Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:33

Nachtlampje schreef:
Dees schreef:
Je hebt ook ruiters die vrij snel zonder zadel kunnen rijden.
Zij, die na 4-5 x zonder zadel rijden nog altijd vreselijk stuiteren, zouden een andere hobby kunnen gaan overwegen :D

Dat vind ik een hele onterechte en gemene opmerking. Flauw niveau hier weer hoor -O-
Sommige mensen doen wat langer over leren dan anderen, en 5 keer zonder zadel en dan gelijk goed kunnen zitten is voor velen veels te snel.

Maar kunnen zítten is in mijn ogen echt een must, als je de feeling er niet voor hebt ga je maar wat anders doen.
Het gaat om een levend dier dat je op de rug zit te irriteren en te pijnigen, wake up.

'Je moet het toch leren',
ook als je kindertjes in de mond ziet rukken en loslaten, iedere pas opnieuw en dat niet 2 lessen lang, maar echt 2 maanden lang... Geef het op dan, je zit niet op speelgoed.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:33

Natuutkundig gezien is de belasting per vierkante cm vele malen groter zonder zadel dan met.
Hierdoor krijg je een grotere belasting van de rug wanneer je zonder zadel rijd.
Het oppervlak van de billen en met name de zitbeentjes zijn veel kleiner, terwijl deze het zelfde gewicht moeten dragen. Het zadel heeft een veel groter oppervlak waar het gewicht over verdeeld kan worden.
Afbeelding

Het is hetzelfde princiepe als met de parket vloer. Waarbij een paar naaldhakken meer schade veroorzaakt dan een olifant.

Ik denk niet dat je nooit zonder zadel kan rijden, maar ik denk wel dat het verstandig is om het niet te vaak te doen en niet te lang om de piekbelasting zo laag mogelijk te houden. Het is nou eenmaal natuurkundig te bewijzen dat de belasting per vierkante cm groter is zonder zadel.

xSlvna

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:43

Iets met Pascal toch ook hè? :)

Geen idee, het is in ieder geval inderdaad wetenschappelijk bewezen dat er zo piekbelastig is.
En als iets van het paard gevoelig is, is het wel de rug.

Eens kijken hoeveel van de 'zonder zadel' ruiters ook de osteopaat af en toe laten komen om de rug na te kijken, even als een masseur.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:48

Jup, 1 Pascal is gelijk aan 1 newton per vierkante meter.

Een barebackpad kan de piekbelasting enigsins verlichten, maar dan moet hij wel behoorlijk wat dikker zijn dan een simpel dekje met dekensingel.

Daarnaast denk ik echt niet dat een keertje zonder zadel uitstappen ofzo al gelijk foute boel is, maar je zou het wel tot het minste moeten beperken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:02

Ik kreeg dinsdag te horen dat mijn pony met pensioen moet vanwege haar artrose. Ze mag niet eens op buitenrit meer tenzij het kort is en op zachte ondergrond. Ik moet de komende maand een half uur stappen
Gelukkig mag ik er wel op. Dat doe ik zonder zadel. Maar,.om drukkingen te voorkomen doe ik mijn dikke PK dekje erop met zo'n elastische dekenband waardoor het blijft zitten. Zo drukkwn mijn zitbeenknobbels toch niet te veel. Of denken jullie toch van wel? Ik ben 161cm en weeg 58kg. Ik zit op mijn pony van 148cm. Ze is een kruising tussen een arabier en een gewone NL pony. Ze is wel erg gespierd vanwege ze net van de sport komt. O ja, we stappen alleen op een zacht ondergrond.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:03

Zou persoonlijk kijken voor een western pad, misschien een stalgenootje die dat heeft? :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:04

emilyslaluna schreef:
Ik kreeg dinsdag te horen dat mijn pony met pensioen moet vanwege haar artrose. Ze mag niet eens op buitenrit meer tenzij het kort is en op zachte ondergrond. Ik moet de komende maand een half uur stappen
Gelukkig mag ik er wel op. Dat doe ik zonder zadel. Maar,.om drukkingen te voorkomen doe ik mijn dikke PK dekje erop met zo'n elastische dekenband waardoor het blijft zitten. Zo drukkwn mijn zitbeenknobbels toch niet te veel. Of denken jullie toch van wel? Ik ben 161cm en weeg 58kg. Ik zit op mijn pony van 148cm. Ze is een kruising tussen een arabier en een gewone NL pony. Ze is wel erg gespierd vanwege ze net van de sport komt. O ja, we stappen alleen op een zacht ondergrond.

als je voor de zekerheid nog wat dekjes eronder doet moet het wel lukken !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:12

emilyslaluna schreef:

Probeer het volgende truckje.

Ga op je handen zitten met je dekje/pad ertussen. Als je je zitbeenknobbels voelt, voelt je paard ze ook.
Ik betwijfel of er een pad is die zo dik is dat je je zitbeenknobbels niet meer voelt en of meerdere pads op elkaar niet gaan schuiven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:29

Ik rijd af en toe zelf met meerdere dekjes (Dikke stijve pad + bont od) en er schuift niks.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:55

Vouw een schapenvacht dubbel. Heerlijk dik, zacht en zit als een wolk.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:14

Oke, ja dat is fijn te horen, als ik op een groot paard rijd voel ik nog niet echt "Vertrouwelijk"op het paard zo in de hoogte.
En ze gooien (sommige dan) erg hoog op , wat ik niet erg fijn vind.
Ik wil wel graag oefenen met groteren paarden berijden omdat ik toch over die angst heen moet dus ga van de zomer de grotere paarden huren op vakantie :D

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:18

Ja, zonder zadel rijden is slecht voor de rug van je paard.
Normaal wordt je gewicht verdeeld over het hele zadel en dus eigenlijk de hele rug.
Bij het zonder zadel rijden belast je de rug slechts op twee punten, namelijk je zitbeenknobbels.
Stel dat je 60 kg weegt, dan drukt er dus 30 kg aan beide kanten op de paardenrug.

Het excuus: maar mijn paard vindt het niet erg is heel zwak.
Heeft je paard dat letterlijk gezegd? Nee.
Veel paarden zullen het niet laten merken, net zoals sommige paarden die met een knellend zadel o.i.d. doorlopen, omdat ze goed zijn afgericht.
Als je zonder zadel gaat rijden, doe het dan alsjeblieft niet lang, niet vaak en met een dik dekje.
Maar nee, zonder zadel rijden is niet goed voor de rug van je paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:47

dierenarts hebben bewezen dat schade best meevalt, ( en is hier naar verwezen ) waarom zouden jullie het beter weten dan dierenartsen? die zullen vast met scans oid onderzoek hebben gedaan

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:53

Ik herhaal ...

Citaat:
dat schade best meevalt

Citaat:
dat schade best meevalt

Citaat:
dat schade best meevalt

(Overbodige) schade is slecht, is zonder zadel rijden slecht dus? Ja :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:16

xSlvna schreef:
Ik herhaal ...

Citaat:
dat schade best meevalt

Citaat:
dat schade best meevalt

Citaat:
dat schade best meevalt

(Overbodige) schade is slecht, is zonder zadel rijden slecht dus? Ja :)

owkee ik formuleer anders : er wordt geen schade toegebracht
maar stappen geeft op den duur ook schade aan de gewrichten , laat ik maar niet spreken van buitenritten of springen dus dat mag ook niet? en als die stang/trensen/sporen/singels/riempjes/dekens wat doen die dan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:20

Een stang zorgt niet voor schade, een goed gebruikte spoor ook niet, net als singels en alle domme riempjes die op en om het paard zitten, dekens doen ook niks verkeerd.

Maar een paard dat zich verspant om zo de last te ontwijken, kan veel klachten in de rug krijgen (ruggengraat én spieren).
Ik ben van mening als je dan ook nog voldoende laat kraken en masseren, dat dat ook geen ramp is (rug telkens opnieuw losmaken, spanningen weg halen) maar geen een doet dit, daarom ben ik er ook op tegen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:26

xSlvna schreef:
Een stang zorgt niet voor schade, een goed gebruikte spoor ook niet, net als singels en alle domme riempjes die op en om het paard zitten, dekens doen ook niks verkeerd.

Maar een paard dat zich verspant om zo de last te ontwijken, kan veel klachten in de rug krijgen (ruggengraat én spieren).
Ik ben van mening als je dan ook nog voldoende laat kraken en masseren, dat dat ook geen ramp is (rug telkens opnieuw losmaken, spanningen weg halen) maar geen een doet dit, daarom ben ik er ook op tegen.

alles in GOED gebruik zorgt indd. niet voor schade, een goede, zachte, niet bonkende zit zorgt niet voor schade.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:28

Dat is juist waar het hier over gaat, als mensen het doen om te leren zitten, zitten ze dus eerst fout, verpesten ze dus wél iets.
Daarbij is een groter draagoppervlakt én ruggengraatvrijheid alsnog fijner

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:32

nou.....
ik geloof best dat als je elke dag 2 maanden lang zonder zadel rijd je pony er last van kan krijgen
maar geloof NIET dat als je 1x in de maand een halfuurtje zonder zadel rijd je pony gelijk last krijgt van zijn rug

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:35

xSlvna schreef:
Dat is juist waar het hier over gaat, als mensen het doen om te leren zitten, zitten ze dus eerst fout, verpesten ze dus wél iets.
Daarbij is een groter draagoppervlakt én ruggengraatvrijheid alsnog fijner

daarvoor is voltige, rijden op zadel, zonder beugel en barebackpad en dan kun je de overstap maken naar zonder zadel ( af entoe een rondje huppellen kan wel, maar echt intensief kan als je je onafhankelijke zit hebt ontwikkeld )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:38

Het is nu echt niet zo, dat als je met zadel perfect zit, dat je billen dan opeens een groter oppervlak hebben, en wél ruggengraatvrijheid bieden :+

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:47

Ik heb jullie tips opgevolg. Nu heb ik mijn bontje op mijn PK dekje gedaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:56

emilyslaluna schreef:
Ik heb jullie tips opgevolg. Nu heb ik mijn bontje op mijn PK dekje gedaan.

en en en en en en en en ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:58

En nu word de druk toch nét wat meer verdeeld... ? :)*

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:14

unihorses schreef:
xSlvna schreef:

alles in GOED gebruik zorgt indd. niet voor schade, een goede, zachte, niet bonkende zit zorgt niet voor schade.

En dan nog heb je te maken met piekbelasting. Tenzij jij tegen de natuurwetten in kan gaan?