Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 11:51

Riddershow schreef:
Er zijn verschillende typen mensen. De één leest zich heel erg in, de ander laat het over zich heen komen. De één wil leren van tips/en trucs. De ander verzet zich ertegen (wil eigen ding doen)

Ik snap dat je wil helpen, maar jij moet leren dat je vriendin ook zelf moet willen leren en dat jij hier zelfs ook invloed op hebt. En door je op de verkeerde manier er mee te bemoeien kun je het ook juist slechter maken. Wij kunnen niet zien hoe de relatie is tussen jouw en je vriendin, hoe jij communiceert (dingen zegt/aangeeft)en wat de rol van haar ouders is.

Zoals ik het tussen de regels door lees (want heel eerlijk, via “papier” is jouw communicatie in ieder geval niet heel duidelijk) Heeft jouw vriendin zich een pony gekocht na enkele jaren manege lessen en mist ze (nog) de kennis van het paarden houden en hebben haar ouders deze ook niet. Dit is natuurlijk geen hele handige combi en zo te lezen liep ook niet alles even soepel bij de eerste pony.

Maar verkeerde “bemoeienis” kan er alleen maar voor zorgen dat je vriendschap er onder lijdt en je de pony geen stap verder helpt. Wat ik in jouw schoenen zou doen is kijken of je (evt samen met de andere vriendinnen) een goed boek kunt kopen over de basis van het paarden houden voor je vriendin als verjaardag cadeau of verzin een andere reden. Als je dat niet wil/kan kun je een goed boek aanraden. Of je verwijst haar naar bokt, want ondanks de felle reacties heeft iedereen wel goede bedoelingen en kun je hier een hele hoop leren.

Als die ene instructrice niet klikt met jouw vriendin moet je haar inderdaad niet meer meenemen. Maar het lijkt me wel verstandig als er een (volwassen) persoon meekijkt met je vriendin. Dus misschien is het een idee om samen met je vriendin op zoek te gaan naar een instructrice die past bij je vriendin. Want als ik jouw zo hoor heb je wel de klok horen luiden, maar weet je niet waar de klepel hangt en dus kun je ook verkeerde of onnodige tips geven die niet meehelpen in de algehele situatie.

Bedankt!! <3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:52

Jij bent 15, je vriendin is 13. Het is vanwege jullie leeftijd onmogelijk dat jij al veel ervaring hebt, en zij al heel lang rijdt. Jullie zijn beide nog beginners in het houden en rijden van paarden. Dat geeft niet, we zijn allemaal jong geweest en zo zijn we allemaal begonnen. De ervaring komt vanzelf met de jaren. En met paarden ben je nooit uitgeleerd.

Met betrekking tot op 1 ijzer staan. Die van mij heeft ook net 2 weken op 1 ijzer gelopen, omdat hij op de wei de andere eraf getrapt had. Tja, dat soort dingen gebeuren en is geen reden om gelijk in paniek te schieten. En ja, dan rij ik ook gewoon op een zachte ondergrond, dus in de zandbak. Als paard niet kreupel of gevoelig loopt door het aftrappen kan je met een beetje overleg gerust een korte periode zo rijden. Uiteraard moet wel de smid even gebeld worden om het ijzer weer onder te leggen, danwel ook het andere ijzer af te halen. Dat ben ik wel met je eens. Maar dat hoeft niet op zaterdagavond of zondagmiddag, maar kan gerust wachten tot maandag (of dinsdag).

Ik begrijp dat jij je zorgen maakt, maar die 2 jaar verschil is op jullie leeftijd echt heel veel. En als jij wat sneller ontwikkelt voor je leeftijd en zij wat langzamer, dan wordt dat verschil ook groter. Jullie zijn beiden nog minderjarig, dus de beslissingen zullen door de volwassenen, de ouders van je vriendin in dit geval, genomen moeten worden.

Je bent nog jong. Geniet gewoon van je vriendschap en de pony van je vriendin. In plaats van (ongevraagd) advies te geven, vraag of ze het leuk vindt als jullie de pony samen verzorgen. Als jij net wat handiger bent in voeten optillen, kan je haar laten zien hoe je dat doet. Samen leren.

Ga geen enge verhalen houden over die staartwond. Maar maak een opmerking in vragende vorm. “Ik heb laatst iets gelezen over zomereczeem. Pony’s die dat hebben schuren soms ook hun hele staart stuk. Zou je pony dat kunnen hebben?” Dan heb je de suggestie gemaakt, en ligt de bal weer bij je vriendin en haar ouders.

Succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:54

Amaris schreef:
Pffftt TS ziet zaken die misgaan en wilt in het belang van de pony hulp/haar verhaal kwijt. En bokt reageert weer op z'n smalst door TS onderuit te willen halen.

Ik snap aan de andere kant ook best dat er zo wordt gereageerd en ik hoop dat TS dat dan ook als "goede raad" ziet. Want zo is het ongetwijfeld bedoeld.

Ik was in het verleden ook vaak "behulpzaam" bijvoorbeeld als mensen op een naieve manier een paard hadden gekocht en met een kreupele thuiskwamen.
Nou, ik kan je vertellen dat de meesten niet blij zijn met "goede raad". Die willen toch liever hun eigen fouten maken.
Tegenwoordig houd ik mn mond maar, ook als ik zie dat het mis gaat.

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 11:56

Babootje schreef:
Amaris schreef:
Pffftt TS ziet zaken die misgaan en wilt in het belang van de pony hulp/haar verhaal kwijt. En bokt reageert weer op z'n smalst door TS onderuit te willen halen.

Ik snap aan de andere kant ook best dat er zo wordt gereageerd en ik hoop dat TS dat dan ook als "goede raad" ziet. Want zo is het ongetwijfeld bedoeld.

Ik was in het verleden ook vaak "behulpzaam" bijvoorbeeld als mensen op een naieve manier een paard hadden gekocht en met een kreupele thuiskwamen.
Nou, ik kan je vertellen dat de meesten niet blij zijn met "goede raad". Die willen toch liever hun eigen fouten maken.
Tegenwoordig houd ik mn mond maar, ook als ik zie dat het mis gaat.

Bedankt voor de tip :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:57

Roodvos schreef:
Jij bent 15, je vriendin is 13. Het is vanwege jullie leeftijd onmogelijk dat jij al veel ervaring hebt, en zij al heel lang rijdt. Jullie zijn beide nog beginners in het houden en rijden van paarden. Dat geeft niet, we zijn allemaal jong geweest en zo zijn we allemaal begonnen. De ervaring komt vanzelf met de jaren. En met paarden ben je nooit uitgeleerd.

Met betrekking tot op 1 ijzer staan. Die van mij heeft ook net 2 weken op 1 ijzer gelopen, omdat hij op de wei de andere eraf getrapt had. Tja, dat soort dingen gebeuren en is geen reden om gelijk in paniek te schieten. En ja, dan rij ik ook gewoon op een zachte ondergrond, dus in de zandbak. Als paard niet kreupel of gevoelig loopt door het aftrappen kan je met een beetje overleg gerust een korte periode zo rijden. Uiteraard moet wel de smid even gebeld worden om het ijzer weer onder te leggen, danwel ook het andere ijzer af te halen. Dat ben ik wel met je eens. Maar dat hoeft niet op zaterdagavond of zondagmiddag, maar kan gerust wachten tot maandag (of dinsdag).

Ik begrijp dat jij je zorgen maakt, maar die 2 jaar verschil is op jullie leeftijd echt heel veel. En als jij wat sneller ontwikkelt voor je leeftijd en zij wat langzamer, dan wordt dat verschil ook groter. Jullie zijn beiden nog minderjarig, dus de beslissingen zullen door de volwassenen, de ouders van je vriendin in dit geval, genomen moeten worden.

Je bent nog jong. Geniet gewoon van je vriendschap en de pony van je vriendin. In plaats van (ongevraagd) advies te geven, vraag of ze het leuk vindt als jullie de pony samen verzorgen. Als jij net wat handiger bent in voeten optillen, kan je haar laten zien hoe je dat doet. Samen leren.

Ga geen enge verhalen houden over die staartwond. Maar maak een opmerking in vragende vorm. “Ik heb laatst iets gelezen over zomereczeem. Pony’s die dat hebben schuren soms ook hun hele staart stuk. Zou je pony dat kunnen hebben?” Dan heb je de suggestie gemaakt, en ligt de bal weer bij je vriendin en haar ouders.

Succes.

Dit dus! :)

probeer zo haar de juiste weg in te duwen op een vertrouwde manier en zo geef je haar ook zelfvertrouwen en leert ze het ook op een rustige manier en in een vertrouwde omgeving :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:31

Celiien schreef:
Pleunvdb schreef:

Hoe kan je zo zeggen dat ik 'jaloers en een weisneus ben'. Ik probeer alleen maar te helpen?? Dit kan je toch niet over iemand zeggen als je de hele situatie niet goed kent en je mij ook niet eens kent?

Even lezen meissie.. ik zeg overkomen, niet dat je zo bent...
Je kan hoog of laag springen maar in principe geld: haar paard, ze heeft ouders die zich ermee bemoeien en een hoefsmid+instructrice die ook bijspringen.. En dat ze niet zomaar kan bellen voor hoefsmid/DA etc. maar haar vader dat laat doen is logisch. ze is pas 13 ..
En nog steeds vliegenspray rondom een wond is gewoon niet heel handig :+

En waarom dan wel niet volgens jou?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:39

Celiien schreef:
Pleunvdb schreef:

Hoe kan je zo zeggen dat ik 'jaloers en een weisneus ben'. Ik probeer alleen maar te helpen?? Dit kan je toch niet over iemand zeggen als je de hele situatie niet goed kent en je mij ook niet eens kent?

Even lezen meissie.. ik zeg overkomen, niet dat je zo bent...
Je kan hoog of laag springen maar in principe geld: haar paard, ze heeft ouders die zich ermee bemoeien en een hoefsmid+instructrice die ook bijspringen.. En dat ze niet zomaar kan bellen voor hoefsmid/DA etc. maar haar vader dat laat doen is logisch. ze is pas 13 ..
En nog steeds vliegenspray rondom een wond is gewoon niet heel handig :+

En waarom dan wel niet volgens jou?[/quote]

Ik denk omdat er altijd wel kans is dat er toch wat product op de wond kan komen. Er komt toch wel aardig wat nevel vanaf, en persoonlijk zou ik het risico ook niet nemen, en eerder een goede zalf ter medicatie voor de genezing. De veearts kan daar genoeg advies over geven ;)

doezel2

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:40

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto van de wond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:41

Pleunvdb schreef:
Annet_Dottie schreef:
TS ik heb lang niet alles gelezen maar ik vraag me echt even af hoeveel ervaring zowel jij als jij vriendin hebben met paarden? Als ik het allemaal zo lees weet jij meer waar je over praat alleen zie ik nergens of je een eigen pony hebt of wat jou ervaring dan is, en wat daadwerkelijk haar ervaring is. Toen ik je titel van het topic las dacht ik eigenlijk huh zonder ervaring, ik dacht dus dat ze misschien net een half jaartje reed maar volgens mij bedoel je dat niet met geen ervaring. Toch?

Ik heb wel veel ervaring met paarden maar mijn vriendin niet echt. Ze rijd wel wl een lange tijd maar het enige wat ze ook doet daar is rijden en poetsen. Ze heeft helemaal geen verstand van de injecties die een paard bijvoorbeeld moet krijgen. Of dat ze in haar geval het beste een paar dekens aan kan schaffen. Snap je?

Oké maar als iemand vraagt hoeveel ervaring heb je, en jij zegt ik heb wel veel ervaring.. Dan weet ik niet hoe serieus ik je moet nemen.. Als ik vraag naar ervaring bedoel ik heb je ervaring met een eigen paard houden? Of met bijrijden van een paard? Of rij je alleen op maneges? Hoelang al, zelfde geldt voor je vriendin..
Waarom dekens aanschaffen?? Mijn pony die ik van haar 13e tot 18e heb gehad droeg zelden een deken, ik had zelfs alleen een simpele regendeken van de epplejeck..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:47

Een geschoren paard zet je in de winter niet zonder deken.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:48

Ik weet niet op her al gezegd is in dit topic maar hierbij een levenslesje van mij:

Al heb je gelijk zullen er altijd wel mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

Doe ermee wat je wil maar denk er eens over na.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:50

De term 'ervaring' wordt vaak anders geïnterpreteerd.

Als ik lees iemand met ervaring, denk ik aan iemand die jarenlang eigen paarden heeft gehad en (al dan niet) wedstrijden gereden heeft/paarden doorgereden/uitgebracht/getraind heeft.

Ik dácht ervaren te zijn toen ik van de manege maar privé ging, maar dan stoot je toch je neus heel hard.

Iemand van 12-16/18 jaar zie ik niet direct als ervaren, zonder iets van deze persoon te zien. Kennis is een ander punt, maar ervaren? Twijfelachtig.

Maar dat wil ook niet zeggen dat je niks ken en kan! Over alles valt wel wat te betwisten. Het draait om bewust zijn.

Hoe zie je je ervaring precies TS? Misschien kan je daar ook even een beeld over geven naar ons toe. Het is nl wel knap dat je zelf al ziet dat het zadel niet goed is. Want daar komt aardig wat bij kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:52

Amaris schreef:
Een geschoren paard zet je in de winter niet zonder deken.

Die van mij was ook niet geschoren als je dat bedoeld maar een dikke wintervacht had ze ook niet, werd elk jaar wat dikker leek het eerder :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:01

Sorry, dat meisje is 13 jaar oud en dan is het logisch dat haar ouders de dierenarts, hoefsmid etc. regelt.

Maar ik denk eerder dat jij jaloers bent op jouw vriendin.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:05

Ts het klinkt alsof je heel graag wilt horen dat Bokt vind dat je de situatie goed aanpakt, en dat jij veel weet over paarden.

Als je vriendin van jou geen advies wilt aannemen, hoe goed bedoeld dan ook, dan wil ze geen advies. En dan is het niet meer aan jou om de situatie te helpen.
Iedereen leert met vallen en opstaan, ook jouw vriendin.
Je kan je er in het vervolg misschien beter buiten houden.

Als jij mijn beste vriendin was, en je zou constant commentaar hebben over hoe ik mijn pony behandel zou ik ook niet blij zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:29

Het is ook niet fijn, maar dat je een paard s'winters niet zonder deken zet ben ik volledig met dr eens. En wat hier ook eerder is genoemd, 15 en 13 is een enorm verschil op die leeftijd! Toen ik 13 was zag ik ook echt niet overal de erg van in en was ik allemaal wat makkelijker overal mee. Toen ik 15 was wist ik gewoon wat verantwoordelijkheid was en dat wanneer je het allemaal niet zo erg vind hoe jou pony erbij staat op dat moment dat je beter een eigen pony voor gezien kan houden. (Om even simpel te zeggen) :)
Maar ik krijg maar geen hoogte ervan of je al een volwassene/instructrice hebt ingelicht of langs laten komen bij haar? :') Ergens is het namelijk ook wel menselijk om van vriendinnen niet alles aan te nemen en van oudere mensen wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:32

fenijro_tani schreef:
Ts het klinkt alsof je heel graag wilt horen dat Bokt vind dat je de situatie goed aanpakt, en dat jij veel weet over paarden.

Als je vriendin van jou geen advies wilt aannemen, hoe goed bedoeld dan ook, dan wil ze geen advies. En dan is het niet meer aan jou om de situatie te helpen.
Iedereen leert met vallen en opstaan, ook jouw vriendin.
Je kan je er in het vervolg misschien beter buiten houden.

Als jij mijn beste vriendin was, en je zou constant commentaar hebben over hoe ik mijn pony behandel zou ik ook niet blij zijn.

Ik was als redelijk onervaren paard-eigenaar juist blij met alle tips die ik kreeg van een vriendin die er al veel langer in zat dan ik. Al wist ik wel beter waar ik aan begon dan de vriendin van TS.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:35

Net even het hele topic doorgelezen..

Volgens mij word het allemaal een beetje overdreven

Ze is 13 jaar, dat wil niet zeggen dat ze in staat is een veearts te bellen of een hoefsmid. Waarschijnlijk heeft ze daar afspraken over met haar ouders

Je bent (gok ik ;)) niet 24/7 bij haar..
Ze hoeft toch niet alles aan jou te vertellen?

Ik snap dat je haar wilt helpen, dat is ook aardig van je! Maar je komt wel een beetje kritisch over, je kan ook aan haar vertellen wat ze goed doet ipv vertellen wat er anders moet, wat ze fout doet of wat ze moet aanschaffen. Als ze in de winter haar paard wilt scheren, prima toch? Het is nota bene midden mei.. dan hoeft ze niet meteen dekens aan te schaffen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:38

Ik denk dat TS erg van paarden houdt en het aan haar hart gaat als ze toe moet zien hoe bepaalde dingen gaan...15 jaar is oud genoeg om te weten hoe iets moet als je je er meer in hebt verdiept...

13 tov 15 kan een hele wereld liggen..

Bokkers hebben het ook moeten leren...advies vragen mer een pennyhart ( heb ik ook :D ) is helemaal niet verkeerd...

Laat je vriendin lekker veel lezen daar leert ze van.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:53

Mensen, wees ook niet te hard voor TS. TS wil volgens mij alleen maar dat het paardje zich goed voelt. Als het gaat om paardenwelzijn kunnen nieuwe paardenmensen beter een vraag te veel stellen dan een vraag te weinig. In het geval van Kareltje bijvoorbeeld werden er te weinig vragen gesteld (dat was wel een hele andere situatie).

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:20

Ik zou als vriendin zijnde toch niet amused zijn als ik dit zou lezen. :=

Geef haar gewoon tips. Wat zij er mee doet is aan haar. Uiteindelijk is het haar verantwoordelijkheid en niet de jouwe.

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 17:03

Melewel94 schreef:
De term 'ervaring' wordt vaak anders geïnterpreteerd.

Als ik lees iemand met ervaring, denk ik aan iemand die jarenlang eigen paarden heeft gehad en (al dan niet) wedstrijden gereden heeft/paarden doorgereden/uitgebracht/getraind heeft.

Ik dácht ervaren te zijn toen ik van de manege maar privé ging, maar dan stoot je toch je neus heel hard.

Iemand van 12-16/18 jaar zie ik niet direct als ervaren, zonder iets van deze persoon te zien. Kennis is een ander punt, maar ervaren? Twijfelachtig.

Maar dat wil ook niet zeggen dat je niks ken en kan! Over alles valt wel wat te betwisten. Het draait om bewust zijn.

Hoe zie je je ervaring precies TS? Misschien kan je daar ook even een beeld over geven naar ons toe. Het is nl wel knap dat je zelf al ziet dat het zadel niet goed is. Want daar komt aardig wat bij kijken :)

Het is niet heel moeilijk om te zien dat dat zadel niet goed is... de boom is veeel te klein dat zie je nooit bij normale zadels. Met ervaring bedoel ik gewoon genoeg ervaring om een eigen paard aan te schaffen snap je?

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 17:06

A12345678910 schreef:
Net even het hele topic doorgelezen..

Volgens mij word het allemaal een beetje overdreven

Ze is 13 jaar, dat wil niet zeggen dat ze in staat is een veearts te bellen of een hoefsmid. Waarschijnlijk heeft ze daar afspraken over met haar ouders

Je bent (gok ik ;)) niet 24/7 bij haar..
Ze hoeft toch niet alles aan jou te vertellen?

Ik snap dat je haar wilt helpen, dat is ook aardig van je! Maar je komt wel een beetje kritisch over, je kan ook aan haar vertellen wat ze goed doet ipv vertellen wat er anders moet, wat ze fout doet of wat ze moet aanschaffen. Als ze in de winter haar paard wilt scheren, prima toch? Het is nota bene midden mei.. dan hoeft ze niet meteen dekens aan te schaffen

Natuurlijk zeg ik ook wat er goed is :) Maar met dat scheren is maar een voorbeeld. Ze zei dat ze hem wilde scheren maar wist niet dat je dan ook dekens moest kopen. Sorry maar het beste is dan wel om even te zeggen dat dat wel nodig is voordat het ook echt gebeurd en dat paard in de winter met een geschoren vacht buiten op het weiland staat te verkleunen toch? Of ligt dit aan mij..?

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 17:10

maximuss schreef:
Ben je zeker dat je niet jaloers bent en daardoor kleine dingen zoekt om haar te bekritiseren???
Als ze op een stal staat zal de stalbaas ook wel een oogje in het zeil houden: verwaarloosde, zieke of gewonde paarden zijn geen reclame voor zijn stal.

Ze staat niet op een stal en als ik zo jaloers zou zijn dan zou ik er toch niet zo'n enorm topic voor aanmaken op bokt?? En natuurlijk ben ik wel jaloers, maar dit is ecjt te overdreven. Ik bedoel, elk paardenmeisje wilt natuurlijk een pony maar ik wil gewoon het beste voor haar..

Pleunvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 17:12

Lieshorses schreef:
Het is ook niet fijn, maar dat je een paard s'winters niet zonder deken zet ben ik volledig met dr eens. En wat hier ook eerder is genoemd, 15 en 13 is een enorm verschil op die leeftijd! Toen ik 13 was zag ik ook echt niet overal de erg van in en was ik allemaal wat makkelijker overal mee. Toen ik 15 was wist ik gewoon wat verantwoordelijkheid was en dat wanneer je het allemaal niet zo erg vind hoe jou pony erbij staat op dat moment dat je beter een eigen pony voor gezien kan houden. (Om even simpel te zeggen) :)
Maar ik krijg maar geen hoogte ervan of je al een volwassene/instructrice hebt ingelicht of langs laten komen bij haar? :') Ergens is het namelijk ook wel menselijk om van vriendinnen niet alles aan te nemen en van oudere mensen wel.

Ja je hebt helemaal gelijk. Ze gaat als het goed is dinsdag naar de manege en ik hoop dat Mn instructrice daar wat dingen aan haar mee geeft. En ik ga ook een boek kopen voor de verjaardag over paarden en de verzorging enzo