sat_nath schreef:Gelukkig krijg ik ook pb's binnen van bokkers die vinden dat ik er nog wel op pas.
Zelfs van iemand die Shetlanders heeft gefokt. En om jullie er even aan te herinneren komen de Shetlanders van shet-eilanden waar zelfs volwassen mannen er op reden. Als ik het topic ga kijken waar je een foto kan neerzetten om te vragen of dat je te groot bent voor je pony, zie ik heftige en overdreven reactie's bij meisje die er nog wel net oppassen.
Nederlanders zijn een lang volkje, zeker in vergelijking met de rest van Europa. Die volwassen mannen toen waren misschien 1.50-1.55 groot, zeker niet 1.65+ en ook een stuk lichter door hard werk en minder voedsel.
Het niet passen punt ligt imho meer bij : past jouw kont wel netjes in het zadel wat op de pony past. Dus met handbreedte er voor en achter. Zowel te lang als te zwaar vang je daar aardig mee af.
Men reed vroeger als volwassene inderdaad ook pony's van 12-13 hands (125-135 ongeveer), die volwassenen waren dan ook een stuk kleiner dan wij nu, net als de paarden trouwens, want 1.60+ is een stuk recenter dan het intensief gebruiken van rijpaarden voor oorlog en transport. Europa met zijn goede wegennet gebruikte al snel veel trekpaarden om mensen en goederen te vervoeren. Paard kan immers meer trekken dan dragen en ook afwijkende maten last kan met een kar wel en pakpaard niet. Eilanden en berggebieden zijn uitzonderingen, omdat een kar daar niet bruikbaar is en ook te zwaar om met een redelijke last te trekken met allerlei hellingen.