Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janine1990 schreef:Aco schreef:Vroeger reed ik zonder cap. Ik was dom en onwetend. Nu zie je me altijd met cap rijden. Na een zware val, een heel proces met verzekeringen meegemaakt en het eerste wat ze controleerden was als ik mijn cap en laarzen aanhad. Had ik dit niet aan, was ik NIET VERZEKERD.
Mensen zonder cap vind ik echt oerdom en egoïstisch, weten niet met welk risico ze spelen.
Koop een deftige cap om niet te warm te hebben en er zijn echt wel genoeg mooie modellen op de markt.
Heftig zeg! Maar laarzen? Zijn chaps en schoenen voor de verzekering niet oke? Ik rij altijd met laarzen, maar als dit voor de verzekering een vereiste is, mag daar wel wat meer bekendheid aan worden gegeven zeg!![]()
Sowieso vind ik goed schoeisel erg belangrijk!
oji schreef:floorsil schreef:2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?
Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.
En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.
En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.
oji schreef:floorsil schreef:2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?
Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.
En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.
En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.
Incroyable schreef:Wat een toeval, ik heb gisteren in dit topic gereageerd. Gisteravond heb ik een flinke smak gemaakt van t paard, en guess what? Cap is total loss. Maar hey, dat had mijn schedel kunnen zijn. Nu heb ik alsnog wel een gebroken pols, maar ik ben allang blij dat mijn hoofd het nog helemaal doet.
Ilayla schreef:1: Nee bijna altijd. Alleen in uitzonderlijke gevallen niet.
2: Een risico, maar dat moet ieder voor zich weten. Standaard geen cap op zetten vind ik onverstandig.
3: Ik rijd soms zonder cap zonder mij schuldig te voelen. Ik weet wat de risico's zijn, maar over het algemeen heb ik hem gewoon op omdat het een gewoonte is en heb er ook geen last van.
oji schreef:Wow Janine...gevoelige snaar???
Wat ik bekrompen vind is dat er massaal een waardeoordeel van dom wordt toegekend aan mensen die een andere keuze maken als de gemiddelde bokt moraal. Wat ik helemaal uit den boze vind is om die mensen dus maar een bepaalde verwensing te doen, zoals floorsil dat deed. Dat niemand daartegen ageert verbaast mij dan weer zeer. Maar wat betreft cap denk ik leven en laten leven, ieder zijn keuzes. Ik vind het helemaal prima dat mensen wel altijd met cap willen rijden als ze dat een groter veiligheidsgevoel geeft. Ik krijg een groter veiligheidsgevoel van veiligheidsbeugels, goed zittende laarsen of chaps, fijn zittend zadel, dus daar rijd ik mee. Ga ik niet iedereen dom noemen die dat niet doet, moet ieder voor zichzelf weten wat waar ie zich veilig bij voelt. Volgens mij is dat nl de grootste bijdrage, je veilig voelen zodat je zeker en daadkrachtig kunt rijden.
En wat betreft die amazone uit Amerika. Natuurlijk, dit gun je helemaal niemand. Maar ga jij bij elk ongeval dat je ziet of hoort in je leven, daar tegenmaatregelen tegen nemen? Volgens mij heb je dan geen leven.
Daarbij, volgens mij was dit het geval dat het paard uitgleed omdat zij met het paard, met ijzers, over stalen rijplaten reed. Voor mij zou dat dus een veel belangrijker les zijn uit dit verhaal, rij niet met ijzers over gladde rijplaten....want al had ze wel een cap op gehad, het ongeluk was sowieso gebeurd en het ongeluk had eenvoudig voorkomen kunnen worden door simpel even af te stappen. Zie dit zo vaak gebeuren op sgw wedstrijden, en dan net een beetje glijden...dat is dus iets dat ik weer nooit zou doen.
Ik vraag mij werkelijk af of iedereen die hier zo'n vervent voorstander van een cap is, ook met fietsen altijd een helm opzet. Of bv een bodyprotector aantrekt bij het traplopen....ik draag dat iig niet en ik voel mij als ik gewoon in de eigen bak aan het dressuren ben, mij fit en lekker voel, niet onveiliger op mijn paard als op mijn fiets in het verkeer...integendeel. Maar in mijn ogen, je kunt je niet overal voor beschermen, dat moet je ook niet willen want dan heb je geen leven. Bescherm je voor dat gene wat jou angst inboezemt...maar laat iedereen daarin zijn eigen keuzes maken zonder elkaar maar simpelweg dom te noemen of verwensingen te doen als diegene er anders over denkt.
En ja, je kunt het raar vinden, maar een cap is een belangrijk commercieel item in de ruitersport en ja veel professionele ruiters krijgen een leuk sponsorcontract voor het dragen van die specifieke cap...dat ze niet zouden krijgen bij een hoedje. Ik denk dat Charlotte Dujardin, die er min of meer mee begonnen is, er oprecht een veiligheidsgedachte achter heeft...maar dat er daarna vele gevolgd zijn die de mogelijkheid voor een extra sponsorcontractje zagen. Geef ik ze geen ongelijk in, het is vaak sappelen in de ruitersport. Maar deze zelfde ruiters rijden thuis vaak bloodhoofds hoor.
badeendje schreef:Incroyable schreef:Wat een toeval, ik heb gisteren in dit topic gereageerd. Gisteravond heb ik een flinke smak gemaakt van t paard, en guess what? Cap is total loss. Maar hey, dat had mijn schedel kunnen zijn. Nu heb ik alsnog wel een gebroken pols, maar ik ben allang blij dat mijn hoofd het nog helemaal doet.
Brrrrr beterschap, dat is niet niks!
Rochiril schreef:Ik begrijp werkelijk nog steeds niet waarom men nog zonder cap zou rijden? Wat is de reden hiervan? Warm? Mwah de moderne helmen zijn lichtgewicht en geventileerd.
Is het laksheid? Ijdelheid? Of een vals blind vertrouwen in je paard?
Ikzelf heb 18 jaar geleden een duizendste geluk gehad, zonder cap op t asfalt gesmakt van een jong paard. Schedelbreukje, hersenschudding, maar gelukkig niets aan over gehouden. Ik riskeer het niet meer. Afgelopen november is een ervaren ruiter uit het niets onderuit gegaan met mijn paard op t asfalt, 3 dagen intensive care, zonder helm had het er waarschijnlijk nog erger uit gezien.
Het is zo simpel om even die helm op te zetten. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar dit is toch zo'n kleine moeite.
lovelance schreef:Dankzij mijn cap zit ik hier nog.
Ik ben als jong meisje op de manege eens blijven hangen met mijn voet in de beugel. Heb de pony zijn achterbenen meerdere keren tegen mijn cap aan gevoeld. Behalve spierpijn heb ik er niks aan over gehouden, zonder cap durf ik niet over na te denken.
Dus ik stap eigenlijk nooit op zonder cap, ik heb het een korte periode wel gedaan, jaren terug. Ondertussen niet meer, want zonder cap voelt voor mij als zonder gordel in de auto, niet compleet en niet veilig.
bruintje123 schreef:lovelance schreef:Dankzij mijn cap zit ik hier nog.
Ik ben als jong meisje op de manege eens blijven hangen met mijn voet in de beugel. Heb de pony zijn achterbenen meerdere keren tegen mijn cap aan gevoeld. Behalve spierpijn heb ik er niks aan over gehouden, zonder cap durf ik niet over na te denken.
Dus ik stap eigenlijk nooit op zonder cap, ik heb het een korte periode wel gedaan, jaren terug. Ondertussen niet meer, want zonder cap voelt voor mij als zonder gordel in de auto, niet compleet en niet veilig.
En dat is dus waarom ik naast een cap veiligheidsbeugels erg waardevol vind.
Dat zou zeker op een manege wel tot de verplichting moeten zijn.
Wat betreft verzekering, je krijgt gewoon alles vergoed zonder cap.
Hij is niet wettelijk verplicht dus dat kunnen ze ook niet ander.
Dat het dom is, is een ander verhaal.