Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:37

Maar als ts echt een pony krijgt is t natuurlijk wel leuk
Ff voor ts ik beantwoord ook ff je vragen uit de op
1. Ik mag maar 20 m2 meter bouwen en wil 2 stallen met een zadelkamer of een grote schuilstal met zadelkamer wat moet ik doen?
Ik zou 2 stallen laten bauwen en je zadel enzo ergens anders neerleggen want jij wilt stallen van 3 bij 3 en een zadeljamer van 2 bij 2 is echt klijn daar kan je beter je springmatriaal en bakletters enzo neerleggen
2. Ik mag van me vader max. 3 pony's ik wil een pony en een shet of 2 pony's maar ik vind 2 pony's te veel want een shet is minder werk vind ik dan een grotere pony wat is net beste ?
Hangt er vanaf een shet is net zo veel werk als een gewone pony een shet is wel goedkoper te houden
3. Ik zoek wel een bijrijdster voor maandag en donderdag om de week wie woont in aalsmeer, vrouwenakker, de kwakel of uithoorn ?
Vraag aan je vrienden zoals je al gaat doen en hang een briefje op bij de manege
4. Wat heb ik nodig voor dat ik een pony's neem ?
Stallen weide
5 wat moet ik nog meer kopen?
Dekjes,hoofdstel,zadel,halster, zweetdeken is handig eventueel 0 grams regendeken 100 grams dekeen en 250 grams deken en zomerdeken, eventueel peesbeschermers,kogelbeschermers, springschoenen, loongeerlijn, longeersingel, bijzet ofzo voor t longeren, mueslie of box of mineralen, eventueel een liksteen, borstels,voetbak,drinkbak

HoresesLover

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:39

Weet je eigenlijk ook al wat voor een pony je wilt Ts?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:26

LiannePuthzy schreef:
Maar als ts echt een pony krijgt is t natuurlijk wel leuk
Ff voor ts ik beantwoord ook ff je vragen uit de op
1. Ik mag maar 20 m2 meter bouwen en wil 2 stallen met een zadelkamer of een grote schuilstal met zadelkamer wat moet ik doen?
Ik zou 2 stallen laten bauwen en je zadel enzo ergens anders neerleggen want jij wilt stallen van 3 bij 3 en een zadeljamer van 2 bij 2 is echt klijn daar kan je beter je springmatriaal en bakletters enzo neerleggen
2. Ik mag van me vader max. 3 pony's ik wil een pony en een shet of 2 pony's maar ik vind 2 pony's te veel want een shet is minder werk vind ik dan een grotere pony wat is net beste ?
Hangt er vanaf een shet is net zo veel werk als een gewone pony een shet is wel goedkoper te houden
3. Ik zoek wel een bijrijdster voor maandag en donderdag om de week wie woont in aalsmeer, vrouwenakker, de kwakel of uithoorn ?
Vraag aan je vrienden zoals je al gaat doen en hang een briefje op bij de manege
Stallen weide
5 wat moet ik nog meer kopen?
Dekjes,hoofdstel,zadel,halster, zweetdeken is handig eventueel 0 grams regendeken 100 grams dekeen en 250 grams deken en zomerdeken, eventueel peesbeschermers,kogelbeschermers, springschoenen, loongeerlijn, longeersingel, bijzet ofzo voor t longeren, mueslie of box of mineralen, eventueel een liksteen, borstels,voetbak,drinkbak

Zo, van de dingen die jij opnoemt, heb ik de helft nog niet. En toch al ruim 10 jaar een gelukkig paard.
TS, pas op dat je niet teveel onnodige dingen koopt. Je hebt echt geen 6 dekens nodig. Waarnaast zou ik ook niet gelijk investeren in longeerartikelen en hulpteugels. Die kan je altijd later kopen, op het moment dat je dat nodig vindt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:30

Wat leuk zeg! Allereerst wil je alvast heel veel plezier wensen, want een eigen pony is natuurlijk hartstikke fijn :D - Goed dat je vragen stelt, zo kun je alleen maar leren en weet je precies wat je nodig hebt :)
Lijstje :list:
1) Ik zou kiezen voor een grote schuilstal. Misschien dat je er voor kunt zorgen dat er deuren aan worden gemaakt zodat het ook een dichte stal kan zijn. Er kan namelijk zomaar iets gebeuren waardoor je pony boxrust etc. nodig heeft. Daarnaast zou ik dan een zadelkamer laten maken, zorg er wel voor dat er een slot op zit ;)
2) 3 pony's zou ik niet doen. 2 redenen- Ten eerste kost het veel tijd. Ten tweede kunnen de andere 2 pony's de derde afstoten. Ik zou daarom een Shetlander en een pony nemen. Denk er dan wel aan dat ook je Shet aandacht nodig heeft ;)
3) Plaats een advertentie op de Bokt Markt, hang een briefje op bij de manege, vraag aan vrienden en kennissen etc. Misschien wil een vriendin van de manege jouw pony wel berijden!
4) Een goed omheinde weide en een luchtdoorlatende (niet tochtende) stal(len). Verder ruwvoer en stro (zaagsel, vlas) en iemand met ervaring die je kan helpen. Telefoonnummers, e-mail van de hoefsmid en het nummer van de DA. En natuurlijk heel belangrijk, iedere dag vers water.
5) Wil je rijden?---> Sjabrak, zadel, hoofdstel (incl. bit, teugels) evt. peesbeschermers, bandages en springschoenen. Als basis is dit toch wel handig---> Stevig halster, halstertouw, poetskist, liksteen, hoefvet en vliegenspray. Ga je 's winters de pony scheren?---> Winterdekens, regendeken, zweetdeken, zomerdeken, vliegendeken, staldeken, onderdeken, eczeemdeken. Kortom, genoeg dekens. Natuurlijk wil je je pony ook wat afwisseling gunnen.---> Springmaterialen, bakletters, longeerlijn (zweep), longeersingel, pionnen. Bovendien zijn stalbenodigdheden behulpzaam---> Mestboy, hark, mestvork, bezem, mesje, kruiwagen, voederbak, drinkbak.

Er is dus genoeg om over te praten. Ik wens je veel plezier en succes met de pony die je (misschien) krijgt. Wat ik hier boven heb beschreven heb je écht niet allemaal nodig. Het zijn wat producten om je te helpen in de investering. Ga uit van de basis met het rijtuig en je beleeft genoeg plezier.
Heb je er ook al over nagedacht wat voor pony je wilt? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:31

Ja dat is toch behoorlijk overdreven, met een halster, touw, zadel en hoofdstel en een paar borstels kom je al een heel eind. (naast de stalbenodigdheden)
Onzin om honderden euro's uit te geven aan dingen die je later misschien nooit gebruikt. (als ts alleen een beetje door het bos wil rijden, zal ze die peesbeschermers, springschoenen, kogelbeschermers, bijzet, longeerlijn, dekens en muesli ws nooit nodig zijn.)

O en een zomerdeken is wel het meest nutteloze paardenartikel ooit.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:35

Ik zou eigenlijk doen wat anneliesdj zegt. De basis spullen en de rest dat komt gaande weg wel als je wat nodig hebt. Je kan alles wel in een keer kopen maar zijn altijd dingen waarvan je dacht dat is handig maar 5 jaar later nog steeds z.g.a.n. in je kast ligt. Zonde van je geld.
Bij mij zijn de meeste spullen ook gewoon gaandeweg gekomen. Als je ze nodig hebt kun je ze makkelijk halen bij de ruitershop.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:40

anneliesdj schreef:
Ja dat is toch behoorlijk overdreven, met een halster, touw, zadel en hoofdstel en een paar borstels kom je al een heel eind. (naast de stalbenodigdheden)
Onzin om honderden euro's uit te geven aan dingen die je later misschien nooit gebruikt. (als ts alleen een beetje door het bos wil rijden, zal ze die peesbeschermers, springschoenen, kogelbeschermers, bijzet, longeerlijn, dekens en muesli ws nooit nodig zijn.)

O en een zomerdeken is wel het meest nutteloze paardenartikel ooit.

Jouw mening, niet de mijne. Maar btw, ik heb ook gezegd dat ze alleen de basis en rijuitrusting nodig had ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:47

Ja klopt mijn mening.
Ts heeft niets aan dekens, als je recreatief rijd is dat ook niet nodig, daarbij hebben we de hele zomer voor ons, tijd genoeg om ze te halen mocht je ze toch nodig zijn.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:41

Nou, als pony wordt geschoren in de winter of erg bezweet is na het rijden heb je toch zeker wel een winter of zweetdeken nodig :)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:05

Voor je weer eventueel een winter of zweetdeken nodig hebt, duurt het nog wel even. Zulke zaken zijn niet het allerbelangrijkst.
Van belang lijkt mij de verzorging van de pony('s), dat ze voldoende beweging hebben, dat ze een goede (schuil)stal hebben etc.
Zaken als een zadel, hoofdstel hebben m.i. al minder prioriteit, pas wanneer TS wil rijden met de pony(s) en wanneer daar ook de mogelijkheid voor is, nog minder prioriteit hebben dekens, setjes en het besluit om de pony(s) al dan niet te scheren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:08

Viktor238 schreef:
1) Ik zou kiezen voor een grote schuilstal. Misschien dat je er voor kunt zorgen dat er deuren aan worden gemaakt zodat het ook een dichte stal kan zijn. Er kan namelijk zomaar iets gebeuren waardoor je pony boxrust etc. nodig heeft. Daarnaast zou ik dan een zadelkamer laten maken, zorg er wel voor dat er een slot op zit ;)
2) 3 pony's zou ik niet doen. 2 redenen- Ten eerste kost het veel tijd. Ten tweede kunnen de andere 2 pony's de derde afstoten. Ik zou daarom een Shetlander en een pony nemen. Denk er dan wel aan dat ook je Shet aandacht nodig heeft ;)

Die zadelkamer zou ik eerlijk gezegd niet doen, zo te lezen is het aan huis? Dan kan je je spullen denk ik beter in huis bewaren. Je mag immers maar een klein beperkt oppervlak van het land bebouwen daarnaast is een zadelkast of kamer veel inbraak gevoeliger. In mijn omgeving worden op het moment helaas aan de lopende band zadels gestolen...

Ik weet niet of het perce handiger is om een Shetlander te nemen trouwens. Als je weinig tijd hebt en voor een deel afhankelijk bent voor een bent van verzorgers is het denk ik wel makkelijker met een grotere pony. De meeste zijn toch op zoek naar een paard waar op gereden kan worden, als je dan een kleine shet hebt ben je al snel aangewezen op jonge kinderen die er nog oppassen maar die zijn vaak te jong om echt zelf met de pony aan de slag te gaan, bovendien groeien ze misschien snel van de pony af. Met een grotere pony vind je denk ik makkelijke een geschikte verzorger. Bovendien heb ik altijd het idee dat de meeste paarden toch eigenlijk wel het liefst bij een gelijkaardig paard staan, de shet bij onze buren wordt bijv nogal buiten gesloten door de grote warmbloeden en de hier friezen halen ook de neus op voor de twee new forests in de wei ^) .

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:10

maar hoofdstel en dekej kan je goedkoop bij de decatlon kopen en ook eventueel een zweetdeken mocht je die perse willen kan je bij de decathlon kopen

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:17

Zou een schuilstal doen.
Een shet is evenveel werk als een wat grotere pony als je het mij vraagt. Die poept ook gewoon. :)
4. Wat heb ik nodig voor dat ik een pony's neem?
Voer, water, paddock, schuilstal, mesthoop
5. Wat moet ik er daarna kopen ?
Wat je zelf wil hebben voor je pony

Maar denk ook aan eventuele dierenarts kosten, ontwormen, hoefsmid, tandarts, misschien ostheopaat, zadelpasser etc. etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:17

HoresesLover schreef:
Nou, als pony wordt geschoren in de winter of erg bezweet is na het rijden heb je toch zeker wel een winter of zweetdeken nodig :)

Waarom zou je gaan scheren als je alleen wat recreatief rijd?
Dat is toch onzin.
En mocht het nodig zijn, kan ze dat tzt wel besluiten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:20

Ik vind dat je te afhankelijk bent van anderen om de week. Als geld toch geen probleem is, zou ik ze zeker op een pensionstal zetten, en dan beginnen met 1 paard. Je moet maar een keer ruzie hebben met je vriendinnen, of ze stoppen met paarden wegens teveel huiswerk/vriendjes/wat dan ook, en je hebt al een probleem.

Wel leuk dat je een paard mag!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

Bhriseis schreef:
Ik vind dat je te afhankelijk bent van anderen om de week. Als geld toch geen probleem is, zou ik ze zeker op een pensionstal zetten, en dan beginnen met 1 paard. Je moet maar een keer ruzie hebben met je vriendinnen, of ze stoppen met paarden wegens teveel huiswerk/vriendjes/wat dan ook, en je hebt al een probleem.

Wel leuk dat je een paard mag!

Volgens mij is ze niet zozeer afhankelijk van anderen (behalve haar vader). Ze heeft om de week 2 dagen dat ze zelf niet kan. Op die dagen hoeft de pony heus niet bereden te worden als hij gewoon lekker buiten staat en vader doet de verzorging.
Ik denk dan ook dat je helemaal geen bijrijder nodig hebt eerst. Ik kan me wel voorstellen dat je als je naar de middelbare school gaat en je het drukker krijgt het fijn vindt dat er iemand komt om de pony ook aandacht te geven, te rijden. Maar dat zie je dan allemaal wel. Als je in de basisbehoefte van de pony kan voorzien (paardengezelschap, eten, water, weidegang, schuilstal, mesten) dan komt de rest vanzelf. Net als met de benodigdheden verder, je hoeft op zich nog niet teveel (dure) spullen aan te schaffen, je komt er vanzelf achter wat je nodig hebt. Met eerst een halster, een touw en een borstel kom je al een heel eind.
Ik denk ook dat een shetlander prima gezelschap is en dat deze ook minder van je vraagt. Niet qua verzorging maar je hoeft deze pony niet te rijden. Je kan ook andere leuke dingen met hem doen (borstelen, longeren, vrijheidsdressuur etc.) en misschien woont er in je buurt wel een meisje of jongen die het ook leuk vindt om met de shetlander aan de gang te gaan.
Volgens mij gaat het helemaal goedkomen en wat een mazzel heb je dat je al een pony mag!
Ik denk dat jij samen met je vader er wel uit gaan komen hoe jullie het aan willen pakken. Heel veel plezier alvast:)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:27

Biancaa schreef:
Ts wat super dat je een paardje mag. Ik vind het al helemaal goed dat je er 2 wilt zodat ze niet alleen staat. Ik heb zelf een tinker en 2 shets. De shets heb ik samen zodat er niet 1 alleen staat als ik de tinker weghaal. Dus 3 zou juist wel mooi zijn als dat zou mogen.

Ik zou ook gaan voor een grote schuilstal met een uitloop, echt heerlijk voor paarden.

Waar je vooral rekening mee moet houden is de mestafvoer, ik weet niet of je vader die ook voor de andere dieren al heeft? Anders moet je namelijk een betonnenbak maken (3 kanten omheind door beton en de bodem van beton) of een grote containerbak.

Bak vind ik niet echt nodig, die van mij houdt absoluut niet van in de bak rijden, maar zou wel makkelijk zijn. Maar dit hoeft niet gelijk van begin af aan, misschien dat je vader dat in de loop der tijd kan (laten) maken.

Je schreef dat je 3 weides hebt, als je gewoon een stuk afzet voor de paardjes dan is dat wel genoeg. Let er op dat als het land niet genoeg is (en paarden eten snel en veel) dat je dan ook op de wei moet gaan bijvoeren (dat wordt bij onze pensionstalling ook gedaan).

Verder denken aan hooi (ik denk niet dat de alpaca's en de geitjes hetzelfde eten) en stro of ander strooisel.

En voor de rest, tja gewoon de leuke dingen. Poetsspullen, zadel (dan misschien alleen voor je paardje omdat de shets niet perse bereden hoeven te worden, daar kan je andere leuke dingen mee doen) en hoofdstel etc.

Dat je paard elke dag beweging moet hebben is echt niet nodig hoor, als je vader die dagen wel voert en de stal doet, hoef je die dagen geen bijrijdster te nemen. Het paard gaat er niet dood van om een paar daagjes stil te staan ;) Zeker als ze in de schuilstal staan, hebben ze elke dag al wat beweging en staan ze niet op een klein stalletje de hele dag te niksen.

Ik ga er van uit dat je vader voert, want het lijkt me dat hij de andere diertjes ook doet. Dat is dan ook geregeld.

Dan is er gewoon niks anders te doen dan gewoon lekker genieten! En laat je vader misschien even dit topic lezen, dan weet hij er ook wat meer over en als hij dan ook wat vragen heeft, dan kan je die ook weer stellen! En je hoeft je niet te schamen hoor dat je nog niet alles weet, je leeftijd heeft daar niet eens mee te maken, maar gewoon iedereen die voor de eerste keer aan een paard begint!

Mijn alpaca's en gejten eten paardenbiks en stro dus ik hoef geen eten meer te kopen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:28

paarden moeten ander soort bix ehbben als alpaca's en geiten
en paarden meoten hooi of kuil

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:29

Biancaa schreef:
Ts wat super dat je een paardje mag. Ik vind het al helemaal goed dat je er 2 wilt zodat ze niet alleen staat. Ik heb zelf een tinker en 2 shets. De shets heb ik samen zodat er niet 1 alleen staat als ik de tinker weghaal. Dus 3 zou juist wel mooi zijn als dat zou mogen.

Ik zou ook gaan voor een grote schuilstal met een uitloop, echt heerlijk voor paarden.

Waar je vooral rekening mee moet houden is de mestafvoer, ik weet niet of je vader die ook voor de andere dieren al heeft? Anders moet je namelijk een betonnenbak maken (3 kanten omheind door beton en de bodem van beton) of een grote containerbak.

Bak vind ik niet echt nodig, die van mij houdt absoluut niet van in de bak rijden, maar zou wel makkelijk zijn. Maar dit hoeft niet gelijk van begin af aan, misschien dat je vader dat in de loop der tijd kan (laten) maken.

Je schreef dat je 3 weides hebt, als je gewoon een stuk afzet voor de paardjes dan is dat wel genoeg. Let er op dat als het land niet genoeg is (en paarden eten snel en veel) dat je dan ook op de wei moet gaan bijvoeren (dat wordt bij onze pensionstalling ook gedaan).

Verder denken aan hooi (ik denk niet dat de alpaca's en de geitjes hetzelfde eten) en stro of ander strooisel.

En voor de rest, tja gewoon de leuke dingen. Poetsspullen, zadel (dan misschien alleen voor je paardje omdat de shets niet perse bereden hoeven te worden, daar kan je andere leuke dingen mee doen) en hoofdstel etc.

Dat je paard elke dag beweging moet hebben is echt niet nodig hoor, als je vader die dagen wel voert en de stal doet, hoef je die dagen geen bijrijdster te nemen. Het paard gaat er niet dood van om een paar daagjes stil te staan ;) Zeker als ze in de schuilstal staan, hebben ze elke dag al wat beweging en staan ze niet op een klein stalletje de hele dag te niksen.

Ik ga er van uit dat je vader voert, want het lijkt me dat hij de andere diertjes ook doet. Dat is dan ook geregeld.

Dan is er gewoon niks anders te doen dan gewoon lekker genieten! En laat je vader misschien even dit topic lezen, dan weet hij er ook wat meer over en als hij dan ook wat vragen heeft, dan kan je die ook weer stellen! En je hoeft je niet te schamen hoor dat je nog niet alles weet, je leeftijd heeft daar niet eens mee te maken, maar gewoon iedereen die voor de eerste keer aan een paard begint!

Dus het is niet erg dat ik de andere week 2 x per week mijn pony's doe ?
Laatst bijgewerkt door ponysade op 22-04-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:30

nee, paarden mogen ook rustdagen hebbn zolang ze maar wel even losgegooid zijn ofzo

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:30

HoresesLover schreef:
Weet je eigenlijk ook al wat voor een pony je wilt Ts?

Ras maakt me niet uit maar ik vind schimmels en vossen heel mooi

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:32

en weet je ook al hoe groot de pony moet zijn die voor t rijden bedoelt is?
ik geef je sws een tip, ik zou voor een D of E gaan daar zul je nog lang op kunnen rijden (geen idee hoe groot je nu bent)

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:36

Dankje voor jullie hulp ik ben al een stuk verder gekomen ik zal alles aan mijn vader laten zien

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:37

Ik word rond de 1.70 en ben nu 1.45 en heb een pony gezien van 1.44

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:39

Hee Ts, gaaf dat jij de mogelijk hebt zeg!
3 paarden is wel véél werk! ook als je echt bezig bent met ze ook van aan een Shet heb je veel werk.
Die wilt ook aandacht, liefde en beweging!

1. Ik mag maar 20 m2 meter bouwen en wil 2 stallen met een zadelkamer of een grote schuilstal met zadelkamer wat moet ik doen ? (k zou voor grootte schuilstal gaan met een zadelkamer erbij
2. Ik mag van me vader max. 3 pony's ik wil een pony en een shet of 2 pony's maar ik vind 2 pony's te veel want een shet is minder werk vind ik dan een grotere pony wat is net beste ? Heb je al ervaring met eigen paarden? of het houden van.. Shetlanders vragen ook tijd en aandacht...
Waarom zou je er 3 nemen? .. misschien iemand in de omgeving die een pony erbij kan stallen.
K neem aan dat je ook nog naar school moet, huiswerk etc

Meteen al naar een bijrijdster kijken? :roll:

-Tijd en geld maar dat geld is volgens mij geen probleem aha :P enige kennis en iemand die je er goed in kan begeleiden, ga ook opzoek naar een dierenarts, hoefsmit, tandarts regel dat VOOR dat je het paard hebt goed!

5. Wat moet ik er daarna kopen ?
je kan eventueel kijken, naar leuke halsters, hoofdstelletjes , dekjes,
likstenen , voer ..

Succes +:)+