden ze het zelf wel. Dit soort dingen leer je niet op een manege. Om een paard op te leiden heb je jaren ervaring nodig en het opleiden zelf duurt ook zo een paar jaar. Ik geloof je wel hoor, en ik geloof ook dat je er vast van overtuigd bent dat je een pony hebt beleerd, maar dat past gewoon nog niet in je korte leven
Het gaat er niet om dat je een hengst wil kope, het gaat er gewoon om dat wij aan dit soort uitspraken zien hoe onervaren je bent. Net als dat je alles uitdenkt voor een pony en vervolgens met twee aan komt zetten. en dat geeft niks maar je topic was of je er klaar voor was, nee ik vind dat je je dromen moet najagen en niet te veel aan je toekomst moet denken, gewoon lekker moet doen en moet genieten en dat je veel van een pony kunt leren. Maar dan moet je denk ik toch echt iets verder zijn

En jij begrijpt dit totaal verkeerd. Ik weet niet wat je nu zegt over onervaren en dit leer je niet op een manege. Maar ik ben aan het rondkijken. Dat betekent niet dat ik het gelijk ga kopen. Dus ik weet niet wat nu je bedoeling is maar dit slaat nergens op...

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:41

StalNollie schreef:
Heb ik een maar zal deze nooit verkopen aan een te groot kind doe erop wil rijden.
Verkopen is ook adviseren!

Haflinger die je verzorgd wat ia dat merrie ruin?

Merrie! :)

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:41

_Dribbel schreef:
Ik zou het niet doen en zeker geen kleintje erbij. Ga op zoek naar 1 shet, ruin of merrie en misschien iets ouder?

Ja, bedankt allemaal, een hengst en vooral 2 lijkt me ook niet zo'n goed idee. Nogmaals: ik was aan het rondkijken!

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 23:42

Isabel_k schreef:
Als je dan toch een pony wil kopen - wat natuurlijk super leuk is. Koop er dan in godsnaam geen twee :+

Wat heb je er aan? Twee is écht niet leuker dan twee. Sterker nog; ik ben heel erg blij dat toen ik jou leeftijd had, dat ik maar één pony had die ik deelde met mijn moeder. Zo kon ik als ik geen tijd had door toetsweken lekker een dagje overslaan :j

Ja, 1 lijkt me toch beter! Ontzettend bedankt allemaal!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:43

Ik heb alleen de OP, eerste en laatste pagina gelezen

Als voormalig pennymeisje EN eigenaar van een shetlander die ik heb gekregen zeg ik... niet doen. Wacht een paar jaar, zoek een bijrijdpaard, neem een goeie instructrice in de hand en leer van haar en de eigenaar.

Een shetlander is klein ja, en schattig, vooral als ze jong zijn. sommige stallen vragen voor shetlanders minder stalgeld, maar voor dierenarts, tandarts, hoefsmid, voeding, wormenkuren betaal je de gewone prijs. even inhakend op je post over twee hengsten, hoe ga je dat aanpakken? laat je ze castreren? hoe ga je dat betalen + medicatie en kans op complicaties? laat je ze dan hengst? ben je dan 100% zeker weten welkom op die stal van €50,- ?
wat zit er in de stalling bij, alleen een weiland? kun je ze dan volledig van het gras afhalen als ze hoefbevangen worden? kun je ze arm hooi aanbieden, kun je wederom die dierenarts betalen en evt mediisch beslag, aangepaste voeding en een strak werkschema? heb je tijd om (als je toch een volwassen shet koopt) 5 dagen in de week echt iets met ze te ondernemen?

en je zegt een pony te zoeken waar je nog op past, wat als je nog een groeispurt krijgt? dan pas je er niet meer op en dan? verkoop je hem dan? wil je er mee gaan mennen? een goeie opleiding, een degelijk tuig en een goeie wagen kost een hoop geld (Zelfs tweedehands). daar ben ik toen even achter gekomen om nog maar niet te zwijgen over het feit dat ik de winter doortrain en mijn pony om die reden grotendeels geschoren is en onder dekens staat, in de zomer staat hij beslagen omdat de hoeven harder slijten dan dat ze weer aangroeien (alhoewel ik wel neig naar hoefschoenen, maar die zijn ook zomaar 100 euro)

En in de winter he als het vriest en kraakt of zeikt van de regen? als je alleen een wei heb en misschien een stalletje hoe ga je dat doen met voeren, uitmesten, water geven? zet je ze dan helemaal stil, wil je doortrainen? is het plekje uberhaupt geschikt voor shetlanders, stroomdraadjes laag genoeg? kun je je spullen kwijt of moet je dat steeds van thuis mee slepen?

mijn ouders stonden altijd 100% achter mijn paarden hobby, tot mijn 16e hebben ze mijn manege lessen betaald. daarna ging ik paarden voor anderen rijden en ben ik gestopt op de manege. werd ik regelmatig gebracht en gehaald in de winter, maar ik fietste ook regelmatig bij 10 km voor ze. toen ik ging bijrijden betaalde ze één les per maand en ik de andere les + de maandelijkse bijdrage voor het paard wat ik reed en soms iets leuks-nieuws.
kwam bij lange na niet in de buurt met wat ik nu betaal maar zo leerde ik wel sparen en geld aan de kant zetten.

Nu ben ik om en nabij ongeveer even veel kwijt per maand als de eigenaresse van mijn bijrijdpaard terwijl ik minder stalling betaal en minder betaal voor het hooi, simpelweg omdat mijn pony minder eet.
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 25-01-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt