Wel, niet, wel, niet ik wil TS niet aanvallen dus zal maar zeggen dat ik het helemaal niet verstandig vind, maar dat ze het lekker zelf even moet uitzoeken.
Beste TS,
Bokkers zijn nou eenmaal kritisch, ik denk dat je dat wel weet aangezien het feit dat je al een tijdje op bokt zit. Je weet gegarandeerd dat als je een topic opent er zat mensen posten wat er slecht aan is etc. Als je zo snel uit je slof schiet (wat jij zeker hebt) moet je gewoon geen topic op bokt openen. Zo hard is het leven, als je niet tegen de meningen van anderen kan, moet je vooral niet op bokt zitten. Als je er niet tegen kritisch en soms onaardig commentaar kan, moet je vooral niet op bokt zitten. Als je niet tegen een stootje kan, moet je vooral niet op bokt zitten. Zo heb je nog veel meer redenen waarom je niet op bokt moet zitten. Bokt is ervoor om mensen advies te geven, helpen etc.
Je kan bokkers niet verbieden een 11 jarig meisje goed advies te geven. Daar ís deze site voor, mensen helpen. Ervaren mensen die onervaren mensen helpen. Elkaar tips geven, op een aardige manier (wat een paar mensen hier niet bepaald doen).
Dus TS, ik zal jou nu vertellen wat míjn mening is. Je hoeft het niet op te volgen. Ik wil het je alleen vertellen.
Paarden blijven paarden, het zijn wilde dieren. Ten eerste paarden zullen het
nooit never te nimmer leuk vinden om bereden te worden. Nooit. Aan een begin zal het paard een bit nooit leuk vinden, ze moeten eraan wennen. Wat jij dus zegt een bit gaat ze niet leuk vinden, dat ga ik later doen. Later gaat ze het ook niet leuk vinden. Erop zitten zonder zadel integendeel kan gewoon vind ik. Niks ergs aan. Maar zodra je wilt stappen, draven en galopperen. Beginnen met het zadel. Het gaat je niet lukken zonder professionele hulp. Als het je wel lukt, wil ik dat graag weten. Hoe jij je paard fijn leert rijden op een positieve manier. Zonder trekken schoppen en duwen. Jij kan waarschijnlijk ook niet rijden zonder te trekken, shoppen en duwen. Dat kan bijna niemand. Ik ook niet, bijna alle bokkers ook niet. Zoek professionele hulp als je haar gaat inrijden.
Jij zei ook dat als je je paard verpest, het paard er dan toch geen last van heeft. Integendeel, het paard heeft er het meeste last van van iedereen. Jij hebt er misschien ook last van, maar dat is dan je eigen schuld. Als het paard nooit geleerd heeft om over zijn rug te lopen krijgt het na een tijdje pijn als iemand vaak op zijn rug klapt, als jij je rug bol maakt en iemand klapt erop voel je het ook maar minder. jij je rug hol maakt en iemand klapt erop, maak je je rug nog holler en nog holler. Het gaat pijn doen, je spieren verkrampen etc. Er zijn veel gevolgen voor het paard als je hem verpest. Hij/zij wordt opstandig, soms zelf zo opstandig dat ze gevaarlijk worden, en TS gevaarlijke paarden kan je zo naar de slacht brengen, is dat wat je wilt? Je paard naar de slacht? Nee ik zou dat niet willen. Professionele hulp kost misschien wel handevol geld, maar dan heb je ook wat. Minder risico en een fijnere tijd met je paard. Waar jullie BEIDE gelukkig van worden.
Dit is mijn mening en hoe ik het zou doen. Waarschijnlijk krijg ik nu heel kritisch bokt over mij heen. Maar dat zal ik goed opvangen en ik zal geen grote mond opzetten. Wel mijn mening ondersteunen en zeggen waarom, wat of hoe.
Je hoeft dit helemaal niet op te volgen TS, maar het is maar wat JIJ wilt voor je paardje.
Maar natuurlijk wel super leuk dat jij zo trots bent op je paardje en jullie samen een echt team zijn.