Ik vind het er niet uit zien..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Re: Ik vind het er niet uit zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:02

Dat vind ik goed Cassidy dat je niet op de leeftijd afgaat maar op inhoud, je reactie was ook ernstig (was zeker niet op jou bedoeld ook meer op de gene met reacties zoals "het is weer vakantie" )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:10

Ik vind het wel weer een beetje jammer dat iedereen die zijn shet leert steigeren dan weer bestempeld word als penny. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:13

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het wel weer een beetje jammer dat iedereen die zijn shet leert steigeren dan weer bestempeld word als penny. ;)

Dat staat nergens?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:14

Niet alleen hier, maar je leest het wel vaker... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:15

MarlindeRooz schreef:
Niet alleen hier, maar je leest het wel vaker... :=

Okei dan . :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:17

MarlindeRooz schreef:

Je voelt je duidelijk aangesproken he? Op het moment dat jij zelf weet dat het niet zo is, zou je er boven moeten staan wat anderen van je denken.
Er zijn uitzonderingen op de regel, maar ik durf te zeggen dat negen van de tien jongvolwassenen die de steiger meenemen er niet bij nadenken wat voor gevolgen dat kan hebben, en het op een manier doen die voorgeprogrammeerd is tot mislukken. Een goede basis is essentieel en wordt maar al te vaak overgeslagen. En dan bedoel ik de basis van VD, niet de basis van rijden, mennen, springen en wat dies nog meer zij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:21

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je voelt je duidelijk aangesproken he? Op het moment dat jij zelf weet dat het niet zo is, zou je er boven moeten staan wat anderen van je denken.
Er zijn uitzonderingen op de regel, maar ik durf te zeggen dat negen van de tien jongvolwassenen die de steiger meenemen er niet bij nadenken wat voor gevolgen dat kan hebben, en het op een manier doen die voorgeprogrammeerd is tot mislukken. Een goede basis is essentieel en wordt maar al te vaak overgeslagen. En dan bedoel ik de basis van VD, niet de basis van rijden, mennen, springen en wat dies nog meer zij.

Nou, wat noem jij een goede basis?
Wat men een goede basis vind, verschilt namelijk per persoon. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:48

Het kan best dat iedereen daar zijn persoonlijke invulling aan geeft, maar dat betekent niet dat het juist is wat men denkt.

Wat ik een goede basis vindt die je paard moet bezitten voordat je er ook maar aan denkt om VD te gaan doen, is een goede basisopvoeding. Respect van je paard vanaf de grond, in elke situatie. Dat hij licht is in het beantwoorden van de aanwijzingen. Je persoonlijke ruimte respecteert. Niet over je heenwalst. Als je het paard vanaf de grond alle kanten uit kunt sturen. Belangrijk is dat hij stil kan staan. Dat je hem gewoon ergens, zonder dat je hem vastzet, kunt parkeren zonder dat hij gaat draaien, schrapen, grazen oid. Dat je hem de ground tie aan hebt geleerd. Dat je weg kunt lopen met een paard dat je met de ground tie hebt vastgezet en je je geen zorgen hoeft te maken of hij er nog staat als je terugkomt.
Als je paard dat kan, dan kun je beginnen met VD. En dan behoort je paard alle oefeningen in de VD te beheersen voordat je er ook maar aan kunt denken dat je steiger meeneemt. En zelfs voordat je de steiger meeneemt, even goed naar je paard kijken of je dat ook echt moet doen. Er zijn profs die dat namelijk niet meenemen bij elk paard. Omdat ze weten dat het paard het tegen ze gaat gebruiken....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:56

Okee, dat klopt maar in mijn geval bood Xander het aan en heb ik daar gebruik van gemaakt omdat hij niet met spelen, niet ohz, niet uit protest steigert.

Dus vandaar dat hij het al zo vroeg kent, ik heb ook altijd geroepen van "dat ga ik hem nog lange niet leren blabla" maar neem bijvoorbeeld Timmy (shet die er bij staat) die zou ik zo steigeren kunnen leren die steigert namelijk heel makkelijk ohz. Maar dat doe ik niet omdat ik weet dat hij het wél tegen je gaat gebruiken. :j

Maar Xander stond bij het voedselweigeren al te smakken als een veulen, uit onderdanigheid. :+
Dus mijn gevoel was goed, vandaar.

Noem het onverstandig, noem het dom.
Maar mijn gevoel zegt dat het goed is, en ik ken hem het beste. :j
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-06-12 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:58

Het meest verkeerde wat je kunt doen is iets aanleren omdat een paard het aanbiedt.
En nog verkeerder is om een ander te gaan adviseren om precies hetzelfde te gaan doen wat jij hebt gedaan. Namelijk de basis overslaan en een oefening meenemen omdat een paard hem aanbiedt. Jij hebt mazzel gehad met je pony. Niet iedere pony is dezelfde. Het kan echt gruwelijk fout gaan!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:00

Cassidy schreef:
Het meest verkeerde wat je kunt doen is iets aanleren omdat een paard het aanbiedt.
En nog verkeerder is om een ander te gaan adviseren om precies hetzelfde te gaan doen wat jij hebt gedaan. Namelijk de basis overslaan en een oefening meenemen omdat een paard hem aanbiedt. Jij hebt mazzel gehad met je pony. Niet iedere pony is dezelfde. Het kan echt gruwelijk fout gaan!

Nogmaal, dat is jouw mening.
Er zijn genoeg mensen die gerespecteerd VDers zijn en het ook op die manier doen.
zoals je hier ziet werk ik gewoon los, (meestal)
http://www.youtube.com/watch?v=tUjiknr0Lxc&feature=plcp

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:21

Lieve schat, probeer over je bord heen te kijken. Zie wat er gaande is buiten het wereldje van de gerespecteerde VDers. Lees de links door van de topics over steigeren en de problemen die er uit voort zijn gekomen, en probeer te snappen waar ik naartoe wil...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:24

Cassidy schreef:
Lieve schat, probeer over je bord heen te kijken. Zie wat er gaande is buiten het wereldje van de gerespecteerde VDers. Lees de links door van de topics over steigeren en de problemen die er uit voort zijn gekomen, en probeer te snappen waar ik naartoe wil...

Welke topics? Natuurlijk kan het goed fout gaan maar het hoeft niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:28

Heb je echt het hele topic doorgelezen? Ik betwijfel het. Anders had je de hele lijst wel gezien van steigertopics die ik op pagina 2 heb neergezet.

En wil je de mening van een aantal gerespecteerde VD-ers? Die vind je hier:

[GVL] Steigeren, hype?

En laten ze het nu met me eens zijn....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:35

Cassidy schreef:
Heb je echt het hele topic doorgelezen? Ik betwijfel het. Anders had je de hele lijst wel gezien van steigertopics die ik op pagina 2 heb neergezet.

En wil je de mening van een aantal gerespecteerde VD-ers? Die vind je hier:

[GVL] Steigeren, hype?

En laten ze het nu met me eens zijn....

Ja, ik heb die lijst wel gelezen. Ik ken die topics idd. :j
en ook het bovenstaande topic ken ik. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:38

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:39

Het is inderdaad erg onverantwoordelijk om een paard steigeren te leren zonder dat je je er in hebt verdiept.
En met steigeren moet je echt niet beginnen, je paard moet eerste de basis kennen + een heel aantal kleinere trucs. Steigeren kan ontzettend gevaarlijk zijn voor zowel ruiter als paard, en dus moet je je paard goed kunnen vertrouwen en je moet consequent zijn. En dan nog, kan het gevaarlijk zijn.

Hetzelfde geldt voor jambette, je moet een goed commando kiezen. Ik heb ook wel eens een pony de jambette geleerd, maar dan mocht ie het ook echt alléén doen wanneer ik het stem + hand commando gaf. Niet als ik enkel het hand commando, of enkel het stem commando gaf. Want dat kan gewoon gevaarlijk zijn, als je bijvoorbeeld de hoeven gaat krabben. En dat is natuurlijk zo met alle trucs, je moet consequent zijn en je paard mag een truc enkel uitvoeren op commando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:45

Offtopic?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:47

en je hebt zelf een shet :') :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:08

HAHAHAHAH ik heb niet eens een shet LOL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:10

HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAH LOL LOL LOL.

>;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:11

Bizzybijtje schreef:
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAH LOL LOL LOL.

>;)

Wat zijn we weer eens grappig vandaag. Ha-ha

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:24

Ik snap het ook wel hoor,
Het is niet dat ik er tegen ben, vind het niet leuk om te zien ofzo maar wat moet ik doen in me eentje?
Enja, hun willen ook iets met hun Shetlander doen, ten goede of kwaade.
Gelukkig is niet iedereen zo. Weet wel nog dat er bij Hollands Got Talent ook een Shetlander mee deed met vrijheidsdessuur en die ook weggedrukt werd door hoe er aan hem getrokken werd, nee geen genot om naar te kijken.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:27

Het is weer bijna vakantie he.
Zet je maar schrap voor al die Penny's. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:31

michelle___ schreef:
Het is weer bijna vakantie he.
Zet je maar schrap voor al die Penny's. :))

Zucht..