is zo'n paardje reeel?

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:53

Lianne86 schreef:
Ik snap niet dat mensen zo erg kijken naar de afstamming.... Het zegt wel iets natuurlijk, maar niet per se elke paard met afstamming X x Y hoeft ook een topdressuur/spring of wat dan ook knol te worden...

I


Mee eens hoor.

Ik, en ik denk ook GJ, noemen bij het adviseren van een Gelders Paard altijd even een paar namen. Enerzijds omdat Ahoy en Rubbes en Laurentz echt bekend staan om het vererven van extreem goede karakters maar anderzijds ook omdat er nog wel eens Tuigpaarden verkocht worden als zijnde Gelderse Paarden. Tuigpaarden zijn echter door de inbreng van het vele Hackneybloed helemaal niet zo ongecompliceerd.

Door het noemen van deze namen komt TS(mocht ze er echt voor een Gelderse willen gaan) eerder bij de juiste verkopers

Edit:
Voor diegenen die er niet bekend mee zijn. Gelderse en Tuigpaarden zijn ook KWPNers...alleen in de rechter bovenhoek op het papier staan ipv RP(tegenwoordig DP of SP) dan GP of TP....niet altijd duidelijk voor iedereen
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 15-12-13 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38594
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:55

Weet je ts, op papier kun je niet rijden. Of een paard prima presteert of iets minder ligt aan veel meer factoren dan afstamming. Wij hebben vroeger z-dressuurpony's verkocht en later ook paarden van dat niveau. Sommige dieren waren binnen no-time weer z met de nieuwe ruiters maar enkelen zijn nooit weer op dat niveau gekomen en dat lag niet aan de paarden. Als jullie een paard voor meerdere personen willen ga dan op zoek naar een betrouwbaar paard, als jij talent hebt hoeft het paard helemaal geen topafstamming te hebben om goed te presteren. In mijn ogen kan elke goed opgeleide pony/paard een goede Z proef lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:56

afstamming zegt wel degelijk wat, niet alles maar wel wat. Maar goed..

Ik zou gewoon voor een fijn braaf paard gaan kijken, als je nog maar net gaat beginnen aan je wedstrijdcariere heb je veel meer aan een paard met gewoon basisgangen dat rustig is en fijn rond te rijden is dan aan eentje met reuzegangen die je niet van de X krijgt (of er heen.)
Een combinatie van zou perfect zijn maar ik ben 'm nog niet tegen gekomen tot noog toe.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-12-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:57

Het verstandigste is een ouder leerpaard te zoeken. maar ik waarschuw je alvast, gezond en wel kosten ze een godsvermogen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:05

Isabel_k schreef:
DynamiteS schreef:
Misschien is de TS te groot voor een pony?? :o

Voor de wat grotere pony ( zoals foresters ofzo zoals Noorhermans zegt ) word je jiet snel te groot ;)

Maar ts wil een kwpn. Snap niet waarom iedereen nu weer aan het zeuren is over de stamboom etc. Bokt is ook áltijd op zoek naar een rede om te zeuren. Denk dat ts prima weet dat haflingers en tinkers en andere rassen ook prima kunnen dressuren en alles maar ts wil een kwpn met een bepaalde stamboom. Haar vraag was niet welke rassen alles kunnen.

Van een wat ouder paard (rond de 14) kun jij zelf ook heel wat leren hoor! Vaak zitten daar al aardig wat knopjes op maar je leert er toch nog veel van. Die zijn waarschijnlijk ook al vanalles gewend dus als het karakter goed is en ze lief zijn bij kinderen kan het best. Dat moet je alleen per paard bekijken. :)

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:12

Afstamming zegt vaak weinig. Als je hem al particulieren koopt ipv als een fokker. Ik heb vrienden die met totilas nakomelingen werkt, maar helaas heeft hij ze maar snel weg gedaan aangezien er niet genoeg uit te halen was. En de mensen die hem kochten betaalden wel gewoon onder het naam kaartje totilas.

Wat is je doel? ZZ-l, lichte tour of de M bijv?
Als je in de L-M-Z wilt rijden zijn er genoeg paarden, die betaalbaar zijn en de discipline hebben om ook wat anders te kunnen. Als je al snel een lichte tour in wilt dan zijn die paarden al snel erg heet en niet een buitritpaardje. Zijn natuurlijk uitzonderingen maar ik denk dat je die prijs niet even uit de mouw schud..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:19

Beste TS ik vind het goed van je dat je om advies vraagt.

Als ik al je wensen zo samenvat moet het paard aan het volgende voldoen:
- Allround ( Dressuur /Springen te behalen niveau M tot Z)

Specifiek gefokte dressuur paarden kunnen behoorlijk fijn gevoelige zijn wat ze soms niet meteen geschikt maakt als buitenrit paard vandaar de benoeming Allround

- Ongeveer 10 jaar met wedstrijd ervaring (M/Z niveau)
Wanneer het paard de Z heeft gehaald dan maakt de afstamming niet zo zeer meer uit want het paard heeft namelijk zelf al bewezen de capaciteiten te bezitten.

- Nuchter en koel (makkelijk mee te nemen op buitenrit)
- Gezinspaard (geen eenkennig paard)


Je geeft aan dat je vader een paardenman is, wil je dat wat specifieker omschrijven? en je broer en je moeder wat weten zij over paarden?
Heeft je vader zelf gereden? rijdt hij nog? Er van houden maakt je nog niet ervaren.
De reden dat ik dit vraag is dat ik mijn vader ook een echte paardenman noem, maar ik zie hem niet op pad gaan hackney's of zo.


Voor de wensen die jij hebt kom ik net als een aantal bokkers voor mij uit op de Gelderse, Groninger of Duitsbloed (Oldenburger bijvoorbeeld).
Mocht je vader buiten lang ook nog een aardig gewicht hebben zoek dan naar paarden die niet te lang zijn in de rug.

Voor foto's van Groningers wil ik je wijzen op de facebook van https://www.facebook.com/vereniginghetgroningerpaard?fref=ts en https://www.facebook.com/GroningerPaard?fref=ts

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:35

OsMo schreef:
Beste TS ik vind het goed van je dat je om advies vraagt.

Als ik al je wensen zo samenvat moet het paard aan het volgende voldoen:
- Allround ( Dressuur /Springen te behalen niveau M tot Z)

Specifiek gefokte dressuur paarden kunnen behoorlijk fijn gevoelige zijn wat ze soms niet meteen geschikt maakt als buitenrit paard vandaar de benoeming Allround

- Ongeveer 10 jaar met wedstrijd ervaring (M/Z niveau)
Wanneer het paard de Z heeft gehaald dan maakt de afstamming niet zo zeer meer uit want het paard heeft namelijk zelf al bewezen de capaciteiten te bezitten.

- Nuchter en koel (makkelijk mee te nemen op buitenrit)
- Gezinspaard (geen eenkennig paard)


Je geeft aan dat je vader een paardenman is, wil je dat wat specifieker omschrijven? en je broer en je moeder wat weten zij over paarden?
Heeft je vader zelf gereden? rijdt hij nog? Er van houden maakt je nog niet ervaren.
De reden dat ik dit vraag is dat ik mijn vader ook een echte paardenman noem, maar ik zie hem niet op pad gaan hackney's of zo.


Voor de wensen die jij hebt kom ik net als een aantal bokkers voor mij uit op de Gelderse, Groninger of Duitsbloed (Oldenburger bijvoorbeeld).
Mocht je vader buiten lang ook nog een aardig gewicht hebben zoek dan naar paarden die niet te lang zijn in de rug.

Voor foto's van Groningers wil ik je wijzen op de facebook van https://www.facebook.com/vereniginghetgroningerpaard?fref=ts en https://www.facebook.com/GroningerPaard?fref=ts


Ja, dit klopt zo ongeveer. Het is nogal ingewikkeld bij ons. Ik vind dressuurwedstrijden rijden en reacreatief allebei leuk, daar zou ik niet tussen kunnen kiezen. Mijn vader vind het leuk om in de bak een rondje te rijden en op buitenrit te gaan, maar ik denk niet dat hij de wedstrijdsport in gaat, hoewel hij het wel heel leuk vind om naar wedstrijden te kijken, naar evenementen te gaan etc. hij had vroeger ook een pensionstal. Mijn moeder is alléén voor de buitenritten. een rondje bakrijden vind ze doodsaai, maar mijn moeder is niet sterk en ook niet echt ervaren met moeilijke paarden, dus zij moet echt een makkelijk paardje hebben. Als zij nu een paardje zou kiezen, zou zijn waarschijnlijk de ijslander met de slaapziekte kiezen waar zij ssoms op rijdt. Dus hij moet écht heel rustig zijn. mijn broertje is 11 jaar, en hij zal waarschijnlijk niet veel met het paard doen. soms het bos in, maar niet zo vaak. misschien gaat hij mee naar het strand, maar hij zit áltijd achter zijn laptop, of wii, etc. Maar hij heeft ook écht een rustig paardje nodig. Ik denk wel dat wij een ouder leerpaard moeten nemen, want ik kan geen paard opleiden, ook omdat mijn moeder/broertje geen les zouden nemen, en dus het paard dan min of meer 'verpesten'. ik bedoel dat als ik een paard leer dat hij op het commando 'zit' moet gaan zitten, zal mijn moeder waarschijnlijk iets anders zeggen. Daarom moet het paard ook redelijk stabiel zijn. Ik vind bloed niet belangrijk, als het paard maar ongeveer Z heeft gelopen. Het hoeft geen lichte toer paard te zijn, als hij maar lief is.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Bedankt iig voor je reactie!

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:39

NatasjavE schreef:
Lianne86 schreef:
Ik snap niet dat mensen zo erg kijken naar de afstamming.... Het zegt wel iets natuurlijk, maar niet per se elke paard met afstamming X x Y hoeft ook een topdressuur/spring of wat dan ook knol te worden...

I


Mee eens hoor.

Ik, en ik denk ook GJ, noemen bij het adviseren van een Gelders Paard altijd even een paar namen. Enerzijds omdat Ahoy en Rubbes en Laurentz echt bekend staan om het vererven van extreem goede karakters maar anderzijds ook omdat er nog wel eens Tuigpaarden verkocht worden als zijnde Gelderse Paarden. Tuigpaarden zijn echter door de inbreng van het vele Hackneybloed helemaal niet zo ongecompliceerd.

Door het noemen van deze namen komt TS(mocht ze er echt voor een Gelderse willen gaan) eerder bij de juiste verkopers

Edit:
Voor diegenen die er niet bekend mee zijn. Gelderse en Tuigpaarden zijn ook KWPNers...alleen in de rechter bovenhoek op het papier staan ipv RP(tegenwoordig DP of SP) dan GP of TP....niet altijd duidelijk voor iedereen


dit snap ik niet helemaal. Een gelder is een kwpn? staat er dan in zijn paspoort dat hij een Kwpn is, maar is hij in het echt iets anders?? sorry, ik heb hier niet zo veel verstand van :o

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:41

Gelders = KWPN. Zo simpel is het.

Het KWPN heeft 4 fokfichtingen waaronder het Gelders paard. De andere drie zijn de dressuurpaarden, de springpaarden en de tuigpaarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:43

Koop een ouder goed dressuur opgeleid paard, die wordt je leermeester, laat je leuk wedstrijden rijden en met de lessen zul je zeker ook veel gaan leren....

Dan zul je zien over een paar jaar ben je toe aan die 3 jarige Jazz, maar nu nog niet...

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:47

x_xena schreef:
Ja, dit klopt zo ongeveer. Het is nogal ingewikkeld bij ons. Ik vind dressuurwedstrijden rijden en reacreatief allebei leuk, daar zou ik niet tussen kunnen kiezen. Mijn vader vind het leuk om in de bak een rondje te rijden en op buitenrit te gaan, maar ik denk niet dat hij de wedstrijdsport in gaat, hoewel hij het wel heel leuk vind om naar wedstrijden te kijken, naar evenementen te gaan etc. hij had vroeger ook een pensionstal. Mijn moeder is alléén voor de buitenritten. een rondje bakrijden vind ze doodsaai, maar mijn moeder is niet sterk en ook niet echt ervaren met moeilijke paarden, dus zij moet echt een makkelijk paardje hebben. Als zij nu een paardje zou kiezen, zou zijn waarschijnlijk de ijslander met de slaapziekte kiezen waar zij ssoms op rijdt. Dus hij moet écht heel rustig zijn. mijn broertje is 11 jaar, en hij zal waarschijnlijk niet veel met het paard doen. soms het bos in, maar niet zo vaak. misschien gaat hij mee naar het strand, maar hij zit áltijd achter zijn laptop, of wii, etc. Maar hij heeft ook écht een rustig paardje nodig. Ik denk wel dat wij een ouder leerpaard moeten nemen, want ik kan geen paard opleiden, ook omdat mijn moeder/broertje geen les zouden nemen, en dus het paard dan min of meer 'verpesten'. ik bedoel dat als ik een paard leer dat hij op het commando 'zit' moet gaan zitten, zal mijn moeder waarschijnlijk iets anders zeggen. Daarom moet het paard ook redelijk stabiel zijn. Ik vind bloed niet belangrijk, als het paard maar ongeveer Z heeft gelopen. Het hoeft geen lichte toer paard te zijn, als hij maar lief is.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Bedankt iig voor je reactie!


2 paarden is geen optie? 1 voor jou en je vader en 1 voor je moeder en evt broertje? Voor jou en je vader een paard met wat meer potentie, maar wel ervaren en braaf, voor je moeder en evt broertje een leuk superbraaf paardje met wat mee "ho" dan "go"?

Ik denk namelijk dat het lastig wordt om 1 paard te vinden die voor iedereen geschikt is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:15

Precies zo als pletje al aangeeft is het Gelderse paard een van de 4 fokrichtingen van het KWPN.
Gelders is ooj niet een bepaald ras maar een bepaald type binnen de warmbloedfokkerij.

Het KWPN is ontstaan uit de stamboeken die Gelderse en Groninger paarden fokte.

En nu is het dus nog steeds een van de fokrichtingen.

Er bestaat ook niet een Gelders Stamboek...of beter..er is geen stamboek organisatie die Gelders Paardenstamboek heet.

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:19

Ik denk dat voor jullie 2 paarden het beste is. Je geeft aan dat je familie liever recreatief rijd en jij wedstrijden en recreatief.
Best lastig om 1 paard met 4 mensen te delen, ik vind het al lastig om 1 paard met iemand anders te delen.
Kan je niet vragen of jij voor je zelf een pony kan krijgen (een e pony of een klein paard?) waarmee jij dressuur mee rijd en dan voor je vader, moeder een broertje een leuk familiepaard waar ze lekker mee buiten kunnen rijden?

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:00

2 paarden = 2x zo veel kosten + 2 x zo veel kans op onverwachte kosten ;) Denk niet dat dat zo "praktisch" is.

Er zijn genoeg paarden die gewoon alles kunnen hoor. Want hoe fanatiek is iedereen met rijden? Stel de moeder wil maar 1x in de 2 weken een buitenrit maken... Broertje wil ook maar 1x per week rijden, dan zou ik zelf zeggen "waarom dan 2 paarden?"

Zou dan eerder rondkijken naar een stal waar bijvoorbeeld iemand nog een verzorgster zoekt of iets dergelijks... Mocht heel het gezin toch echt fanatiek bezig willen zijn ;)

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:05

Maar ze zal het wellicht met haar ouders kunnen overleggen, toch?

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:01

ik geloof dat 2 paarden geen optie is... haha.
en ik wil ook graag een bijrijdpaard, maar het is erg moeilijk te vinden en mensen zoeken vaak een wat ouder meisje, maar ik heb zelf al een 6 jarige kwpn merrie als verzorgpaard gehad, en ik help vaak mee op een fokkerij, en die paarden zijn alles behalve lieve pony'tjes...
maar goed, ik ga gewoon goed verder zoeken naar een leuk paardje voor ons 4-en, en dan maakt het mij niet uit hoelang het duurt, want het is toch een keuze waar je even over na moet denken!

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:20

slimme meid! :j

AmberEasy
Berichten: 323
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Elshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:49

Hey, Ik zou gewoon lekker gaan kijken op marktplaats, bokt enz. en naar lekker veel paardjes gaan kijken en dan kom je vanzelf eentje tegen waarmee je een klik voelt. Ik heb nu een jaar ik een paard, dat is gefokt voor het springen en dat kan ze ook als de best, maar toen ze hier kwam kon ze niks van dressuur, was scheef, druk en de oude eigenaarese zaagde inplaats van netten ophoudingen te maken en daar zijn we dus eerst heel erg op gaam oefenen en nu rijden we officeele dressuurwedstrijden. Dus alles is mogelijk, en stel je ziet een paardje waarmee je meteen een klik voelt en helemaal verliefd op bent maar is helemaal niet zo goed in dressuur. Zou je hem dan niet kopen ondanks je er helemaal verliefd op bent? Ik zou dus gewoon lekker gaan kijken en zoeken en alle opties open laten. Succes!

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:11

x_xena schreef:
ik geloof dat 2 paarden geen optie is... haha.
en ik wil ook graag een bijrijdpaard, maar het is erg moeilijk te vinden en mensen zoeken vaak een wat ouder meisje, maar ik heb zelf al een 6 jarige kwpn merrie als verzorgpaard gehad, en ik help vaak mee op een fokkerij, en die paarden zijn alles behalve lieve pony'tjes...
maar goed, ik ga gewoon goed verder zoeken naar een leuk paardje voor ons 4-en, en dan maakt het mij niet uit hoelang het duurt, want het is toch een keuze waar je even over na moet denken!


Vind het wel super dat je er zo goed over nadenkt, daar mogen veel mensen wel een voorbeeld aan nemen!

Ik duim voor je dat je snel het droompaardje tegen komt, volgens mij gaat dat paardje een heel fijn huis krijgen!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:55

Tja het is een van de twee, je kan niet en een kinderpony hebben én serieus trainen. Als jij serieus in de dressuur wilt moet je eigenlijk altijd trainen. Niet dat je nooit buitenritten kan maken, ik heb een springknol en ik maak ook af en toe een buitenrit, doe vrijheidsdressuur en heb er heel veel plezier mee, maar ik train wel meerdere dagen serieus.

Zonder zadel springen moet je trouwens niet doen, dat is niet goed voor de rug.:)
+Je moet zorgen dat je paard een maatje heeft, een pensioenstal dus of zo.:j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:46

Je moet gewoon een paard hebben wat alles kan. Misschien niet Grand Prix maar ieder gezond paard kan het tot het ZZ-L /M springen maken.
Je weet nog helemaal niet waar je eigen talenten liggen. Lekker uitvinden en verkennen.

Een echt gezinspaard wat OsMo ook al zei.
Die zijn er echt.

Ik heb 2 echte gezinspaarden. Heerlijk is dat. Gun je iedereen.

rooswita
Berichten: 1223
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:52

Ik zou me in ieder geval niet blind staren om direct een paard te kopen wat bij wijze van straks ook grand prix kan lopen.

Als je zelf alles nog moet leren is het fijn om een paard te hebben waar je een fout op kan maken zonder dat dat paard direct op zijn achterste benen staat bij wijze van. Een paard waar je tot de Z of met een beetje geluk hoger op kan leren rijden. Op het moment dat je het gevoel van de oefeningen hebt kun je kijken naar een paard wat weer een beetje beter is.

teddybeau
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-12-13
Woonplaats: Heerjansdam

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:11

kijk eens op www.paardenbemiddelaar.nl, hun verkopen geweldige allround paarden, ze verkopen ook eentje van Vivaldi: Flugel (Fresh Blood). ik heb zelf mn lieve paardje daar ook vandaan (Fanaat).

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:12

Eentje met een F is 3, 5 jaar oud. Lijkt mij wat aan de jonge kant ;)