ouder overhalen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 01:30

xMereltje schreef:
Belofte maakt schuld ... Als je ouders altijd geroepen hebben als we een weiland vinden mag je een eigen pony, dan moeten ze consequent zijn en zich daaraan houden naar mijn mening.

Iedereen zit over school te zeveren maar er is nog tijd buiten school, laten we dat niet vergeten. En mocht het toch slecht gaan op school: een verzorger/bijrijder is zo gevonden.

Dit.
Bij ons in huis zijn er twee afspraken tussen mijn man en mij en onze zoon die nóóit gebroken mogen worden: liegen mag niet en beloofd is beloofd....

khirshanta

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 01:46

Ik vrees dat als je ouders niet willen, het niet gaat lukken...

De beste manier die ik kan bedenken, is bewijzen dat je het wél kan.
Bijvoorbeeld:
- elke dag vroeg opstaan, zoals je zou doen om te voeren
- elke dag 1-2 uur naar je verzorgpony na school, als je dat mag van de eigenaar/naar de manege om mest uit de wei te halen
- een gedeelte van het geld van je bijbaantje aan de kant leggen elke keer

Misschien kun je het er met je ouders over hebben, en aangeven dat ze nu hun belofte niet nakomen, maar dat je hun standpunt begrijpt. Wellicht staan ze open voor de deal dat je bovenstaande een (half) jaar doet, en alleen maar voldoendes haalt, dat je dan een pony mag.

Misschien is een weitje ook niet zo'n goed idee, en is een stal een beter idee. Jonge meiden kunnen je vaak toch niet zo goed helpen als je vaak zou willen.

Succes!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 03:06

Jeetje ik wist dat bokt hard kon zijn.. maar hier krijg ik bijna plaatsvervangende schaamte van.. "wat nou als je aangereden wordt door een truck?".. Wat zijn dit voor argumenten??

Niemand ziet ts thuis situatie, hoe zij is met paarden (en vooral of ze evt om hulp durft te vragen als ze iets niet weet aan mensen die het wel weten). We kunnen nirt kijken op bankrekening van haar ouders of hoe ze het op school doet.

Hoeveel meiden van 11 hebben een baantje? Dat is wel iets wat ik al heel knap vind!

Ga met je ouders gewoon rustig om tafel zitten en zet alles op rijtje! Kan je misschien met je juf praten hoe ze verwacht dat het zal gaan, de overgang naar de middelbare?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 03:29

Jemig ja, wat een afgunst :=

Laat 't kind toch een paard willen. Ik heb ook jaren gezeurd (nooit gekregen overigens. :P )
En persoonlijk vind ik ook dat ze d'r echt lekker hebben zitten maken met 'als we een wei vinden mag je een paard'.

Wellicht werkt het, wellicht niet. Ik heb genoeg meisjes op de manage gezien vroeger die dat juist heel goed konden combineren; school en paard. Waarom TS niet?

Ervaring krijg je door te doen.. dus je hoeft echt niet 30 te zijn en een heleboel spaargeld te hebben voodat je een paard mag.. (anders kunnen een boel mensen op hun bijstand/uitkering hier ook hun paard wel weg doen. := )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:46

Ocean_Child schreef:
xMereltje schreef:
Belofte maakt schuld ... Als je ouders altijd geroepen hebben als we een weiland vinden mag je een eigen pony, dan moeten ze consequent zijn en zich daaraan houden naar mijn mening.

Iedereen zit over school te zeveren maar er is nog tijd buiten school, laten we dat niet vergeten. En mocht het toch slecht gaan op school: een verzorger/bijrijder is zo gevonden.

Dit.
Bij ons in huis zijn er twee afspraken tussen mijn man en mij en onze zoon die nóóit gebroken mogen worden: liegen mag niet en beloofd is beloofd....

Maar inzichten en situaties kunnen wel veranderen met de tijd. Zo ook de financiële situatie of het bewust worden van verantwoordelijkheden, bijkomende kosten die eerst onbekend waren, inzicht in de benodigde tijd, zien hoe je kind zich ontwikkeld...

Mijn ouders hadden geen geld en geen kennis en ook geen affiniteit.

Als je als 11 jarige een eigen paard gaat krijgen is het belangrijk dat de ouders genoeg geld hebben voor de stalling en verzorging en onverwachte grote medische kosten. Als ze te weinig verstand hebben moet er een omgeving zijn met ervaren paarden mensen die ouders en kind willen helpen. Vaak is de beste keuze een bijna volpensionstal waar het dierenwelzijn in orde is (dus niet een manege waar je paard slechts een uurtje per dag in paddock of stapmolen kan in de winter) Ouders moeten ook voldoende tijd hebben om samen met het kind naar het paard te gaan. Hier mogen geen kinderen van 11/12/13 jaar zonder volwassen toezicht op stal bezig zijn. Te gevaarlijk.de paarden staan in een kudde en inzicht in risico's valt vaak nog tegen.

Als TS nu een verzorgpony heeft waar ze ook wedstrijden mee mag rijden, wat ook veel tijd en geld kost, dan mag ze in haar handen knijpen. Als haar ouders zien hoe goed het gaat en ze hebben er het geld en de tijd voor en er zelf ook plezier in om de hobby te begeleiden komt er vast een pony . zijn die voorwaarden er niet dan kunnen ze er beter niet aan beginnen en kan TS beter genieten van wat wel kan en ondertussen heel goed sparen in alles straks zelf te kunnen betalen. De kinderen die zo jong (en jonger) al eigen pony's hebben, hebben ouders die er echt achter staan! Anders is het niet vertrouwd en lukt het niet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:23

Ik lees steeds het argument afgunst.
Echt nergens zie ik afgunst.
Nu zie ik dat wel vaker staan op bokt en dat is nu wat ik echt typisch bokt vind.
Niet de eerlijke reacties, nee de antwoorden het zal wel afgunst zijn.

Ik denk dat de kinderen die op die leeftijd wel paarden hebben vaak de kinderen zijn waarvan de ouders vaak ook rijden. Samen met hun kind een pony gaan houden, of waar al een paard was er 1 bij komt.
Of als het echt alleen het kind is dat een pony krijgt deze op een vol pension komt te staan. Zodat er daar gekeken kan worden wat er bij verzorging hoort zonder zelf meteen die verantwoording te hebben.

Belofte maakt schuld, ja een cavia beloven is wat anders als een paard.
Wie weet wat er in die jaren veranderd is.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:40

Pfoe, ik vind wel dat een aantal redelijk hard kan reageren. Ze is 11. En hoe gek is het dat ze een eigen paard wil? Ik denk dat bijna elke 11 jarige paarden fan wel droomt van een eigen paard, zeker als je ouders die droom voeden met het idee dat het kan en mag als je een wei vind. En verwend omdat een verzorgpaard niet genoeg is? Pff. Dan kunnen we alle paardeneigenaren wel verwend noemen, want waarom nemen die niet genoeg met een verzorgpaard?

@ Ts, heel knap dat je al een baantje hebt! Ik ben het eens met andere dat je ouders overhalen niet per se helpt, maar misschien kan je eens met ze in gesprek. Vraag wat ervoor zorgt dat ze nu opeens toch twijfelen en of je iets kan doen om die twijfel weg te nemen. Want het is namelijk wel een hele verantwoordelijkheid voor zo jong iemand als jij! Voor iedereen eigenlijk.

Daarnaast, raad ik ook zeker aan om je paard op vol pension te zetten. Als je dan een dagje ziek bent, veel moet leren o.i.d. dan is er geen man overboord. Mijn paard staat ook op vol pension, en wordt elke dag netjes op de wei gezet, gevoerd, uitgemest en 's avonds weer terug op stal gezet. En afhankelijk van je regio hoef je hier niet de hoofdprijs te betalen. Maar als ik dan eens niet kan, heeft m'n paard toch alles wat hij nodig heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:01

bruintje123 schreef:
Nu zie ik dat wel vaker staan op bokt en dat is nu wat ik echt typisch bokt vind.

Ik denk dat de kinderen die op die leeftijd wel paarden hebben vaak de kinderen zijn waarvan de ouders vaak ook rijden. Samen met hun kind een pony gaan houden, of waar al een paard was er 1 bij komt.
Of als het echt alleen het kind is dat een pony krijgt deze op een vol pension komt te staan. Zodat er daar gekeken kan worden wat er bij verzorging hoort zonder zelf meteen die verantwoording te hebben.

Mijn ouders hadden/hebben ( al ben ik inmiddels in de 40 ) niets met paarden maar wel met mij.

- ik werkte 12 uur per week
-deed VWO
- en had een pony ( op 8 km fietsafstand )

Het kan prima, ja natuurlijk is het zwaar.
Overigens redde ik dat pas vanaf m'n 14e, ging er ook wel eens wat mis ,moesten m'n ouders wel eens bijspringen etc etc.

Maar daar heb je ouders voor. Mijn kinderen rijden geen paard , maar die doen ook wel eens domme dingen waardoor ik moet bijspringen, dat hort er nu eenmaal bij.

Oh en ik had ouders die het niets uitmaakte als ik een keer zou blijven zitten hierom. Zoals ze altijd zeiden " dat ene jaar maakt niets uit, je mag nog de rest van je leven werken. Geniet jij maar van je pony"
En juist door hun houding daarin ben ik nooit blijven zitten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:05

Maar dit vind ik dus echt onzin. 1 paard onderhouden kost geen uren werk per dag! Zoals ik eerder al heb gezegd, ik was een meisje van die leeftijd met pony's en géén ouders uit de paardenwereld en géén volpension, en ik redde het qua plannen met tijd en verzorgen prima! Het rijden zelf deed ik niet super veel, denk zo'n 2x per week maar dan nog. Mijn ouders sprongen idd bij wanneer dat echt nodig was en ze het konden, maar zij waren niet degene die aan het mesten,poetsen of voeren waren. Er word hier telkens gedaan alsof het onmogelijk is om een paar keer per week zelf die stal uit te moeten mesten.. :+ Paard is geen baby'tje die na ieder middagdutje gelijk weer aandacht en constante verzorging nodig heeft. :?

bruintje123 schreef:

Ik denk dat de kinderen die op die leeftijd wel paarden hebben vaak de kinderen zijn waarvan de ouders vaak ook rijden. Samen met hun kind een pony gaan houden, of waar al een paard was er 1 bij komt Of als het echt alleen het kind is dat een pony krijgt deze op een vol pension komt te staan. Zodat er daar gekeken kan worden wat er bij verzorging hoort zonder zelf meteen die verantwoording te hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:12

lies
Jij mag dat onzin vinden, maar er is wel een reden waarom de ouders van ts nee zeggen.
Die hier niet geschreven staat.
De een kan beter plannen dan de ander. De een is zelfstandiger dan de ander.
Jou ouders willen bijspringen, die van ts misschien niet. Wij lezen 1 kant.

Dat geldt ook voor marieke, jij had ook ouders die bijsprongen, weten we dat ook over ts?

Ik was ook iemand die het op die leeftijd wel kon. (en het niet had maar wel elke dag naar verzorgpaarden ging)
Maar kijk ik nu naar meiden die hier komen om te verzorgen zie ik zelfs 18 jarige die het niet eens volhouden, want dan is er dit wat er tussen komt, dan is het te warm, dan regent het.
De ouders van ts kennen haar en dan denk ik dat hun oordeel beter is dan die van ons.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:16

Hi Fera (ik ben Liz van de manege!)

Wat leuk dat je binnenkort waarschijnlijk een eigen pony mag!
Ik denk dat het het slimst is om even de middelbare school af te wachten en dan aan je ouders te laten merken dat je het goed kunt redden en nog tijd over hebt voor een eigen pony. :)
Als je al zolang moet wachten dan maakt dat half jaar ook niet zoveel meer uit toch?

Ik gun het je van harte!
Je mag me altijd een privé berichtje sturen als ik je ergens mee kan helpen. :j

En even voor de rest van de mensen in dit topic; moeder van TS is altijd erg betrokken bij het paardrijden van dochter, denk dus niet dat TS het allemaal zelfstandig hoeft te gaan regelen.
+ vind ik dat er niet met zoveel afgunst gereageerd hoeft te worden, altijd als een kind oppert op bokt dat hij/zij een eigen pony wilt, wordt dit idee volledig de grond in gestampt. Dat vind ik zonde want ik heb op mijn 13de het geluk gehad dat ik een eigen pony kreeg en dit heeft mij heel veel steun en routine geboden in mijn leven. Misschien wordt het wel minder als ze 16 is en misschien ook niet, ze kan altijd nog een ander huisje voor de pony gaan zoeken.
Denk niet in problemen, maar in oplossingen. :)

Edit; nog wat bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 06-06-17 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:24

Wolkje schreef:
FabianHorse schreef:
En wat nou als je paard wordt aangereden door een truck? Wie betaald dat dan? Vinden je ouders het leuk om een paar duizend euro te betalen?

Als een paard aangereden wordt door een truck zullen de kosten niet zo hoog zijn.
Misschien veertig euro voor de Rendac.

Hoeveel paarden van jou zijn er de afgelopen tijd overreden door een vrachtwagen?
Wat is dit nu voor kul-argument?

Nouja, er zou ook een vliegtuig neer kunnen storten hoor, op jouw paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:42

Nu ik er aan terug denk had ik op de middelbare school juist het meeste tijd voor mijn paard. Het MBO ging me ook vrij gemakkelijk af dus ook genoeg tijd. Ik merk vooral nu ik op het HBO zit ik weinig tijd en soms zelfs motivatie mis door de grote hoeveelheid opdrachten en huiswerk om dan nog actief met het paard bezig te zijn. Ben wel elke dag op stal maar ik rij niet elke dag meer.

Ik denk ook dat het afhankelijk is hoe dichtbij je paard staat. Als het paard achter je huis staat is het makkelijker dan dat je er een aantal km voor moet fietsen.

Ts, het is vooral belangrijk dat je ouders er voor open staan om ook af en toe het paard te willen verzorgen mocht je het zo druk hebben met huiswerk of als je misschien een vriendje krijgt. Verder is het handig om het op een rij te zetten wat je nodig hebt voor een paard en er serieus over praat met je ouders. En een beetje enthousiastme helpt altijd :D.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:42

Hebben we niet allemaal op die leeftijd de droom van een eigen paard gehad? Als ik sommige posts hier lees, is het sowieso al een wonder dat mensen nog paarden hebben. Je kunt ook overdrijven. We hebben allemaal gaandeweg geleerd. TS, ik hoop dat je alles goed op een rijtje kan zetten samen met je ouders en dat je een leuk paard vindt waar je jaren plezier mee hebt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:15

Maar je beschreef het alsof het alleen de kinderen zijn met paardenouders die op die leeftijd een pony krijgen. En dat vind ik onzin, niet het feit dat de ouders misschien niet willen bijspringen.
Daarnaast vind ik (no offense naar kinderen mét paardenouders) dat het misschien wel leuker of leerzamer is als kind het meeste zelf moet doen en ontdekken :j
Gelukkig had een bekende van TS hierboven gereageerd dat moeder van TS erg betrokken was. Fijn om te horen! Het is natuurlijk wel prettig als iemand kan bijspringen wanneer het wel even teveel word.
Maar nee, echt niet alle kinderen op die leeftijd hebben paardenouders, ken er zat die het meeste zelf hebben gedaan. :)

bruintje123 schreef:
lies
Jij mag dat onzin vinden, maar er is wel een reden waarom de ouders van ts nee zeggen.
Die hier niet geschreven staat.
De een kan beter plannen dan de ander. De een is zelfstandiger dan de ander.
Jou ouders willen bijspringen, die van ts misschien niet. Wij lezen 1 kant.

Dat geldt ook voor marieke, jij had ook ouders die bijsprongen, weten we dat ook over ts?

Ik was ook iemand die het op die leeftijd wel kon. (en het niet had maar wel elke dag naar verzorgpaarden ging)
Maar kijk ik nu naar meiden die hier komen om te verzorgen zie ik zelfs 18 jarige die het niet eens volhouden, want dan is er dit wat er tussen komt, dan is het te warm, dan regent het.
De ouders van ts kennen haar en dan denk ik dat hun oordeel beter is dan die van ons.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:36

Lieshorses schreef:
Maar dit vind ik dus echt onzin. 1 paard onderhouden kost geen uren werk per dag! Zoals ik eerder al heb gezegd, ik was een meisje van die leeftijd met pony's en géén ouders uit de paardenwereld en géén volpension, en ik redde het qua plannen met tijd en verzorgen prima! Het rijden zelf deed ik niet super veel, denk zo'n 2x per week maar dan nog. Mijn ouders sprongen idd bij wanneer dat echt nodig was en ze het konden, maar zij waren niet degene die aan het mesten,poetsen of voeren waren. Er word hier telkens gedaan alsof het onmogelijk is om een paar keer per week zelf die stal uit te moeten mesten.. :+ Paard is geen baby'tje die na ieder middagdutje gelijk weer aandacht en constante verzorging nodig heeft. :?

bruintje123 schreef:

Ik denk dat de kinderen die op die leeftijd wel paarden hebben vaak de kinderen zijn waarvan de ouders vaak ook rijden. Samen met hun kind een pony gaan houden, of waar al een paard was er 1 bij komt Of als het echt alleen het kind is dat een pony krijgt deze op een vol pension komt te staan. Zodat er daar gekeken kan worden wat er bij verzorging hoort zonder zelf meteen die verantwoording te hebben.

Ik ben het volledig met Lieshorses eens!! En ik was ook zo'n meisje. Ik was dan wel 13 en zat in de eerste, maar ook hier kwam er een pony en ook ouders die niks met paarden hebben. Voordeel: wij hadden (hebben) een boerderijtje dus eigen land en stal. Maar ook hier moest ik alles zelf doen en regelen. Logisch! En wat heb ik daar veel van geleerd!! Ben je 13 jaar en heb je een hoefsmid nodig. Met een klap gooide mijn vader het telefoonboek (ja, dit is 24 jaar geleden) voor m'n neus: "Ga maar zoeken en bellen en zelf regelen." Geen hoefsmid die ik belde nam een klein meisje serieus, dus duurde even voor ik iemand gevonden had. :+ Met vallen en opstaan alles geleerd.

En ik vind het zo'n onzin argument dat ze er geen tijd voor zou hebben omdat ze naar de middelbare school gaat. Wanneer heeft een mens dan wel genoeg tijd voor een eigen paard? Als ze stinkend rijk zijn en niet hoeven te werken? Onzin! Wat al gezegd is: een eigen pony kost niet zo ontzettend veel tijd. De tijd die de meeste scholieren besteden aan social media en gamen, kan in de verzorging van wel 2 of 3 paarden gestoken worden, volgens mij. :+ Niemand heeft tijd! Tijd moet je maken! En wie wil, kan dat! En een dag dat je weinig tijd hebt, doe je alleen het hoognodige. Zolang de pony in een weiland met schuilstal en andere paarden staat, zit hij echt niet te wachten op dagelijkse aandacht van een mens.

En tuurlijk mag ze haar ouders proberen over te halen. Welk paardenmeisje heeft dat niet geprobeerd? Moet ze dan niks zeggen en wachten tot haar ouders bedenken: goh, misschien wil ze wel een eigen pony, hoewel ze het er nooit over gehad heeft. Juist door ze over te halen, laat ze zien hoe graag ze het wilt.

En ze wil er ook nog aan meebetalen. Welk 11-jarig meisje doet dat tegenwoordig?

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:39

Mijn ouders zeiden "zelf betalen en je huiswerk mag er niet onder lijden. Als je blijft zitten worst het paard weer verkocht."

Dus ik had een bijbaantje en zorgde er wel voor dat ik goede cijfers zou halen en niet bleef zitten. Eindexamen ook in een keer gehaald. Goede motivatie hoor :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:47

Maar jullie vergelijken wel appelen met peren.
13 en 11, 2 jaar is op die leeftijd nog erg vaak een groot verschil.
Boerderijtje thuis (met toezicht) of ergens op een wei gehuurd.

Heel simpel ik gun het haar van harte.
Maar de ouders zeggen nee. En ik als oude muts heb dan zoiets van, daar zullen ze wel een goede reden voor hebben. Hoe spijtig ook voor de grote droom van dit meisje.
En huur weitjes komen wel vaker vrij, als de ouders merken dat ze dadelijk na een jaartje best wel regelmatig tijd heeft om naar haar verzorgpaard te gaan kan het nog best zijn dat ze wel een paardje mag. De wereld vergaat niet als het nu nog niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:58

bruintje123 schreef:

Maar de ouders zeggen nee. En ik als oude muts heb dan zoiets van, daar zullen ze wel een goede reden voor hebben. Hoe spijtig ook voor de grote droom van dit meisje.
En huur weitjes komen wel vaker vrij, als de ouders merken dat ze dadelijk na een jaartje best wel regelmatig tijd heeft om naar haar verzorgpaard te gaan kan het nog best zijn dat ze wel een paardje mag. De wereld vergaat niet als het nu nog niet mag.

Je denkt toch niet dat ouders zich over laten halen door een topic op Bokt :D
We kunnen haar ervaringsverhalen geven.

En wie weet dat het over twee jaar wel kan.
Paardenmeisjes moet je nooit hun dromen afnemen.

Elk verlanglijstje voor mijn verjaardag van m'n 6e tot m'n 14e stond een paard bovenaan
Ik las bijna alleen paardenboeken.
Vanaf m'n 11e hielp ik op de manege mee en had ik verzorgpaarden

Dus TS :

Zorg dat je goed voor je verzorgpaard zorgt, probeer mee te helpen op de manege. Blijf je ouders laten zien dat je het kan.
Spaar zoveel mogelijk en dan komt die dag een keer. Misschien niet nu, maar ook over een jaar komt er vast een keer een plekje ergens vrij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:01

Natuurlijk laten de ouders zich niet overhalen.
Maar bokkers doen hier nogal negatief als een ervaringsverhaal niet in het voordeel van ts is.
Zoals belofte maakt schuld en die soort uitspraken.
Terwijl we geen verder inzicht hebben op de gezinssituatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:06

Vragen mag altijd, zeuren niet.
Ik heb 10 jaar lang verlanglijstjes gemaakt met pony/paard/veulen :+
Bij mij is er nooit een gekomen maar met vragen en overleggen is niets mis zolang je ook maar kan accepteren dat ze Nee kunnen zeggen. Dan kun je gewoon vast gaan sparen voor als je volwassen bent.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:07

bruintje123 schreef:

Als de ouders nee zeggen, is het nee. Maar ik had erover heen gelezen dat dat zo is. Want in het begin staat dat niet zo duidelijk.

Verder begrijp ik dat de moeder erg betrokken is. Ik ga er vanuit dat ze haar niet alleen laten tobben. En op die wei is wellicht meer toezicht dan ik had op de boerderij. Ik stond alleen. Met mijn eigen pony. Zonder iemand met enige kennis van paarden in de buurt (behalve een oude buurman die nog verlopen olie op ruwe plekken smeerden en aardappelschillen voerden aan zijn pony's :+ ). Zij komt te staan op een weiland met andere pony's en meer ervaren meiden erbij.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:14

11/12/13 zet ik dan toch in hetzelfde rijtje. Was zelf 10 toen ik mijn pony kreeg, huurden ook een weiland in het dorp van familie. Amper direct toezicht, maar wel paar huizen in de straat. Tsja, als het je toch teveel moeite kost en te weinig verantwoording hebt (wat ik vorig jaar toen ik naar het MBO ging kreeg) dan verkoop je m weer en ga je terug naar je verzorgpaardje toch? Ik heb 6 geweldige pony jaren gehad en toen ze werden verkocht was dat heel jammer maar ik wist dat het beter was omdat mijn interesse en tijd gewoon minder werd. Maar zoals ik misschien al eerder heb gezegd: mijn meest actieve pony jaren waren toen ik op de middelbare zat! Ik vond dat juist erg fijn omdat als je een tussenuur hebt je huiswerk kan afmaken en als je laatste uren uitvallen kun je een langere middag bij je paard spenderen :)

En inderdaad, zoals TS beschreef was de situatie prima hoor. Lekker geen dure stallingskosten en mensen die zich er mee bemoeien, maar wel weidemaatjes en toch iemand die een oogje in het zeil kan houden :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:23

Ik was zelf 11 toen ik mijn eigen pony kreeg, zat in eind groep acht, en ook mijn ouders hadden niet zoveel met paarden. (Wel waren ze heel supportive en gingen altijd met mij en mijn zusje naar de ponyclub en naar concours). We stonden bij een fijne pensionstal, en ik had al 2 jaar een verzorgpony die ik 4 keer per week reed, waar ik de stallen uitmestte enz. De pony kwam daar te staan en het kwam echt wel goed. Ondanks mijn jonge leeftijd wist ik wanneer we de hoeven moesten laten doen, en wist ik waar ik voor hulp en vragen terecht kon.
School is gewoon keurig in 6 jaar gehaald, en natuurlijk gingen er dingen mis, maar nooit is de pony daar de dupe van geworden.
Wat ik meer zou overwegen is of je het er voor over hebt om er altijd mee bezig te moeten zijn. Achteraf heb ik qua sociaal leven echt veel ingeleverd, en denk ik nu soms van wat als. Maar anderzijds had ik het niet willen missen!

Dus ik denk dat het prima kan, vooral als je ouders wel ondersteunen. Het lijkt me goed om gewoon een open gesprek met ze te hebben en te kijken wat het voor hun nu lastig maakt. Het is natuurlijk een heel dure hobby, en als je bijvoorbeeld nu moeite hebt met school zou ik ook kritisch kijken naar of je het dan met de tijd gaat redden. :)

Heel veel succes!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:43

Ik vind dat altijd zo'n leuke in dit soort topics"als de ouders er toch het geld voor hebben, waarom dan niet?".
Omdat die ouders hun zuurverdiende geld misschien aan iets anders uit willen geven dan de peperdure hobby van één gezinslid, dat buiten geld ook nog veel tijd en energie gaat vergen....