Eigen pony.. doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:52

lady62 schreef:
Voor elke aanschaf geld je kunt niet in de toekomst kijken en verwachten dat je je paard over vijf jaar nog kunt betalen er kan van alles tussen komen zoals ontslag, ziekte enzo.
Ook mensen die zeggen hij gaat nooit meer weg al word hij veertig jaar vind ik erg optimistisch.
Het gaat om hier en nu en de nabije toekomst niemand kan in de toekomst kijken.

Maar als je nu al geld ervoor moet lenen, is het wel anders natuurlijk. Dan start je al met een achterstand. Het is wel een luxe een paard, het is geen noodzaak. Dus als de ts naar het nu kijkt, moet ze wachten want nu kan ze het niet betalen maar wel sparen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:56

Valt mij wel vaak op dat er in dit soort topics altijd negatief advies wordt gegeven aan kinderen die nog afhankelijk zijn van de ouders. Zal vast wel eens terecht zijn maar als afhankelijk zijn van de ouders een criterium zou zijn dan konden we alle ponyclubs wel opdoeken.

Wij weten toch niet hoeveel geld de ouders hebben en of die wel of geen spaarrekening hebben. Gaat ons niets aan ook.

En zelfs als je het financieel goed voor elkaar hebt is dat geen garantie voor de toekomst. Heb zelf door een scheiding bijna afscheid moeten nemen van mijn paarden. Kwam gelukkig op het laatste moment goed maar als er toen een heel erg ziek was geworden had ik een dik probleem gehad. Dan had ik er waarschijnlijk voor gekozen om het betreffende paard in te laten slapen. Heel erg maar liever dat dan laten lijden. Heel blij dat ze toen gezond zijn gebleven.

Heb nu niets in de verzekering, is hier zinloos omdat ik daar erg veel geld voor kwijt zou zijn maar in het geval van de TS is het misschien wel verstandig. Volgens mij hoeft röntgenologisch keuren pas vanaf een bepaald verzekerd bedrag maar daar zouden ouders van TS eens moeten navragen.

Als de ouders het aandurven dan zie ik het probleem niet. Kan me wat dat betreft vinden in de posts van Lady62.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:46

Eens met Percy.

En realistisch gezien zijn er tegenwoordig bijzonder weinig 'paardenliefhebbers' die hun dier voor velen duizenden euro's laten helpen. Zeker niet als het een eenvoudige recreatiepony betreft. In de paardig-Nederland leeft naar mijn menig veel te veel de mentaliteit van 'Hij doet het niet, kan het niet, wil het niet... nou, laat de verzekering maar betalen dan. Koop ik wel een nieuwe". Helaas in de voorbije jaren velen tientallen voorbeelden in mijn directe omgeving.

Mijn dierenartsenpraktijk was daar heden ochtend nog erkentelijk in: "Hoe zeg ik dat netjes mevrouw, met ernstige kwetsuren slaap ik tegenwoordig haast meer dieren in dan dat ik beter maak", beter worden prima maar het mag geen geld kosten. En dat maakt dat ik dingen ook wel in een ander perspectief zie. Waar een wil is, is vrijwel altijd een weg. Waarschijnlijk ook voor dit meisje en haar ouders.

Ik vind het erg sneu dat er hier mensen zijn die de verantwoordelijkheid neerleggen bij een 13 jarig meisje. In de eerste plaats is ze minderjarig en acht ik de VOLWASSEN ouders voor het gemak maar even capabel genoeg zelf te bedenken waar de grens ligt.

Mijn medische potje raakte snel leeg toen ik 3 jaar geleden besloot om één van mijn verkochte dieren te redden van de slacht; Het paard is het meer dan waard geweest, staat nog steeds te genieten in de wei, werd zelfs weer goedgekeurd, maar het heeft me héél veel tijd en geld gekost. Sindsdien moesten mijn 3 dieren het doen zonder spaarpotje, en dat maakt(e) me behoorlijk nerveus. Uit voorzorg verkocht ik in ieder geval de 2 jongste dieren, het geredde paard bleef staan.
Het is altijd goed gegaan, totdat de 21 jarige ruin enkele dagen geleden plotseling een buikschuiver maakte en op 3 benen stond. Waar trek je de grens? Want hoe graag je soms een dier ook wilt helpen, als het geld er niet is... Dan is het héél lastig.
Met één telefoontje naar mijn man besloten we onze auto te verkopen en in te ruilen tegen een ouder barrel om het geld vrij te krijgen. Enkele minuten later zeiden mijn beiden ouders toe te helpen als het echt niet anders kon. Misschien is het niet meer zoals het hoort, maar zolang het dier krijgt waar het recht op heeft zal het ons allemaal toch een zorg zijn?

Hou gewoon op met moraal-ridderen. Zolang de desbetreffende ouders zich realiseren dat de dierenarts niet voor nop zijn bed uit komt, en bereid zijn in oplossingen te denken, wens ik TO heel veel plezier met haar nieuwe pony.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:05

pillow schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Er zijn maar weinig plekken waar je echt van april tot september voltijd gras hebt. Maargoed als jullie een 13 jarige aan willen praten dat je voor 100/150,- een paard kunt houden moet je dat zelf weten. Maar ik ken niemand die dat kan. Zeker niet zodra er stalling voer en een rijbak bij komt, waar ik vanuit ga dat ze wel wil.

Ik heb al 40 jaar eigen paarden dus ik wet echt wel wat de kosten zijn. En hoezo aanpraten, ik mag toch ook zeggen wat voor mij de kosten zijn en wat ik vind dat TS moet doen. Maar jij weet het vast beter[/quote
quote]

Als je 40 jaar paarden houd zou je niet tegen een 13 jarige moeten zeggen dat het voor 100/150,- p.m kan. Dadelijk pint ze zich op zo'n laag bedrag vast. En denken de ouders oh Dat valt wel mee!
Ik zeg niet dat je duizenden Euro apart moet hebben liggen maar toch wel een fiks bedrag. Ik moest die kliniek binnen 2 weken gewoon 3500,- betalen hoor. Maargoed Ts als je het graag wil dan moet je het doen als je maar rekening houd met omliggende factoren. Niet alleen paard gerelateerd. Denk ook straks aan vakantie met vriendinnen, stappen, nieuwe kleding, make-up, vriendje, scooter etc. Je moet ook nog leven dadelijk zonder alleen maar te werken om je paard te onderhouden.
Weeg af wat je er echt voor over hebt.

lianne304

Re: Eigen pony.. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:13

he tis je eigen beslising en als je oude rhet kunen betalen en het willen
je moet er later niet echt veel spijt van krijgen want dat is allen maar erger.

want ik ken ook een meisje die had een pony de pony werd over gereden en moet naar de da toe maar daar had zij he tgeld niet voor maar een straat verder op heef tde pony over genomen en alles betaald nu leeft de pony nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:14

_zsazsa, niet iedereen heeft behoefte aan dure kleding, makeup, uitgaan en scooters. Ik ben nog nooit op vakantie gegaan met vriendinnen, heb geen scooter maar ik fiets gewoon, ga niet uit en heb het altijd kunnen combineren met vriendjes; als er een ging klagen ging t vriendje de deur uit en met mij is het ook goed gekomen hoor, heb er niks aan gemist ;) dat jij uitgaan misschien belangrijk vindt wil niet zeggen dat iedereen daar de prioriteit heeft liggen.

TS, als je hart ja zegt, en je ouders staan er volledig achter, zie ik geen reden om 't niet te doen :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:23

chelle_dora schreef:
_zsazsa, niet iedereen heeft behoefte aan dure kleding, makeup, uitgaan en scooters. Ik ben nog nooit op vakantie gegaan met vriendinnen, heb geen scooter maar ik fiets gewoon, ga niet uit en heb het altijd kunnen combineren met vriendjes; als er een ging klagen ging t vriendje de deur uit en met mij is het ook goed gekomen hoor, heb er niks aan gemist ;) dat jij uitgaan misschien belangrijk vindt wil niet zeggen dat iedereen daar de prioriteit heeft liggen.

TS, als je hart ja zegt, en je ouders staan er volledig achter, zie ik geen reden om 't niet te doen :)

Eindelijk iemand die het met mij eens is. En Zsazsa ik heb toch de ervaring en voorgerekend dat het voor € 100,00 tot €150,00 wel kan, waarom mag ik dat dan volgens jou niet zeggen. En waarom mag jij wel onrealistische hoge bedragen noemen. Leg mij dat uit aub.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:26

Neehoor Pillow, ik ben het ook volledig met je eens. Heb dit alleen via pb naar de ts laten weten.. ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:28

pillow: Omdat -even afhankelijk waar TO woont - je in het overgrote deel van NL veel meer kwijt bent helaas, en TO dit topic mogelijkerwijs aan haar ouders laat lezen en dan zijn de bedragen die je zelf noemt mogelijkerwijs misleidend.

Ik heb in zuid holland op zijn goedkoopst €180,- betaald (allen een stal, 0,0 luxe, alles zelf doen), oplopend tot €535,- vol pension per maand. Gemiddeld kom ik uit op €280/300,- in 16 jaar eigen paardenervaring.

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 17:51

bedankt voor de reacties, want ook de negatieve dingen heb ik wat aan dan weet je toch waar je nog eens naar moet kijken. maar ik ben al vanaf mijn 10e bezig met het uitrekenen van de kosten, ben dan ongeveer 250 euro kwijt, het is ook niet dat ik binnen 1 week de pony ga kopen, maar ik denk ongeveer eind van de vakantie en misschien nog erna. ik ga alles nog een checken en bekijken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:54

Daar zit indd al een verschil zie ik. Ik woon in midden Brabant, waar je minimaal 180,- voor nul faciliteiten betaald. Jij zit in Drenthe/Friesland, dat is een stuk goedkoper. Ik zeg nergens dat jij niks mag zeggen, maar Ts is nog jong en ziet die lage bedragen dadelijk en denkt hè dat is weinig!
Chelle-dora, ik zeg nergens dat ik dat deed, het gaat erom dat die dingen er wel aankomen, en miss vind Ts dat dadelijk wel belangrijk, je bent ten slotte maar 1x jong.
Als haar ouders erachter staan en voor de kosten instaan zie ik ook geen probleem. En hoezo zijn mijn bedragen onrealistisch? Hier betaal je minimaal 250,- als je een klein beetje fatsoenlijk wil staan. afgelopen zaterdag had 1 van de jonkies wat lichte koliek van teveel gras. Ben je toch zo weer 120,- kwijt voor weekentarief en 2 spuiten. Paarden kosten veel geld, als je daar rekening mee houd is er niks aan de hand.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:56

rosasara schreef:
bedankt voor de reacties, want ook de negatieve dingen heb ik wat aan dan weet je toch waar je nog eens naar moet kijken. maar ik ben al vanaf mijn 10e bezig met het uitrekenen van de kosten, ben dan ongeveer 250 euro kwijt, het is ook niet dat ik binnen 1 week de pony ga kopen, maar ik denk ongeveer eind van de vakantie en misschien nog erna. ik ga alles nog een checken en bekijken.

Denk er inderdaad goed overna, bespreek goed met je ouders de onverwachte kosten die kunnen komen, en ook dat die soms hoog uitvallen. Bespreek wat jij gaat bijdragen en kunt regelen met de stalling.
Dan komt het vast goed.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:08

Ts ik heb op mijn 15de mijn eerste paard gekocht. Ik werkte achter de kassa en gooide de ochtend krant. Hiermee kon ik zelf het onderhoud betalen. De aanschaf had ik bij elkaar gespaard in de jaren ervoor.

Ik heb er toen ook voor gekozen mijn paard te verzekeren. Dit is wel vrij prijzig en als je paard niks heeft, een erg hoge kostenpost. Echter, mijn paard werd helaas wel ziek en na 14 maanden moest ik haar laten gaan met een rekening die 2 x zo hoog was als de aanschafwaarde. Maar dankzij mijn verzekering heb ik er wel aan kunnen doen medisch gezien.

Een arts die zegt het voor minder te willen doen kan je niet op rekenen. NIet omdat het niet betrouwbaar is, maar die moet ook medicatie ed rekenen. En als die op vakantie is en je hebt een spoedgeval? Of ze heeft net geen avonddienst?

Elke maand 50 euro in een noodpot lijkt mij een goed idee en als jet het stalgeld omlaag kan krijgen (misschien wel helemaal gratis?) door mee te helpen dan moet je dat zeker doen!

Succes met alles en onthoud als het niet lukt, je bent nog erg jong en er gaan nog vele paarden op je pad komen waar je van gaat houden. Je kunt ze niet allemaal kopen helaas. Hou het reëel, als het niet gaat, zul je toch nog even moeten wachten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:24

safina schreef:
lisetteexx schreef:
Ik denk dat weinig mensen 3000 euro zo hebben liggen als een paard ziek word!
Zo kan natuurlijk niemand meer een paard kopen.

Niemand? Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als mensen die niet in staat zijn zo'n bedrag apart te leggen voor medische zorg geen paarden kopen. Of hebben alle mensen recht op een paard, ongeacht of ze het kunnen betalen? Ik denk van niet: ik gun iedereen een paard. Maar bovenal hebben paarden recht op eigenaren die in staat zijn de zorg te betalen die ze nodig hebben.

.

Ik weet niet... Vorig jaar is m'n kat geopereerd, 2000 euro. Ik heb 2 paarden, 2 honden en 8 katten, ik heb echt geen potjes van 3000 euro per paard en 2000 euro per kat of hond.
Anders moeten mensen zonder een flinke som geld op de bank ook niet aan een kat beginnen.

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:31

als er inderdaad een spoet geval is is er ook geen twijfel om geen arts te bellen hoor!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:38

Percy schreef:
Plan is zo slecht toch niet? Ouders denken mee en kunnen het blijkbaar financieel aan. Denk dat ze hun dochter wel verantwoordelijkheid willen bijbrengen en dat is prima.

Doet me een beetje denken aan mezelf vroeger. Al mijn zakgeld en geld van de tante's verdween in de spaarpot en aan het eind van de maand werd die spaarpot omgekeerd. De helft ging naar de pony en de andere helft werd in twee verdeeld. Ene helft sparen, andere helft was vrij te besteden.

Als ik er nu op terugkijk was dat geld wat mijn ouders terugkregen een druppel op een gloeiende plaat maar ze lieten me zo wel te leren met geld om te gaan.

TS is er nu ook mee bezig en ik denk dat het wel goed gaat komen. Zoals iemand hier al zei: je kan niet met alles rekening houden. Als, als moet een bewustzijn zijn en niet iets wat iemand tegenhoudt want als je geen risico wilt nemen kom je nergens in het leven.

Risico's nemen kan je teleurstellen maar geen risico's nemen kan je heel veel kansen ontnemen.

De ouders kunnen geen extra kosten betalen. Dus wie gaat dat doen als het paard ziek wordt of je een nieuw zadel nodig hebt of weet ik het.
Ik heb sinds vijf jaar mijn eigen paard (en ik heb al jaren een vaste baan) en het kost zoveel meer terwijl ik van te voren alles begroot had.
Ik denk dat ts moet wachten. Er komt echt wel weer een favoriete pony voorbij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:42

juval schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Het klinkt alsof je het toch wel gaat doen. Als je er maar rekening mee houd dat als de kosten te hoog worden en je ouders besluiten het toch te duur te vinden en je pony verkopen dat dat nog 10 x meer pijn doet dan hem nu uitzwaaien. Ik ben hier zelfs voor mijn geblesseerde gepensioneerde ruin nog 300,- per maand kwijt als ik het gemiddelde van afgelopen jaar bekijk. Voor mijn sportpaarden dus meer.
Snij jezelf niet in de vingers, en ook je ouders niet door te zeggen dat de kosten meevallen.
Voorbeeldje:
Enten 60,-
Wormkuren voor een jaar: 80,-
Elke 6 weken 30,- bekappen
Stalling per maand..,.?
Tandarts per jaar 100,-
Onvoorziene kosten +- 500,- als er niks erg gebeurd.

Zet alles op papier en reken alles nog eens rustig voor jezelf en ouders na.

Nou, je doet wel heel somber, en ik denk dat je lijstje echt een stuk goedkoper kan.
als je op een pensionstalling staat met meerdere paarden kan je de voorrijdkosten voor het enten delen, ik heb er nooit meer dan 40,- voor betaald.
wormenkuren hoeven alleen als ie ook wormen heeft, mestonderzoekje is ca 20 euro. wormenkuur ook zoiets.
mijn pony hoeft om de 8 weken bekapt, in de winter zelfs langer.
stalling is natuurlijk het duurst, vaste kostenpost.
de tandarts hoeft ook niet elk jaar, om het jaar kan ook prima.

als je nu al iets van 35, per week 'verdient' met oppassen, en 50,- per maand van je zakgeld kan sparen.. dan ben je al heel goed op weg!

De tandarts moet wel degelijk elk jaar en 1 of 2 keer per jaar ontwormen moet ook als het mest onderzoek uitwijst dat er geen wormen zijn. Zo'n onderzoek is nl niet waterdicht. Het is echt niet realistisch dat je van een beetje zakgeld een paard kunt houden.

SILVER7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:58

Ik zou het doen meid!! als je ouders het er mee eens zijn dan is het toch geweldig !! Groetjes. *\o/*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:01

Nikass: wij weten niet of de ouders de extra kosten wel of niet kunnen betalen. Kan me heel goed voorstellen dat ouders tegen een kind zeggen dat het krap gaat worden en er veel niet meer zal kunnen. Dat is je kind bewust maken van het feit dat hij of zij er iets voor zal moeten gaan laten.
Mijn dochter weet ook dat ze dingen moet laten omdat niet alles kan.
Die heeft trouwens wel een scooter want anders geraakt ze niet op haar werk/stage. Scooter heeft ze zelf bij elkaar verdiend.

Tandarts komt hier echt niet zo vaak. Ik heb een 17-jarige die nog nooit een tandarts van dichtbij heeft gezien. Ik stam uit de tijd dat paardentandartsen niet eens bestonden. Komt er hier alleen bij als we een probleem tegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:09

Quellian schreef:
Ik weet niet... Vorig jaar is m'n kat geopereerd, 2000 euro. Ik heb 2 paarden, 2 honden en 8 katten, ik heb echt geen potjes van 3000 euro per paard en 2000 euro per kat of hond.
Anders moeten mensen zonder een flinke som geld op de bank ook niet aan een kat beginnen.

Maar stel dat jouw potje helemaal leeg zou zijn (of misschien is dat ook wel zo, dat weet ik natuurlijk niet), schaf jij dan nog een dier aan? Nog een paard, hond of kat erbij? Want dat is in feite wat hier geadviseerd wordt: koop dat paard maar gerust, want je kunt toch wel een regeling treffen met de dierenarts.... Ik vind dat misbruik maken van de zorgplicht van een dierenarts.

Auto's kan je ook op afbetaling kopen. En is mijn inkomen te laag, dan zegt de verkoper: "Toedeledokie mevrouw, daar beginnen we niet aan."
Een dierenarts kan niet zeggen:"Jammer van die koliek, maar uw loonstrook staat me niet aan. Zoek het maar uit met dat paard". En als je daar al bij de aanschaf van een dier op anticipeert, dan vind ik dat onbehoorlijk.

Hierboven vertelt iemand dat haar potje leeg raakte. Zij heeft twee jonge, gezonde paarden en haar auto verkocht. Dat vind ik ook een goede manier van verantwoordelijkheid nemen. Ze lost het zelf (danwel samen met haar ouders) op. Ze legt niet de verantwoordelijkheid bij de dierenarts.

Ik heb er ook niets op tegen als TS die pony koopt. Ik kan niet in de portemonnee van haar ouders kijken, dus daar kan en wil ik niet over oordelen. Maar waar ik wel iets op tegen heb is dat er hier in feite tegen een 13jarige gezegd wordt: "maak je geen zorgen om die medische kosten, want je kunt gewoon een afbetalingsregeling treffen met een dierenarts." Alsof dat doodnormaal is.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:18

Ik zou zelf eerst ook eens gaan rondkijken voor stalling..
Over de onverwachte kosten is inmiddels wel genoeg gezegd.
En inderdaad, de een staat voor 300 in de maand en de ander voor 100.
Ik betaalde voorheen 400 in het jaar incl. hooi, weidegang, stal en bak. ( gaat dan wel over een shetlander, al zal die ongetwijfeld niet veel minder gegeten hebben )
Moest wel zelf uitmesten, voeren en binnen en buiten zetten.
Inmiddels sta ik gratis bij m'n schoonouders..
en dit hangt ook heel erg af van wie je kent en welke regio je zit.
Het kan dus inderdaad zijn dat je bij jou in de buurt niks vind voor onder de 200/300.
Maar ga een rond kijken en vragen.
Ook stallingskosten kunnen al enorm meehelpen als deze niet hoog zijn.

Succes!

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:55

de stalling waar ik nu zou staan is niet heel duur (190) maar bied niet erg veel, stro, hooi, voer, eten geven, binnen en buiten zetten. maar stro en hooi kost in mijn buurt erg weinig (4 euro per baal) en ze zou de overblijvende paarden ook moeten voeren en buiten moeten zetten vandaar dat ik het een beetje hoog vind voor wat het bied. ik zou dan wel willen vragen aan de eigenaar of ze het niet lager kan bieden bvb 40 euro per maand en dan doe ik stro/hooi/voer zelf allemaal betalen.

maar zover komt het misschien wel niet want er kwam vanavond al iemand kijken.. : $

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:08

Een baal hooi en stro kunnen dan wel goedkoop zijn maar gaat meer hooi/stro doorheen dan je denkt. Ik heb alles in eigenhand/beheer qua paarden en heb enorm grote balen voor een goedkoop bedrag vanwege vrienden, maar alsnog valt het eind van de maand vaak genoeg tegen. Ik wil echt niet negatief doen. Ik heb mijn paard op mijn 14e samen met mijn ouders gekocht, ben nu bijna 20 en heb nu 3 paarden staan, maar hoe goed we alles berekend hadden en hoe goed mijn vader ook verdiend. Het viel vaak genoeg tegen eind van de maand met de kosten. Nu valt het nog steeds wel eens tegen eind van de maand (per paard!) ondanks ik ook genoeg geld verdien en samen doe met mijn ouders qua kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:48

_Zsazsa_ schreef:
Chelle-dora, ik zeg nergens dat ik dat deed, het gaat erom dat die dingen er wel aankomen, en miss vind Ts dat dadelijk wel belangrijk, je bent ten slotte maar 1x jong.
Als haar ouders erachter staan en voor de kosten instaan zie ik ook geen probleem. En hoezo zijn mijn bedragen onrealistisch? Hier betaal je minimaal 250,- als je een klein beetje fatsoenlijk wil staan. afgelopen zaterdag had 1 van de jonkies wat lichte koliek van teveel gras. Ben je toch zo weer 120,- kwijt voor weekentarief en 2 spuiten. Paarden kosten veel geld, als je daar rekening mee houd is er niks aan de hand.

Maar jij gaat er nu dus eveneens al vanuit dat 'TS dat misschien wel belangrijk vind'. Als TS over 4 jaar besluit dat ze toch liever een KWPN'er wil, had ze dan ook niet die haflinger moeten kopen? Zo kan je overal wel een reden voor bedenken om het toch maar niet te doen. En de ene puber is de andere niet; als je al zo lang bij je verzorgponies rondwandelt, denk ik niet dat ze ineens vreselijk wild uit zal gaan en ieder weekend brak op de stoep zal liggen. En al doet ze dat wel; als zij dat weet te combineren met een paard is dat toch prima? Ik ken er zoveel die uitgaan, naar school gaan, werken, én een pony en een sociaal leven hebben, en die zijn echt niet overspannen en die doen dat al jaren.

Je bent maar 1x jong, maar je hebt waarschijnlijk ook maar 1x de kans om dit paard te kopen.. Als ie weg is, vind 'm dan maar 's terug.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:31

ik zou gwn doen ts ik ben zelf ook 13 en afhankelijk kwa stalling en dierenarts en niemand kan in de portmonee van je ouders kijken dus daar moet je je niet te veel van aantrekken