Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:56

Sky schreef:
Natuurlijk is het een financieel risico, maar jullie doen net alsof het alleen voor de manege iets positiefs oplevert. Je kunt er super veel van leren en heel veel plezier uithalen. De enige 'extra kosten' zijn die €175 die je eenmalig betaalt en dat doen ze niet voor de winst.

dat hebben ze toch ook. Ze krijgen een vergoeding ipv dat ze de hele winter moeten doorvoeren en de medische kosten zelf hebben. Lijkt me een heel groot voordeel voor de manege. Geen omkijken naar buiten het seizoen dat ze geld opleveren...

Sky

Re: Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:05

Natuurlijk heeft de manege er voordeel aan, waarom zouden ze het anders doen? Die 175 hebben ze in moeten stellen omdat te veel mensen beloofden een paard mee te nemen en er last minute van af zagen.

Ik zeg alleen, niet alleen de stal heeft er voordeel aan, het is leuke uitkomst voor beide partijen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:32

Sky schreef:
Natuurlijk heeft de manege er voordeel aan, waarom zouden ze het anders doen? Die 175 hebben ze in moeten stellen omdat te veel mensen beloofden een paard mee te nemen en er last minute van af zagen.

Ik zeg alleen, niet alleen de stal heeft er voordeel aan, het is leuke uitkomst voor beide partijen.

Het is inderdaad een mooie uitkomst voor beide zolang het paard niets overkomt. Als dat nu wel het geval zou zijn dan heb je wel een probleem. En daar moet je misschien allemaal niet teveel bij stilstaan maar het kan natuurlijk meevallen en een enkel bezoekje zijn maar je zal maar net de pech hebben dat er echt wat met het paard aan de hand is wat ook nog buiten jouw schuld om ligt.
Maar wellicht is dat het risico wat mensen daarvoor willen nemen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:20

Die 175 euro deden ze vroeger niet. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig om er zeker van te zijn dat die mensen/kinderen het echt willen en bereid zijn geld in de verzorging te stoppen. En met Hellen is gewoon te praten. Als het paard iets chronisch blijkt te hebben hoef je daar echt niet ineens voor te betalen.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:38

mairead schreef:
kyramerelin schreef:
Ja ik heb een adresje gevonden ongeveer 2 km van mij vandaan. Ik ga kijken of hun nog een plekje vrij hebben :)

Dat zou al een stuk beter zijn wbt de afstand. Het is wel handig als die stal een rijbak heeft! Anders kan je alleen maar buiten rijden en soms zal het daar geen weer voor zijn...

kyramerelin schreef:
Ja klopt! Ga ik ook zeker doen. En ik ga sowieso mijn pony Laten verzekeren

Hoe oud is de pony? Veel verzekeringen nemen geen paarden meer aan boven de 15 jaar....
Daarnaast weet ik niet of je een leasepaard kunt verzekeren. Je bent namelijk niet de eigenaar. En de verzekering moet de aankoopwaarde weten (dat is namelijk het bedrag wat je terug krijgt).

Verder zie ik dat je wel behoorlijk makkelijk denkt over de medische kosten en dat de pony vast niks overkomen zal wanneer ze bij jou is. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor verhuizingen (door bijvoorbeeld stress en ander voer) en krijgen daardoor makkelijk koliek. En wat als de pony op de nieuwe stal samen mag staan met andere pensionpaarden op een weiland of op een paddock en er wordt gevochten? Rangorde bepalen hoort erbij en dat gebeurt niet altijd stilletjes! Ook kan je pony een virus oplopen door contact met 'nieuwe' paarden.
Houd dat dus goed in gedachten.

Ik snap dat je heel erg gehecht bent aan de pony en dat dit een leuke kans zou zijn. Als alle medische kosten niet voor de jou zouden zijn, zou ik de constructie al een stuk beter vinden.

Bedenk wel dat je ook een super leuke band kunt krijgen met een verzorgpony. En je kunt ook van 2 paardjes tegelijk houden, toch? Je zou op die stal die 2 km van je huis ligt ook even kunnen vragen of ze daar niet toevallig nog een verzorgster zoeken; als je toch gaat informeren daar! :)

Hoii, bedankt voor je reactie! De pony is 9 jaar. Ze is niet super aardig tegen andere paardjes.... Maar wel heeft ze van ongeveer 60 paardje 1 vriendje waar ze het heeel goed mee kan vinden. (Ze staan met 60 ongeveer in een hele grote wei)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:39

Sky schreef:
Natuurlijk is het een financieel risico, maar jullie doen net alsof het alleen voor de manege iets positiefs oplevert. Je kunt er super veel van leren en heel veel plezier uithalen. De enige 'extra kosten' zijn die €175 die je eenmalig betaalt en dat doen ze niet voor de winst.

Klopt!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:40

corrina1994 schreef:
Die 175 euro deden ze vroeger niet. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig om er zeker van te zijn dat die mensen/kinderen het echt willen en bereid zijn geld in de verzorging te stoppen. En met Hellen is gewoon te praten. Als het paard iets chronisch blijkt te hebben hoef je daar echt niet ineens voor te betalen.

Bedankt voor je reactie en inderdaad!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:46

Edit!: Vandaag kreeg ik te horen van een vriendin dat haar vriendin vroeger een pony had, en dat er nu dus lege stallen staan, en een grote weide met een buitenbak! En dit is een heeel stukje dichterbij (kwartiertje fietsen)! Wat vinden jullie hiervan? Als ik dan bijvoorbeeld vraag of ze Merelin even wil buiten zetten (via whatsapp) dan doet ze dat want de stal ligt aan haar huis! kan het niet meer editten bij mijn berichtje!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:00

Hebben die mensen nog meer paarden? Of moet je alles zelf doen als ze bij die mensen staat?

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:04

Ik had al eerder gereageerd en het afgeraden, vooral omdat ik denk dat het emotioneel echt een heel zwaar afscheid wordt. Maar weet je, ik snap je zo goed en uit alles blijkt dat je dit echt super graag wilt. Je grootste bezwaar was "tijd", met een stal op een kwartiertje fietsen is dat natuurlijk een stuk gunstiger. Ga eens kijken bij die stal dichterbij, is er verlichting in de bak, mag je daar ook een instructrice laten komen als je dat wilt, wat zijn de kosten daar, moet je zelf uitmesten/voeren, zijn er dagen dat er niet "even" buiten gezet kan worden? Vraag aan de ponyhof hoe het zit met verzekeren, of dat mogelijk is (dat hebben ze vast ervaring mee) en wat als er iets gebeurt waardoor de pony niet of een paar maanden niet bruikbaar is? Kortom, ga zoveel mogelijk informatie verzamelen en bespreek dat met je ouders.
De meeste die reageren hebben de luxe van een eigen paard of een leuk verzorgpaard dan is het makkelijk af te raden. Het argument dat je er dingen in stopt die je er niet uit krijgt omdat het niet jouw paard is, vind ik niet relevant, je geniet toch elke dag van het paard of jij en het paard er nou wel of niet van leren. Succes ermee!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:10

Is er op die stal al voer en bodem bedekking aanwezig?
Wie voert er?
Zijn er meer paarden?

Blijkbaar zijn medische kosten geen probleem. ( apart als dat risico zo minimaal blijkt te zijn dat de eigenaar ze zelf niet draagt)
Dus ga er dan voor.

Mocht je mijn dochter zijn zou het niet gebeuren met zulke constructie.
Dat is zeker.
Voor dat geld en evenveel risico kocht ik wel een leuke pony van 1200,-
Dat is het enige verschil met deze constructie.
En dan geen verdrietig kind na de winter.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 15:12

Klokjes schreef:
Ik had al eerder gereageerd en het afgeraden, vooral omdat ik denk dat het emotioneel echt een heel zwaar afscheid wordt. Maar weet je, ik snap je zo goed en uit alles blijkt dat je dit echt super graag wilt. Je grootste bezwaar was "tijd", met een stal op een kwartiertje fietsen is dat natuurlijk een stuk gunstiger. Ga eens kijken bij die stal dichterbij, is er verlichting in de bak, mag je daar ook een instructrice laten komen als je dat wilt, wat zijn de kosten daar, moet je zelf uitmesten/voeren, zijn er dagen dat er niet "even" buiten gezet kan worden? Vraag aan de ponyhof hoe het zit met verzekeren, of dat mogelijk is (dat hebben ze vast ervaring mee) en wat als er iets gebeurt waardoor de pony niet of een paar maanden niet bruikbaar is? Kortom, ga zoveel mogelijk informatie verzamelen en bespreek dat met je ouders.
De meeste die reageren hebben de luxe van een eigen paard of een leuk verzorgpaard dan is het makkelijk af te raden. Het argument dat je er dingen in stopt die je er niet uit krijgt omdat het niet jouw paard is, vind ik niet relevant, je geniet toch elke dag van het paard of jij en het paard er nou wel of niet van leren. Succes ermee!

Bedankt! En nee ze mesten niet voor me uit. Maar ik krijg heel veel hulp van mijn vriendinnen die er een straat voor wonen :) verzekeren kan trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:13

Op deze stal is het al een stuk beter realiseerbaarder denk ik :j Check wel even het een en ander als je daar gaat kijken. Bijvoorbeeld of er verlichting in de bak is. Hoe is de bak na heftige regenval? Als er geen verlichting is en de bak de hele winter verzopen is heb je er alsnog niets aan. Moet je er zelf uitmesten? Is er misschien iets te regelen dat zij jouw stal uitmest voor een paar dagen per week en jij dan haar stal doet op de dagen dat je er bent? Als deze dingen goed zitten en je ouders willen en kunnen het betalen, ja dan zeg ik doen :j Maar blijf kritisch en probeer de nadelen niet weg te schuiven met 'dat zal wel meevallen'. Want dan kan het over een paar maanden alsnog vies tegen blijken te vallen.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 15:14

bruintje123 schreef:
Is er op die stal al voer en bodem bedekking aanwezig?
Wie voert er?
Zijn er meer paarden?

Blijkbaar zijn medische kosten geen probleem. ( apart als dat risico zo minimaal blijkt te zijn dat de eigenaar ze zelf niet draagt)
Dus ga er dan voor.

Mocht je mijn dochter zijn zou het niet gebeuren met zulke constructie.
Dat is zeker.
Voor dat geld en evenveel risico kocht ik wel een leuke pony van 1200,-
Dat is het enige verschil met deze constructie.
En dan geen verdrietig kind na de winter.

Ja er staan nog 2 paarden en het meisje voert zoveel mogelijk en als ik er ben voer ik.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 15:15

eefj33 schreef:
Op deze stal is het al een stuk beter realiseerbaarder denk ik :j Check wel even het een en ander als je daar gaat kijken. Bijvoorbeeld of er verlichting in de bak is. Hoe is de bak na heftige regenval? Als er geen verlichting is en de bak de hele winter verzopen is heb je er alsnog niets aan. Moet je er zelf uitmesten? Is er misschien iets te regelen dat zij jouw stal uitmest voor een paar dagen per week en jij dan haar stal doet op de dagen dat je er bent? Als deze dingen goed zitten en je ouders willen en kunnen het betalen, ja dan zeg ik doen :j Maar blijf kritisch en probeer de nadelen niet weg te schuiven met 'dat zal wel meevallen'. Want dan kan het over een paar maanden alsnog vies tegen blijken te vallen.

Ja ! Bedankt voor je reactie en we hebben ook een beetje gespaard en we houden altijd 500 euro apart voor als er wat gebeurd met het paard (500 per maand apart)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:50

Ik begrijp volkomen dat je dit heel graag wilt, en ook dat je aan het beestje gehecht bent.
Mocht je haar voor de winter nemen zet dan goed op papier hoe of wat qua medische kosten, en "wat te doen als".
Voorbeeld: mijn 1,5 jaar oude paardje kreeg koliek (zo dachten wij, achteraf bleek het Grass sickness) ik heb haar laten opereren, ze heeft een week op de kliniek gestaan en moest haar daarna alsnog in laten slapen. Kosten ruim 5000€.
Nu was het mijn paard dus mijn keuze, maar wat gebeurt er als de manege wil dat je haar laat opereren en de verzekering wil dit niet?

Een verzekering is leuk, maar zij zullen ook altijd proberen onder de kosten uit te komen, en zullen een raport van een (recente) klinische keuring willen, waarop ze ook mogelijk weer dingen voor de verzekering uitsluiten.
Ander voorbeeld: mijn merrie was op een voorbeen niet 100% met de keuring, verzekering sloot dit been uit, bij een kreupelheid aan het andere been kwam het volgens hun door overbelasting om het uitgesloten been te ontzien dus betaalde ze niet.

Dit zijn dingen die je ouders goed moeten overdenken.
Wellicht gebeurd er niets, maar jullie zullen met het ergste rekening moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:15

Ik zou het niet doen. Om de hele eenvoudige reden, jij onderhoudt het paard van een ander. Ontworming, hoefsmid, entingen, dat kost best een hoop geld hoor. Ben je makkelijk zat €200 extra mee kwijt op die 8 maanden, als het niet meer is. Dan moet je nog voer betalen, les, eventueel extra materiaal. Want wat gebeurt er wanneer het hoofdstel stuk gaat? Moet je dan een nieuwe kopen en die mee afgeven aan de manège als je de pony terugbrengt? Wat als blijkt dat het zadel helemaal niet meer past of stuk gaat? Moet je dan ook een nieuwe kopen en die afgeven nadien?

Hoe zit het met de papieren? Normaal moeten die altijd bij een paard zijn, krijg je dan een kopie mee moest er controle zijn? Mag je wedstrijden starten met zo'n pony of niet?

Je zei in een eerdere post dat je ouders paarden erg duur vinden. Dat klopt, en helemaal als er wat mis gaat. Die bedragen lopen snel omhoog hoor.

Als je ouders €135/maand over hebben, dan kan je beter een goedkoop leasepaard zoeken of een betalend verzorgpaard voor ongeveer €50/maand (en da's nog duur). De overige €85 kan je dan besteden aan goede les met dat verzorgpaard. Daar ga je véél meer van kunnen leren en het geld is ook nuttig besteed.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:01

@Varekaj, je mag álles met het paard en krijgt paspoort ed. gewoon mee.

En inderdaad, mocht je paard iets blijken te mankeren wat buiten jouw schuld ligt, dan hoef je de kosten niet te dragen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:17

En hoe zit dat met het materiaal? Het hoofdstel valt uit elkaar door slijtage en je moet een nieuw kopen. Moet je dat dan mee inleveren nadien? Want bewijzen dat het door slijtage was en niet door breuk of slecht gebruik is zowat onmogelijk.

Er zijn zat manieren om hetzelfde te hebben, maar waarbij je wel een stuk goedkoper uit bent. Je betaalt €175 huur en pakweg €150/maand aan een box.

Dat geeft 175 + 1200 (8 maanden stalgeld) + 300 (4x hoefsmid aan 75€/keer) + 200 (ontworming + entingen) = €1875. Daar moet dan nog lesgeld bij komen en budget voor biks/korrel indien nodig. Dan kan TS beter een verzorgpaard of leasepaard zoeken wat goedkoper is, het lesgeld daaraan besteden en de €1875 gebruiken om een leuk eigen paardje aan te kopen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:28

Ik vind het ook veel geld, maar het is een goede kans om te ervaren hoe het is om een pony te hebben en wat erbij komt kijken. Bovendien kan ik mij heel goed voorstellen dat als je lieveling beschikbaar is dat je die liever neemt.

Ik vind het slim van de manege, blijkbaar werkt hun methode wel.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:05

Een hele tijd terug had ik ook op de site van Ponyhof gekeken en zag indd ook de winterstalling staan. (Ik rijd er niet) toen was ik daar ook meteen helemaal enthousiast over want ik was opzoek naar een pony/paard waar ik veel van zou kunnen gaan leren en ook echt veder mee te komen (had op dat moment 2 fjorden als bijrijd paarden alleen daar kon ik niet echt meer van leren en veder mee komen. Ik had met me ouders overlegd of dit dan mogelijl zou zijn. En helaas mijn ouders zeiden nee, precies door al deze redenen die hier boven al zijn genoemd. Ik maar balen en balen want het leek me echt geweldig. Maar uiteindeilijk naar zoeken en informeren heb ik nu bij een sportstal de kans gekregen om een paard te mogen rijden die al in de Z heeft gelopen en waar ik dus echt super veel van kan leren en ik later zelfs mee op wedstrijd mag etc. Nu ben ik me ouders echt heel dankbaar dat ik geen pony op winterstalling mocht want anders had ik dit paard niet gehad en zat ik nu nog met die manege pony die helaas dan na 8 maanden al weer weg moet. Nu snap ik dat het niet betekend dat dit voor jou ook zo gaat enzo, maar besef wel dat je ook even veel plezier (en misschien nog veel meer plezier) met een ander paard kan hebben door middel van een verzorg paard waar je misschien wel jaren van kan genieten en leren dan je van deze pony maar kan 8 maanden. Veel succes met beslissen!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 18:42

Ik ga winterstalling doen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 07:20

Veel plezier met hem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:19

Groot gelijk ts, jij wilt alleen maar je lieveling Merelin en geen ander paard, ook niet als dat iets goedkoper zou uitvallen.Zo hoort het te zijn. Veel plezier ermee en houd ons op de hoogte! Y;( <3 /3

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:38

met welke pony?