wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:08

Dan moet je dat veranderen door hem wel te laten reageren op jouw been, afwisseling in de gangen rijden etc. Zodat hij wel let op je been.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:10

Okee. En hoe doe je dat als je een vliegende galopswissel wil rijden?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:12

Ik kan mijn lease pony een galopswissel laten doen zonder sporen hoor, gewoon goed de juiste hulpen geven. Want dan is hij goed op je been.

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:13

Met sporen rijden is niks mis mee. Mits je een stil been Hebt.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:21

tuurlijk puurxnatuur....

Als een paard niet aan jou been is kan hij dat leren doordat jij hem aandrijft met je kuit, geen reactie = ? wat doe jij dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:22

eh daarvoor heb je een zweep Browniee... :\

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:24

Ja maar PuurxNatuur vind dat allemaal onzin.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:25

Browniee schreef:
tuurlijk puurxnatuur....

Als een paard niet aan jou been is kan hij dat leren doordat jij hem aandrijft met je kuit, geen reactie = ? wat doe jij dan?

nou kom maar zelf eens een keer kijken hoe ik de galops wissel doe Zonder bit en zonder sporen ;)

En op je 2e vraag:

Gewoon rustig doorvragen, oefenen daarop ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:26

Tja kan zijn dat ze niet met wijken voor druk werkt maar puur positief gedrag belonen? Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden..

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:27

Automatisch ga jij je hak erin zetten, omdat je paard totaal niet aan je been is. Hoe denk jij dat van die hogeschool dressuurpaarden worden doorgereden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:34

Browniee schreef:
Automatisch ga jij je hak erin zetten, omdat je paard totaal niet aan je been is. Hoe denk jij dat van die hogeschool dressuurpaarden worden doorgereden?

heb je dat tegen mij of tegen Puur natuur?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:52

Ik heb vooral tijdens mijn lessen een spoortje om, mijn instructrice roept dan wel eens: prikje met rechts of prikje met links. Dit is meestal op een wat kleinere volte, zodat zij niet naar binnen valt en haar achterbeen beter gebruikt (meer onder de massa zet), maar ook om bij de middendraf haar achterbeen er wat meer onder te laten komen. Bij het wijken is de hulp met het spoortje ook net wat duidelijker voor haar, zodat zij haar achterhand er beter bij gebruikt.
Als ik voor mezelf rij heb ik soms een spoortje om, meestal niet. Ik wissel het af, ook om voor mezelf te controleren of ik niet teveel (per ongeluk) mijn spoortje gebruik.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:55

Maar het is een eigen mening he, die van mij ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:58

PuurxNatuur schreef:
Maar het is een eigen mening he, die van mij ;)

Toch wel jammer dat je niet weet waarom sporen gebruikt worden, geldt trouwens voor het over grootte deel hier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:07

@ supervixen, dat is wel handig zeg! Dat zonder rijden :j slim van je.

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:08

Akhal_Teke schreef:
In Duitsland krijgen ruiters juist sporen aan om de beenligging te verbeteren. Je wordt dan nml gedwongen om je hakken naar beneden te houden en zo dus niet in je paard te prikken. Ik ben het niet per definitie eens met deze methode maar ik zie in Nederland wel erg veel mensen met hun hakken aansporen ipv met hun kuiten. Zelden kom ik een recreatieruiter tegen die netjes zijn/haar hakken laag houdt, erg jammer.

Zucht en daar komen de vooroordelen van de recreatieruiters weer naar boven!!!
Wie zegt dat recreatieruiters meteen minder netjes rijden.... Er zijn genoeg wedstrijdruiters die niet met sporen om kunnen gaan en genoeg recreatieruiters die niet wedstrijd gericht zijn maar wel goed met sporen om kunnen gaan.

Ik ben een recreatieruiter (ik ben niet zo wedstrijdgericht en ik rijd voor mn lol en niet voor de prijzen) en ik rij met sporen. Vind ik dit zielig... nee. Ik denk dat een spoor, mits goed gebruikt niet zielig hoeft te zijn. Zeker bij zijwaartse gangen kan een spoor vriendelijker zijn dan allerlei getrap in zijn/haar buik.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:16

Wat is dat toch, al die paarden die niet op zijwaartse hulpen reageren? Geven jullie wel op het juiste moment een beenhulp?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:26

RUI --> YRT

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:07

Sporen dienen nooit voor voorwaartse hulpen, of omdat het paard ergens niet goed luistert. Sporen mogen enkel gebruikt worden bij ervaren ruiters met ervaren paarden. De ruiter moet een onafhankelijke zit hebben, en moet weten dat sporen enkel zijn om hulpen voor het zijwaarts gaan te verfijnen. Als je paard dus niet goed voorwaarts of zijwaarts gaat, mag je volgens mij geen sporen gebruiken, en kan je ze ook niet goed gebruiken, omdat er dan een probleem bij je eigen technieken is. Sporen kunnen heel pijnlijk zijn voor een paard, dus je moet het juiste level van rijden hebben om ze enkel te gebruiken wanneer je op zeer lichte drukken zijwaarts wil gaan. En met zeer lichte drukken bedoel ik drukken van maximaal 10g. Als het goed gebruikt wordt is het een handig hulpmiddel.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:24

sporen moet men verdienen, jammer dat veel mensen niet weten hoe ze sporen moeten gebruiken...

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:44

Sporen zijn om de ''kleinere'' hulpen te geven. Sporen moet men verdienen. Sporen zijn er
niet om het paard voorwaarts te krijgen (Wat veel mensen denken).

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:04

zucht.. heb na vanmorgen niet meer gereageerd. maar heb inderdaad het idee dat een groot deel niet weet waar de spoor voor bedoeld is.

puurnatuur, je weerlegt je mening duidelijk maar onderbouwt hem niet. Het is jou mening en die mag afwijken van de rest, maar ook een mening moet je kunnen onderbouwen. Het enige wat je continu roept is "daarom".
Erg jammer, ben dan ook erg benieuwd naar een duidelijk filmpje van jou waar jij je paard/ pony zonder bit en spoor een vliegende wissel rijd en dan een iets langer filmpje als enkel een rondje galopt.

Mandolinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:43

sporen zijn niet nodig het is gewoon zielig met sporen rijden!!!.
ik heb wel eens een foto gezien van een paard die bloed had door sporen |(

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:46

Ja dat is bij verkeerd spoorgebruik!

(gaaaan we weer :roll: )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:51

Goed, ik zal even voor opheldering zorgen, want schiet niet op zo.. Al die onkunde..

Sporen zijn er inderdaad voor om te verfijnen. Maar verfijnen is nogal een groot woord, wat wordt precies bedoeld met verfijnen?
als je paard ver is in de dressuur kent je paard een hele hoop oefenen die allemaal z'n eigen hulpen kennen. Als je dan met je laars of schoen de buik aanraakt neem je nogal een groot gedeelte in beslag. Een spoor is klein en kun je veel precieser inwerken op een deel van de buik, waar de hulp gegeven moet worden voor de oefening. De ruiter drijft met de zijkant van de kuit zonder dat de spoor steeds de buik aanraakt maar alleen in gezet kan worden als dit nodig is, dus de ruiter hier controle over heeft en een juiste beenligging is essentieel

Dus nee sporen zijn NIET ervoor om je paard harder te laten, sporen zijn NIET om je hulpen te VERSTERKEN dat is geen verfijning meer namelijk.
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 18-05-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt