geen zin meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:02

Lebeauty_ schreef:
lieveli schreef:
Ja maar als dit paard braaf was toen je hem kreeg dan heb je hem zelf vergald en zal dat met een volgend paard weer gebeuren.

hij is gewoon de baas over ons. de vorige eigenaar had grondwerk gedaan. en als ik dit nog een keer zal doen zou ik een ouder paard nemen

Leeftijd maakt echt niet uit meis, mijn pony van 10 liep ook over mij heen toen ik nog een onzeker vruchtje was. Als de vorige eigenaar grondwerk deed dan is dat dus je antwoord (op een vraag die je niet hebt gesteld, maar toch).

Heeft jouw vader iets met paarden?

Lebeauty_

Re: geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:06

@lieveli onse is 7 dan is 10 ook nog best jong ik bedoel 15/16 ongeveer ,me vader heeft niks met paarden hij houd hem wel maar dat heeft gewoon te maken met kracht

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:09

Een paard kunnen houden heeft vaak meer te maken met status. Als jij op tijd ingrijpt en zelf verzekerd naast je paard loopt, gaat het vaak al stukken beter. Je moet laten zien dat JIJ de baas bent, en niet je paardje. Verder zou ik inderdaad zoals velen zeggen, beginnen met grondwerk. Ik had vroeger precies hetzelfde probleem, dankzij het grondwerk & paard leren kennen kan ik hem nu op mn pinken leiden :)

nog ff doorzetten dus, vooral niet opgeven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:12

Al neem je een paard van 25 die al 25 jaar goed is opgevoed. Als jij dat niet doet, geen goede grenzen opstelt, dan verandert die 25jarige óók in een draak..

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:14

okeej maar ik kan wel met grondwerk beginnen maar we doen hem met ze 2e en als me zusje dat niet vol houd heeft het geen nut had net al ruzie met der der over dus het komt niet meer goed bedankt voor jullie reacties

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:16

Dat kan zeker wel nut hebben hoor. Duurt alleen even maar hij heeft dan echt wel door dat jij hem grenzen opstelt, ookal dat je zus dat niet.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:18

het zou wel kunnen allemaal. maar ik zit me net te bedenken het kan wel goed komen met me paard en mij maar niet met me zusje en mij we hebben nu ineens zoveeel ruzie nu we een paard hebben

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:20

Wat zijn jullie afspraken dan en waar hebben jullie ruzie over? Gaan jullie er samen heen?

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:21

@geryon ieder eigendagen als het jou dag is het jou paard dus jij beslist wat er gebeurd met hem. Ja soms wel soms niet nu bijna niet meer

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:07

Ik zie mezelf hierin
Ik was 12 toen ik mijn eigen paard kreeg, een friese merrie van 9 jaar.
Ze was erg eigenwijs en rende gewoon over me heen als ze dat wilde.. Tijdens het rijden luisterde ze ook niet. Tijdens het longeren werd ik aangevallen door haar, ze rende letterlijk op me af en begon te steigeren. Ook als ik haar wilde voeren liep ze over me heen of viel me aan. Ik heb toen een dierentolk ingeschakeld. Eerst heb ik longeer lessen gehad. Het bleek aan mij te liggen, ik had een verkeerde houding schijnbaar en lette niet op haar lichaamstaal. Ik ben haar nu steeds voor en enkele keren als ze toch omdraait en op me af wil komen heb ik geleerd haar 1x gewoon op haar neus te tikken met de zweep (uiteraard best hard zodat ze snapte dat het menens was) eerst kijkt ze dan verbijsterd maar loopt vervolgens als een mak lammetje door.. Hierbij is het uiteraard wel belangrijk dat je een lange longeerzweep hebt en een hoofdstel in zodat je meer grip heb op je paard
Ik ben gaan oefenen met wandelen. Omdat je een paard van 700 kg niet houd als deze echt trekt, een hengstenketting gebruikt (geen echte maar een hondenslipketting gebruikt op de manier van een hengstenketting) ze leek hier niets om te geven dus gewoon elke keer opnieuw en tik gegeven, stem verheffen en met stem dan nog een keer afstraffen.
Met voeren kreeg ik de opdracht; pak een zweep, het voer, kijk of ze weer onrespectloos doet zoja direct een tik geven. Dit deed ik en direct hield ze afstand en begon pas als ik het zei met eten. Na een aantal keer oefenen was de zweep niet meer nodig. Ook heb ik een paar lessen gehad van die dierentolk en het rijden ging steeds beter.
Ik heb ook nooit echt een klik gehad met haar maar ben doorgegaan. Afgelopen lente galoppeerde ik met haar in de wei, dit was de eerste keer ik had nog nooit met har in een gesloten ruimte gegalopeerd alleen tijdens buitenritten (ze deed alsof het niet kon tijdens bochten maken) Toen kwam dat geweldige moment ik voelde de klik opeens :) Ik ben nu 14 mijn paard 11 en we hebben nu een hele goed band samen okal heeft dat 2 jaar geduurd
Zorg dat je consequetn bent en je mag hem best hard aanpakken hoor, hij moet luisteren anders word het gevaarlijk. Probeerde andere dingen uit. Zoek eventueel iemand die je kan helpen als het zelf echt niet lukt. Maar geef nog niet op!!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:49

Je moet gewoon op jou dagen grondwerk met je paard doen. Blijkbaar goed voor hem en zeker voor jou. Bouw je samen weer een band op en jij kan werken aan je zelf vertrouwen. (geloof me ik kan het weten). Ga lekker met hem aan de gang aan de hand en over een tijdje zit je er weer op. Ook hier in zou ik van iemand hulp vragen. Het ziet er makkelijker uit dan het is.

Ik denk dat je meer een probleem met je zusje hebt dan met het paard. Daar kan niemand je bij helpen en dat moeten jullie samen op zien te lossen. Ik heb jaren een pony samen met mijn zusje gehad en dat is altijd goed gegaan. Natuurlijk hadden wij ook eens ruzie maar mijn ouders grepen dan in en werden we weer eens wakker geschud, dat we blij moesten zijn dat we een pony hadden. En alles wat erbij hoort. Trots opzij en samenwerken.

Wens je veel succes met alles. Maar de aanhouder wint, niet zomaar opgeven. En je vader erbij betrekken. Eerlijk duurt nog altijd het langst. +:)+

DezeNaam
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:27

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het lijken dat je heel weinig ervaring hebt met paarden. Je zegt dat hij altijd met je aan de loop gaat, zet hem dan eens op zijn plaats, laat hem weten dat jij de baas bent. Je zou ook hulp kunnen vragen aan je lesgever en proberen beter overeen te komen met je zusje, ik weet dat het moeilijk is, maar blijven ruziën heeft weinig zin. Je hebt hem nog maar 7 maanden (?), het heeft bij mij meer dan een jaar geduurd voor ik mijn paard echt door had, geef het allemaal nog wat tijd, zitten stressen en schrik hebben heeft geen zin, gewoon rustig blijven en geduld hebben.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:36

en jullie hebben het geld niet voor nog een??

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:54

Geryon schreef:
Al neem je een paard van 25 die al 25 jaar goed is opgevoed. Als jij dat niet doet, geen goede grenzen opstelt, dan verandert die 25jarige óók in een draak..

Bij een goed opgevoede 25 jarige is een bordje "grens" al voldoende. Een doorsnee paard loopt langs het bordje, maar een draadje op de grens is voldoende. Bij een jong paard met een stevig karakter moet je als het ware de Berlijnse muur weer van stal halen ;)

Ik herken veel dingen terug van toen wij onze eerste pony kregen. Inmiddels rijden mijn kinderen, dus ik kan het een beetje van twee kanten bekijken. Bij ons is het goed gekomen toen er behalve een groene pony ook een gepensioneerde manegepony kwam. Die pony heeft me dingen geleerd waar ik nu nog profijt van heb :)

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar TS mag me rustig pb-en, om advies te vragen of om dingen van haar af te schrijven.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:14

Rox, ik ga nu binnenkort echt een keer mee want ik vind het klinken alsof Sem gewoon op z'n plek moet worden gezet en misschien lukt dat beter met zn 2en en met iemand die hij niet zo goed kent. Je zult dan even streng moeten zijn voor m en dat is niet altijd leuk maar dan heb je er daarna wel een heel fijn paardje aan, net als dat ie met het rijden kan zijn als je doorzet.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:18

Heel stom voor je, maar je moet nooit opgeven. Ga naar een paarden psygic ofzo die kan je heel goed helpen.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:42

Amira_ schreef:
Rox, ik ga nu binnenkort echt een keer mee want ik vind het klinken alsof Sem gewoon op z'n plek moet worden gezet en misschien lukt dat beter met zn 2en en met iemand die hij niet zo goed kent. Je zult dan even streng moeten zijn voor m en dat is niet altijd leuk maar dan heb je er daarna wel een heel fijn paardje aan, net als dat ie met het rijden kan zijn als je doorzet.

Ja is goed !!

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:43

Lisannuuh schreef:
en jullie hebben het geld niet voor nog een??

weet niet xp

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:48

Is het geen optie om zelf een tijd weer wat manegelessen te nemen of met een pony van een vriendinnetje te rijden om de fun en je zelfverzekerdheid weer terug te vinden? Dan laat je je pony van nu even over aan je zusje, kan de situatie tussen jullie ook weer even bedaren.
Als jij dan zelf denkt: Verhip, zonde dat ik niet kan rijden/verzorgen/ponytutten terwijl we er nota bene een op stal hebben, DAN is het tijd om weer een frisse start te maken.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:51

Urielle schreef:
Is het geen optie om zelf een tijd weer wat manegelessen te nemen of met een pony van een vriendinnetje te rijden om de fun en je zelfverzekerdheid weer terug te vinden? Dan laat je je pony van nu even over aan je zusje, kan de situatie tussen jullie ook weer even bedaren.
Als jij dan zelf denkt: Verhip, zonde dat ik niet kan rijden/verzorgen/ponytutten terwijl we er nota bene een op stal hebben, DAN is het tijd om weer een frisse start te maken.

ja dat zou wel kunnen.. maar dan ben ik bang dat ik helemaal niet meer terug wil naar me eigenpaard

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:57

Tja, dan heeft je zusje er een voor zichzelf en heb jij plezier met je manegepaarden/een verzorgpaard/...
Is dat een ramp?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:04

Rex_Rolfo schreef:
Bij een goed opgevoede 25 jarige is een bordje "grens" al voldoende. Een doorsnee paard loopt langs het bordje, maar een draadje op de grens is voldoende. Bij een jong paard met een stevig karakter moet je als het ware de Berlijnse muur weer van stal halen ;)

_/-\o_ Wat een goeie! Die ga ik onthouden.

@TS: Een paard kan heel goed het verschil zien tussen twee mensen en weten dat hij bepaalde dingen bij de één niet hoeft te wagen terwijl het bij de ander wel kan. Grondwerk is niet zozeer bedoeld om je paard bepaald gedrag aan te leren, maar meer om de gezagsverhouding tussen jou en je paard duidelijk te krijgen. Het paard leert dan wat hij aan jou heeft als leider. Doet je zusje het niet of helemaal anders, dan heeft zij straks gewoon een andere relatie met het paard. Dat is haar probleem. Daar hoef jij geen last van te hebben in de omgang met het paard. Gewoon doen dus!

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:06

Urielle schreef:
Tja, dan heeft je zusje er een voor zichzelf en heb jij plezier met je manegepaarden/een verzorgpaard/...
Is dat een ramp?

ik weet niet of me vader dat een goed idee vind. maar soms denk ik wel van als we geen paard hadden had ik nou me verzorgpony nog zonder problemen samen met me zusje .. xp

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:20

Bimmetje schreef:
Op deze momenten snap ik dus 'de moeder' in kwestie niet!
Als je kind het niet leuk meer vind om met dit paard te rijden, waarom MOET het dan!
Omdat mams het zo leuk vind?!

Een goede ouder, luistert naar haar kinderen en zorgt ervoor dat de kinderen er plezier in houden in wat ze doen. In dit geval dus op zoek naar een braaf paardje, waar jij TS dus meer plezier aan beleefd en vertrouwen kunt gaan krijgen.

Sorry voor deze post, maar dit gebeurd veel te vaak. Uiteindelijk stoppen de kids, omdat ze er gewoon geen plezier meer in hebben door de onkunde of ego van de ouders.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik heb vroeger ook een pony gehad.
Het was een rodeopony.
Ik vloog er per rit gemiddeld 2 a 3x af, omdat ze bokte tot ik eraf lag en ze vloog er vaak vandoor.
Ze rende met mij ernaast vandoor etc.
Gehuild heb ik.
Ik wou een andere pony, want deze was natuurlijk niet leuk.
Toen zeiden mijn ouders iets van deze strekking...
Jij wou een pony en hebt gekozen voor deze pony, het is een levend wezen en geen voorwerp die je zo even weg doet, omdat ze je niet bevalt. Je kunt kiezen of je gaat verder met haar of we verkopen haar en dan heb je geen pony meer.
Nou huilen en huilen, maar toch zonder pony wou ik ook niet.
Nu komt het!
Ik ben helemaal opnieuw met haar begonnen.
Ik begon met veel poetsen, manen staart invlechten en kleine wandelingetjes met hoofdstel om.
Hoofdstel en zweep is misschien een tip als je pony er aan de halster mee vandoor gaat dan kun je t afleren en heb je meer overwicht.
afijn, daarna ging ik rondjes stappen in de wei, later draven en uiteindelijk galop.
Daarna reed ik eens een rondje om ons huis(industrieterrein) en steeds verder weg.
Langzaam groeide het vertrouwen weer en de band tussen mij en mijn pony ook.
Uiteindelijk sprong ik met haar, reed dressuur en ging weer op buitenrit.
Ik ben blij dat mijn ouders deze beslissing hebben gemaakt toen, want het heeft lang geduurt maar wat een topper was ze!!
En later super braaf en was zo gek op haar.
Ze heet Soraya(check mn profielnaam) en zal in mijn leven altijd mijn lievelingspony blijven.
Ondertussen is ze al wat jaartjes verkocht, maar ben nog langs de eigenaar gegaan om eens te kijken.
Zal haar nooit vergeten.
Mijn advies luid aan haar....

Maak afspraken met je ouders erbij met je zus om om en om naar die pony te gaan, zodat jullie niet teveel met elkaar te maken hebben. Wees streng en stel grenzen bij de pony, maar werk ook naar een band tussen jullie toe.
Begin helemaal opnieuw en vraag desnoods hulp aan iemand die je verder op weg kan helpen.
Je zult misschien verbaasd zijn hoe je er over een jaar vanaf hier voorstaat .
Succes en geef niet op!

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:25

@soraya10 okeej dankje ! we hebben goeie dagen ik en me zusje maar dat helpt voor haar niet