Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
elenaMM77 schreef:ook ik zit met open mond te lezen.
ik ben iemand die geen blad voor de mond neem en rustig een belerende vinger opsteek..
sorry.. maar..
TS: Ik vind je heel verantwoordelijk.. Je hebt een verkeerde keuze gemaakt en neemt daarvoor de verantwoordelijkheid alleen je zoekt naar hoe je de situatie, ook al heb je die zelf gecreeerd het beste op kunt lossen.. Dat is meer verantwoordelijkheid in je teen, dan sommige volwassen bokkers in hun hele lijf hebben hoor..
Overigens zou ik dit zo spoedig mogelijk oplossen en niet zoals aanbevolen wordt wachten en beleren, omdat je dan 'makkelijker' een huisje voor m kunt vinden.
het gaat hier om een veulen, de helft van de dieren op zijn/haar leeftijd staan nog rustig op de wei of in de opfok en een groot deel daarvan gaat net voor het beleren, of net zadelmak de deur uit..
waarom zou jouw veulen dan moeten wachten en opgeleerd worden..
zeker als je in acht neemt dat TS daar niet de motivatie voor heeft, plus haar ouders hiervoor extra op kosten jaagt, kosten die zich niet terug laten verdienen.. Grondwerk les, les/hulp in het beleren.. anders zit je volgend jaar weer met een topic vol keffende bokkers over dat je les moet nemen en dat een tiener niet zelf moet beleren.
Ts,
ik zou als ik jou was rustig met je ouders om tafel gaan zitten. Dat het houden van een veulen en straks een pony die alleen geschikt is om te mennen toch niet is wat je er van gedacht had vooraf. Dat je denkt dat het het beste voor het dier, jezelf en je ouders is om hem weer te verkopen..
misschien krijg je het aankoopbedrag weer, misschien nauwelijks iets.. Maar er zijn zat mensen die het leuk vinden om een shet die bijna beleerd kan worden (klein jaartje) te kopen en zich te verheugen op het beleren voor de kar. of als maatje voor een pony die alleen staat.
ik zou ook eerlijk zijn en tegen je ouders zeggen dat je je beseft dat het toch wel een hoop gekost heeft en dat je misschien niet meteen een rijpony mag (hoe groot ben je nu? hoe groot ga je mogelijk worden.. wil je over 4 jaar wedstrijden rijden met het dier dat je straks gaat kopen.. want dan ben je misschien beter af met een grote e pony of een klein paardje).. Vraag of je gewoon weer mag gaan bijrijden en lessen zoals voorheen en of je over een poosje het onderwerp 'rijpaard/pony kopen' opnieuw bespreekbaar mag maken.
je ouders kunnen zeggen vergeet het maar.. kan, dan zul je moeten wachten tot je later op jezelf woont voor je een eigen pony kunt aanschaffen.. schrale troost, ik ben 38 en heb mijn eerste pas een jaartje... Of je ouders kunnen blij verrast zijn dat je er eerlijk voor uit durft te komen en de optie bespreekbaar houden..
ariatje schreef:Wat ik me afvraag is of het wel zin heeft een grotere pony aan te schaffen. Als je nu al geen zin hebt om naar de shet te gaan...
Kijk, paardenliefde zit je in het bloed. Dan maakt het niet uit, groot of klein. Kan me voorstellen dat je liever iets te " rijden " hebt. Maar volwassen worden houdt ook in verantwoording nemen. Indien je een kind van mij was kreeg je zeker geen andere pony. Omdat ik er niet op vertrouw dat je met een grotere pony wel de motivatie kan opbrengen.
Rijden is slechts een klein onderdeel van het hebben van een paard. Verzorging des te meer. Wat ga je doen als je rijpony vanwege een blessure 1 jaar op rust moet? Wil je dan ook weer een andere?
Als je ouders verstandig zijn verkopen ze de shet naar iemand die er wel veel plezier aan beleefd. Laten ze jou eerst volwassen worden. Dan kun je zelf als de tijd daar is kiezen voor wel of geen paard.
Voor mij zijn er te veel signalen dat je paardenhobby misschien niet zo diep zit als je zelf graag mag geloven...
Hoe dan ook wens ik je veel wijsheid toe.
Tieneke schreef:Als je mijn dochter zou zijn, zou ik de pony verkopen of desnoods houden en daar iemand voor zoeken die ermee bezig wilt zijn, want dieren blijven hier in principe ook tot de dood. Dan zou ik jou gewoon terug laten doen zoals voorheen, dus geen dier meer bijkopen.
Niet te vergeten: je bent nu 14, maar als je 16 bent, kan je qua interesses sterk veranderen. Als je 18 bent, ga je allicht studeren? Dat zijn dingen waar je nu best goed over nadenkt en gezien het verleden best niet lichtzinnig over gaat. Als je dan nog graag een eigen paard of pony wilt, kan je ook gaan werken om zelf bij te dragen en dan heb je een heel ander verhaal.

senna21 schreef:Ts, ik zou je wel willen adviseren om eens goed uit te rekenen wat het kopen, houden en berijden van een pony echt kost. Dat in ieder geval aanzienlijk meer dan waar je nu op rekent.
Er zijn voldoende topics over gemaakt, dus je kunt je verder inlezen.
Succes.
elenaMM77 schreef:dan ben je flink lang,
beste is om gewoon dan op den duur naar paarden te kijken en niet naar pony's..
je bent een tiener, dus nog niet 'uitgevuld' gegarandeerd dat er bij die lengte op een gegeven moment ook een gezond gewicht gaat horen en dan kun je aanschuiven in het twijfeltopic: ben ik te groot voor mijn pony
ariatje..
Sorry, maar je reactie klopt van geen kant in mijn ogen..
je kunt mij 10 shets gratis geven, maar ik geef er geen mallemoer om en zal zeker geen geld betalen om een shet als grasmaaier op het land te hebben..
ik vind shets superleuk, op het land en van een ander, maar ik heb er niets mee..
ik houd ontzettend veel van paarden en pony's, ook van shets.. maar bepaalde types wil ik niet hebben, ook niet als ze in mijn schoot kwamen vallen.. of ik zou ze linea recta te koop zetten...
net als ik, hebt ook jij ergens in je jeugd uitgevonden wat je wel aanspreekt en wat niet..
hopelijk voor je iets kreeg wat je toch niet wilde.. TS kwam daar helaas erna pas achter..
ik koop zelf geen paard waar ik alleen maar mee kan rondfrutten of zelfs geen menpony..
ik koop een rijpony, omdat ik wil rijden met mijn pony.. DAt je een paard niet hebt of aanhoudt voor andere doelen heeft helemaal niets te maken met of je hart voor paarden hebt of niet..
ook laat liefde voor een paard zich niet afmeten in hoevaak je precies op stal bent, 1x per week, 6 keer per week, of een tentje voor z'n box zetten en er permanent naast gaan liggen.
Een paard dat nooit meer gereden kan worden,
is wat anders als een paard dat nooit bereden zal kunnen worden..
als je een rijdier wilt, dan koop je geen menpony, omdat een rijpony ook wel eens wat zou kunnen gaan mankeren.. dat is echt in mijn ogen een non argument..
ts heeft zich vergist in het feit of het hebben van een menpony wel datgeen is wat ze leuk vind..
dat staat los van of ze wel of geen liefde voor paarden heeft.
Ja interesse in de tienertijd kunnen wijzigen.. Ja, zelfs het hebben van een rijpony kan uiteindelijk niet blijken te zijn wat ze dacht.. maar die keuze is al anders omdat ze al ervaring heeft met het 'hebben' van bijrijdpaarden.. blijkbaar had TS geen ervaring met het hebben van een verzorgpony waar je niet mee kunt rijden.. Heel groot verschil.

pol1 schreef:elenaMM77 schreef:dan ben je flink lang,
je bent een tiener, dus nog niet 'uitgevuld' gegarandeerd dat er bij die lengte op een gegeven moment ook een gezond gewicht gaat horen en dan kun je aanschuiven in het twijfeltopic: ben ik te groot voor mijn pony
ook laat liefde voor een paard zich niet afmeten in hoevaak je precies op stal bent, 1x per week, 6 keer per week, of een tentje voor z'n box zetten en er permanent naast gaan liggen.
Deze snap ik niet helemaal??
teddy01 schreef:elenaMM77 schreef:dan ben je flink lang,
Deze snap ik niet helemaal??
dat de tijd die je door brengt bij je paard niet uit maakt hoeveel veel je van het paard houdt. En dat ik moet wachten omdat ik niet weet hoe lang/zwaar ik word
Jennyxx schreef:Lieve TS, je bent 14 jaar. Ik denk dat je dit beter met je ouders kan bespreken dan met vreemde mensen op internet. Als je mijn dochter was geweest, zou ik graag hebben gewild dat je met al je twijfels en gedachten bij mij zou komen. Het komt vast goed!