Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:25

Je hebt gelijk jennifur dat had ik anders moeten schrijven.
Persoonlijk vind ik duidelijk dat manege pony's er wel last van hebben.

En dat plan heeft de stal eigenaar dus.
Alleen wordt het plan door vele afgeschreven als belachelijk. :)

Brainless

Re: Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:12

Ik snap dat de pensionstal wil weten wie, naast de eigenaar alleen, met het paard aan de gang gaat.
Zodat er geen vreemde dingen gebeuren en hij weet wie die mensen zijn en wat ze mogen.

Snap ook dat ze niet zomaar willen dat er een hele bus familie/vrienden worden opgetrokken die even het paardje van X komen bekijken.
Maar zoals ik hier begrijp, mag TS wel een vriendin meenemen naar stal, maar niet op haar eigen paard laten stappen (terwijl zij er ook bij is). En dat iedereen op stal maar 1 iemand extra mogen hebben die hun paard rijdt.
Dat vind ik persoonlijk wel een rare regel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:24

Maar bruintje, ze mag dus wel jan en alleman meenemen naar haar paard toe. Dus jan en allemaal mogen wel op de stal komen, vrijheidsdressuur doen, borstelen maar niet rijden. Dus ze mogen alles daar met haar paard doen, behalve erop zitten. Dus geen overzicht meer houden is geen argument, omdat ze wel mee mogen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:32

vuurneon schreef:
Maar bruintje, ze mag dus wel jan en alleman meenemen naar haar paard toe. Dus jan en allemaal mogen wel op de stal komen, vrijheidsdressuur doen, borstelen maar niet rijden. Dus ze mogen alles daar met haar paard doen, behalve erop zitten. Dus geen overzicht meer houden is geen argument, omdat ze wel mee mogen.

Dit begreep ik er dus ook uit en dat is wat ik zo vreemd vind! :?

Ik heb ook wel eens ergens gestaan waar in de regels stond dat je per periode (per week of maand ofzo) maar 1 bezoeker mee mocht nemen naar stal. Maar dat ging echt om bezoekers. Bijrijders werd niks over gezegd. In de praktijk werd op die 'bezoekers-regel' overigens niet echt streng gecontroleerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:40

Laat ik het idee hebben dat een stal met deze bijrijders regel het echt niet door de vingers gaat zien als jan en alleman wordt meegenomen.
Ts wist ook niet van de bijrijders regel tot nu.
Zou als ik haar was ook eens door vragen hoe dat met verschillende bezoekers dan is.
Mijn vermoeden is dan dus ook dat daar een stokje voor gestoken gaat worden als dat de spuigaten uitloopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:45

Ik vind de regel van 1 bijrijder mogen hebben niet raar. Is om te voorkomen dat er een manege in een manege wordt gecreeerd. De staleigenaar kan nooit weten of jij misschien iemand geld vraagt om op jouw paard te rijden en kan er ook niet de hele dag op letten. Bij ons in de randstad wordt om die reden bij veel stallen een extra bedrag gevraagd als er een bijrijder is, of mag je 1 bijrijder hebben en moet een eventuele 2e betalen.
Wat ik wel vreemd vind is dat je instructeur als bijrijder wordt gezien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:47

Ik vind de regel om niet te veel verschillende mensen op je erf te willen hebben heel logisch, dat had ik ook aangegeven. Tevens had ik de regel onder de 16 niet zonder begeleiding. Uiteindelijk heb ik de klanten weggestuurd omdat wanneer het 13 jarige meisje er alleen was het altijd fout ging, paarden los, draden los of veel gezeur dat ze het niet alleen kon.
Ik had voor dat meisje uitzondering gemaakt ze was nou eenmaal de eigenaar van het beestje.

Verder als ze er waren en 1 iemand mee nemen hoorde je mij niet, maar mijn paarden diende met rust te worden gelaten en in de periode dat op een grote stal hier in de buurt droes was (en ook bij rhino trouwens) met volledig andere kleding en eerst gedoucht.

En aangezien je zei dat meiden van de manege erop rijden; als die vrijrijden op een manegepaard ontvangt ze geld. Je pikt dus een beetje klanten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:51

Babootje schreef:
Ik vind de regel van 1 bijrijder mogen hebben niet raar. Is om te voorkomen dat er een manege in een manege wordt gecreeerd. De staleigenaar kan nooit weten of jij misschien iemand geld vraagt om op jouw paard te rijden en kan er ook niet de hele dag op letten. Bij ons in de randstad wordt om die reden bij veel stallen een extra bedrag gevraagd als er een bijrijder is, of mag je 1 bijrijder hebben en moet een eventuele 2e betalen.
Wat ik wel vreemd vind is dat je instructeur als bijrijder wordt gezien.

Zover ik begrepen heb gaat dat over een 18 jarig meisje.
Het kan zijn dat ze orun heeft en instructice is. Maar de kans is groter dat het inderdaad een bijrijder is met wat meer ervaring dan ts :)

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:56

ik ken de stal in kwestie. Op deze stal staan 80 paarden als iedereen meerdere bijrijders heeft wordt alles erg onoverzichtelijk. Bovendien zijn het vaak jonge kinderen die meekomen en is het niet prettig als jan en alleman in de bak les aan elkaar staat te geven als je zelf serieus aan het trainen bent. Er staan namelijk erg veel sportpaarden op deze stal die soms onverwacht kunnen reageren en perongeluk kinderen van tien jaar omgooien. Tuurlijk snap ik het probleem maar ik snap de kant van de staleigenaar heel goed

@bruintje

De trainer heeft idd meer ervaring als ts, maar zeker geen orun oid

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:01

appel_6 schreef:

Kijk dan ligt het weer heel anders en kan ze worden gezien als bijrijder. Officieel zal ze daar niet eens les mogen geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:02

Persoonlijk vind ik 1 bijrijder ook meer dan voldoende. Waarom zou je er meer willen hebben. Daar wordt je paard in de regel niet beter van.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:04

Hoe dan ook, persoonlijk zou ik helemaal niet op een stal willen staan waar anderen schijnbaar de regels bepalen hoe jij met je paard omgaat en wie je er wel of niet op mag laten rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:06

Maar ik vind dat zo'n belangrijke regel wel van tevoren duidelijk gemaakt had moeten worden.

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:12

@brainless

Volgens mij staat dit in het contract heb ik mij toendertijd laten vertellen. Maar zeker weten doe ik het niet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:13

ravellie schreef:
Hoe dan ook, persoonlijk zou ik helemaal niet op een stal willen staan waar anderen schijnbaar de regels bepalen hoe jij met je paard omgaat en wie je er wel of niet op mag laten rijden.

En ik niet op een stal waar de klanten de regels bepalen, want dan wordt het een zooitje :D

Ik begrijp heel goed dat er regels zijn, zeker op zo'n grote stal waar mensen serieus met hun (sport)paard bezig zijn. Teveel kinderen als ongeleide projectielen in de bak of kinderen met weinig ervaring die niet weten wat bijvoorbeeld bakregels zijn, levert gevaarlijke situaties op. Die wil je als staleigenaar zeker niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:19

appel_6 schreef:
@brainless

Volgens mij staat dit in het contract heb ik mij toendertijd laten vertellen. Maar zeker weten doe ik het niet

Wel aannemelijk; iedere beetje professionele stal maakt gebruik van een stallingsovereenkomst. Daarnaast is er vaak ook nog een huishoudelijk reglement. Hebben wij ook en daar staan ook van dat soort regels in (1 bijrijder, kostenloos etc).
Doen er absoluut niet moeilijk over als je tijdens je vakantie het met een ander (vriendin of stalgenoot) oplost of als je eens een keertje iemand op je paard laat rijden. Maar als er 3 x in de week vriendinnetjes langskomen om te rijden, zal er best wat van gezegd worden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:22

Babootje schreef:
ravellie schreef:

En ik niet op een stal waar de klanten de regels bepalen, want dan wordt het een zooitje :D

Ik begrijp heel goed dat er regels zijn, zeker op zo'n grote stal waar mensen serieus met hun (sport)paard bezig zijn. Teveel kinderen als ongeleide projectielen in de bak of kinderen met weinig ervaring die niet weten wat bijvoorbeeld bakregels zijn, levert gevaarlijke situaties op. Die wil je als staleigenaar zeker niet.

Natuurlijk moeten er regels zijn.
Maar niemand kan mij als eigenaar verplichten wie ik wel of niet op mijn paard laat rijden.
Anderzijds, het zou dus mijn stal ook echt niet zijn.
TS heeft voor deze stal gekozen, dus dan is het slikken of iets anders zoeken :o

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:45

Wat een rare regel, ik ga ervan uit: mijn paard ik bepaal. Ik zou gewoon weggaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:52

Maryline schreef:
Wat een rare regel, ik ga ervan uit: mijn paard ik bepaal. Ik zou gewoon weggaan.

Klopt ook, jou paard jij bepaalt. Alleen mijn erf ik bepaal? Ik wil niet meer dan zoveel mensen op het erf, als jij naar de rijverenging gaat en er daar 10 man op rijd is het prima. Ik denk namelijk dat de eigenaar op die manier wil beperken dat er 100 mensen op het erf lopen en geen gebruik maken van de manege.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:55

Wat idioot. Ik kan begrijpen dat ze niet 30 verschillende mensen per paard over de vloer willen, dan kunnen ze ook moeilijk bijhouden wie waarbij hoort en of het wel 'pluis' is.
Maar het is jouw paard dus zeker als je er zelf gewoon bij bent snap ik echt niet waarom er niemand anders op zou mogen rijden. Ik kan daar ook niet echt een reden voor verzinnen.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat daar nu de achterliggende reden voor is (of heb ik er overheen gelezen?). Wat smurffie zegt klinkt wel aannemelijk, dat ze het zien als concurrentie voor de manege en het daarom willen beperken?
Voor mij zou het echt onacceptabel zijn en daarmee een reden een van stal te verhuizen.
Succes bij het gesprek!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:04

appel_6 schreef:
ik ken de stal in kwestie. Op deze stal staan 80 paarden als iedereen meerdere bijrijders heeft wordt alles erg onoverzichtelijk. Bovendien zijn het vaak jonge kinderen die meekomen en is het niet prettig als jan en alleman in de bak les aan elkaar staat te geven als je zelf serieus aan het trainen bent. Er staan namelijk erg veel sportpaarden op deze stal die soms onverwacht kunnen reageren en perongeluk kinderen van tien jaar omgooien. Tuurlijk snap ik het probleem maar ik snap de kant van de staleigenaar heel goed

@bruintje

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn, kan me er dan ook wel iets bij voorstellen. Als je met meerdere mensen op een stal staat moet je nou eenmaal met elkaar rekening houden, ook al is het je eigen paard.

En zoals ik het lees is er een vaste bijrijder, een verzorger en ook nog een club vriendinnen. Als je die allemaal op je paard wil zetten wordt het ook een onoverzichtelijk geheel. Stalhouder zal ergens de grens moeten trekken, wil ze niet dat het een kermis in de bak wordt en de andere ruiters daar last van hebben. ;)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:07

Zoe_97 schreef:
je wist dit toen je er ging staan toch ookal? Ik vind als je er toen akkoord mee ging je nu niet moet zeuren.

Daarbij stap ik de regel wel, als je een aantal tot veel pensionklanten hebt die je dus betalen. en de helft daarvan heeft 2 bijrijders of meer, dan word het erg druk in de bak. Die bijrijders betalen mij als stal eigenaresse niets en mijn pensionklanten hebben hier nadeel van (veel te drukke bak) en zullen misschien vertrekken

of de bijrijder nou rijdt of de pensionklant zelf dat maakt niks uit er is voor de hele maand betaald dus wie erop zit maakt dan toch niks uit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:23

pinto_1 schreef:
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn, kan me er dan ook wel iets bij voorstellen. Als je met meerdere mensen op een stal staat moet je nou eenmaal met elkaar rekening houden, ook al is het je eigen paard.

En zoals ik het lees is er een vaste bijrijder, een verzorger en ook nog een club vriendinnen. Als je die allemaal op je paard wil zetten wordt het ook een onoverzichtelijk geheel. Stalhouder zal ergens de grens moeten trekken, wil ze niet dat het een kermis in de bak wordt en de andere ruiters daar last van hebben. ;)

Die verzorger mag dus niet rijden (wel verzorgen/borstelen/wandelen enz), maar niet erop omdat TS al een bijrijder heeft...
Dus die meid loopt al rond.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:29

proudmama schreef:
Oke, wat ik dus al eerder zei, maar niemand op reageert, is dat ze op een manege staat en daar verschillende mensen op haar paard wil laten rijden.
Dat is inkomstenderving voor de eigenaren, als men wil rijden huren ze een paard. Wil je het anders ga dan op een pensionstal staan waar dit wel mag / kan. Voor dat bedrag wat jij betaalt zijn die er genoeg !

Sorry, dat heb je denk ik verkeerd begrepen. Ik sta op een pensionstal, niet op een manege. Er is wel een manege bij, maar dat staat er volledig los van.

Jennifuur, nee, in het contract staat het niet. Daarin staan alleen praktische zaken over geld enzo.
Babootje, mijn paard wordt niet bijgereden door mijn instructeur. Misschien heb ik het verkeerd beschreven. En mijn bijrijder geeft mij geen les.
smurffie, er rijdt maar één iemand van de manege op, mijn verzorger dus. Verder niemand.
appel_6, hoe kun je weten waar ik sta? Het staat niet in mijn profiel, ik heb het niet in de op gezet, en ik heb ook geen woonplaats staan. Zou je het me kunnen vertellen? (mag ook in pb). Dan kan ik dat snel weghalen.

Er gaat nu waarschijnlijk ook een gesprek komen tussen de eigenaresse en ik en mijn moeder/vader.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:21

Brainless schreef:
pinto_1 schreef:

Die verzorger mag dus niet rijden (wel verzorgen/borstelen/wandelen enz), maar niet erop omdat TS al een bijrijder heeft...
Dus die meid loopt al rond.

Klopt, je hebt dus een bijrijder, een verzorger en de "uitstappende" vriendinnen. Dus nog steeds genoeg om onrust in de bak te veroorzaken.

Even mijn post aangepast, moest even terug lezen... ;)