Wat is jullie mening van paardenvlees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:38

SandraVerl schreef:
Ging niet over leeuwen die honger hadden hoor. Een leeuwin die niet wilde paren, werd gewoon doodgebeten en opgegeten. En toen er jongere mannetjes de boel wilden overnemen, beten die de oude dood en aten ze half op.

Weer wat geleerd! Dank je dus!

Weet trouwens niet goed wat ik ervan zou denken als we bv overleden mensen zouden gebruiken in voedsel. Is zo ver weg van de gewoontes die ik ken dat mijn eerste gedachte ieuwie wat eng is, maar als je er heel rationeel over nadenkt zou het (mits geen gevaar voor de volksgezondheid) niet eens heel raar zijn.

Met het oog op elke dag leer je wat nieuws. Weet iemand eigenlijk of er behalve die honden en katten ook nog ander echt carnivorenvlees (zoogdier) wordt gegeten door mensen?
Ik weet van zwarte beren, maar dat zijn ook onmivoren met een 70% plantaardig dieet.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:46

Ik eet sowieso geen vlees maar niet per sé voor de dieren, voornamelijk voor mijn eigen gezondheid en voor het milieu. Het lijkt me een prettiger idee om paard te eten dat twintig jaar een fijn leven heeft gehad maar gewoon op is dan een varken dat voor productievlees is gefokt maar ik heb geen idee hoe het smaakt.. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:47

Bowen,

het vlees van carnivoren is taaier dan dat van omnivoren, en omnivoren zijn taaier dan herbivoren.
al wordt er rustig slang en krokodil gegeten of haai en andere roofvissen.

daarnaast zijn er meer prooi, dan roofdieren, vele roofdieren staan op bedreigde diersoortenlijsten.

Waarom we geen mensen eten..
juk, heb je wel eens gezien wat sommige mensen aan voer naar binnenstampen? die mensen hoef ik niet te eten.. afgezien van alle medicamenten waarmee we onszelf volstoppen om maar zo oud mogelijk te worden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:49

Zijn daar niet eerdere topics van te vinden wat bokt van paard eten vind?

Als mensen het niet weten eten ze een hoop ;)

Ik eet bewust alles.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:56

Elena, als ik hier een stuk kippenpoot of welk ander vlees ook, bij de kippen gooi, eten ze dat tot op het bot kaal. Dat is niet omdat ze uitgehongerd zijn hoor ;)
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 03-03-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Re: Wat is jullie mening van paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:05

Ik zal nooit vrijwillig paardenvlees eten. Ik kan niet tegen het idee dat iemands paard op mijn bord ligt. Wat andere doen moeten ze zelf weten maar ik doe het dus niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:07

Wat mensen eten betreft.. voor mij weinig verschil met dieren eten. Of het gezond is even buiten beschouwing laten, maar als ze doodgeboren baby's op het menu zouden zetten in een restaurant, ik zou er echt niet wakker van liggen :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:14

Mixje90 schreef:
Ok ok, naja voor heel veel mensen heeft een paard wel een hoofd en voeten. Dat laat zien dat ze paarden, ondanks dat het dieren zijn, wel een verheven positie geven.
Maar een mens heeft voor jou wel een hoofd of...?

Tja hier in het boerengebied (en eigenlijk in bijna heel Nederland op het platteland) hebben ze het niet over hoofd en benen;
Dan zegt men:

Goh, 'k heb toch zoon pien in de kop.
Mien poot deut zo verrekte zeer.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:21

Ik eet het niet en ik wil het ook niet eten.
Los van het feit dat ik bijna geen vlees lust zou ik het niet willen eten.
Ik heb een betere band met een paard dan met bijvoorbeeld een kip, maar stel nou dat ik kippengek zou worden zou ik ook stoppen met kip eten. (voor die enkele keer dat ik kip eet dan :') )
Gewoon puur omdat ik me er niet goed bij voel. En dan mag je me hypocriet noemen maar ik ga liever op mijn gevoel af dan dat ik meega met de menigte die al het vlees eet en dus niet hypocriet zou zijn. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:25

palousa_boy schreef:
Elena, als ik hier een stuk kippenpoot of welk ander vlees ook, bij de kippen gooi, eten ze dat tot op het bod kaal. Dat is niet omdat ze uitgehongerd zijn hoor ;)

hahaha,
ja mensen vergeten vaak dat kippen omnivoor zijn (ze trekken immers ook gewoon wormen uit de grond).

maar een kip die een kip vermoord en op eet, of aan de eieren van een andere kip begint, komt vaker voor dan men zou denken.. kanibalisme.. maar kanibalisme is natuurlijk niet hun normale dieet.

of ze een kippenpoot nog als onderdeel van een soortgenoot zien, dan hebben we het denk ik over zelfbewustzijn, persoonlijk denk ik niet dat ze het als kippenpoot herkennen.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:26

8nnemiek schreef:
Ik at vroeger al geen paard. Ik vond het als klein meisje al een vreselijk idee om een paard waar je van houdt en mee samenwerkt vervolgens te doden en op te eten.
Ik ben nog steeds niet van mening verandert, alleen eet ik nu (al 20 jaar eigenlijk) ook geen andere dieren meer.
Wel ben ik van mening dat je beter een paard kan eten, wat een goed leven heeft gehad en niet meer pijnvrij kan leven, dan een dier wat speciaal gefokt is om op jonge leeftijd in goede gezondheid te doden en op te eten.

Helemaaaal mee eenss!!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:32

jolijn2001 schreef:
Ik heb een betere band met een paard dan met bijvoorbeeld een kip, maar stel nou dat ik kippengek zou worden zou ik ook stoppen met kip eten. (voor die enkele keer dat ik kip eet dan :') )
Gewoon puur omdat ik me er niet goed bij voel. En dan mag je me hypocriet noemen maar ik ga liever op mijn gevoel af dan dat ik meega met de menigte die al het vlees eet en dus niet hypocriet zou zijn. :)

Hier meld ene kippenvel zich, dat is inderdaad zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:44

jolijn2001 schreef:

Dit dus.
Ik eet bewust geen paardenvlees, ik zou niet iets kunnen eten waar ik van hou. Helemaal niet met de gedachte dat het mijn paard of mijn vorige paard wel eens zou kunnen zijn die iemand nu lekker aan het opeten is. Dat is denk ik hetzelfde als met honden en katten, iedereen vind het belachelijk en het niet kunnen als die gegeten zou worden.
Mocht ik gek worden op een anders soort dier, dan zou ik dat ook niet eten. Liefst zou ik vegetarisch willen zijn omdat ik in principe vind dat een paard niet beter is als een koe, maar meer met de gedachte dat ik gewoon echt van paarden hou zou ik niet bewust paardenvlees eten.

Verder heb ik niks op mensen tegen die het wel doen, maar voor mijn eigen gevoel wil ik het gewoon niet.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:46

Lianneeeex schreef:
jolijn2001 schreef:

Dit dus.
Ik eet bewust geen paardenvlees, ik zou niet iets kunnen eten waar ik van hou. Helemaal niet met de gedachte dat het mijn paard of mijn vorige paard wel eens zou kunnen zijn die iemand nu lekker aan het opeten is. Dat is denk ik hetzelfde als met honden en katten, iedereen vind het belachelijk en het niet kunnen als die gegeten zou worden.
Mocht ik gek worden op een anders soort dier, dan zou ik dat ook niet eten. Liefst zou ik vegetarisch willen zijn omdat ik in principe vind dat een paard niet beter is als een koe, maar meer met de gedachte dat ik gewoon echt van paarden hou zou ik niet bewust paardenvlees eten.

Verder heb ik niks op mensen tegen die het wel doen, maar voor mijn eigen gevoel wil ik het gewoon niet.

verkeerde account, sorry ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:49

Suliko schreef:
cindyheyyou schreef:
Ik heb er niks op tegen.. of ik het lust? Geen idee.. ik eet weleens een frikandel of gelderse worst op brood.. sommige zeggen dat daar paardenvlees in zit. Maar of dat waar is?

Frikandel is eigenlijk alleen maar restafval van kip :)

ligt er aan welk merk er is namelijk wel degelijk een merk (naam even kwijt, ik vind ze minder lekker) waar paardenvlees in zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:51

Eerlijk gezegd zou het een enorme goede oplossing zijn als we katten gingen eten.
Zijn er veels teveel van en in de wilde en half wilde krengen zullen vast lekker smaken.
Is ook alleen maar het idee.

Wij eten kilo's koeienvlees terwijl dat in India een doodzonde is, maar net wat je gewend bent dus.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:57

jammer de meeste meningen hier.. in NL zouden we meer namelijk veel meer paardenvlees en geitenvlees moeten gaan eten. Rijden wel graag paard en eten graag geitenkaas, maar we beseffen ons niet dat al die dieren op transport naar zuidelijke bestemmingen gaan om daar vervolgens wel opgegeten te worden..

Mijn paard gaat (als het kan) na een mooi leven dan ook zeker naar de slager. Vind een spuitje erg dieronvriendelijk (voorkeur voor snelle/korte/pijnlozere dood, als ik zelf mag kiezen ga ik ook liever in 1x dan een lange lijdensweg.. maar dat kan niet, tenzij ik echt zelf kies..) en omdat hij als dier niet in m'n woonkamer woont en het altijd nog een dier is, vind ik het persoonlijk een prettig idee dat hij weer op die manier in de levenskringloop terecht komt.. iedereen zal wel over me heen vallen hier, maar ik vind dat het meest prettige idee..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:13

8nnemiek schreef:
Wat mensen eten betreft.. voor mij weinig verschil met dieren eten. Of het gezond is even buiten beschouwing laten, maar als ze doodgeboren baby's op het menu zouden zetten in een restaurant, ik zou er echt niet wakker van liggen :=

Ik zou daar dus echt wel van wakker liggen... Hoop niet dat ik de enige ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:20

Ik eet elk vlees , al rust er een taboe op Paard dus veel eet ik het niet. Vaak is het gerookt goedkoper dan rund

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:30

Ik heb in principe geen problemen met paardenvlees, iedereen mag het eten als diegene daar zin in heeft. Ik hoef het alleen niet, net zoals ik geen hond zou eten, eet ik geen paard. Ik eet geen dierensoorten waar ik een band mee heb.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:31

Ik eet t gerust op. Waarom zou een stukje paardenvlees erger zijn dan een stukje koe...
Ja, ik rijd op een paard, boehoe, geslacht is geslacht := En dan hopen dat ze voor een goede reden naar de slacht zijn gebracht.

Ik zou mijn paarden ook laten slachten en de vleesindustrie in sturen, maar dat is weer een andere discussie :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 08:56

Ik maak ook gerust kipfilet klaar terwijl Lotje (het seramahennetje) me voor de voeten loopt in de keuken.

Mensen zouden eens wat MEER paardenvlees moeten eten, dan ging er heel wat minder ellende op transport naar Italië

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:13

8nnemiek schreef:

Een doodgeboren baby zou ik wel akelig vinden maar van een mens zou ik ook niet wakker van liggen :=

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:51

Iedereen moet gewoon eten waar hij zich fijn bij voelt.
Ik heb niks tegen het eten van paarden, honden, katten, krokodillen.

Zelf zou ik het niet doen. Omdat ik het zielig vind? Nee. Puur omdat het minder vertrouwd is. Ik eet dan weer wel kroketten, frikandellen of zweedse gehaktballetjes ( :') ). Dat is misschien heel hypocriet, aangezien ik 'alleen paardenvlees' niet zo snel zou eten. Maar dat zit puur tussen mijn oren.

Dat heb ik overigens ook met vlees van varkens, koeien of kippen. Als ik te veel ga nadenken over wat het eerst was (of nog te veel lijkt op wat het eerst was) hoef ik het niet meer.

Zo kreeg ik ook ooit toen ik jong een stukje vlees voorgeschoteld bij een Spaanse vriendin van mij. Vond ik suuuper lekker! Tot ik in de keuken kwam een heel varkenspoot zag liggen, toen hoefde ik er geen hap meer van.

Kortom, een ieder moet gewoon eten waar hij zich fijn bij voelt!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:06