pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:17

Dat is nu eenmaal het nadeel van geschreven commentaar. Het komt vaak anders over dan bedoelt. Maar de reacties van TS zijn ook niet altijd even vriendelijk, zelfs als het commentaar goed bedoelt is.

capopjekop

Re: pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:07

Mss een domme vraag maar als je pony al 24 jaar zo loopt is het dan wel beter voor haar rug als ze nu opeens anders moet gaan gebruiken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:43

renee16 schreef:
Billy schreef:
Leuke combi, een thiedemann of een slof met een bitje van een halve cm.
Dan zaag je helemaal die onderkaak door van dat arme beest. Ts zegt dat dat bit zo vriendelijk is voor de mond, maar ik vraag me af op welke manier...

Een smal bitje past beter in een smal mondje dan een brede en is daarom niet per definitie scherper.
Je moet toch wel een gruwelijk harde hand hebben wil dit een zaag worden.

5 mm is niet de breedte maar de dikte.. op wedstrijden moeten bitten bij ponies 10 mm dik zijn meen ik en dat is niet voor niets

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:37

Miss moet je iets verder kijken dan je neus lang is, je kan bijv. een join-up proberen? Ik weet niet hoe goed je band is met je paard en of het helpt maar als je heel graag je paard nagefelijk wil laten lopen zou ik een join-up proberen, het versterkt je band met je paard maar je moet het wel kunnen. Als je paard je volledig vertrouwt zal het sneller ontspannen en misschien nagefelijker rijden. Maar een hulpteugel zorgt alleen dat je paard gedwongen wordt een bepaalde houding aan te geven en misschien wel een klein beetje in de goede richting te sturen maar met een pony van 24 jaar zou ik de rugspieren niet meer gaan rekken. :j
Als je een join-up wil proberen kan je me altijd pb'en voor meer info

Misschien is een join-up overbodig maar dat moet je zelf maar beslissen

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:48

ik weet niet hoelang je je pony al hebt maar mss is er iets in zn verleden gebeurt waardoor hij continue zn hoofd omhoog houdt en constant gespannen is. Ook weet ik niet of je pony altijd gespannen is of juist helemaal niet en heb ik het gwn verkeerd begrepen en in dat geval heb je ook niks aan mijn vorige bericht :') maar als het wel zo is dan zou ik toch eens gaan zoeken naar de oorzaak dat hij zo gespannen is. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:50

Wat heeft een join up nu met de houding van het paard te maken? Daarnaast is dat niet iets wat je zomaar even moet doen als je geen ervaring hebt met zulke zaken want je kan er ook verkeerde dingen mee bereiken.

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:56

Als een paard je volledig vertrouwd en niet gespannen is 'kan' dat effect hebben op zn houding maar dat is zegmaar een optie als je paard heel erg gespannen is en je wil dat hij je vertrouwd maar ik zou het idd niet aanraden als je er niet bekend mee bent. en je hoeft het er niet mee eens te zijn en ik zeg ook niet dat het werkt maar dat moet ze zelf beslissen

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:59

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:01

Ik heb mijn pony nu bijna 3 jaar, en het gaat nu sinds dit jaar echt pas de goede kant op. Hebben goed les genomen, is een maand in training geweest en ze heeft een andere boom in het zadel gekregen + ander bit :)

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:12

Een join up is iets wat in ervaren handen hoort. En niet door een ondeskundige zomaar hoort uitgevoert te worden. En de join up is hier mijns inziens na totaal niet aan de orde.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:15

lizzyx16 schreef:
Miss moet je iets verder kijken dan je neus lang is, je kan bijv. een join-up proberen? Ik weet niet hoe goed je band is met je paard en of het helpt maar als je heel graag je paard nagefelijk wil laten lopen zou ik een join-up proberen, het versterkt je band met je paard maar je moet het wel kunnen. Als je paard je volledig vertrouwt zal het sneller ontspannen en misschien nagefelijker rijden. Maar een hulpteugel zorgt alleen dat je paard gedwongen wordt een bepaalde houding aan te geven en misschien wel een klein beetje in de goede richting te sturen maar met een pony van 24 jaar zou ik de rugspieren niet meer gaan rekken. :j

Alsjeblieft niet :)
Ts, ik hoop dat je geen join-up wilt proberen, bokt staat zo ongeveer vol met redenen waarom niet (zoek-functie). :)

lizzyx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:21

nadat ik de berichten nog x heb doorgelezen is join-up idd niet nodig srry :n

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:39

Heb je je eigenlijk wel eens goed verdiept in een join up :)
Vroeger dacht ik ook dat het ging zoals in de heartland boeken.
Maar dit topic heeft wel fijn ogen geopend.
[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Lees maar eens de OP, dan zal veel duidelijk worden :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:44

RT-V --> YRT

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 23:47

Jongs ik heb besloten hier niet meer te reageren.
Sommige belachelijke posten worden niet verwijderd door de mod's
omdat ik ''ook tegen kritiek moet kunnen als ik een topic open''.
Kritiek vind ik prima, maar wel netjes op opbouwend, wat hier door een aantal personen gewoon niet gebeurd.

Ik denk eigenlijk dat ik nooit meer zo'n topic open, ik maak voortaan wel de keuze zonder bokkers.
Jammer dat het zo moet gebeuren!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 05:31

Jammer dat je je zo laat kennen ts. Je moet idd leren om tegen kritiek te kunnen en niet alles persoonlijk aan te trekken. Persoonlijk vind ik de meeste posts in dit topic nog wel netjes genoeg. Maar goed, succes met je pony. Hopelijk maak je de juiste keus

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:03

Misschien kan je pony wel niet meer nageven met iemand op dr rug. Ze is 24 dus het kan zijn dat ze wat last van dr lijf heeft waardoor het voor haar niet prettig is. Mijn pony was ook van die leeftijd en kon ook niet nageven, na onderzoek bleek dat ze slijtage in dr nek, hals en rugwervels had. En dr benen... Maar verder liep ze geen stap kreupel. Pony's zijn zo keihard voor zichzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:04

Yezzi schreef:
Als het beter is voor haar rug.. Maar ze is nagekeken door osteo etc? Ze heeft dus geen pijn oid, waarom laat je haar dan niet lekker in deze houding lopen?

Nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn (oprechte) vraag...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:17

Waarom moet ze nog per se gereden worden TS?
Ze is 24 en het leven heeft al een flinke deuk in haar lichaam achter gelaten. Laat haar lekker genieten van het leven in plaats van dat ze alles nog moet. Je kan nog hele leuke grondwerk dingen met haar gaan doen, maar waarom per se erop en eventueel een kar erachter zetten? Ik begrijp die motivatie niet?

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:41

PowerReiner schreef:
Waarom moet ze nog per se gereden worden TS?
Ze is 24 en het leven heeft al een flinke deuk in haar lichaam achter gelaten. Laat haar lekker genieten van het leven in plaats van dat ze alles nog moet. Je kan nog hele leuke grondwerk dingen met haar gaan doen, maar waarom per se erop en eventueel een kar erachter zetten? Ik begrijp die motivatie niet?

Dit dus. En wil Ts wel rijden laat al die dingen toch varen en ga lkt relaxed het bos in. Mijn merrie is 29 geworden en op die manier heb ik haar nog best soepeltjes kunnen houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:11

Yezzi schreef:
Yezzi schreef:
Als het beter is voor haar rug.. Maar ze is nagekeken door osteo etc? Ze heeft dus geen pijn oid, waarom laat je haar dan niet lekker in deze houding lopen?

Het antwoord op jouw vraag is de reden waarom wij paarden nageeflijk moeten rijden. Paard kan anders de ruiter niet goed dragen wat op lange termijn, en afhankelijk van hoe het paard uit zichzelf loopt, ook op korte termijn, slecht is.

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:21

Ik heb hier ook lang problemen mee gehad, maar is nu opgelost. Ik raad je aan om 1x in de week priveles te volgen bij jouw thuis, hem thuis ook goed voorwaarts te rijden en misschien een longeren met passoa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:27

Geryon schreef:
Yezzi schreef:

Het antwoord op jouw vraag is de reden waarom wij paarden nageeflijk moeten rijden. Paard kan anders de ruiter niet goed dragen wat op lange termijn, en afhankelijk van hoe het paard uit zichzelf loopt, ook op korte termijn, slecht is.

Maar het paard loopt al jaren zo en heeft daar geen pijn aan ondervonden (Neem ik aan als TS zegt dat osteo etc zijn geweest), dus waarom nog omschakelen?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:17

lizzyx16 schreef:

Niet doen...
Ik denk ook niet dat een 12 jarige iemand kan helpen met een join-up doen op de goede manier...

TS, verder kan je ik niet echt helpen denk ik... Laten checken op artrose?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:42

Geen hulp teugel eraan doen ! De pony is 24 jaar en is altijd fokmerrie geweest ! Waarom wil je nu hebben dat je pony nageeflijk gaat lopen ? Of ben je van plan om wedstrijdjes te gaan rijden ? Ik neem aan dat de pony al langer wordt bereden dan dat jij op haar rijdt ? Wat ik denk dat de pony altijd zo al is gereden! Ik zal de pony gewoon in haar waarde laten hoe ze nu loopt , denk ook aan haar rug ! Les nemen is altijd goed !