longeer chat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:01

leuk om te longeren, alleen paardje draait zijn hoofd vaak naar buiten ipv naar mij toe... dat longeert vrij onprettig omdat hij niet bepaald kan opletten zo, dus daar moeten we aan werken

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:11

doornrooss schreef:
leuk om te longeren, alleen paardje draait zijn hoofd vaak naar buiten ipv naar mij toe... dat longeert vrij onprettig omdat hij niet bepaald kan opletten zo, dus daar moeten we aan werken

Degene wie mij het longeren leert(de eigenaar), zegt dan als mijn verzorgpaard naar buiten kijkt, dat ik een kleine ophouding moet maken, en als hij dan nog niet naar binnen kijkt, twee kleine ophoudingen maken.

Picasso19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:12

Is longeren met een touwhalster slecht?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:54

Picasso19 schreef:
Is longeren met een touwhalster slecht?

Dat hangt er vanaf. Ik zou geen hulpteugels aan een touw halster bevestigen maar eerder leren longeren met jouw lichaamshouding en werken aan het respect en vertrouwen. Dat kan je ook doen aan de longeerlijn.

Celiien

Re: longeer chat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:22

Ik zou bang zijn voor t schuiven als je hem aan de onderkant vastklikt. Kan je hem aan de zijkant oid vastkliken? Of heb je er een die zacht onderlegt is?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:23

horsewiebe schreef:
doornrooss schreef:

Degene wie mij het longeren leert(de eigenaar), zegt dan als mijn verzorgpaard naar buiten kijkt, dat ik een kleine ophouding moet maken, en als hij dan nog niet naar binnen kijkt, twee kleine ophoudingen maken.

Of je bevestigd de longeerlijn niet aan t bit, maar door t bit heen aan de longeersingel. Vraag je meteen stelling

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 06:34

Celiien schreef:
horsewiebe schreef:

Of je bevestigd de longeerlijn niet aan t bit, maar door t bit heen aan de longeersingel. Vraag je meteen stelling

Dat is iid een mogelijkheid :)
Jammer genoeg heb ik die mogelijkheid (voor zover ik weet) niet, dus blijft het bij met ophoudingen als hij naar buiten kijkt.

Toch bedankt voor de tip en Ik ga er zeker over nadenken Celiien

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 07:33

faunty schreef:
ts , als ze het leuk vind om met je te werken is dat helemaal niet erg !
probeer eens om hem niet te longeren met longe , maar los . gewoon effe lekker losgooien eens per maand kan echt niet zo veel kwaad , en laat haar verder nog maar lekker even een jaartje paard zijn.
verder kun je met de 8 jarige natuurlijk wel gewoon longeren !

ik longeer haar altijd los want dan kan ze een beetje met mij spelen, wat ze echt heel leuk vind, we doen dan niks moeilijks ik doe gewoon wat zij zelf heel leuk vind, doe t daarom ook nu 1x per week of 1x in de twee weken, vind ze heel leuk, ze houd ervan om dingen te doen en is nu al erg leergierig

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 07:35

Celiien schreef:
Dat je een 2 jarige nog lekker op de wei moet laten staan, en behalve poetsen, wandelen etc. je nog helemaal niet bezig moet zijn mt longeren. op een volte met zo'n beestje is nog veel te belastend..

hoe weet jij dat? hij word volgende week 3 en kan t longeren prima aan, jij kent haar niet en je weet niet of hij.zij op de wei wilt staan of niet, ga alsjeblieft nu hier ook niet haat op geven, ik verzorg die paarden prima,
echt stoppen nu,
dit is een young rider chat,niet voor een vrouw van 23, of in ieder geval,
reageer dan als een vrouw van 23[/quote]
Ik reageer volgens mij heel netjes. Ik probeer je alleen dingen bij te leren; net zoals dat een paard van 2 nog niet voldoende kracht in de pezen, spieren en in de botten heeft om te longeren; korte wendingen kunnen daarbij funest zijn.

Leuk vinden? dat is ook maar hoe je het interpreteerd. Ik denk dat paardlief het minder leuk vind als hij over een paar jaar door een te vroege belasting last krijgt van meerdere kwaaltjes. En dit zijn tips, geen aanvallen.[/quote]

ik weet goed wat ik met haar doe, ik doe t een keer in de twee weken en dan los, ze kan gaan waar ze wilt, als ik zie dat ze wilt stoppen, stop ik, t kan allemaal prima.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 07:42

Ik heb gisteren weer gelongeerd.
Met een kaptoom.

Dit maal wel een stukje afgezet.

Paard heeft moeite met galop door zijn ras (fries) en daar moet ik flink mee trainen.
Gisteren een galop balk mee gepakt voor het aangalopperen, en tijdens de ronde gewoon mee nemen.

Ging erg goed, uit eindelijk kwam er een vloeiende rustige galop er uit.
En aanspringen ging veel netter en minder gehaast.

Doel behaald voor vandaag.

Zeer binnenkort dit nog 2x bevestigen, dan ga ik de balkjes uit breiden voor een constantere galop.

Na die tijd nog lange lijnen gedaan, voor stelling en buiging (dmv wijken voor de druk van de zweep).
Ook dat ging er goed. En erg handig voor uit stappen.

Al met al, lekker actief bezig!! :D

Picasso19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:22

Celiien schreef:
Ik zou bang zijn voor t schuiven als je hem aan de onderkant vastklikt. Kan je hem aan de zijkant oid vastkliken? Of heb je er een die zacht onderlegt is?

Nee ik heb een simpel touw halster van de decatlon.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:02

anemoonlena schreef:
ik weet goed wat ik met haar doe, ik doe t een keer in de twee weken en dan los, ze kan gaan waar ze wilt, als ik zie dat ze wilt stoppen, stop ik, t kan allemaal prima.

Ooooo je gooit haar los. Ja dat kan in principe wel, dan hoeft ze ook niet de belasting op de volte aan te gaan. Dat had je er niet bij verteld :+

Ik heb gister gelongeerd weer met touwtjes. hij gaat steeds meer zakken. Verder veel aan voltes verkleinen/vergroten gedaan. Vooral in galop vind het t verkleinen moeilijk maar het gaat steeds beter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:47

Niemand meer gelongeerd?

Ik afgelopen zaterdag nog.

Dit maal de bak weer afgezet, dubbele longe, en twee galop balken.
Wel de ring zo groot gehouden, dat ik ook ruimte had om voor de balken langs te sturen.

Volledig gericht op de ontspanning, en waar ontspanning te verbreden naar verruiming.

Eerst veel spanning, had namelijk ook een bodywrap aan gelegd. Vond ze nog wat spannend en dat mag.
Uit eindelijk lekker in draf, minimaal mee gevend contact op het bit, en sturen maar.
Ze begon te swingen door het lichaam, waardoor ik haar ook in verruiming durfde te vragen.
Daar kwam kracht achterweg, wauw.

Daarna met de galop balken geoefend met aangaloperen.
De ruimte van de balken had ik zo gedaan, dat ze een ruime sprong moest maken, of twee mini sprongetjes, wat met haar postuur niet kan.
Zo werd ze gedwongen om ruim maar rustig te galopperen!
En dat werkte super fijn!!

Ook gewoon contact houden met het bit, waarbij ze normaal sneller ging, sloeg de ontspanning toe, en zakte ze op mijn hand naar voren, met haar hoofd op boeg hoogte.
Toen wilde ze verder, en vergat ze dat ze voorbenen had :') dit heeft ze vaker.

Onwijs tevreden weer dus!

Veel progressie in een korte tijd.

We blijven bewegen :D ! Mooie voorbereiding voor het rijden, vind ik zo.

Qua hulpen, werk ik met mijn houding.
geeft een prachtig effect als iemand anders, aan de andere kant van de bak aan het schreeuwen is tegen zijn of haar paard, en ik op de stille hulpen werk.
En helemaal mooi, als er twee schreeuwers aan het werk zijn, want die paarden reageren op elkaars baasjes. :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:09

Ik ga ontstippen. Gezien ik de enige ben die actief reageerd.
Jammer...!
Vond t prima om ervaringen en vooruitgang te delen... maar niét in mn eentje.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:19

maralyn schreef:
Niemand meer gelongeerd?

Ik afgelopen zaterdag nog.

Dit maal de bak weer afgezet, dubbele longe, en twee galop balken.
Wel de ring zo groot gehouden, dat ik ook ruimte had om voor de balken langs te sturen.

Volledig gericht op de ontspanning, en waar ontspanning te verbreden naar verruiming.

Eerst veel spanning, had namelijk ook een bodywrap aan gelegd. Vond ze nog wat spannend en dat mag.
Uit eindelijk lekker in draf, minimaal mee gevend contact op het bit, en sturen maar.
Ze begon te swingen door het lichaam, waardoor ik haar ook in verruiming durfde te vragen.
Daar kwam kracht achterweg, wauw.

Daarna met de galop balken geoefend met aangaloperen.
De ruimte van de balken had ik zo gedaan, dat ze een ruime sprong moest maken, of twee mini sprongetjes, wat met haar postuur niet kan.
Zo werd ze gedwongen om ruim maar rustig te galopperen!
En dat werkte super fijn!!

Ook gewoon contact houden met het bit, waarbij ze normaal sneller ging, sloeg de ontspanning toe, en zakte ze op mijn hand naar voren, met haar hoofd op boeg hoogte.
Toen wilde ze verder, en vergat ze dat ze voorbenen had :') dit heeft ze vaker.

Onwijs tevreden weer dus!

Veel progressie in een korte tijd.

We blijven bewegen :D ! Mooie voorbereiding voor het rijden, vind ik zo.

Qua hulpen, werk ik met mijn houding.
geeft een prachtig effect als iemand anders, aan de andere kant van de bak aan het schreeuwen is tegen zijn of haar paard, en ik op de stille hulpen werk.
En helemaal mooi, als er twee schreeuwers aan het werk zijn, want die paarden reageren op elkaars baasjes. :')

leuk! ik heb vandaag ook weer gelogeerd, eerste kwartiertje aan de lijn, en daarna los :) een beetje geoefend met van de hoefslag af, en beter mee naar binnen kijken, heb met halster gelogeerd :D

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:25

Ik longeer ook veel op dit moment, paard heeft half jaar stil gestaan dus ze moet eerst maar een goede conditie krijgen voordat ik echt intensief ga rijden en ze is een beetje ronder geworden dus ze past haar zadel niet meer :')
Laatst bijgewerkt door Simmerr op 23-03-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:25

ik longeer best vaak, ook met longeersingel en de lange lijnen :D :D longeer nooit met bit

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:45

mag ik vragen waar je dan mee longeerd maxime ? ik wil ook met mijn dubbele longe gaan werken ,maar ik rijd met een kaptoom en ik wil voor het longeren eigenlijk geen bit in doen !

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:27

faunty schreef:
mag ik vragen waar je dan mee longeerd maxime ? ik wil ook met mijn dubbele longe gaan werken ,maar ik rijd met een kaptoom en ik wil voor het longeren eigenlijk geen bit in doen !

ik zelf longeer met halster,
dan longeer je ook bitloos,
of gewoon een bitloos hoofdstel haha? lijkt me logisch

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:28

Hier combinatie kaptoom.
Dat is een kaptoom met een bit.

Zodat ze wel een bit hebben, maar je daar niet aan hoeft te longeren.

Dit hebben wij gedaan met een reden.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 06:16

daarom mijn vraag , ik rijd met een kaptoom , maar ik weet niet of ik hier ook gewoon mijn dubbele longe aan kan doen .

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:55

faunty schreef:

met halster haha, Dokus trekt erg aan de longeerlijn en ik vindt het vervelend als die dan een bit in heeft :o

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:41

Faunty, als je rijdt met kaptoom, lijkt mij dat je daar ook gewoon een dubbele longe aan kunt doen hoor. Dat zou ik gewoon eens uitproberen.
Ik longeer ook aan de kaptoom, maar dan met de enkele longe en zonder bijzet. Alleen het paard in balans, ontspannen en over de rug laten lopen, dat is mijn doel.
Weet niet meer wie het schreef, maar als je paard naar buiten kijkt, valt hij steeds op de binnenschouder en dat geeft heel veel verkeerde belasting op dat been. Vraag dan stelling naar binnen tot dat het paard recht is en uit zich zelf zijn hoofd laat vallen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:48

Vandaag weer heerlijk gelongeerd! :D

Heb de jonkies vandaag over balkjes laten draven, en jeetje wat gaan ze daar van lopen zeg.
Heerlijk de achterhand er bij en wat vinden ze het leuk !

Al hadden de hengsten er in het begin een hekel aan, omdraaien weigeren, er voor langs. Maar met geduld en je stem zijn ze der allemaal overheen gegaan en fijn gewerkt :)

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:07

Aaaaaah!!! Dat lijkt me zoooooooooow leuk, ik mag dat niet want bij mijn manege word zbz ( zo goed als) nooit gelongeerd, en ik ben maar 1 uur p/w op de manege voor rijden, en mijn BFF die met auto 10 min van me vandaan woont haar buren hebben een connemara die 24/7 in de wei en nooit word bereden poetsen we maar 10 minuten want ik ben maar 1x in de 5 maand ofz bij die pony en we lopen ook nooit meer met halster in de wei omdat ze een keer naar mij ging steigeren enz en ik toen vast zat in een andere wei zonder uitweg....... maar alsnog lijkt me super leuk om te longeren, ik heb het al vaak gezien! :)