Riddershow schreef:Er zijn verschillende typen mensen. De één leest zich heel erg in, de ander laat het over zich heen komen. De één wil leren van tips/en trucs. De ander verzet zich ertegen (wil eigen ding doen)
Ik snap dat je wil helpen, maar jij moet leren dat je vriendin ook zelf moet willen leren en dat jij hier zelfs ook invloed op hebt. En door je op de verkeerde manier er mee te bemoeien kun je het ook juist slechter maken. Wij kunnen niet zien hoe de relatie is tussen jouw en je vriendin, hoe jij communiceert (dingen zegt/aangeeft)en wat de rol van haar ouders is.
Zoals ik het tussen de regels door lees (want heel eerlijk, via “papier” is jouw communicatie in ieder geval niet heel duidelijk) Heeft jouw vriendin zich een pony gekocht na enkele jaren manege lessen en mist ze (nog) de kennis van het paarden houden en hebben haar ouders deze ook niet. Dit is natuurlijk geen hele handige combi en zo te lezen liep ook niet alles even soepel bij de eerste pony.
Maar verkeerde “bemoeienis” kan er alleen maar voor zorgen dat je vriendschap er onder lijdt en je de pony geen stap verder helpt. Wat ik in jouw schoenen zou doen is kijken of je (evt samen met de andere vriendinnen) een goed boek kunt kopen over de basis van het paarden houden voor je vriendin als verjaardag cadeau of verzin een andere reden. Als je dat niet wil/kan kun je een goed boek aanraden. Of je verwijst haar naar bokt, want ondanks de felle reacties heeft iedereen wel goede bedoelingen en kun je hier een hele hoop leren.
Als die ene instructrice niet klikt met jouw vriendin moet je haar inderdaad niet meer meenemen. Maar het lijkt me wel verstandig als er een (volwassen) persoon meekijkt met je vriendin. Dus misschien is het een idee om samen met je vriendin op zoek te gaan naar een instructrice die past bij je vriendin. Want als ik jouw zo hoor heb je wel de klok horen luiden, maar weet je niet waar de klepel hangt en dus kun je ook verkeerde of onnodige tips geven die niet meehelpen in de algehele situatie.
Bedankt!!