Horseball, DE nieuwe paardensport!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:05

kensha schreef:
Betere sport dan het paarden duiken.
Je ziet echt duidelijk de paarden het meest plezier hebben.
Staarten die omhoog gaan, en die blikken ook.

klopt de paarden vinden het fijn zich even te kunnen uitleven.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:09

welmoed__ schreef:
PSC Jan Dolfing

Horseballteam Brembos

RSC Emmeloord

Winterwijkse Pony en Ruiterclub

Manege Venlo

Ruitersportcentrum "De Schimmelkroft"

Ruitersportcentrum Sneek

Manege Biessum

Manege Beekshof

dit zijn de horseball clubs in NL

Ik weet niet waar je deze lijst vandaan hebt, maar in Winterswijk wordt het niet meer gespeeld!

Overigens, rijtechnisch heb je er echt niet veel last van hoor als je deze sport met verstand doet. Heb het ook gedaan met mijn pony die tevens M2 dress en L springen liep.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:10

myrtedandy schreef:
Amyy_ schreef:
Oke, ik weet het verder niet, nooit gedaan. :)

Het is echt zo hoor, de paarden hebben er de grootste lol aan, ze worden door de sport in het dagelijks leven ook meer voorwaarts.
Daarbij staat in het reglement dat je de paarden voornamelijk mag sturen met de zit, het mag ook met de teugels maar het voor het paard en voor jou handiger om tijdens het spel met je zit te sturen, zo trek je niet in de mond van het paard en heb je zelf de vrijheid om de bal met 2 handen over te gooien, paarden die het spel kennen zullen hier heel goed op reageren en weten wat je vraagt. Dus het is heel belangrijk een paard te trainen op horseball zodat het paard de sport zelf ook kent en weet wat je vraagt.

Hmmm, ik heb een keer een demonstratie mogen aanschouwen en daar was van sturen met de zit toch echt heel weinig sprake. Ik werd beroerd van dat geruk in de monden van die paarden en kon het op enig moment niet meer aanzien. Ik vind het geen fijne sport.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:14

Het lijkt me opzich wel leuk om een keer te proberen, maar in mijn buurt hebben ze dit niet geloof ik :+

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:14

Roxx schreef:
Hmmm, ik heb een keer een demonstratie mogen aanschouwen en daar was van sturen met de zit toch echt heel weinig sprake. Ik werd beroerd van dat geruk in de monden van die paarden en kon het op enig moment niet meer aanzien. Ik vind het geen fijne sport.

Dat zie ik dus ook wel eens op filmpjes.

Roxx

Re: Horseball, DE nieuwe paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:16

Op de filmpjes in de topic gaat het er een stuk rustiger aan toe dan wat ik live heb gezien. Dat was in mijn optiek echt tranentrekkend...........

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:17

beetje gekke vraag misschien maar horseball is toch niet nieuw? Ik kan me herinneren dat dat vroegah al in mijn penny-paardenboeken stond.. da's toch zeker al weer 25 jaar geleden.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:17

:oo ik vond dit al erg...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:30

Weet iemand of er ook ergens een club is in de buurt van Soest of Amersfoort? :=
Het lijkt me echt heel gaaf!

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:58

sallandval schreef:
beetje gekke vraag misschien maar horseball is toch niet nieuw? Ik kan me herinneren dat dat vroegah al in mijn penny-paardenboeken stond.. da's toch zeker al weer 25 jaar geleden.

nee klopt, in Nederland is de sport vrij nieuw, maar in Frankrijk wordt het al meer dan 30 jaar gespeeld. waarschijnlijk heeft penny het 25 jaar geleden uit Frankrijk of een van de andere landen die het al langer doet gehaald.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:59

iLOVEVIDO schreef:
Weet iemand of er ook ergens een club is in de buurt van Soest of Amersfoort? :=
Het lijkt me echt heel gaaf!

In het begin van dit Topic staat een lijstje met manege's waar het gespeeld wordt.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:02

Roxx schreef:
Op de filmpjes in de topic gaat het er een stuk rustiger aan toe dan wat ik live heb gezien. Dat was in mijn optiek echt tranentrekkend...........

Het is maar net hoe de mensen zelf met de paarden om gaan, mijn ervaring is dat je het beste met de zit kunt sturen, ergens anders wordt daar absoluut niet op gelet. Het kan natuurlijk zijn dat je een demonstratie hebt gezien van een Team wat nog niet topspelers zijn en die dus nog niet goed op de hoogte zijn van het beste sturen. Je ziet wel vaak dat demonstratie's zijn gegeven door wat lagere spelers.
Waar heb je deze demonstratie gezien en hoe lang geleden als ik vragen mag?

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:04

Heleen_B schreef:
Ik weet niet waar je deze lijst vandaan hebt, maar in Winterswijk wordt het niet meer gespeeld!

Overigens, rijtechnisch heb je er echt niet veel last van hoor als je deze sport met verstand doet. Heb het ook gedaan met mijn pony die tevens M2 dress en L springen liep.

Dat is dan onze fout, wij zijn helaas niet geheel op de hoogte van alle teams in NL/BE.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:54

myrtedandy schreef:
Roxx schreef:

Het is maar net hoe de mensen zelf met de paarden om gaan, mijn ervaring is dat je het beste met de zit kunt sturen, ergens anders wordt daar absoluut niet op gelet. Het kan natuurlijk zijn dat je een demonstratie hebt gezien van een Team wat nog niet topspelers zijn en die dus nog niet goed op de hoogte zijn van het beste sturen. Je ziet wel vaak dat demonstratie's zijn gegeven door wat lagere spelers.
Waar heb je deze demonstratie gezien en hoe lang geleden als ik vragen mag?

Bij jullie club........... ;) Vorig jaar of het jaar daarvoor.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:25

Dat zou heel goed kunnen, ik zeg niet dat wij niets fout doen, wij zijn ook in de leer en proberen ons best te doen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:27

Kun je dit alleen doen als je een eigen paard hebt? En zijn er ook van die clubs in Friesland?

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:36

Op jan dolfing dien ze het indd ook, daar ben ik op ponykamp geweest, we zouden het ook doen maar ging om een of andere reden niet door ;(

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:54

Mijn dochtertje doet het ook bij Manege Beekshof.
Ze leren voornamelijk om met hun lichaam de pony te berijden.
Hun teugels zijn ook opgeknoopt en worden minimaal gebruikt.
Je ziet dat de pony's het leuk vinden lekker de oortjes erop.
Zelfs de "slome" pony's vinden het heerlijk om een sprintje te maken en
zijn in dit spel juist weer snel.
En de pony's die het niet leuk vinden hoeven ook niet mee te doen.
Ik zie dit liever als van die misselijke bitten of hulpteugels alleen voor het plaatje mooi te maken.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:04

Volgensmij is het ook erg leerzaam dat je leert met je lichaam te rijden dat is ook heel handig bij gwn rijden dressuuren

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:25

Toch raar dat mensen een paar keren gezien hebben dat er aan de teugels getrokken wordt en dat dan gelijk de hele sport maar niet fijn/ beroerd/ verschrikkelijk is...

Ik denk dat paarden dit leuker vinden dan dressuur rondjes in de bak sjouwen!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:34

Woow dit ziet er wel gaaf uit, lijkt me heel leuk om een keer te proberen!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:40

kim345 schreef:
Toch raar dat mensen een paar keren gezien hebben dat er aan de teugels getrokken wordt en dat dan gelijk de hele sport maar niet fijn/ beroerd/ verschrikkelijk is...

Ik denk dat paarden dit leuker vinden dan dressuur rondjes in de bak sjouwen!

Tja, ieder vormt zijn eigen mening o.b.v. zijn ervaringen. Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde leuk, dan zou het op sommige plaatsen wel erg druk worden! :D

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:59

Amyy_ schreef:
Roxx schreef:

Dat zie ik dus ook wel eens op filmpjes.

Nou wil ik niet raar gaan doen maar met dressuur en springen zijn er ook genoeg mensen die in de monden van de paarden trekken, en niet zon klein beetje ook ;)
Zo zal dat in elke tak wel een paar zijn.

Brembos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:29

Ik speel zelf al een jaar of 7 horseball, eerst bij team Brembos (West-Brabant) en nu al een paar jaar in de Belgische competitie. Als horseball je erg leuk lijkt en je weet niet hoe te beginnen, dan is het misschien een goed idee om een groep vrienden bij elkaar te trommelen en een ervaren speler uit te nodigen voor een workshop. Zo zijn wij ook lang geleden begonnen. Dit kan een groep vrienden met eigen paarden zijn (wel het handigst), of anders moet je de manegehouder enthousiast zien te krijgen. Er komt dan een ervaren speler langs, met materiaal, die jullie kan helpen met het opstarten van een eigen ploeg en altijd ondersteuning kan blijven verlenen. Als je meer informatie wilt kun je altijd een PB sturen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:30

@brembos, bedankt voor je informatie!