kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:31

Weet je, 6 0f 10 0f 15, maakt allemaal niet uit. En huilen een keer ook niet. alles op zijn tijd. En moeders die er niks van weten: nou en, daar heb je de instructrices voor.
Wat is nou precies je bezorgheid?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:34

vuurneon schreef:
Kinderen van 6 kunnen nu eenmaal sneller huilen :+ T is ook oke om ze te laten doorzetten als ze gelijk huilen als iets niet lukt. Meeste ouders hebben wél verstand van hun kind ;)
Op een manege is het ook de taak van de manege om de kinderen dingen bij te brengen :) ik zet met kind ook niet op schermen om vervolgens alles zelf uit te moeten leggen :=

Het zijn kinderen... Een kind van 2 wil ook alles zelluf doen en ook al lukt dat vaak niet (veterstrikken is ook lastig), kan het alsnog brullen zijn als het niet lukt :') als kind overschat je snel je eigen kunnen (ja ook als je 11 bent), hoort er gewoon bij.

Helemaal mee eens. Prima verwoord. Snap niet zo goed waar TS tegen ten strijde trekt of wat haar zorg/probleem is.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:21

vuurneon schreef:
Kinderen van 6 kunnen nu eenmaal sneller huilen :+ T is ook oke om ze te laten doorzetten als ze gelijk huilen als iets niet lukt. Meeste ouders hebben wél verstand van hun kind ;)
Op een manege is het ook de taak van de manege om de kinderen dingen bij te brengen :) ik zet met kind ook niet op schermen om vervolgens alles zelf uit te moeten leggen :=

Het zijn kinderen... Een kind van 2 wil ook alles zelluf doen en ook al lukt dat vaak niet (veterstrikken is ook lastig), kan het alsnog brullen zijn als het niet lukt :') als kind overschat je snel je eigen kunnen (ja ook als je 11 bent), hoort er gewoon bij.

Wauw, waarom halen jullie de hele tijd mijn leeftijd erbij?! Het gaat toch om 6 jarigen?! En nee, ik overschat mezelf niet -O-

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:22

CharleyT schreef:
vuurneon schreef:

Helemaal mee eens. Prima verwoord. Snap niet zo goed waar TS tegen ten strijde trekt of wat haar zorg/probleem is.

?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:25

CharleyT schreef:
Weet je, 6 0f 10 0f 15, maakt allemaal niet uit. En huilen een keer ook niet. alles op zijn tijd. En moeders die er niks van weten: nou en, daar heb je de instructrices voor.

Wat is precies jouw bezorgdheid? Weet ik vel, vraag het aan iemand anders! Ben niet bezorgd, wel verbaasd! Ik begon toen ik negen was, toen kon ik meteen weten warlt draf was, duh

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:30

sardientje schreef:
CharleyT schreef:

Wat is precies jouw bezorgdheid? Weet ik vel, vraag het aan iemand anders! Ben niet bezorgd, wel verbaasd! Ik begon toen ik negen was, toen kon ik meteen weten warlt draf was, duh

Opmerkelijk topic. Mijn nichtjes zijn ook met 5 jaar begonnen, mijn zussen en ik waren zelfs nog jonger. Komen wel uit een echte paardenfamilie, denk dat dit ook mee speelt.

vuurneon

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:33

Ts, ben je niet een beetje jaloers dat er kinderen zijn die jonger mochten paardrijden dan jij dat mocht?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:34

sardientje schreef:
vuurneon schreef:

Wauw, waarom halen jullie de hele tijd mijn leeftijd erbij?! Het gaat toch om 6 jarigen?! En nee, ik overschat mezelf niet -O-

waarschijnlijk omdat je zelf over leeftijden begint ;)

dat is deels je leeftijd, omdat je jezelf een stuk ouder vind dan die kleintjes.. rond jouw leeftijd heb je dan altijd kinderen die dan een beetje zichzelf 'omhoogdrukken' door de kleintjes 'afkeurend te bekijken'. daar groeien de meesten vanzelf wel overheen, net zoals de meeste kleintjes uiteindelijk wel stoppen met huilen en het leren.

ook het feit dat de meesten hier wel weten dat huilen bij kleine kinderen niet direct betekenen dat ze iets niet leuk vinden of niet willen is iets dat je met de jaren leert.

om een punt toe te lichten is het dan soms goed om 'leeftijden' te noemen en te vergelijken.

omdat je 11 bent (en geen 20'er die het toch wel ondertussen zou moeten weten), heb je nog niet veel kleine ruitertjes gezien of meegemaakt, of kennis gemaakt met 6-jarige van toen die inmiddels de 30 gepasseerd zijn en er een andere blik op werpen.

ik vind die kinderlesjes juist ontzettend leuk om te zien.. die paar huilers horen erbij, die lachen een paar rondjes later allang weer.. en heerlijk dat gepruts bij de stallen, moeders die het proberen in orde te maken en uiteindelijk maar wachten op iemand van de manege om het nog maar eens een keertje voor te moeten doen. Om dan vervolgens, vaak nog aan de hand, de rondjes door de manage te rijden.. het ene kindje, duidelijke aanleg, al kaarsrechtop terwijl de voetjes nauwelijks de beugels goed raken.. een tweede die lachend nog alle kanten opwiebelt.

je kunt wel zeggen, pas op 8 beginnen want dan kunnen ze de pony 'zelfstandig' sturen.. maar balans leer je juist in je vroege jaren makkelijker. en al hobbelen ze twee jaar rondjes aan de hand, het zijn uiteindelijk wel kilometers die ze op een 'wiegende' ponyrug hebben gemaakt, waardoor ze misschien wel vlotter lekker ontspannen kunnen zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:36

Sardientje: gossie kon je toen meteen weten wat draf was. Knap, dat weet het grut van 6 ook als je het ze leert. Maar goed, ik had eerst even moeten kijken hoe oud je was, nu snap ik je beter. Duh.....

Zal mijn vraag wijzigen: wat is je verbaasheid? ipv bezorgheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:42

Klopt elena :j Ik hoef er niets meer aan toe te voegen.

Kleintjes kijken vaak op tegen de grote kinderen en daar kan je als groot kind heel handig gebruik van maken door ze te helpen met leren :) Vinden ze een pony aaien eng? misschien is het opeens minder eng als een groot kind ze helpt daarbij :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:51

Denk dat iedere weldenkende ouder wel in kan schatten wanneer hun kind rijp is om op een pony te klimmen.
Ik zou me wel wijs laten maken door deskundigen wat mag en waar nog even mee gewacht moet worden.
Die kinderen die eeuwig staan te huilen voor iedere les zou ik persoonlijk op een andere sport doen.
Wie zijn sport ís het überhaupt......die van het kind of van de ouder??

Ik heb dat wel eens meegemaakt op mijn manege dat pa en ma zelf vroeger graag een pony hadden willen hebben, maar dat het altijd bij dromen bleef, en nu spontaan een pony hebben gekocht voor hu twee dochters die er niks van willen weten.
Drama's voor iedere les, tijdens de les en ná de les...........
Iets opdringen kan volgens mij niet goed zijn.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:06

@TS

Wat ik vooral belangrijk vind is de reden waarom kinderen gaan rijden. Willen ze dat zelf of willen vooral de ouders dat?

Ik ben begonnen op mijn zesde omdat ik het zelf heel graag wilde. Mijn moeder is zelfs bang voor paarden, maar liet het mij wel proberen. Ik was geen "huiler", maar dat komt denk ik omdat ik al in aanraking was geweest met de pony's en paarden van mijn tantes. Vroeger kende ik geen angst en klom overal op en het liefst op de grote fries van de manege. Die fries was trouwens niet vooruit te branden en schrok nergens van (heb ik jaren later pas gehoord). Als mijn instructrice het gevaarlijk had gevonden, dan had ze mij er niet opgelaten.

Zoals ik het zie is het van beide kanten (van zowel ouders als instructeur) inschatten wat wel en niet kan. En als dat gebeurt, zie ik niet echt een probleem over leeftijd.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:27

vuurneon schreef:
Ts, ben je niet een beetje jaloers dat er kinderen zijn die jonger mochten paardrijden dan jij dat mocht?

Jaloers, waar moet ik jaloers op zijn? Ik vroeg om meningen, die heb ik gehad. Ik wou geen discussie :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:28

Dit is een discussie forum :) dus het is oké als mensen op elkaars meningen reageert en daarbij tegenvragen stelt :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:28

sardientje schreef:
vuurneon schreef:

Jaloers, waar moet ik jaloers op zijn? Ik vroeg om meningen, die heb ik gehad. Ik wou geen discussie :(
Je gaat anders weinig tot niet in op de - vaak uitgebreide - berichten, komt enkel aan met een nieuwe stelling. Dat is inderdaad geen discussie ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:39

Mijn dochter rijdt vanaf haar vijfde paard. Het eerste jaren liep ik naast paard/ pony mee en was ik degene die samen met haar opzadelde en afzadelde. Ze kwam met haar beentjes niet eens over het zadel.

Zij heeft tijdens die jaren wel geleerd welke houding, hoe te sturen en hoe te luisteren naar het pasrd.
Gevolg is dat ze de jaren daarna elk paard kon berijden. Geen enkele moeite had met "moeilijke" paarden.
Nu is ze 15 jaar en sinds 1 jaar heeft ze een eigen paard. Ze heeft nog steeds les en doet alles met haar paard. Overigens samen met mij. En ook haar vader helpt mee als ze door school niet kan. Ik leer veel van haar en haar omgang met paarden.
Huilen heeft ze nooit gedaan.
Uitgaanspunt is plezier er in hebben.
Maar zonder begeleiding van ons ouders had ze nooit op 5 jarige leeftijd gereden omdat die manege dat gewoon eiste van de ouders om het veilig te houden.

Ik ben nu bijna 50 en leer op ons paard nu met lessen rijden. Omdat ik ook als mijn dochter straks geen tijd heeft het paard wil geven wat het nodig heeft.
Eng dat ik het vind. Ik vond het prima beetje poetsen, stal schoonhouden etc maar nu moet ik er echt aan geloven. Wel leuk.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:42

Hmmmmm, ik snap jullie wel, maar een ding: ik wil (echt FF sirieus:NEVER) kleine kinderen niet aan de kant schoppen en afkeuren, sirieus niet. Zo ben ik niet. Alleen, misschien ben ik wel bezorgd ja, kan toch? Ik kan er ook niets aan doen, vaak help ik ook in de stallen. :j dat vind ik harstike leuk, alleen ze moeten toch ook zelf leren? Mijn moeder zei altijd: ook zelf leren, niet alleen anderen om hulp vragen. In het begin sjauwde natuurlijk ook iedereen een zadel voor me, maar na 3 maanden rijden, kon ik het al zelfstandig :) oefening baart kunst, dat is waar. Ik ben niet jaloers, maar jullie hebben me wel aan het denken gezet: hoe was ik vroeger? eigenlijk precies hetzelfde, dus ik geef toe, jullie hebben gelijk. Ik hoop dat me dit bericht je de discussie stopt. Groetjes ;)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:49

Ik begon ook met rijden toen ik 6 was. De eerste paar maanden aan de longeerlijn, maar al vrij snel ging ik naar de beginnersles (groep). Met opzadelen had ik hulp nodig, niet zozeer omdat ik het niet snapte maar omdat ik te klein was. De riempjes van het hoofdstel deed ik wel zelf, poetsen ook, bit schoonmaken ook, hoeven uitkrabben ook, paard vasthouden ook. Huilen heb ik nooit gedaan!

Verder denk ik dat het echt per kind verschilt. Maar ik vind het dus niet per definitie absurd! Er zijn genoeg kinderen die het wel zouden kunnen op die leeftijd zonder te huilen, etc.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:13

Denk dat ik ong 3 was toen er regelmatig een pony gehuurd werd om een beetje te wandelen en vanaf 6 jr naar de manege......helemaal geweldig.....
Je zag ook toen een verloop van kinderen die het echt leuk vonden of niet en die haakten af.
Vanaf 8 twee keer per week les en vanaf 9 een pony samen met mn vriendinnetje.....en altijd moeders erbij....van mij of van haar.
Ok het zadel erop leggen en aansingelen was wat lastig maar daar hadden we moeders voor....

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:56

Bij de manege waar ik zelf rijd en werk is er een speciale 'guppenclub'
Dit is van kindjes van 6 tot 8, vanaf 8 gaan ze de normale lessen in als ze door willen met rijden natuurlijk.

In guppen 1 leren ze de basis van het rijden terwijl ze aan een touw zitten, ouders of andere familieleden lopen dan dus mee. De kindjes hebben in het begin gewoon nog niet genoeg kracht om zelf te sturen, plus ze leren vooral balans houden en staan-zitten in draf.
In de guppen 2 sturen ze zelf de pony's in het rond en zelfs ook 1 van onze vriendelijkste paarden! <3

Verder zadelen we wel de pony's voor ze op puur uit veiligheid voor de kinderen! Als hun pony niet wordt overgenomen door een andere gup mogen ze zelf de pony terug naar stal brengen alleen in stal zetten wordt door moeder/vader of stal personeel gedaan, ook voor de veiligheid! Bij het afzadelen houd ik vaak de pony voor ze vast en leg dan ook gelijk uit wat ze moeten losmaken etc. zodat ze toch nog wat leren!

Eenmaal in de normale groep 1 krijgen ze ook een halfuur poets- en opzadelles :)

Met 6 jaar kunnen ze wat mij betreft zeker beginnen met rijden!
Wel onder goede begeleiding natuurlijk en ook als het echt vanuit het kind zelf komt :j
Maar wat ik ook wel eens zie is kindjes die nog niet veel vertrouwen hebben, daardoor kunnen ze natuurlijk ook gaan huilen en wat onzeker naast de pony lopen en er opzitten, dit vertrouwen komt steeds meer en uiteindelijk lopen ze zeker rond naast hun pony! Ik zelf probeer ze dan zo goed mogelijk te helpen en vooral complimentjes geven dat ze het goed doen, anders raken ze juist vertrouwen kwijt..

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:55

gwennndolyn schreef:
Bij de manege waar ik zelf rijd en werk is er een speciale 'guppenclub'
Dit is van kindjes van 6 tot 8, vanaf 8 gaan ze de normale lessen in als ze door willen met rijden natuurlijk.

In guppen 1 leren ze de basis van het rijden terwijl ze aan een touw zitten, ouders of andere familieleden lopen dan dus mee. De kindjes hebben in het begin gewoon nog niet genoeg kracht om zelf te sturen, plus ze leren vooral balans houden en staan-zitten in draf.
In de guppen 2 sturen ze zelf de pony's in het rond en zelfs ook 1 van onze vriendelijkste paarden! <3

Verder zadelen we wel de pony's voor ze op puur uit veiligheid voor de kinderen! Als hun pony niet wordt overgenomen door een andere gup mogen ze zelf de pony terug naar stal brengen alleen in stal zetten wordt door moeder/vader of stal personeel gedaan, ook voor de veiligheid! Bij het afzadelen houd ik vaak de pony voor ze vast en leg dan ook gelijk uit wat ze moeten losmaken etc. zodat ze toch nog wat leren!

Eenmaal in de normale groep 1 krijgen ze ook een halfuur poets- en opzadelles :)

Met 6 jaar kunnen ze wat mij betreft zeker beginnen met rijden!
Wel onder goede begeleiding natuurlijk en ook als het echt vanuit het kind zelf komt :j
Maar wat ik ook wel eens zie is kindjes die nog niet veel vertrouwen hebben, daardoor kunnen ze natuurlijk ook gaan huilen en wat onzeker naast de pony lopen en er opzitten, dit vertrouwen komt steeds meer en uiteindelijk lopen ze zeker rond naast hun pony! Ik zelf probeer ze dan zo goed mogelijk te helpen en vooral complimentjes geven dat ze het goed doen, anders raken ze juist vertrouwen kwijt..

Wat leuk zo'n guppenclub *D :j :j

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:59

Ja bij ons op de manege hebben ze inderdaad ook guppyles (zelfde manege toevallig??)

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:13

jeetje77 schreef:
Ja bij ons op de manege hebben ze inderdaad ook guppyles (zelfde manege toevallig??)

Nee is in Lelystad! (Zie dat jij in Friesland woont :) )

Ja is ontzettend leuk! Kindjes vinden het helemaal geweldig en komen altijd zo leuk met caps al op, het terrein oplopen <3

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:57

Mijn dochter is gezegend met een mama die paarden heeft. Daarnaast rijd ze rond op diverse pony's. Echt les heeft ze dan niet is pas 6 jaar maar lol met je knol vind ik belangrijker. Ze wilt overigens wel graag op les.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:01

sardientje schreef:
... de instructice zegt heel vaak dat je pas vanaf je 8ste moet beginnen met paardrijden, want dan heb je de krachten om zo'n paard onder controle te houden. daar ben ik het mee eens, maar de meningen daarover zijn heel verschillend.

Als mijn instructrice van mening is dat je kracht moet hebben om je paard onder controle te hebben dan had ik een andere gezocht.

Ik reed ook op die leeftijd, ging prima. Per kind verschilt het wanneer ze eraan toe zijn om te gaan rijden.