Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 02:11

Hier ligt het er net aan, in Canada is het eigenlijk normaler om zonder cap te rijden. Dus om nou te zeggen dat het heel dom is vind ik wel ver gaan. Het ligt veel aan de cultuur, in Nederland is een cap normaal in de westen wereld is het vrij uniek. Helemaal de cowboys, die gaan hun hoed echt niet afzetten voor een cap, een hoed heeft veel waarde. Ik pas mij dan ook meer aan de omgeving aan, als mensen met cap rijden dan doe ik dat ook, rijden mensen zonder cap laat ik het sneller achterwege. Ik kijk altijd wel goed naar het paard een jong paard of een paard dat ik niet ken zal ik niet snel opgaan zonder cap.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:16

Janine1990 schreef:
Aco schreef:
Vroeger reed ik zonder cap. Ik was dom en onwetend. Nu zie je me altijd met cap rijden. Na een zware val, een heel proces met verzekeringen meegemaakt en het eerste wat ze controleerden was als ik mijn cap en laarzen aanhad. Had ik dit niet aan, was ik NIET VERZEKERD.
Mensen zonder cap vind ik echt oerdom en egoïstisch, weten niet met welk risico ze spelen.
Koop een deftige cap om niet te warm te hebben en er zijn echt wel genoeg mooie modellen op de markt.

Heftig zeg! Maar laarzen? Zijn chaps en schoenen voor de verzekering niet oke? Ik rij altijd met laarzen, maar als dit voor de verzekering een vereiste is, mag daar wel wat meer bekendheid aan worden gegeven zeg! :oo

Sowieso vind ik goed schoeisel erg belangrijk!

Chaps en korte laarzen of lange rijlaarzen. Korte rijlaarzen ZONDER chaps zijn niet genoeg voor de verzekeringen.
Was echt wel nog zot. Ik had de verzekering nog niets vertelt over toeschouwers en via via hebben ze andere mensen gaan ondervragen welke kleding ik aanhad (om zo te achterhalen als ik wel effectief een cap droeg en laarzen aanhad).
Denk dat veel mensen dit niet weten, zie zelf ook niet echt in waarom laarzen ook zo belangrijk zijn als een cap... Maar ja, er zal wel ergens een waarheid zitten zeker dat verzekeringen niet graag betalen :D Ik had trouwens een breuk aan mijn arm, dus de verbinding met cap en laarzen snap ik nog steeds niet echt :D

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:22

Wat een toeval, ik heb gisteren in dit topic gereageerd. Gisteravond heb ik een flinke smak gemaakt van t paard, en guess what? Cap is total loss. Maar hey, dat had mijn schedel kunnen zijn. Nu heb ik alsnog wel een gebroken pols, maar ik ben allang blij dat mijn hoofd het nog helemaal doet. :)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:25

oji schreef:
floorsil schreef:
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

Als dat van de verzekeringen op mij gericht is... Wel eventjes melden dat ikzelf ook nog NOOIT door de verzekering gevraagd ben als ik met cap of laarzen rij. Zij hebben aan andere mensen gaan vragen als ik dat wel deed, mensen die ik zelf niet genoemd had want ik lag nog helemaal versuft onder de morfine.
Verzekering is zelf naar de plaats gegaan, foto's gaan nemen, mensen gaan ondervragen. Mocht er dan ook maar 1 iemand gezegd hebben dat ik vaak zonder cap reed, dan vrees ik dat ik heel mijn operatie, revalidatie,... zelf had mogen betalen.
Wat die laarzen zo belangrijk maakt, dat weet ik zelf ook niet. Cap kan ik nog begrijpen. Al begrijp ikzelf ook niet wat een cap met een armbreuk te maken heeft.

Vind ik het dom om zonder cap te rijden? Ja, maar dat is mijn mening, net zoals jij jouw mening hebt. En niet voor jezelf. Als jij voor jezelf de gevolgen bekeken hebt en er achterstaat om zonder cap te rijden, dan is dat jouw keuze en heeft er daar niemand anders iets aan te zeggen. Wel vind ik het egoïstisch op dat vlak, dat wanneer er iets ergs met jou gebeurd doordat je geen cap aanhebt, je niet jezelf veel ellende aanbrengt, maar ook je omgeving. Stel nu gewoon al voor: je bent moeder = geen inkomen, niet voor je kind kunnen zorgen,...

Dit is dan weer mijn inzicht en mening over het dragen van een cap. Is zeker niet aanvallend naar jou bedoelt! Is gewoon om eens de 2 verschillende meningen tegenover elkaar te plaatsen ;)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:28

Dankzij mijn cap zit ik hier nog.
Ik ben als jong meisje op de manege eens blijven hangen met mijn voet in de beugel. Heb de pony zijn achterbenen meerdere keren tegen mijn cap aan gevoeld. Behalve spierpijn heb ik er niks aan over gehouden, zonder cap durf ik niet over na te denken.

Dus ik stap eigenlijk nooit op zonder cap, ik heb het een korte periode wel gedaan, jaren terug. Ondertussen niet meer, want zonder cap voelt voor mij als zonder gordel in de auto, niet compleet en niet veilig.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:45

Ik rij altijd met cap. Vooral omdat ik als de dood ben dat ik dan net 1 keer zonder cap rij uitgerekend dan mijn paard struikelt (wat ze praktisch nooit doet) of ze me toch ineens verrast met een huppeltje en ik mijn balans verlies. Ik weet dat ik mezelf dan zo ontzettend stom zou vinden als ik dan val, dat ik me de hele tijd zorgen zit te maken tijdens het rijden zonder cap dat ik toch val (waardoor ik verkrampt op mijn paard zit). Plus ik denk dat ik het dan niet eens aan mijn pa en ma durf te vertellen (als ik gevallen ben zonder cap) =P Ze zien me dan gewoon 2 maanden niet totdat ik weer helemaal genezen ben en kan doen alsof er niks is gebeurd =P

En weet je, ik heb ook echt een heel lief paard en ik heb inmiddels ook wel genoeg ervaring opgedaan dat ik er niet ineens naast lig als mijn paard toch een bokje zou geven (of althans, dat is wat ik mezelf graag wijsmaak =P). Maar paarden kunnen altijd struikelen, uitglijden, etc. Dat is hetgeen wat ik voorzie dat zal gebeuren als ik toch zonder cap rij. Ik voel me kwetsbaar zonder cap op het paard.

Zelf zal ik niet zo snel raar opkijken als ik iemand zonder cap zie rijden, dat moet diegene zelf weten. Maaaaar, als ik dan zou horen dat het alleen maar gaat om het hete hoofd dat je krijgt met een cap, dan zou ik wel zeggen: Joh, probeer eens een cap met goede ventilatie. Ik heb zelf de goedkoopste Uvex (Exxential volgens mij, was toen net onder de 100 euro). Die heeft veel ventilatie en een uitneembaar en wasbaar binnenvoering ding. Als je die regelmatig wast, dan meurt je hoofd ook niet zo erg als je toch een keer flink intensief hebt getraind en hebt gezweten. En als het zo warm is dat de mussen van het dak vallen (en zelfs een goed ventilerende cap nog een verhit hoofd geeft) dan snap ik eigenlijk niet waarom je je uberhaupt een dressuur rondje gaat maken in de bak. Dat is voor zowel jou als je paard namelijk geen lolletje.

chamion
Huisheks

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:54

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja, ik heb in persoonlijke kring meegemaakt wat het effect kan zijn als het mis gaat zonder cap.

Je speelt met je leven.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nooit van mijn leven. Ik voel me echt naakt zonder cap en daardoor vergeet ik hem nooit.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:08

Oji, ben het helemaal met je eens.

Ik zit al langer in de paarden dan menigeen hier op bokt op deze aardbol rond loopt.
En rijd dus ook vaak zonder cap. Niet omdat ik niet inzie dat er met elk paard iets kan gebeuren, maar gewoon omdat ik het fijn vind en het vanaf vroeger gewend ben. Onze jongere/onervaren paarden rijd ik wel met cap.
Maar al die verhalen van mensen die geluk hebben gehad door hun cap op te hebben, dat is heel mooi. Maar er zijn er nog veel meer die van hun paard gekukeld zijn en niet door hun cap gered zijn, omdat die cap niets hoefde te redden. Ik heb 4x een fikse hersenschudding gehad, waarvan 1x maar van het paard af gevallen. De kneuzingen, blauwe plekken enz die ik heb opgelopen door een keer te vallen en mijn pink gebroken enz had een cap niet kunnen voorkomen, daar beschermt ie tenslotte niet.

Er wordt dan maar makkelijk geroepen dat het dom is, zelfs egoistisch, maar die meningen lap ik aan mijn laars, voor mij totaal onbelangrijk.

Verzekeringstechnisch trouwens ook nog nooit een probleem geweest. Je mag ook gewoon zonder cap rijden, er is volgens mij geen enkele regel die dat verbied, tenzij je op een vereniging, wedstrijd, professionele stal, manege enz rijdt. Maar thuis is er echt geen verplichting.

Alleen voor jeugd tot 16 jaar is het nu geloof ik verplicht ten alle tijde een cap te dragen, maar dat weet ik niet zeker.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:29

1: rijden jullie altijd met cap?
Rijden doe ik áltijd met, enkel erop voor een knuffel zo nu en dan zonder. Maar met rijden denk ik er niet aan om zonder te gaan.

Iedereen moet het zelf weten, het is niet mijn hoofd, maar ik vind het erg onverstandig. Hier in de buurt ooit eens iemand gehad die eraf viel zonder cap, buurvrouw kon mooi een ambulance bellen. Daar begin ik niet aan.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee, gewoon helemaal niet. Ik ben nog nooit van mijn merrie gevallen, maar mocht dat wel eens gebeuren dan liever met cap.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:51

Ik rijd nu altijd met cap, vooral omdat ik een jong paard heb die nog wel eens kan schrikken. Toen ik wat ouder was in de pony tijd (vanaf een jaar of 15/16) wel eens in de zomer zonder cap gereden, nooit wat fout gegaan, terwijl ik met cap wel hersenschuddingen heb gehad. Ja eens dat een cap meer beschermd, maar ik vind het eigen verantwoordelijkheid. Zonder cap springen zou ik nooit doen, dressuur rijden op een paard wat je goed kent en vertrouwd vind ik prima. Maar dat vind ik. Vroeger reed mn familie (moeder) nooit met cap, alleen op wedstrijden, zelfs toen wij al geboren waren, nooit fout gegaan.

Maargoed, ik vind het je eigen verantwoordelijkheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:14

oji schreef:
floorsil schreef:
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

In dit geval zie ik het bekrompen noemen van Bokt vooral als een aanval omdat je de behoefte hebt om jezelf te verdedigen omdat je acties dom worden genoemd... Sorry, maar dit kan ik niet serieus nemen.

Met name die laatste alinea... Waaaauw... waar haal je dit vandaan?

De niet geheel onbekende GP amazone uit Amerika, Courtney King-Dye, die in het Amerikaanse team zat op de spelen van Beijing... Kon ook een aardig potje rijden... Haar paard gleed uit en ze vielen samen, ze droeg hierbij geen cap, lag vervolgens weken in coma en al snel was er duidelijk dat ze nooit meer de oude zou worden. Bij haar eerste rondje op een paard na haar ongeluk, moest iemand het paard leiden, iemand moest het paard 'aanjagen' en iemand liep er naast om Courtney op te vangen voor het geval ze haar balans zou verliezen.

Persoonlijk lijkt het me vrij schokkend om je collega na een ongeluk zo op een paard te zien zitten:

In plaats van zo...
https://www.youtube.com/watch?v=vQqLRM9l8TY

Of haar nu zo te horen praten...
https://www.youtube.com/watch?v=pNfRVNrdyEU

Dan zie ik niet in waarom het allemaal commerciële belangen zijn om een helm te dragen... :n Ik begrijp juist voor de volle 100% dat vele topruiters ook een helm zijn gaan dragen. Helms zijn comfortabeler geworden, dus waarom geen helm? Zeker met de voeringen van tegenwoordig (traagschuim bij Samshield bijvoorbeeld), zal het ook nog stukken fijner zitten dan een hoedje ook. Die maar in twee vormen te krijgen zijn, rond en ovaal :+ Waar kies je voor, een comfortabele cap die tegenwoordig ook hartstikke licht is, of een hoedje? Die je ook nog extra strak op je hoofd moet hebben voor elk zuchtje wind dat er onder kan komen. :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:16

Incroyable schreef:
Wat een toeval, ik heb gisteren in dit topic gereageerd. Gisteravond heb ik een flinke smak gemaakt van t paard, en guess what? Cap is total loss. Maar hey, dat had mijn schedel kunnen zijn. Nu heb ik alsnog wel een gebroken pols, maar ik ben allang blij dat mijn hoofd het nog helemaal doet. :)

Brrrrr beterschap, dat is niet niks!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:20

Heyyy!

1: Ik rijd ALTIJD met cap. Zelfs al zit ik op een stilstaand paard voor 2 sec. Wanneer ik op een paard zit heb ik een cap op.

2: Tja, ik vind het niet slim, mensen die zonder cap rijden. Maar het is hun eigen keuze en ze zullen de consequenties dan ook maar moeten accepteren als ze vallen. So simpel vind ik dat.

3: Ooit zonder cap rijden? No freaking way! Ik val niet vaak, maar als ik val is het raak (ben net hersteld van een val in Februari :+ ). Dus liever mijn cap kapot dan een deuk in mijn hoofd.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:29

Ilayla schreef:
1: Nee bijna altijd. Alleen in uitzonderlijke gevallen niet.
2: Een risico, maar dat moet ieder voor zich weten. Standaard geen cap op zetten vind ik onverstandig.
3: Ik rijd soms zonder cap zonder mij schuldig te voelen. Ik weet wat de risico's zijn, maar over het algemeen heb ik hem gewoon op omdat het een gewoonte is en heb er ook geen last van.

precies, ik heb zo nu en dan enorme hoofdpijn maar moet dan in principe gewoon doorwerken. Zit ik dan op een paard die ik ken dan zet ik de cap niet op. tis een ieder zijn eigen keuze wat hij/zij doet en daar heeft niemand verder (vanachter hun schermpje) invloed op.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:56

Oji/ mousmous: helemaal eens met jullie!!
Jonge onervaren paarden, paarden die ik niet ken..tuurlijk altijd cap op!
Ik denk altijd als ik er niet op durf zonder cap dan is er iets niet goed in het vertrouwen. Ik wil mijn paard kunnen vertrouwen! Werk daar hard voor en geef het paard ook alle reden mij te vertrouwen! Ik bewijs hun continu dat ik te vertrouwen ben en krijg dat terug! En natuurlijk kan ie struikelen of schrikken..ik kan ook aangereden worden door de auto! Risico's kunnen afwegen, je paard door en door kennen maakt het voor mij zeer vertrouwd om zonder cap te durven op stappen. Cap is voor mij een kwelling..ooit neus gebroken door zo'n ding! En vroeghhaa reed niemand met cap t werd ons zo geleerd..t was een andere tijd! En zo heb ik heel wat km afgelegd als jong meisje in de bossen van Den-haag, strand, openbare weg.. keek iemand raar op omdat je geen cap ophad? Nee..niemand droeg die..t was veel meer geaccepteerd. Was het goed? Nee misschien niet maar wil mezelf deze vrijheid kunnen permitteren. Heb ik heel veel ervaring opgedaan: absoluut, en beperk elk risico met een minimum. En uiteraard ook zeer afhankelijk van t paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:13

Even offtopic, maar beste TS wat wil je bereiken met al die topics die je nu in korte tijd hebt geopend?
Als ik kijk naar je activiteiten hier op het forum zie ik 90% je eigen topics, waar een hoop dubbele bij zitten en een hoop vragen waarmee je beter bij een zadelmaker of je instructrice terecht kan.
Nu open je ook dit topic terwijl het ongeveer wel algemeen bekend is hoe half bokt denkt over het met of zonder cap rijden.
Prima verder, maar ik vraag me af wat je wil bereiken met al die topics, in mijn ogen weet je alles heel goed maar volgens mij is dat echt niet zo (zie het stukje bodyprotector etc) volgens mij ben je een beetje aan het zoeken naar aandacht hier, zo komt het over...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:22

Wow Janine...gevoelige snaar???

Wat ik bekrompen vind is dat er massaal een waardeoordeel van dom wordt toegekend aan mensen die een andere keuze maken als de gemiddelde bokt moraal. Wat ik helemaal uit den boze vind is om die mensen dus maar een bepaalde verwensing te doen, zoals floorsil dat deed. Dat niemand daartegen ageert verbaast mij dan weer zeer. Maar wat betreft cap denk ik leven en laten leven, ieder zijn keuzes. Ik vind het helemaal prima dat mensen wel altijd met cap willen rijden als ze dat een groter veiligheidsgevoel geeft. Ik krijg een groter veiligheidsgevoel van veiligheidsbeugels, goed zittende laarsen of chaps, fijn zittend zadel, dus daar rijd ik mee. Ga ik niet iedereen dom noemen die dat niet doet, moet ieder voor zichzelf weten wat waar ie zich veilig bij voelt. Volgens mij is dat nl de grootste bijdrage, je veilig voelen zodat je zeker en daadkrachtig kunt rijden.

En wat betreft die amazone uit Amerika. Natuurlijk, dit gun je helemaal niemand. Maar ga jij bij elk ongeval dat je ziet of hoort in je leven, daar tegenmaatregelen tegen nemen? Volgens mij heb je dan geen leven.
Daarbij, volgens mij was dit het geval dat het paard uitgleed omdat zij met het paard, met ijzers, over stalen rijplaten reed. Voor mij zou dat dus een veel belangrijker les zijn uit dit verhaal, rij niet met ijzers over gladde rijplaten....want al had ze wel een cap op gehad, het ongeluk was sowieso gebeurd en het ongeluk had eenvoudig voorkomen kunnen worden door simpel even af te stappen. Zie dit zo vaak gebeuren op sgw wedstrijden, en dan net een beetje glijden...dat is dus iets dat ik weer nooit zou doen.

Ik vraag mij werkelijk af of iedereen die hier zo'n vervent voorstander van een cap is, ook met fietsen altijd een helm opzet. Of bv een bodyprotector aantrekt bij het traplopen....ik draag dat iig niet en ik voel mij als ik gewoon in de eigen bak aan het dressuren ben, mij fit en lekker voel, niet onveiliger op mijn paard als op mijn fiets in het verkeer...integendeel. Maar in mijn ogen, je kunt je niet overal voor beschermen, dat moet je ook niet willen want dan heb je geen leven. Bescherm je voor dat gene wat jou angst inboezemt...maar laat iedereen daarin zijn eigen keuzes maken zonder elkaar maar simpelweg dom te noemen of verwensingen te doen als diegene er anders over denkt.

En ja, je kunt het raar vinden, maar een cap is een belangrijk commercieel item in de ruitersport en ja veel professionele ruiters krijgen een leuk sponsorcontract voor het dragen van die specifieke cap...dat ze niet zouden krijgen bij een hoedje. Ik denk dat Charlotte Dujardin, die er min of meer mee begonnen is, er oprecht een veiligheidsgedachte achter heeft...maar dat er daarna vele gevolgd zijn die de mogelijkheid voor een extra sponsorcontractje zagen. Geef ik ze geen ongelijk in, het is vaak sappelen in de ruitersport. Maar deze zelfde ruiters rijden thuis vaak bloodhoofds hoor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:32

@pol1: helemaal mee eens! Vertrouwen is het aller belangrijkst. Paarden die ik niet ken of niet vertrouw, tuurlijk stap ik daar niet zonder cap op. Vreemd terrein, tuurlijk cap op. Maar ik vertrouw op mijn paard en ik vertrouw op mijn zit dat ik een simpele zijsprong, een bokje of een simpele struikeling wel uitzit.
Tijdje een paard van iemand gereden dat atactisch was en daardoor soms enorm struikelde en zichzelf daarin niet kon redden, tja dan zet ik echt wel een cap op. Net zo goed als door blessures aan mijn eigen lijf ik de afgelopen tijd minder op mijn eigen zit kon vertrouwen, dan zet ik ook gewoon een cap op. Ben gekke eppie niet en heb zeker geen deathwish.... :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:49

Om even niet een ander te veroordelen:

Ik zou het van mij zelf heel dom vinden om zonder cap te rijden. Ik moet er 1 hebben vanwege de wedstrijden. Dan is het verplicht. Dan zou ik mijzelf echt heel dom voelen als ik er af zou vallen, op mijn kop, terwijl dat ding nutteloos in mijn zadelkamer ligt.
De laatste jaren zijn er echt flinke sprongen gemaakt in draagcomfort. Ik wil er dus wel heel graag 1 met veel ventilatie en een uitneembare voering. Want bij een fanatieke les heb ik inderdaad wel nat haar. Tijdens het rijden merk ik er overigens helemaal niets van.

Wat betreft body protector. Die belemmert mij helemaal niet. Nergens.
En daar geld hetzelfde bij: die trek ik bij twijfel altijd aan. Dat wil zeggen het eerste jaar met inrijden van een jong paard en met springen. Ook op mijn 21 jarige paard. Ik heb geen 250 euro betaald om hem vervolgens ter decoratie in de zadelkamer te hangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:57

oji schreef:
Wow Janine...gevoelige snaar???

Wat ik bekrompen vind is dat er massaal een waardeoordeel van dom wordt toegekend aan mensen die een andere keuze maken als de gemiddelde bokt moraal. Wat ik helemaal uit den boze vind is om die mensen dus maar een bepaalde verwensing te doen, zoals floorsil dat deed. Dat niemand daartegen ageert verbaast mij dan weer zeer. Maar wat betreft cap denk ik leven en laten leven, ieder zijn keuzes. Ik vind het helemaal prima dat mensen wel altijd met cap willen rijden als ze dat een groter veiligheidsgevoel geeft. Ik krijg een groter veiligheidsgevoel van veiligheidsbeugels, goed zittende laarsen of chaps, fijn zittend zadel, dus daar rijd ik mee. Ga ik niet iedereen dom noemen die dat niet doet, moet ieder voor zichzelf weten wat waar ie zich veilig bij voelt. Volgens mij is dat nl de grootste bijdrage, je veilig voelen zodat je zeker en daadkrachtig kunt rijden.

En wat betreft die amazone uit Amerika. Natuurlijk, dit gun je helemaal niemand. Maar ga jij bij elk ongeval dat je ziet of hoort in je leven, daar tegenmaatregelen tegen nemen? Volgens mij heb je dan geen leven.
Daarbij, volgens mij was dit het geval dat het paard uitgleed omdat zij met het paard, met ijzers, over stalen rijplaten reed. Voor mij zou dat dus een veel belangrijker les zijn uit dit verhaal, rij niet met ijzers over gladde rijplaten....want al had ze wel een cap op gehad, het ongeluk was sowieso gebeurd en het ongeluk had eenvoudig voorkomen kunnen worden door simpel even af te stappen. Zie dit zo vaak gebeuren op sgw wedstrijden, en dan net een beetje glijden...dat is dus iets dat ik weer nooit zou doen.

Ik vraag mij werkelijk af of iedereen die hier zo'n vervent voorstander van een cap is, ook met fietsen altijd een helm opzet. Of bv een bodyprotector aantrekt bij het traplopen....ik draag dat iig niet en ik voel mij als ik gewoon in de eigen bak aan het dressuren ben, mij fit en lekker voel, niet onveiliger op mijn paard als op mijn fiets in het verkeer...integendeel. Maar in mijn ogen, je kunt je niet overal voor beschermen, dat moet je ook niet willen want dan heb je geen leven. Bescherm je voor dat gene wat jou angst inboezemt...maar laat iedereen daarin zijn eigen keuzes maken zonder elkaar maar simpelweg dom te noemen of verwensingen te doen als diegene er anders over denkt.

En ja, je kunt het raar vinden, maar een cap is een belangrijk commercieel item in de ruitersport en ja veel professionele ruiters krijgen een leuk sponsorcontract voor het dragen van die specifieke cap...dat ze niet zouden krijgen bij een hoedje. Ik denk dat Charlotte Dujardin, die er min of meer mee begonnen is, er oprecht een veiligheidsgedachte achter heeft...maar dat er daarna vele gevolgd zijn die de mogelijkheid voor een extra sponsorcontractje zagen. Geef ik ze geen ongelijk in, het is vaak sappelen in de ruitersport. Maar deze zelfde ruiters rijden thuis vaak bloodhoofds hoor.

Geen idee, welke gevoelige snaar jij bedoelt...
Maar ik kan je bericht gewoon niet serieus nemen. Ik voel daar verder niets warms of kouds bij hoor ;)

Je haalt overigens twee verschillende ongelukken door elkaar. Courtney haar paard gleed uit/struikelde gewoon in de bak ("Mentrix Lendon Gray denkt dat het paard over zijn eigen achterbenen struikelde en daardoor opzij viel."). Het ongeluk van Morgan Barbançon-Mestre was een ongeluk op glad beton, dat was volgens mij afgelopen zomer. Zij hield hieraan brandplekken over, maar geen hersenletsel.
Ik denk dat het goed is om eerst even je bron te controleren, alvorens die dingen als feit gaat bestempelen. ;)

Wat betreft fietsen met helm, nee, ik fiets niet met een helm op. En ik vind dat je daar oprecht een goed punt hebt, met name gezien de opkomst van de elektrische fiets. Ik fiets nog op zo'n ouderwets geval, en dan nooit ver. Het grote verschil tussen een fiets en een paard is echter dat je paard een vluchtdier is, met een instinct. En dat heeft een fiets niet... Die doet gewoon wat jij zegt... ;) Dus dat een helm bij het fietsen niet verplicht is, kan ik beter begrijpen dan in de paardensport.
Zou ik een racefiets aan schaffen, dan komt daar zonder meer een helm bij... Dat staat buiten kijf...

Wat betreft de zin, 'bescherm je voor datgene wat jou angst inboezemt'... Je weet natuurlijk zelf ook hoe enorm de paardensport een 'idolen'-sport is... Ik merk ook de bewondering van kleine meisjes. Toen ik vorig jaar op concours mijn kleding aantrok en er een dorpsbewoner met jong meisje van een jaar of 7/8, floepte dit meisje er iets te hard uit: "Waaauw, zij ziet er mooi uit!" Waarop ik reageerde en met die mensen aan de praat kwam. Meisje was spontaan idolaat van mij. En dat meisje is natuurlijk niet de enige in de sport die een ruiter tegen komt en deze volledig bewondert en het liefste helemaal nadoet. Dat is nu eenmaal ook wat kinderen doen. Dat hoort er bij.... Echter hoort daar ook bij dat ze je looks gaan kopiëren. En als jouw look het rijden zonder cap is, dan is dat niet iets dat je moet willen dat een jong meisje met weinig ervaring gaat kopiëren. Dus ja, ik denk niet dat ik alleen mezelf er mee bescherm.
Hier ligt op stal trouwens ook gewoon een klein maatje cap voor als er jonge kinderen langs komen.

Ik heb overigens nergens verwensingen geplaatst hoor ;) Al denk ik er af en toe natuurlijk wel het mijne van.

Ben overigens wel benieuwd bij welke ruiters jij op stal bent geweest die geen cap dragen ;) Of dat dit puur een gedachte van je is. Ik heb met eigen ogen namelijk het tegendeel gezien. En dan heb ik het natuurlijk niet over de buurvrouw die in het M rijdt bij wijze van.

Overigens zie ik ook niet in wat er mis is met sponsorcontracten met een cap. Een cap heb je er in vele prijsklassen. Neem nu die cap die Diederik van Silfhout draagt, volgens mij is dat eentje van 150 euro. Echt geen dure cap dus :n Maar als al die sponsorcontracten er aan bij dragen dat meer en meer ruiters een cap op gaan zetten, betekent dit in ieder geval géén stijging in de ziektekosten. Die cap betalen we allemaal zelf, maar de onkosten van een ander betalen we aan mee in onze zorgverzekering. In mijn ogen zit er dus alleen maar een economisch voordeel aan.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:07

badeendje schreef:
Incroyable schreef:

Brrrrr beterschap, dat is niet niks!

Dank je wel! :o

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:11

Ik begrijp werkelijk nog steeds niet waarom men nog zonder cap zou rijden? Wat is de reden hiervan? Warm? Mwah de moderne helmen zijn lichtgewicht en geventileerd.
Is het laksheid? Ijdelheid? Of een vals blind vertrouwen in je paard?
Ikzelf heb 18 jaar geleden een duizendste geluk gehad, zonder cap op t asfalt gesmakt van een jong paard. Schedelbreukje, hersenschudding, maar gelukkig niets aan over gehouden. Ik riskeer het niet meer. Afgelopen november is een ervaren ruiter uit het niets onderuit gegaan met mijn paard op t asfalt, 3 dagen intensive care, zonder helm had het er waarschijnlijk nog erger uit gezien.

Het is zo simpel om even die helm op te zetten. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar dit is toch zo'n kleine moeite.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:21

Rochiril schreef:
Ik begrijp werkelijk nog steeds niet waarom men nog zonder cap zou rijden? Wat is de reden hiervan? Warm? Mwah de moderne helmen zijn lichtgewicht en geventileerd.
Is het laksheid? Ijdelheid? Of een vals blind vertrouwen in je paard?
Ikzelf heb 18 jaar geleden een duizendste geluk gehad, zonder cap op t asfalt gesmakt van een jong paard. Schedelbreukje, hersenschudding, maar gelukkig niets aan over gehouden. Ik riskeer het niet meer. Afgelopen november is een ervaren ruiter uit het niets onderuit gegaan met mijn paard op t asfalt, 3 dagen intensive care, zonder helm had het er waarschijnlijk nog erger uit gezien.

Het is zo simpel om even die helm op te zetten. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar dit is toch zo'n kleine moeite.

Ik heb het antwoord in dit topic ook nog steeds niet gevonden. Het enige argument eigen keus lees ik...
Ja prima, eigen keus... Maar waarom maak je die keuze? Ik probeer het te begrijpen, maar wat het dichtst in de buurt komt is dat er dus kennelijk geen budget is voor een cap die echt lekker zit... Ik heb in totaal nu voor meer dan 800 euro aan caps hier liggen (3 caps). En dan heb ik echt niet de duurste van de duurste. Maar ze zitten wel lekker en ik heb ze altijd op. Na mijn eerste Charles Owen heb ik pas gemerkt hoe fijn een cap kan zitten! Daarvoor had ik een Kavalkade cap die aan de voorkant altijd een rode striem achterliet, flinke hoofdpijn... Te klein? Nee, op de beide zijkanten kon ik er twee vingers bij in steken (tegelijk!), de vorm was gewoon niet geschikt voor mij. Gelukkig zijn er ook mensen die deze caps juist lekkerder vinden zitten. Prima... Maar volgens mij is er echt voor iedereen een goede cap te vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:27

lovelance schreef:
Ik ben als jong meisje op de manege eens blijven hangen met mijn voet in de beugel. Heb de pony zijn achterbenen meerdere keren tegen mijn cap aan gevoeld. Behalve spierpijn heb ik er niks aan over gehouden, zonder cap durf ik niet over na te denken.

Dus ik stap eigenlijk nooit op zonder cap, ik heb het een korte periode wel gedaan, jaren terug. Ondertussen niet meer, want zonder cap voelt voor mij als zonder gordel in de auto, niet compleet en niet veilig.

En dat is dus waarom ik naast een cap veiligheidsbeugels erg waardevol vind.
Dat zou zeker op een manege wel tot de verplichting moeten zijn.

Wat betreft verzekering, je krijgt gewoon alles vergoed zonder cap.
Hij is niet wettelijk verplicht dus dat kunnen ze ook niet ander.
Dat het dom is, is een ander verhaal.
Maar boven de 18 moeten mensen lekker zelf weten wat te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:30

bruintje123 schreef:
lovelance schreef:

En dat is dus waarom ik naast een cap veiligheidsbeugels erg waardevol vind.
Dat zou zeker op een manege wel tot de verplichting moeten zijn.

Wat betreft verzekering, je krijgt gewoon alles vergoed zonder cap.
Hij is niet wettelijk verplicht dus dat kunnen ze ook niet ander.
Dat het dom is, is een ander verhaal.

Zal het niet zo zijn dat ze dan gaan onderzoeken of het paard wel van jou is, en dat anders de eigenaar aansprakelijk wordt gesteld? Als eigenaar ben je tenslotte wel aansprakelijk voor de schade die jouw dier aan derden toebrengt. Dan kan de verzekering namelijk wél van de betaling af. Plus dat er dan nog andere schade bij kan komen kijken, immaterieel...

Ik zie nu (zat gisteren op telefoon) dat het gestelde voorbeeld plaatsheeft in België.