Grote kinderen op kleine shetlanders..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:56

ponylies schreef:
die laatste foto is ook geen gezicht ;)

Dat klopt maar het paard kan er prima tegen en zal er niet aan kapot gaan sterker nog hij loopt prima

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:41

Ik vind het er met IJslanders ook niet uitzien, maar we hebben het hier over Shetlanders...

kusdemi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:28

ik vind dat het eraan ligt of je niet te zwaar bent, als je dun bent en je belemmerd je paard niet dan vind ik dat de situatie al anders is.

/3

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:30

xSimonee schreef:
WhySoWhite schreef:
Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken ;)

IJslanders vind ik er ook niet uitzien hoor, sorry. Allemaal van die mensen op veel te kleine pony's. Wat voor pony heb jij?

Een halfinger :') Is meer gewoon voor de lol ook hoor. Heb ook nog een paard waar ik wel ''serieus'' mee rijd :D ijslander komt er nog wel over een paar maandjes :D maar wel een grote ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:34

LA_Woman schreef:
WhySoWhite schreef:
Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken ;)

Oh.. dat zou ik dan weer niet zo snel doen.. ik ben krap aan 1.80m en stap echt niet op een D-pony! Hoewel, een Haflinger van het klassieke type daar pas ik makkelijk op! :) Maar op een New Forrest-type echt niet!!

Oh en even voor de duidelijkheid, toen ik de 12 gepasseerd was reed ik nooit meer op Shetjes hoor :P

Het is inderdaad wel een haflinger, ik ben dan wel 190 maar met 65 kg houd het wel op. Kan dus ook prima op een smaller uitgevallen pony.. Niet dat ik liever op een pony rijd o.i.d. Maar als het moet dan zou het kunnen :)

Douraque

Re: Grote kinderen op kleine shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:36

Wat ik gewoon niet snap: waarom willen die mensen, die te zwaar dan wel te lang zijn, zo graag op een shetlander rijden. Is dat nou eigenwijsheid of gewoon dom??

Mensen neem een paard/verzorgpaard waar je fatsoenlijk op past

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:39

Douraque schreef:
Wat ik gewoon niet snap: waarom willen die mensen, die te zwaar dan wel te lang zijn, zo graag op een shetlander rijden. Is dat nou eigenwijsheid of gewoon dom??

Ik neem aan gewoon dom!! Ik erger me er dood aan en Dan zelf niet inzien dat ze te groot/te zwaar zijn voor zo'n mini pony

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:47

Ivana22 schreef:
Douraque schreef:

Ik neem aan gewoon dom!! Ik erger me er dood aan en Dan zelf niet inzien dat ze te groot/te zwaar zijn voor zo'n mini pony

En het grappige vind ik dan, dan komen ze met de stelling: ja, maar op een ijslander zitten ook zware/lange mensen. Maar dan niet inzien wat voor een ras een ijslander is.

Of met de stelling: mijn shetlander vind het leuk. Dan denk ik, wacht maar over een paar jaar merk je de gevolgen wel. Dan vragen waarom heeft mijn shetlander een ingezakte rug of iets dergelijks.

En de leukste stelling is wel: shetlanders kunnen het makkelijk tillen.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:01

Ik vind het allemaal wel meevallen. Ik heb zelf een Shetlander gehad, ze kunnen meer hebben dan je denkt. Je kan er echt wel mee 'klooien', maar flink trainen voor dressuur/springen dan zou het een ander verhaal worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:02

LouieDribbie schreef:
Ik vind het allemaal wel meevallen. Ik heb zelf een Shetlander gehad, ze kunnen meer hebben dan je denkt. Je kan er echt wel mee 'klooien', maar flink trainen voor dressuur/springen dan zou het een ander verhaal worden.

Alleen qua trekken, maar niet qua dragen. Als je dat gewicht op je rug hebt, zorgt dat in de toekomst voor problemen met de rug.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:06

Lengte maakt niks uit...gewicht wel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:12

amazone77 schreef:
Lengte maakt niks uit...gewicht wel.

Lengte maakt juist wel uit, met je lengte kan een shetlander ook in de weg zitten hoor (vergis je daarin vooral niet).

Stalhulp1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:18

hoi hoi ik had me een vrienden( nu niet meer )
Zonder dat ik het wist ging ze om mijn beste poets maatje een schet van 90 cm.
zij was toen al 1.69 en woog 75 kg.
ze had er een foto van gemaakt en aan mij laten zien.
Ik werd zo boos dat ze mij vriendin niet meer wou zijn.
hallo dan spoor je gewoon niet
Plaesse antwoord me terug.

m.v.g samantha /3 -:(- _-:( |o

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:07

alexandras schreef:
Ik vindt dit een rare discussie. Shetlanders zijn beresterk en nee je zit een paard echt niet zo gauw in de weg. Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen. Ik rijdt zelf een ijslander en heb ook nog twee shetlanders, de ene kun je niet op rijden die is gewoon niet sterk genoeg de andere wel. Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken. Bij de ijslanders zie je juist dat die oud worden en gemiddeld veel langer in het werk blijven als bij bijvoorbeeld de gemiddelde KWPN-er. Ik geloof dus niet zo in het verhaal dat het zielig is om op deze ponys te rijden. Deze foto is gemaakt tijdens het wk in Oirschot.

*knip*

Allereerst gaat het bij KWPN'ers vaak fout op het gebied van sporttraining en huisvesting (veel op stal), dat lijkt mij eerder de reden waarom deze dieren vaak lichamelijke problemen hebben. Heeft niet zozeer te maken met het gewicht dat ze dragen. Daarnaast worden ze vaak röntgenologisch gekeurt waardoor problemen aan het licht komen, wat met recreatiepaarden zelden gebeurt en al helemaal niet met shetlanders. Hoeveel van de IJslanders die jij kent loopt daadwerkelijk in de IJslandersport of draagt zware (misschien wel te zware) ruiters?
Verder zijn shetlanders NAAR VERHOUDING beresterk, maar zijn ze gewoonweg écht klein. Er wordt meestal als richtlijn aangehouden dat ze tot 20% van hun gezonde gewicht kunnen dragen. IJslanders zijn naar verhouding ook heel sterk, meestal word ook voor IJslanders die 20% regel aangehouden. Wat zou betekenen dat een flinke IJslander 80 kilo kan dragen. Of de man op de foto te zwaar is? Ik weet het niet, wel vrij lang iig. Het zou niet mijn voorkeur hebben.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:23

tessyke schreef:
Dat dacht ik eerst ook maar nadat ze een kind vliegles had gegeven ben ik er eens opgestapt om haar op haar plaats te zetten en ze ging met mij de weide rond alsof ik een lappenpop was.
Voor mij was de conclusie dus snel gemaakt dat het geen kwaad zou kunnen om er af en toe op te stappen.
Een karretje is geen optie omdat ze niet voor de kar kan.

Ze kan wel voor de slee maar niet voor de kar? Sorry, maar dan is het toch een kleine stap om haar door een ervaren menner te laten beleren? Ze is toch ook zadelmak gemaakt? Ze kent dus het sturen en het trekken al. Is het de shet in je profiel? Daar heeft ze het tuig nota bene al om.
Daarnaast heb je nu ook een wat vreemd voorbeeld gegeven aan het kind dat viel, die ziet nu dat het heel normaal is om als 'groot' mens op een kleine pony te stappen.
Verder heb ik je inderdaad niet in het echt gezien dus zal ik er niet over oordelen.
Het lijkt mij alleen echt makkelijker en beter om de pony dan gewoon te betuigen, zit je ook niet met het probleem dat het alleen maar voor even kan en dat je haar niet echt kan trainen of aan het werk kan zetten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:46

Meisje toch....
Mijn pony heeft schrik van de lamoenen en een slee heeft dat niet ;)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:54

tessyke schreef:
Meisje toch....

Dan laat je hem daar aan wennen, en je hoeft niet zo neerbuigend te reageren.

Even over die IJslanders, ik ben ook bij dat wk geweest, ik woon daar nml vlakbij, en het zag er niet uit.
Jammer dat sommige mensen niet willen accepteren dat een Shet niet 2x zijn eigen gewicht kan dragen. Sneu voor die beestjes.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:56

tessyke schreef:
Meisje toch....
Tjah...
tessyke schreef:

Had dat dan meteen gezegd, nu kwam het zo vreemd over. Alsof het teveel moeite zou zijn of niet leuk genoeg. Als jij denkt/weet dat het kan dan zullen we het daar bij houden.
Voor mijn pony's houd ik andere maatstaven aan en dat is mijn goed recht. Net zo goed als dat het jouw recht is om het anders te doen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:36

Hmm, ik zit ook met dit probleem.

Aan de andere kant pas ik echt nog nét op mijn shet. Maar ik merk dat hij het moeilijk begint te krijgen. Het probleem is, zonder mijn shet doet de tinker irritant op buitenrit.. :s Ook kunnen we dan niet samen rijden.. Ernaast lopen is ook geen optie & een verzorger zoeken ook niet. Mijn broertje is nog nét te jong om te leren paardrijden dus dat heeft ook geen zin. Ik longeer mijn shet nu wel regelmatig.

Het probleem is dus dat ik nog een paard nodig heb. Verzorgpaarden zijn zeldzaam in België en dan al zeker in de streek waar ik woon. En een eigen paard is financïeel nu niet mogelijk, omdat we nog net een nieuw paard kochten in augustus die de dag erna een week in de kliniek lag = nog meer kosten.

Pff, het is echt moeilijk :s

(karretje kan ook niet, mits pony geen kar kan trekken en ik geen kar bij de hand heb :c)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:37

Jackytje schreef:

Aan de andere kant pas ik echt nog nét op mijn shet. Maar ik merk dat hij het moeilijk begint te krijgen. Het probleem is, zonder mijn shet doet de tinker irritant op buitenrit.. :s Ook kunnen we dan niet samen rijden.. Ernaast lopen is ook geen optie & een verzorger zoeken ook niet. Mijn broertje is nog nét te jong om te leren paardrijden dus dat heeft ook geen zin. Ik longeer mijn shet nu wel regelmatig.

Het probleem is dus dat ik nog een paard nodig heb. Verzorgpaarden zijn zeldzaam in België en dan al zeker in de streek waar ik woon. En een eigen paard is financïeel nu niet mogelijk, omdat we nog net een nieuw paard kochten in augustus die de dag erna een week in de kliniek lag = nog meer kosten.

(karretje kan ook niet, mits pony geen kar kan trekken en ik geen kar bij de hand heb :c)

Dan vind ik toch dat je voor het welzijn van je shetlander moet kiezen en er niet meer op moet rijden. Ook al betekent dat je niet meer naar buiten kan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:39

ze zeggen dan vaak; ach het is maar voor een keertje!
Ja nou dan vind die shet het nog niet leuk hoowr

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:01

Douraque schreef:
Jackytje schreef:

Dan vind ik toch dat je voor het welzijn van je shetlander moet kiezen en er niet meer op moet rijden. Ook al betekent dat je niet meer naar buiten kan.

Dat begrijp ik, en dat wil ik wel.. Maar het is erg lastig. Hij is nu terug gewoon om mee op buitenrit te gaan, hij zal het vreemd vinden om niet mee te mogen. Je ziet echt dat hij van de buitenritten geniet. Ik vind het zo jammer.. Ik heb besloten nog een jaartje mee te rijden met hem, maar minder intensief (Minder galop, minder met 'm springen) zodat hij toch nog kan genieten. Ik wil namelijk niet weer dat hij zijn jaren in de wei verslijt. Binnenkort komt de hoefsmid wel, want misschien komt het door zijn hoefjes. (Die moeten eens bijgesneden worden) Ik hoop dat ik volgend jaar een eigen paardje heb, zodat hij lekker kan genieten en tegen dan kan mijn broertje er wel op.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:13

Jackytje schreef:
Douraque schreef:

Dat begrijp ik, en dat wil ik wel.. Maar het is erg lastig. Hij is nu terug gewoon om mee op buitenrit te gaan, hij zal het vreemd vinden om niet mee te mogen. Je ziet echt dat hij van de buitenritten geniet. Ik vind het zo jammer.. Ik heb besloten nog een jaartje mee te rijden met hem, maar minder intensief (Minder galop, minder met 'm springen) zodat hij toch nog kan genieten. Ik wil namelijk niet weer dat hij zijn jaren in de wei verslijt. Binnenkort komt de hoefsmid wel, want misschien komt het door zijn hoefjes. (Die moeten eens bijgesneden worden) Ik hoop dat ik volgend jaar een eigen paardje heb, zodat hij lekker kan genieten en tegen dan kan mijn broertje er wel op.

Dan ben je puur egoïstisch bezig, het is dus ik, ik, ik en niet het welzijn van de shetlander. Indien je te groot bent, moet je gewoon niet rijden ipv minder rijden. Je moet je realiseren wat voor een belasting het is voor die shetlander. Zonde dat je toch nog blijft rijden, in mijn ogen heb je niet het beste voor met de shetlander en neigt het naar dierenmishandeling

Stalhulp1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:17

inderdaad

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:26

Dierenmishandeling? Ik hou superveel van mijn shet. Ik heb geen andere mogelijkheid. Ik had al een foto gepost bij ben ik te groot/zwaar en de meerderheid zei dat het nog nét paste. Mijn ma is het er mee eens. En als ik zo'n dierenmishandelaar was, waarom zouden we dan geheel nieuwe stallingen bouwen, waarom zou ik mijn dieren dan elke dag verzorgen, waarom zouden we dan een geheel nieuwe weide kopen? Ik zoek echt een oplossing voor dit, maar door te zeggen dat ik een dierenmishandelaar ben zonder mij te kennen dan help je me ook niet verder..

Wees aub niet zo agressief.. Ik word gewoon al helemaal depri van die woorden.